Toon posts:

[ALSA] Hoe optimaal EMU10K1 Benutten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok..

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zowel voor als achter geluid uit mijn boxen krijg? ik hoor nu allen maar 2 speakers...

Ik gebruik ALSA 0.9.0beta12...

En welke mixer moet ik gebruiken om bijvoorbeeld BASS en TREBLE te kunnen gaan regelen?? (en surround sound)

/me denkt dat meer mensen hier wat aan hebben

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
om je bass / treble in te stellen, hoef je geen aparte mixer te gebruiken. als je drivers dit ondersteunen komt dit wel bij je mixer-instellingen te staan :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 22:13 schreef LinuxUser het volgende:
om je bass / treble in te stellen, hoef je geen aparte mixer te gebruiken. als je drivers dit ondersteunen komt dit wel bij je mixer-instellingen te staan :)
Andre... dat weet je zelf ook wel.. die BASS en TREBLE hebben volkomen geen nut... daar reageert hij niet op

Verwijderd

Bass/treble settings hebben idd geen zin bij de emu10k1 drivers... luistert je kaartje niet naar... :(

Rear speakers kun je alleen gebruiken met films ed. Muziek wordt nog altijd in stereo opgenomen, en is dus slechts hoorbaar op je front speakers...

...mis je je rear speakers ook als je bijvoorbeeld een DVD (opgenomen met Dolby Surround) afspeelt?

Verwijderd

Topicstarter
ik speel geen DVD af in Linux, maar mijn rear speakers zijn helemaal dood in linux

Verwijderd

Rear speakers kun je alleen gebruiken met films ed die daadwerkelijk opgenomen zijn met Dolby Surround geluid of DTS!!. Muziek wordt nog altijd in stereo opgenomen, en is dus slechts hoorbaar op je front speakers...
...misschien kun je de drivers een beetje tweaken om dit toch voor elkaar te krijgen, maar veel kans geef ik je niet... het is en blijft stereo...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 22:36 schreef areana het volgende:

[..]

...misschien kun je de drivers een beetje tweaken om dit toch voor elkaar te krijgen, maar veel kans geef ik je niet... het is en blijft stereo...
Waarom werkt het dan wel in Windows?? daar vergelijk ik het effe mee

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54
Op zondag 19 mei 2002 22:40 schreef Markiedam het volgende:

[..]

Waarom werkt het dan wel in Windows?? daar vergelijk ik het effe mee
das appels en peren :+

Verwijderd

m'n emu10k1 doet gewoon front en back. back is bij gmix ogain en igain...

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 23:20 schreef compukid het volgende:
m'n emu10k1 doet gewoon front en back. back is bij gmix ogain en igain...
mmm... toch de instellingen?

Verwijderd

Hier werkt Front & rear wel. Ik heb een live-value kaart van een aantal jaren oud al in combinatie met een labtec lcs2514 4+bass set. Ik gebruik hiervoor de alsa-0.9.0-rc1 drivers.
Bass & treble werken zoals je verwacht onder KDE 3.0. Front/Rear via mixer instellen kan wel maar het werkt niet zoals het hoort. Volume werkt ook vreemd (werkt als een soort balans tussen front & rear). Met veel prutsen is het uiteindelijk wel gelukt maar er is nog veel te verbeteren.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

ik heb een audigy met de opensource drivers, alles werkt daar erg gemakkelijk, rear werkt meteen, ac3 werkt meteen, digitale uitgang, je moet helemaal niet prutsen daar :)

Misschien de moeite om de opensource drivers van creative eens te gebruiken?

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Geen alsa gebruiken maar de OSS drivers van opensource.creative.com , daar zitten ook tools bij waarmee je de routing tabel van de DSP aan kan passen en daarmee kan je b.v. stereo mirroring doen. ook zitten er een aantal DSP modules bij waaronder eentje waarmee je Bass/Treble erbij krijgt in je mixer.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
Op zondag 19 mei 2002 21:54 schreef Markiedam het volgende:
Ok..

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zowel voor als achter geluid uit mijn boxen krijg? ik hoor nu allen maar 2 speakers...

En welke mixer moet ik gebruiken om bijvoorbeeld BASS en TREBLE te kunnen gaan regelen?? (en surround sound)

surroundmixer van creative :?

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 21:54 schreef Markiedam het volgende:
Ok..

Je kan in Gamix (alsa) het rear volume instellen. Dit staat standaard op 0. Welke distro gebruik je? In SuSE 7.3 bijvoorbeeld kon je dat heel makkelijk instellen. Maar nu in SuSE 8.0 hebben ze een uitgebreide Gamix erin gestopt, en daar is het niet of heel moeilijk in te stellen. Ik zou even met Gamix gaan kloten. (Als je dat tenminste hebt)
Treble en Bass kun je met ieder mixprog regelen..

• LollieStick
Op maandag 20 mei 2002 12:42 schreef elgringo het volgende:

[..]

kan iemand mij uitleggen wat ik gemist heb? Surroundmixer is er niet voor Linux, alleen voor Windows :(

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 12:42 schreef elgringo het volgende:

[..]

Sommige mensen draaien Linux, en daar draait Creative software over het algemeen niet op ;)

• LollieStick
Op maandag 20 mei 2002 12:47 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Sommige mensen draaien Linux, en daar draait Creative software over het algemeen niet op ;)
en ik baal ervan dat ze de moeite niet nemen om een beetje fatsoenlijke drivers / programma's produceren voor Linux. Hoe kan Linux ooit groot worden (want daar wil men toch wel heen), als bijvoorbeeld Creative niet eens zelf (goeie) drivers maakt, alleen maar front, en niet rear zoals in Windows. Met de Audigy is de support weer wat beter, maar echt surround heb je niet. Het is alleen maar een mirror van front. Het moet toch echt wel mogelijk zijn om EAX spellen (UT bijvoorbeeld) gewoon in Linux MET surround te krijgen i.p.v. dubbel stereo. :?

Verwijderd

sja..... Kijk linux is toch hoofdzakelijk liefdewerk he. Geen duurbetaalde programmeurs in dienst. Dus helaas gaat het niet zo snel als we wel zouden willen. Veel hardware fabrikanten zien er gewoon geen nut in om drivers te laten ontwikkelen (door hun duurbetaalde programmeurs) voor linux. Se hebben het vaak al druk genoeg om het onder windows een beetje te laten werken

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
Op maandag 20 mei 2002 12:47 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

kan iemand mij uitleggen wat ik gemist heb? Surroundmixer is er niet voor Linux, alleen voor Windows :(
Oops i missed the linux part...

Maar is er geen idioot die dat programma omgebouwd heeft?

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Er zijn wat tooltjes, emu-script en emu-config en nog wat (emu-tools pakket geheten bij mdk8.2), voor het 'gemak' heeft mandrake er een aantal van ombenoemd, maar daar kan je bv ook zorgen dat de emu10k1 dolby prologic of surround (jeweetwel, wat je met tv zendingen etc nog weleens hebt, gewoon analoog) ook decoot (sp???).

Verder heeft het me lang geduurd eer ik met xine 4 channel geluid had, maar dat lag uiteindelijk aan de xine installatie, die opnieuw gedaan en voila, alles werkte.

Oh ja, je was op zoek naar de bass en treble: die kan je met bovengenoemde scriptjes instellen (zodat ze in je mixer verschijnen), en die werken dan ook prima (niet dat ik dat nodig heb, met mijn hifi kan dat ook allemaal).
Je moet ook een regeltje toevoegen aan je /etc/modules.conf filetje, weet ff niet welke, maar dat staat in dat scriptje uitgelegd.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op maandag 20 mei 2002 17:43 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

en ik baal ervan dat ze de moeite niet nemen om een beetje fatsoenlijke drivers / programma's produceren voor Linux.
De opensource linux drivers zijn beter dan de officiele windows drivers (veel meer mogelijkheden).

zie http://opensource.creative.com

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• LollieStick
Op dinsdag 21 mei 2002 10:16 schreef elgringo het volgende:

[..]

Oops i missed the linux part...

Maar is er geen idioot die dat programma omgebouwd heeft?
Als Creative de source vrij zal geven was dat er al lang geweest, maar helaas. Creative ziet het nut er helaas niet van in. :(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 21:17 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Als Creative de source vrij zal geven was dat er al lang geweest, maar helaas. Creative ziet het nut er helaas niet van in. :(
onderbouw dat eens....

Dat is absoluut niet waar

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 21:49 schreef Markiedam het volgende:

[..]

onderbouw dat eens....

Dat is absoluut niet waar
onderbouw dat eens... waarom brengt Creative geen linux versie uit?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 22:15 schreef areana het volgende:

[..]

onderbouw dat eens... waarom brengt Creative geen linux versie uit?
dat is simpel...

Hun software is gewoon zo "uniek" dat concurrenten dat niet mogen inzien... lijkt mij een logisch idee

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 22:19 schreef Markiedam het volgende:

[..]

dat is simpel...

Hun software is gewoon zo "uniek" dat concurrenten dat niet mogen inzien... lijkt mij een logisch idee
ja keej... maar volgens linux-user 'ziet Creative het nut er helaas niet van in'... dat idee heb ik ook... waarom zou dit niet zo zijn? ik heb nog niets gehoord over een eventuele linux versie (en volgens mij zal die er nooit komen ook)... waarom brengt Creative zelf dan geen software voor linux uit?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 22:21 schreef areana het volgende:

[..]

ja keej... maar volgens linux-user 'ziet Creative het nut er helaas niet van in'... dat idee heb ik ook... waarom zou dit niet zo zijn? ik heb nog niets gehoord over een eventuele linux versie (en volgens mij zal die er nooit komen ook)... waarom brengt Creative zelf dan geen software voor linux uit?
Creative is een bedrijf wat het moet hebben van winst.. en ik denk niet dat zij zich kunnen veroorloven om ook nog linux software te gaan maken.. want daar moet je aardig wat extra mensen voor inzetten... (denk aan verschillende distro's)

Verwijderd

mjah... daar zit wat in... :9

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 22:24 schreef areana het volgende:
mjah... daar zit wat in... :9
:P :P

• LollieStick
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Creative brengt ook GRATIS liveware en audigy prut uit. Waarom dan niet voor Linux? De software vindt ik nog niet eens zo belangrijk. Met elke 3rd party mixer kun je bass (cq treble) instellen. Die nieuwste liveware kon je toen downloaden van Compaq, lijkt me stug dat die illegale spul op hun site zet, of niet? Natuurlijk heeft Creative liever dat je het koopt, maar als je een apparaat van hun koopt, koop je daarbij ook het recht op support (cq driverupdates). Zo zie ik het dus.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Ik heb nog nooit drivers gekocht ofzo.. dus imho kunnen ze die drivers beter opensource maken. Daarmee maak je volgens mij geen verlies; alleen maar winst. Want fanatieke hobbyísten gaan aan die drivers sleutelen, waardoor ze alleen maar beter worden, en de verkoop van de hardware stimuleren (imho)

• LollieStick
* LollieStick heeft een idee >:)

alle NOS'ers gaan gewoon Creative mailen voor Opensource Liveware / audigyware >:)

Wie doet er mee ? (drivers moeten uiteraard wek opensource zijn :))
Pagina: 1