Toon posts:

Schoonmaken lens digicam

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een HP Photosmart 618 camera. Hoe kan ik de lens van dit apparaat nou het beste schoonmaken? Met een brillendoekje? Of hoe doen jullie het, want nu zit er stof enzo op, en ik denk dat het anders gaat krassen op de lens? Iemand enige ervaring????? *D

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Je kan voor ongeveer 10 piek een microvezeldoekje halen bij de lokale fotoboer.
Of je kan natuurlijk ook vochtige lensdoekjes halen. Whatever suit you.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Gewoon een brillendoekje.

En mochten er na verloop van tijd krasjes ontstaan: bij Combie een kwastje met polijstmiddel halen. Werkt perfect.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 19 mei 2002 22:03 schreef Toverstaf het volgende:
Gewoon een brillendoekje.

En mochten er na verloop van tijd krasjes ontstaan: bij Combie een kwastje met polijstmiddel halen. Werkt perfect.
Of nog beter, gooi dat ding weg en koop een nieuwe digicam :?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:34
Doekje wat er voor geschikt is :+

Nou ik liet het laatst doen bij de fotograaf (toen ik een rolletje kocht. (gewone kleinbeeld camera).
Maar die fotograaf deed eerst wat perslucht er over toen doekje weer perslucht.
Klaar.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een lenspen!

http://www.lenspen.com <- bij iedere fotoboer te halen voor ongveer 8 euro, werkt PERFECT.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Of je T-shirt.

Zelf gebruik ik daarvoor mijn katoenen T-shirts (die ik elke dag schoon aantrek) en bij voorkeur een mouw. Werk perfect. :) Ook voor de bril.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 22:47 schreef Johnny64 het volgende:
Een lenspen!

http://www.lenspen.com <- bij iedere fotoboer te halen voor ongveer 8 euro, werkt PERFECT.
Beetje duur is het niet, 17 dollar!! excl verzendkosten

Ik denk dat zo een microvezeldoekje nog de beste keus is!

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 10:31 schreef delangeman het volgende:

[..]

Beetje duur is het niet, 17 dollar!! excl verzendkosten

Ik denk dat zo een microvezeldoekje nog de beste keus is!
Die lenspen kun je ook gewoon bij Combi of Filmpost halen. De lenspen is hier rond de 9 gulden, dus zo'n €4.

En Athlonkmf, wat bedoel je met die reactie????

• kmf
  • Niet online

kmf

Op maandag 20 mei 2002 12:55 schreef Toverstaf het volgende:

[..]
En Athlonkmf, wat bedoel je met die reactie????
Dat ik het een hele rare beredenering vind, dat je geen zorgen moet maken als je lens bekrast wordt, want je kan dat toch wegpolijsten.
De meeste mensen zijn toch heel zuinig op hun 500+ euro-camera. En zelfs als je die krasjes kan wegpolijsten, is het nog niet goed voor je lens. Je krijgt er absoluut niet betere foto's door.
Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 13:00 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Dat ik het een hele rare beredenering vind, dat je geen zorgen moet maken als je lens bekrast wordt, want je kan dat toch wegpolijsten.
De meeste mensen zijn toch heel zuinig op hun 500+ euro-camera. En zelfs als je die krasjes kan wegpolijsten, is het nog niet goed voor je lens. Je krijgt er absoluut niet betere foto's door.
Nou, ik weet niet of jij een fototoestel / camera hebt...
Maar ook al ben je o zo zuinig op je apparatuur, krasjes krijg je altijd.
De meeste camera's hebben namelijk een plastic lens (behalve de Carl Zeis lenzen) en die krassen zelfs als je er met een microvezel doekje overheen gaat.

Dat polijstmiddel is speciaal voor lenzen, je moet het natuurlijk niet te vaak doen maar het helpt heel erg goed.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op maandag 20 mei 2002 13:28 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Nou, ik weet niet of jij een fototoestel / camera hebt...
Moet ik hier echt op antwoorden :?
Maar ook al ben je o zo zuinig op je apparatuur, krasjes krijg je altijd.
Ik heb tot nu toe nog geen krasjes op m'n cameralens. De ixus heeft een metalen lenskap dat de lens altijd afdekt wanneer de camera uitstaat. En als ie aanstaat, dan gebruik ik het als camera. De lens komt behalve met omgevingslucht, met niks in contact dat krasjes kan veroorzaken.
Op het strand gebruik je maar UV-filter zodat je lens beschermd blijft.
De meeste camera's hebben namelijk een plastic lens (behalve de Carl Zeis lenzen) en die krassen zelfs als je er met een microvezel doekje overheen gaat.
Plastic...... Wat versta je onder camera's dan..... Plastic lenzen....
:?

Webcams met snapshotsfuncties zijn geen camera's....
Dat polijstmiddel is speciaal voor lenzen, je moet het natuurlijk niet te vaak doen maar het helpt heel erg goed.
Oh, dat geloof ik wel, dat het de krasjes wegpolijst. Daarom heet het ook polijstmiddel. Maar hoe goed je ook kan polijsten, je brengt altijd een verandering aan op de lens. Het meest directe gevolg zal een verstrooing van licht zijn, en dus gelijk minder scherpe plaatjes.

Verwijderd

zo een lenspel is bij iedere combicenter te halen voor ongeveer 9 euro ofzo

kijk voor de dichts bijzijnde filliaal op combicenter.nl

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 14:52 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Moet ik hier echt op antwoorden :?
[..]

Ik heb tot nu toe nog geen krasjes op m'n cameralens. De ixus heeft een metalen lenskap dat de lens altijd afdekt wanneer de camera uitstaat. En als ie aanstaat, dan gebruik ik het als camera. De lens komt behalve met omgevingslucht, met niks in contact dat krasjes kan veroorzaken.
Op het strand gebruik je maar UV-filter zodat je lens beschermd blijft.
[..]

Plastic...... Wat versta je onder camera's dan..... Plastic lenzen....
:?

Webcams met snapshotsfuncties zijn geen camera's....
[..]

Oh, dat geloof ik wel, dat het de krasjes wegpolijst. Daarom heet het ook polijstmiddel. Maar hoe goed je ook kan polijsten, je brengt altijd een verandering aan op de lens. Het meest directe gevolg zal een verstrooing van licht zijn, en dus gelijk minder scherpe plaatjes.
Ik blijf doorzeuren >:)

Ik ken heel erg veel camera's (dus geen webcams ;)) met plastic lenzen.
Kijk bijv. eens naar alle Casio camera's.
Daarbij komt ook dat niet elke camera een ring heeft waarop je een filter kunt schroeven.
En de eerste camera waarop je een afwijking in de lens wilt constateren moet nog komen.

3,3 Mpixel is een schijntje vergeleken met een normaal foto toetsel of dia toestel. Een normaal hema foto toestel heeft al 25 Mpixel. Een dia nog heel veel meer.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 21 mei 2002 19:21 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Ik blijf doorzeuren >:)

Ik ken heel erg veel camera's (dus geen webcams ;)) met plastic lenzen.
Kijk bijv. eens naar alle Casio camera's.
Casio? Casio maakt horloges en daar moet ie bij blijven. :)
Daarbij komt ook dat niet elke camera een ring heeft waarop je een filter kunt schroeven.
Waar een wil is is een weg www.ckcpower.com
En de eerste camera waarop je een afwijking in de lens wilt constateren moet nog komen.
3,3 Mpixel is een schijntje vergeleken met een normaal foto toetsel of dia toestel. Een normaal hema foto toestel heeft al 25 Mpixel. Een dia nog heel veel meer.
Het is geen digicam vs analoog onderwerp.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Op dinsdag 21 mei 2002 19:47 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

[..]
Ik heb een Nikon CP 880, maar volgens mij is deze lens ook gewoon plastic... of het moet zo lijken :)

Verder maak ik hem schoon met het geen wat ik aan heb, t-shirt, trui... nog geen kras tezien. Maar ben er wel voorzichtig mee ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op die camera van mij zit een pentax lens op, dus ook gewoon een goede lens. Deze heeft ook geen ring om een lens aan te schroeven. Maar wat is nu het best om kleine beetjes stof van je lens op te ruimen, zonder gelijk in een discussie te komen!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Op dinsdag 21 mei 2002 19:54 schreef delangeman het volgende:
Op die camera van mij zit een pentax lens op, dus ook gewoon een goede lens. Deze heeft ook geen ring om een lens aan te schroeven. Maar wat is nu het best om kleine beetjes stof van je lens op te ruimen, zonder gelijk in een discussie te komen!
Uhm.. blazen?

De lens natuurlijk schoonmaken met een iets wat niet krast, bv. stofdoek, brillendoekje etc. Boven staan legio mogelijkheden.
Randen(als ze erg dirty zijn) eventueel schoonmaken met een wattestaafje.
Als eerst gewoon ff blazen... daarna voorzichtig poetsen :)

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 19:47 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

[..]

Waar een wil is is een weg www.ckcpower.com
[..]

[..]

Het is geen digicam vs analoog onderwerp.
Ik weet niet of je het weet hoor :)
Maar Casio heeft de allereerste digitale camera ontwikkelt. Ze hebben ook de CCD verder ontwikkelt die nu in elke digicam wordt gebruikt.
Casio is misschien niet zo bekend in Nederland, maar als je de testen bekijkt waarin Casio meedoet staan ze (bijna) altijd in de top 3.
In Duitsland zijn de Casio's bekender, en daar worden ze dan ook goed verkocht.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 22 mei 2002 08:41 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het weet hoor :)
Maar Casio heeft de allereerste digitale camera ontwikkelt. Ze hebben ook de CCD verder ontwikkelt die nu in elke digicam wordt gebruikt.
Casio is misschien niet zo bekend in Nederland, maar als je de testen bekijkt waarin Casio meedoet staan ze (bijna) altijd in de top 3.
In Duitsland zijn de Casio's bekender, en daar worden ze dan ook goed verkocht.
Ik heb het gevoel dat je in alle bochten probeert te wringen en hierdoor offtopic reageert. We hadden over lenzen en nu opeens over CCD... Als je zegt dat Casio plastic lenzen gebruikt, dan betekent dat Canon ook plastic lenzen gebruikt, aangezien de enige casio die ik ken, dezelfde lens gebruikt als de G2.
En ik denk dat er maar weinig fabrikanten zijn die een kwalitatief inferieur materiaal als plastic gaan gebruiken in hun camera's.
Als we verder willen discussieren over de kwaliteit van de lenzen dan stel ik voor om een nieuw topic te openen in plaats van hier offtopic te blijven reageren.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 21 mei 2002 19:54 schreef delangeman het volgende:
Ze hebben ook kleine spuitbussen te koop met droge lucht bij fotospeciaalzaken. Er zijn er ook die zo'n pompje met trechter gebruiken om zachtjes alle stof weg te blazen, maar dat vind ik zo knullig staan. Lekker economisch, dat wel.

• Koffievlek.nl
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09-2025
Op woensdag 22 mei 2002 09:19 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik heb het gevoel dat je in alle bochten probeert te wringen en hierdoor offtopic reageert. We hadden over lenzen en nu opeens over CCD... Als je zegt dat Casio plastic lenzen gebruikt, dan betekent dat Canon ook plastic lenzen gebruikt, aangezien de enige casio die ik ken, dezelfde lens gebruikt als de G2.
En ik denk dat er maar weinig fabrikanten zijn die een kwalitatief inferieur materiaal als plastic gaan gebruiken in hun camera's.
Als we verder willen discussieren over de kwaliteit van de lenzen dan stel ik voor om een nieuw topic te openen in plaats van hier offtopic te blijven reageren.
Go Athlon! Go Athlon! Go... ;)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

beetje kinderachtige reacties...

van een rood naampje zou je een iets rustigere benadering mogen verwachten :z

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 09:19 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik :? ,helemaal niet.

Het is namelijk zo begonnen:

ik Krasjes kun je altijd oplopen, digi cams hebben bijna altijd plastic lensen (zoals de Casio)

jij Casio ??? Die moeten horloges maken, geen digicams

ik Casio is de leider in de digicam wereld. Zij ontwikkelen nieuwe technieken (zoals de ccd) die andere merken weer gebruiken

jij offtopic

Nahja, als jij dat off topic vindt. Jij maakt een zinloze reactie dat Casio horloges moet maken, geen digicams.
Als je een beetje had gezocht / verdiept in dit onderwerp had je zelf kunnen zien dat Casio niet alleen "horloges" moet gaan maken, ze maken wel degelijk goede producten:

zoals hier (5 van de 5 punten):
http://www.photim.net/CasioQV3500/news.htm

en hier (een 7,9):
http://www.chip.de/produkte_tests/unterseite_produkte_tests_8712815.html

en hier (een 7,2):
http://www.zdnet.de/produkte/supercenter/digicam/tests/200204/casio_qv_3500ex-wc.html

of misschien wel hier (5 van de 5 punten):
http://www.pcphotoreview.com/pscCameras/Above,3,Megapixel/Casio,QV-3500/PRD_96973_3098crx.aspx

En dan hebben we het hier over de 2 na goedkoopste digicam van Casio (ontwerp is 1,5 jaar oud !)... En dat voor een prijs van < €800 incl. een IBM Microdrive.

En nogmaals, bijna elke digicam heeft een plastic lens. Alleen de Carl Zeis lenzen zijn van glas.
Ook alle digitale film apparaten hebben plastic lenzen...

Dus, verdiep jij je maar eerst eens in het onderwerp alvorens een reactie van "off topic" te plaatsen (nofi).

En delangeman --> heb jij misschien een ring waarop je een filter kunt schoeven? Dat zorgt er namelijk voor dat je lens wordt beschermd.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 22 mei 2002 20:29 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Ik :? ,helemaal niet.

Het is namelijk zo begonnen:

ik Krasjes kun je altijd oplopen, digi cams hebben bijna altijd plastic lensen (zoals de Casio)
Ehm niet helemaal: ik zei dat je krasjes moet voorkomen. En dus ook zo veilig mogelijk moet gaan schoonmaken. Waarom zijn er anders die vreselijk dure microvezeldoekjes (10 piek! Afzetterij trouwens) en spuitbussen te koop?

Jij zegt, maakt niks uit wat je gebruikt, krasjes krijg je toch sowieso. Met polijstmiddel krijg je het toch weer glanzend.
jij Casio ??? Die moeten horloges maken, geen digicams
Dat was als grapje bedoeld, vandaar ook de smilie :)

ik Casio is de leider in de digicam wereld. Zij ontwikkelen nieuwe technieken (zoals de ccd) die andere merken weer gebruiken
jij offtopic

Nahja, als jij dat off topic vindt. Jij maakt een zinloze reactie dat Casio horloges moet maken, geen digicams.
Als je een beetje had gezocht / verdiept in dit onderwerp had je zelf kunnen zien dat Casio niet alleen "horloges" moet gaan maken, ze maken wel degelijk goede producten:
wat ik offtopic vind is dat we het nu discussieren of er plastic lenzen worden gebruikt voor digicams of niet. En dat vind ik een goed genoeg onderwerp om er een nieuw topic voor te openen.
zoals hier (5 van de 5 punten):
http://www.photim.net/CasioQV3500/news.htm

en hier (een 7,9):
http://www.chip.de/produkte_tests/unterseite_produkte_tests_8712815.html

en hier (een 7,2):
http://www.zdnet.de/produkte/supercenter/digicam/tests/200204/casio_qv_3500ex-wc.html

of misschien wel hier (5 van de 5 punten):
http://www.pcphotoreview.com/pscCameras/Above,3,Megapixel/Casio,QV-3500/PRD_96973_3098crx.aspx

En dan hebben we het hier over de 2 na goedkoopste digicam van Casio (ontwerp is 1,5 jaar oud !)... En dat voor een prijs van < €800 incl. een IBM Microdrive.
Zoals ik al zei, ik bedoelde dat als een grapje.
En nogmaals, bijna elke digicam heeft een plastic lens. Alleen de Carl Zeis lenzen zijn van glas.
Ook alle digitale film apparaten hebben plastic lenzen...

Dus, verdiep jij je maar eerst eens in het onderwerp alvorens een reactie van "off topic" te plaatsen (nofi).
Mag ik dan aub vragen waar je de gegevens vandaan haalt dat er plastic lenzen worden gebruikt. En waarom. Plastic is en blijft een inferieur product in vergelijking met glas.

Ik kan wel met aceton op m'n ixus proberen om te kijken of het van plastic gemaakt is, maar dat gaat waarschijnlijk een beetje te ver.
Op woensdag 22 mei 2002 12:14 schreef Mooooody het volgende:
beetje kinderachtige reacties...

van een rood naampje zou je een iets rustigere benadering mogen verwachten :z
Vind ik ook :)
Maar ik wil toch heel graag weten waarom hij zegt dat er plastic lenzen worden gebruikt. Daarom is dit m'n laatste reply en indien hij een interessant artikel heeft gevonden over het gebruik van plastic lenzen in digitale camera's dan is dat een hele mooie topic waard.

Waarom betalen we 500 euro voor een hoogstaand stukkie technologie terwijl we opzettelijk genept worden door het gebruik van slecht materiaal. Ook al zet je een 20000 MP-sensor in een camera, als je een inferieure lens heb, krijg je slechte foto's.

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 20:46 schreef athlonkmf het volgende:
Reactie op mijn reactie
zijn we nu weer vriendjes :?...

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 22 mei 2002 20:49 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

zijn we nu weer vriendjes :?...
Ben niet kwaad op je of zo, maar ben gewoon, zoals gezegd heel errug geinteresseerd waar je het gelezen hebt dat er plastic lenzen worden gebruikt. Ik vind dat dan echt afzetterij indien dat echt waar is.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
[on topic]
Een camera lens moet je heel voorzichtig schoonmaken en nooit polijsten, omdat er een coating op de lens zit.
Deze coating zorgt er onder andere voor dat er weinig reflecties in de lens ontstaan. Hierdoor krijg je meer contrast in je foto's
Ik heb hier een camera uit 1936 (niet digitaal nee ;) ), met een ongecoate lens, de foto's zijn duidelijk fletser dan de foto's van een soortgelijke camera met een gecoate lens.

[off topic]
Waarom die drukte over het materiaal waar een lens van gemaakt is. Als de breking van het licht maar goed gaat, en dat gaat met een paar lens elementen van kunstof net zo goed als met een paar lens elementen van glas.

[on topic]
Het maakt niet uit of een lens van glas of van kunstof is, de coating die erop zit is even kwetsbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit een mooi einde is voor deze topic!

[SLOTJE!!]

Verwijderd

ben ik net mn lens schoon aant maken, gaat m'n ixus v3 vanzelf uit, das schrikken...

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 11:02

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 01:05:
ben ik net mn lens schoon aant maken, gaat m'n ixus v3 vanzelf uit, das schrikken...
En daarom moet je een topic van meer dan een jaar oud kicken ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• kmf
  • Niet online

kmf

onnodige kick van een afgesloten topic.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.