aluminium binden? / glas snijden?

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dvvelzen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
OPZET:
Kubus raamwerk (of balk).
dan in iedere zijde een U profiel.
In de zijden komt glas.

Aluminium probleem:
Ik ben bezig met een kast van glas.... dat mot in een aliminium raamwerk komen... MAAR: Aluminium kan je niet normaal lassen of solderen.... iemand een idee ????
ik kan wel 2 hele kleine moeren en bouten nemen maar een 3e, 4e, 5e, 6e krijg ik er nooit tussen !!!

glas probleem:
verder is het glas een goeie centimer dik.... Gaatjes boren met een steenboortje en met wat terpetine gaat nog wel...
MAAR: iemand een idee waar je dat het best mee kan snijden ???

PS: wat is er nou mooier dan in de zon werken aan een case ???
PS2: Het afhebben van een gelukte case ;)

Verwijderd

aluminium kan je lassen met las apparaat die geschikt is voor alumium.. maar die heb je toch niet denk, popnagels is misschien een goed en mooi idee

glas kan je snijden met glas snijdertje, overal te koop bij doe het zelf centrum.

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Popnagels? Boren, poppen, vast!

Dik glas snijden kan met een dremel en een glasfrees, hoogtoerental met diamantfreesje

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• RRRobert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 16:02

RRRobert

Fokker in ruste

Aluminium kan gelast worden middels TIG-lassen. Dit is wel iets voor een vakman, trouwens. Je zou dit wel eens kunnen vragen aan een fabrikant/leverancier van gevels en kozijnen, 't gaat je alleen wel een smak geld kosten, vrees ik.

Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid

• dvvelzen
popnagels hoe werken die ???
het is een buis waar die u profielen aan komen dus binnen in kan ik niks ombuigen.....

verkoopt dremel ook zo'n glassnijdertje.... voor dikke glasplaten ??? want een normaal glassnijdertje werkt niet veel te ondiep om daarna door te breken.....

• dvvelzen
Op zondag 19 mei 2002 22:16 schreef RRRobert het volgende:
Aluminium kan gelast worden middels TIG-lassen. Dit is wel iets voor een vakman, trouwens. Je zou dit wel eens kunnen vragen aan een fabrikant/leverancier van gevels en kozijnen, 't gaat je alleen wel een smak geld kosten, vrees ik.
ja ok dat had ik al gehoord.... maar voor de simpelheid gewoon gezegt dat het niet kon want het is inderdaad alleen door een vakman te doen en met een "normale" lastrafo kan het niet.... (WAAROM HEBBEN DIE KLOTE BOUWMARKTEN GEEN IJZEREN PROFIELEN ????)

Verwijderd

popnagel werkt erg simpel.

- gaatje boren door de 2 lagen alu
- popnagel (soort spijker met rare kop)
- doe de staart in je popnagel tang, deze trekt de kop door een soort hoedje en zo trekt je de 2 platen tegen elkaar

• dvvelzen
Op zondag 19 mei 2002 22:23 schreef kaasie het volgende:
popnagel werkt erg simpel.

- gaatje boren door de 2 lagen alu
- popnagel (soort spijker met rare kop)
- doe de staart in je popnagel tang, deze trekt de kop door een soort hoedje en zo trekt je de 2 platen tegen elkaar
Ok... dit staat wel heel dom weet ik maar snap het nog niet.... ik heb een vierkante buis 2.5 cm x 2.5 cm en een U profiel van 1.5 cm breed en 1.5 cm hoog.... hoe krijg ik zo'n tang daartussen midden in dat ding.... ???

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 23:45

wowi

Je zou ook de glas in lood techniek kunnen gebruiken
of de tiffany techniek dan doe je een dun reepje koper
om de glazen plaat heen en de andere kant ook, en dat vertin je dan weer zodat het aan elkaar komt vast te zitten.
je kunt zelfs dan de tin laag weer rood koper kleuren daar is een middeltje voor maar hoe dat heet weet ik niet meer.

Verwijderd

aluminium kun je gewoon lassen, maar dan heb je een CO2 las apparaat nodig. Deze zijn vrij prijzig maar ik ken iemand die het goedkoop kan doen :D

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 12:25

Acid_Burn

uhuh

snap je niet hoe een popnagel werkt? Hier wordt het uitgelegd:
http://www.cobbenhagen.nl/tech/begrippen/blindklinktang.htm

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 13:13
envoor de duidelijkheid, een simpele nagelptang heeft sowieso al 3 maten hoedjes, zoek de juiste maat, de tang zelf is ca. een cm dik die past nagenoeg overal tussen, aleen zware kwaliteit nageltangen zijn dikker/zwaarder, maar gewoon een 15 gulden gamma ding past bijna overal tussen, ook heb je no speciale nagelbuisjes, dat zijn twee buisjes die de nagel aantrekken, zijn 6 mm in doorsnee, maar die zijn fucking duur...

Verwijderd

Aluminium kan je lassen, met MIG, TIG, of autogeen. Maar alle vereisen een innert beschermgas (argon bv) Als je deze aparatuur niet kan vinden/lenen of wat dan ook, kan je best Alu gaan lijmen (zoals in de luchtvaart) Epoxyharzen zijn de beste oplossing. (wel opletten dat tussen alu en epoxy een chemische reactie optreed die sterke hitte produceerd) Niet dat dit een echt probleem opleverd, maar het is handig dat je het weet heh. Anyway, je kan expoxylijm gemakkelijk herkennen, je vind ze in de betere doehetzelfzaak en de lijm zit in een dubbele spuit (pikuur zoals de dokter heeft :) ) de lijm is twee component en laat zich zeer gemakelijk verwerken. de open tijd (tijd dat de lijn NIET kleeft of hard is) kan je meestal kiezen tussen 5 minuten tot een half uur +- Later kan je de lijmresten mooi vlakschuren indien nodig.

Glas snijden kan je best met diamant, en om te boren ook met diamant (vergeet de koeling niet) gebruik waterkloeling zodat het glas niet kappotbarst door de hitte van de boor of snijschijf. Je vind deze materialen ook in diezelfde betere doehetzelfzaak.
De truck om dik glas te snijden is NIET zware middelen te gaan gebruiken, maar de juiste methode :) Eerst maak je een kras op de plaats waar het gesneden moet zijn De lijn MOET wel ononderbroken zijn!! anders heb je brokken. aan de andere zijde ga je dan met een metalen voorwerp van pakweg 50gram gaan tikken op het raam NET onder de kras. Je loopt zo de volledige lijn van het glas af. Als je zeer goed kijkt zal je zien dat het glas TUSSEN de kras en de plaats waar je tikt (binnen in de plaat dus) een breuklijn zal maken DOCH het glas zal nog niet breken dan. Als je de volledige lijn afgelopen bent is een beetje durf nodig, je plaatst het glas op een steuntje net onder de breuklijn en met een krachtige tik klop je de niet gewenste zone er af.
Vergeet zeker niet om een bril op te zetten voor de bescherming van je ogen. voor je handen moet je niet zoeen schrik hebben als je wat voorzichtig te werkt gaat.

Dus.... op naar de doehetzelfzaak ;)

Good luck, Jim :7

Verwijderd

Lijmen, geniaal, waarom kom ik daar nou niet op?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 19:05

ReseTTim

Chocolate addicted

TIP, neem geen glas

plexi en Lexan is 250 keer sterker dan glas!! en tis nog beter te bewerken.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 01:10 schreef ReseTTim het volgende:
TIP, neem geen glas

plexi en Lexan is 250 keer sterker dan glas!! en tis nog beter te bewerken.
jeps mee eens

En ik denk niet dat je alu zelf kunt lassen, maar lijmen zou je ook kunnen proberen. Hoef je ook geen popnageltang te kopen. Ik denk dat je met goede kit al een heel eind komt, er staat toch geen grote kracht op. Beetje kit en je bent voor 5 euro weer klaar, om daar nou speciale lijm voor te gaan kopen... (het is geen vliegtuig hoor... |:( )

ik denk dat het met een popnageltang vrij lastig wordt. Want zo als ik uit je verhaal kan opmaken heb je maar er weinig ruimte voor een tang. Maar goed dat kan ik hier vandaan niet echt beoordelen. hè succes

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 11:01

MRic3

Of praat ik weer poep?

GLAS SNIJDEN:..... een kleine FAQ

• indien mogelijk snijd naast een ijzeren liniaal
• glassnijder hoeft geen diamant te zijn mag ook ijzeren wieltje
• Smeer de glassnijder (het ijzeren wieltje) met terpentine voor snijden
• Houdt glassnijder tijdens het snijden zoveel mogelijk loodrecht op glas
• Druk niet te hard of te zacht, in het oppervlakte van het glas moet een _ononderbroken_ "kras" zitten na het snijden
• Leg na het snijden/krassen onder de glasplaat, aan de andere kant van waar de kras staat, een pen/glassnijder (hoogte 5-10 mm) o.i.d. en druk dan op de 2 delen, en je zal zien dat het glas perfect breekt...

Doe dit alles met beleid natuurlijk....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Pagina: 1