Toon posts:

Is ECC Memory echt zo noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
k heb ff een vraagje.
k heb een compaq ( |:( )professional workstation 5100 en k wou dus ff het geheugen gaan upgraden en k had al geheugen bestelt(2x 256 mb kingston geheugen)maar nu lees k net in het boekje van compaq dat het met ECC moet zijn.
is dat erg nood zakelijk?
of draait het ook wel zonder?
of blaas k dan wat op ofzo?
greetz,
Dave

Verwijderd

opblazen nee.
dat de pc niet opstart kan wel, althans dat heb ik met mijn Tyan mainboard, met gewoon DDR geheugen doet hij het niet en met ECC start hij gewoon op. Maarja er staat niet voor niets in de handleiding.. dat je alleen ECC moet gebruiken he :P

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op maandag 20 mei 2002 01:27 schreef Gardienforce het volgende:
opblazen nee.
dat de pc niet opstart kan wel, althans dat heb ik met mijn Tyan mainboard, met gewoon DDR geheugen doet hij het niet en met ECC start hij gewoon op. Maarja er staat niet voor niets in de handleiding.. dat je alleen ECC moet gebruiken he :P
Da's registered waar jouw bord om vraagt, da's weer wat anders (ECC zit veelal op registered DIMM's, maar da's wat anders).

Opblazen zit er idd niet in :P Het kan zijn dat dat BIOS van die Compaq checked op ECC en het vertikt als dat er niet in zit, maar je kan het altijd proberen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

BIOS updatetje? Hoezo ECC moet :?
Op maandag 20 mei 2002 01:27 schreef Gardienforce het volgende:
opblazen nee.
Hoezo kan een moederbord om registred geheugen vragen :?
Dit is crap voor mij, of ik ben in de war? :)

Zo van, als het geen Corsair is, stik er dan maar in?

• droeftoeter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06-2025
lees ook even in dat boekje of je ECC in je bios kunt deactiveren, het lijkt me niet dat je pc enkel met ECC geheugen overweg kan, maarja... compaq is wel vaker verrassend

ECC staat normaal gesproken bij default disabled

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Op maandag 20 mei 2002 01:31 schreef _Brake_ het volgende:
BIOS updatetje? Hoezo ECC moet :?
[..]

Hoezo kan een moederbord om registred geheugen vragen :?
Dit is crap voor mij, of ik ben in de war? :)

Zo van, als het geen Corsair is, stik er dan maar in?
registerd betekend niet van een bepaalde merk :D Das een extraatje op je chip om signaalverlies o.i.d. te voorkomen.
Kheb het er zelf ook inliggen, kweet alleen niet meer 100% te omschijven wat het nu is (**schaam** **schaam**)(of is mijn antwoord goed ?? dat weet Abbadon wel :) )

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Beaves
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

ECC staat voor error correcting code. Die chip controlleerd continue met behulp van een checksum of de inhoud van het geheugen nog wel klopt. Als dat niet het geval is, zet de chip met behulp van de checksum de goede inhoud weer terug.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Abbadon
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op maandag 20 mei 2002 01:35 schreef Delta2 het volgende:

[..]

registerd betekend niet van een bepaalde merk :D Das een extraatje op je chip om signaalverlies o.i.d. te voorkomen.
Kheb het er zelf ook inliggen, kweet alleen niet meer 100% te omschijven wat het nu is (**schaam** **schaam**)(of is mijn antwoord goed ?? dat weet Abbadon wel :) )
In een notendop ongeveer :P Het heeft idd met signalen te maken; zo van veel chips betekend veel stuur signalen en daar wil je d'r niet teveel van hebben anders wordt 't ene zooitje.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 01:35 schreef Delta2 het volgende:

[..]

WOEI! Opheldering nou graag aub :)

UTFS doe ik morgen wel :Z Byeeeeeeee /me out:

• real[B]art
  • Laatst online: 10:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Op maandag 20 mei 2002 01:41 schreef Beaves het volgende:
ECC staat voor error correcting code. [...]
[muggenzifter modus]
ECC = Error Checking & Correction
[/muggenzifter modus]

En voorzover ik weet zal een moederbord waarvoor in de handleiding vermeld staat dat je ECC of Registered geheugen moet gebruiken ook niet anders accepteren. Bekende borden zijn wat dat betreft bijvoorbeeld de eerder genoemde Tyan, uit eigen ervaring weet ik dat Dell ook meerdere moederborden in hun pc's heeft gestopt die enkel ECC accepteren.

Als ik het juist heb heeft Registered geheugen per definitie ook ECC, alleen weet ik niet psies meer wat Registered voor extra's biedt |:(
Oftewel je hebt 'normaal' geheugen, ECC geheugen en Registered & ECC geheugen.

offtopic:
Ben een tijdje systeembeheerder geweest op me eigen school :Y) en de directie moest en zou de nieuw aan te schaffen computers bij Dell betrekken...
Maarja Dell wilde voor zo'n relatief kleine order (totaal 100 à 150 pc's) niks wijzigen aan de configuratie.
Gevolg: ik kon uit 50-60 pc's de cdrom drive gaan trekken, weer apart afdekplaatjes voor de kasten bestellen, en het mobo accepteerde enkel ECC geheugen.
Voor het geld wat we hadden kunnen besparen had ik daar pc's neer kunnen zetten met 128Mb non-ECC i.p.v. 64Mb ECC en een 17" i.p.v. 15" monitor...af en toe is zo een school net een echt bedrijf >:)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Topicstarter
K heb zelf nu ook wat rond gekeken en veel gesurft en gezocht en op de kingston site heb k mijn type compaq computer ingevult en daar kwam uit dat k het niet perse nodig heb normale pakt die ook zag k.
en om dat is te testen heb k ff die tyan tiger mp moeder bord getest en daar zei de site zelf ook al van dat daar ecc registerd in moest.
dus hij houd op die site wel rekening met verschillende eisen van verschillende moederborden.
dus dan mag k aan nemen dat hij non-ecc ook pakt.

mag je geheugen eigenlijk terug sturen als het niet past van webwinkels?
of verschilt dat per site?

want anders probeer k het gewoon.

• real[B]art
  • Laatst online: 10:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Dat verschilt, vaak moet je binnen een dag of 8 erbij zijn wil je iets ruilen, hoewel ze over CPU's en geheugen nog wel es moeilijk willen doen...verschilt per winkel

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://www.kingston.com/tools/umg/umg2000.pdf is wel leuk om te lezen; the Ultimate Memory Guide van Kingston
Pagina: 1