hoogte voor goede koeling...??

Pagina: 1
Acties:

• dvvelzen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
bent ik weer met mijn glazen kubus....

Ik wil de fans van mijn case aan de onderkant plaatsen...

iemand een idee of een standaard van 3 cm hoog genoeg is of moet ie hoger voor voldoende warmte afvoer...... vooral gelet op het feit dat die kast van glas wordt en de zon in de zomer nogal warm kan zijn.....

er komen wel 4 ventilatoren in dus dat wordt geen probleem..... denk ik.

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09-2025
Als je dubbelglas gebruikt heb je er geen problemen mee met zonne warmte.
Want mensen met die glazen kassen gebruiken enkel omdat ze met dubbelglas geen broeikas effect kunnen krijgen.

3 cm is echt te weinig waardoor ze minder goed kunnen aanzuigen en meer lawaai maken.

5 cm is een betere marge waardoor de ventilator toch zijn volledige zuigkracht behoud en dat hij niet te veel rommel van je vloer op pakt.
Neem je 3 cm dan kun je hem gebruiken als stofzuiger. >:)

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Ja, als je hem dan ook nog op wieltjes zet hoef je hem alleen een paar keer rond te rijden en je hebt gestofzuigt..

maar serieus, ik zou toch wat hoger doen als ik jou was. Mijn case-fan die onderin mn (standaard-)kast zit zuigt al een gruwelijke hoeveelheid stof aan.

Hmm als ik het nou nog eens goed lees: je wilt warmte afvoering?? dat zou ik iig niet aan de onderkant doen want warmte stijgt van nature op... ( <-- misschien post verkeerd begrepen, maar voor de zekerheid :) )

• dvvelzen
nee het is enkel glas dat is het probleem... toen we hierheen verhuisden stont er een kast met van die hele dikke glazen platen en die zag er niet uit dus ik denk daar gaan we maar een case van maken.....en dat van die stofzuiger is waar had ik nog niet eens aan gedacht....

Vraagje:
ik bedenk me ineens met 4 fans... is het voor de doorstroom niet beter om er 2 naar binnen te laten zuigen en twee naar buiten... verder is (wordt) die kast namelijk helemaal afgekit... (wil er namelijk een bijzettafel van maken... )

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:45
Euhm, lijkt me't beste om van onder naar boven luchtstroom te krijgen he :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
   ^   ^ 
--  --  --
|     |
|  ^   ^ |
|     |
-- ^-- ^ -
|     |

Zoiets dus, met ruime afstand boven de vloer... Anders heb je wel een enorm leuke stofzuiger trouwens :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Tundreq
2 fans in 2 fans uit is perfect.
dan moet je wel ff kijken als je ze onderin zet dat je ze op een plek zet dat de lucht van onderin naar boven gaat via de processor voor betere koeling of op een ander apparaat wat wel wat frisse lucht kan gebruiken.

TIP
Zet de koelers niet op elkaar maar naast elkaar, op elkaar hebben ze wel een hele harde luchtstroom maar gaan de fans heel veel lawaai produceren had ik namelijk ook last van.
Maar heb maar enkel weer gedaan.

Als het een bijzet tafeltje wordt kun je niet de fans aan de bovenkant plaatsen wat wel de beste plaats is.
Maar zet ze dan aan de zijkant neer maar niet naast elkaar en niet tegenover elkaar maar laat ze maar kruislinks van elkaar uitblazen dan krijg je het meeste luchtverplaatsing effect in je kast. :7

• dvvelzen
Kast:
______
| |
| |
| |
|F____F|
| |
| |

ONDERZIJDE AANZICHT:
____
|I U|
| |
| |
|U____I|

I: Ingaande stroom
U: Uitgaande stroom

Dit was ik van plan..... de herrie maakt me trouwens niet uit.... dus misschien maak ik er wel 8 fans van door ze op elkaar te zetten of door:
_ _
|I U I|
|U U|
|I_U_I|

wat zou dan beter zijn... ik denk dubbele om de stroom harder en dus hoger in de kast te krijgen....

FF voor de duidelijkheid ze MOETEN echt aan de onderkant want mijn vrienden kennenden verdwijnt er anders binnen de kortste kerel water (of COLA) in en dat is niet de bedoeling....

• peke
  • Laatst online: 15-02 19:28
Op zondag 19 mei 2002 23:05 schreef dvvelzen het volgende:
FF voor de duidelijkheid ze MOETEN echt aan de onderkant want mijn vrienden kennenden verdwijnt er anders binnen de kortste kerel water (of COLA) in en dat is niet de bedoeling....
Aha, dus je wil een waterzuiger maken van je case? Dan heb je tegelijk ook watersproeiing via de lucht. :D :P

• Tundreq
Als je 2 fans bovenin de zijkant zet en ze met een verschuiving laat uitblazen krijg je een tornado effect in je computer zodat ze lucht gaat draaien waardoor je apparatuur koeler blijft.

Check out deze tekening http://terrahost.xs4all.nl/plaatje.gif
Pagina: 1