Ik heb eens over een perpetuum mobile nagedacht en ik weet niet waarom het niet zou kunnen:
Je hebt een ballon gemaakt waar een helium in stopt (dit is lichter dan lucht en het ballonnetje gaat omhoog. Dit ballonnetje kun je natuurlijk ook heel groot maken. En je zou er ook een gewichtje aan kunnen hangen. Zo ver zo goed(Engels
). Dit gewichtje gaat met de ballon omhoog en bereikt een hoogte van enkele tienduizenden kilometers(een andere planeet dan de Aarde). Dan heb je een toren gebouwd die net zo hoog is als die tienduizenden kilometers. Je laat de ballon boven in die toren hangen. Dan sluit je de toren af en zuig je hem vacuum (dit hoeft alleen in het bovenste stukje te gebeuren enkele honderden kubieke centimeters (weinig energie zou dat kosten)). In het vacuum klapt de ballon en het gewicht heeft enorm veel potentiele energie opgebouwd, zodat de energie om die heliumatomen terug te krijgen in het niet valt (er is ook wel iets te bedenken om die heliumop te vangen, maar dat boeit niet). Het gewicht valt naar beneden door de zwaartekracht en bouwt een enorme snelheid op: g.t => Deze snelheid zal voor een enorme inslagkrater zorgen en je toren slopen(practisch foutje), maar dat kunnen we vast ook wel oplossen. Nu is er volgens mij meer energie vrijgekomen dan erin geinversteerd. Er moet ergens een fout zitten. Waar?
Je hebt een ballon gemaakt waar een helium in stopt (dit is lichter dan lucht en het ballonnetje gaat omhoog. Dit ballonnetje kun je natuurlijk ook heel groot maken. En je zou er ook een gewichtje aan kunnen hangen. Zo ver zo goed(Engels