"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Is dit echt zo?Op zondag 19 mei 2002 19:55 schreef T-Mug het volgende:
hopen dat je een NiMh batterij hebt die kan je in de vriezer leggen en dan worden ze weer goed!
en dat diepvries truukje... ken dat ook?
enne... ik heb dat ding voor een prikkie gekocht....duss...
Ja hoor, door dat de accu's van binnen een soort kristal structuur hebben, zullen de kristallen bij lage temps weer netjes in het gelid gaan staan. Als ze warm worden bewegen ze sterk, en raken ze uit het gelid, te veel en je accu lijkt dood, ff bevriezen, opladen en hij doet 't weer.Op zondag 19 mei 2002 20:53 schreef Roelemewoel het volgende:
[..]
Is dit echt zo?
Niet bevroren opladen, dat werkt niet!
Werkt trouwns ook met ouderwetse 'gewone' batterijen
Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
zoiets?
Idd recept voor oude en luie batterijen, maar een kappotte batterij/accu repareer je er niet mee!!Op zondag 19 mei 2002 21:06 schreef hypernatic het volgende:
dus...
Haal batterij uit laptop
Stop batterij in vriezer (maximum minimum temp?)
Laat batterij (24?) uur in vriezer
Haal batterij uit vriezer
Laat batterij ontdooien (+/- 12 uur?)
Stop batterij in laptop
Laat batterij opladen (24 uur?)
zoiets?
Geoxideerde contacten blijven geoxideerd!!
en wat betekend dat? haha ik snap er echt geen hout van... ben de GURU wat pc's betreft... maar de electronica zelf... neu (hardware wel... maar solderen en zo... ehh)Op zondag 19 mei 2002 21:13 schreef Bart_Banaan het volgende:
[..]
Idd recept voor oude en luie batterijen, maar een kappotte batterij/accu repareer je er niet mee!!
Geoxideerde contacten blijven geoxideerd!!
Verwijderd
Vervolgens de accu nog een keer zo ver mogelijk leegtrekken, en nog een keer helemaal opladen... En dan is het een kwestie van: doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet.Op zondag 19 mei 2002 21:06 schreef hypernatic het volgende:
dus...
Haal batterij uit laptop
Stop batterij in vriezer (maximum minimum temp?)
Laat batterij (24?) uur in vriezer
Haal batterij uit vriezer
Laat batterij ontdooien (+/- 12 uur?)
Stop batterij in laptop
Laat batterij opladen (24 uur?)
zoiets?
Bij werkt het meestal wel.
dat werkt nietOp zondag 19 mei 2002 19:47 schreef MasterOverdrive het volgende:
twee kabeltjes van 2 verschillende voedings aan elkaar maken? (die gele kabeltjes in de molex connectors) dan heb je lijkt me 24 volt
Verwijderd
die je in je muis frot?Op zondag 19 mei 2002 21:02 schreef Bart_Banaan het volgende:
[..]
Ja hoor, door dat de accu's van binnen een soort kristal structuur hebben, zullen de kristallen bij lage temps weer netjes in het gelid gaan staan. Als ze warm worden bewegen ze sterk, en raken ze uit het gelid, te veel en je accu lijkt dood, ff bevriezen, opladen en hij doet 't weer.
Niet bevroren opladen, dat werkt niet!
Werkt trouwns ook met ouderwetse 'gewone' batterijen
want da ding vreet batterije
(werk nu met oplaadbare)
Je kunt gewone batterijen alleen er even mee 'oppiepen' ze doen het dan weer even....Op zondag 19 mei 2002 21:23 schreef DeAd_MeTaL het volgende:
die je in je muis frot?
want da ding vreet batterije
(werk nu met oplaadbare)
Maar ook met oplaadbare batterijen werkt 't, en idd was ik net vergeten, de eerte keer nadat ze uit de vriezer komen, ontdooit en helemaal opgeladen, helemaal ONTLADEN, en weer maximaal opladen, dan zijn ze weer maximaal op sterkte.
Verwijderd
Zorg wel dat je de accu en de contacten niet geheel plet!
Als dit niet lukt heb je dus wél je accu-cel gemold!
ontladen... ehh... gewoon... gebruiken en zorgen dat ie ZO leeg raakt dat ie zichzelf uitzet?Op zondag 19 mei 2002 21:35 schreef Bart_Banaan het volgende:
[..]
Je kunt gewone batterijen alleen er even mee 'oppiepen' ze doen het dan weer even....
Maar ook met oplaadbare batterijen werkt 't, en idd was ik net vergeten, de eerte keer nadat ze uit de vriezer komen, ontdooit en helemaal opgeladen, helemaal ONTLADEN, en weer maximaal opladen, dan zijn ze weer maximaal op sterkte.
yep!Op zondag 19 mei 2002 21:47 schreef hypernatic het volgende:
ontladen... ehh... gewoon... gebruiken en zorgen dat ie ZO leeg raakt dat ie zichzelf uitzet?
Verwijderd
niet met liIon doen kan je hem wegpleurenOp zondag 19 mei 2002 22:49 schreef krekrrr het volgende:
ja, gsm accus zijn meestal NiMH of LiIon, en daarbij werkt het ook
Verwijderd
Recept, pak twee penlites in serie (3volt dus) en hang deze 3 volt even aan de defecte batterij. Meteen daarna in de lader en hij is weer goed bruikbaar.
Dus als jouw accu een 12 volt accu is, dan klopt dat 24V verhaal van de verkoper. Ik weet alleen niet hoe jij thuis die 24V kan inproviseren. Misschien die accu even tussen de -12V en de +12V van je PC voeding hangen. De plus aan de plus en de min aan de min. Even is dus echt een tel of 3.
ff aansluiten op 4v of zo en dan gaan ze weer wel, maar dit is toch niet helemaal het zelfde denk ik ....
Li-ion heeft een levensduur van 3jaar na fabricage !
dus liggen die batterijen 1 jaar in de winkel dan zijn ze eigenlijk al grotendeels versleten ...
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
d'r zit geen + en - 12 volt in een compu. alleen 0, 5 en 12 volt
Hang eens een voltmetertje tussen de blauwe draad aan je atx stekker en een geel draadjeOp zondag 19 mei 2002 23:34 schreef blissard het volgende:
die blauwe draad is -12 volt
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Op zondag 19 mei 2002 21:21 schreef m-m het volgende:
[..]
dat werkt niet
Op zondag 19 mei 2002 23:34 schreef blissard het volgende:
/quote: Misschien die accu even tussen de -12V en de +12V van je PC voeding hangen
owOp zondag 19 mei 2002 21:21 schreef m-m het volgende:
[..]
dat werkt niet
ach jah shit happens...
maar je kan een PSU dus niet gebruiken om parrale te schakelen e.d. ????
http://www.procooling.com/articles/html/linking_multiple_psu_s_as_one_.shtml
Dat wassem...
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Verwijderd
Ik post morgen/overmorgen de resultaten
Ik ben benieuwd of 't bij jou ook werkt! Denk 't wel, want ik heb de 'truuk' al vaker toegepast met goed resultaatOp maandag 20 mei 2002 18:23 schreef Myst1k4l het volgende:
hmmz kheb mn laptop batterij ook ff in de vriezer gedonder, een oude Ni-mh, ook een cel (of meerdere) was kapoet, nu maar hopen dat ie weer werkt!
Ik post morgen/overmorgen de resultaten
Verwijderd
ik heb een P100 met een voledig defecte batterij ik heb em 1 nacht in de vriezer gelegt en werkt weer een uur ongeveer!Op maandag 20 mei 2002 18:25 schreef Bart_Banaan het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of 't bij jou ook werkt! Denk 't wel, want ik heb de 'truuk' al vaker toegepast met goed resultaat
Ik weet niet hoeveel volt je accu is maar ik ga uit van 24V.
Neem een flinke voeding van 24V die makkelijk 5A kan leveren. Zet de voeding, 2 auto-lampen en de batterij in serie (let wel op de polariteit van de accu) en zet de voeding aan. Wat er nu gebeurd als je de voeding aanzet is het volgende. Er gaat een stroom lopen door de batterij die de bevuilde koolstaaf in de batterij weer schoon maakt. Hierdoor verbeterd je conditie van je batterij. De lampen die in serie staan zijn puur om de stroom enigzins te beperken, anders gaat je accu de lucht in. Voor zo ver ik weet werkt dit iig bij NiCD batterijen. Hoe dit zit met NiMH en LiON weet ik niet.
|---(-)voeding(+)---(X)---(X)---(-)BATTERIJ(+)---|
|___________________________________________|
Zo moet het werken.
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
Jup .. ipv die autolampen kun je natuurlijk ook gewoon een voeding met stroombegrenzing nemen (must have voor elke tweaker !! )Op maandag 20 mei 2002 19:27 schreef ~X-Treme~ het volgende:
[...]
Zo moet het werken.
alleen een beetje uitkijken als je dit grapje bij laptop accu's uithaalt
die hebben namelijk vaak een stukje electronica in de accu om het laadproces te regelen
EN een smeltzekering + overtemperatuur beveiliging
dus als je pech hebt piept je zekering er uit
of erger beschadig je je electronica
Das wle brak eigenlijk, kan dat niet wat langer???Op maandag 20 mei 2002 18:30 schreef T-Mug het volgende:
[..]
ik heb een P100 met een voledig defecte batterij ik heb em 1 nacht in de vriezer gelegt en werkt weer een uur ongeveer!
get rich or die try'in
Als je dit weet, kan er duidelijker antwoord gegeven worden, want het is nu maar gissen!
Als het een Ni-Ca (nikkel/cadnium) betreft kan je het volgende doen:
De accu ontladen tot min 1% van zijn vermogen, vol laden en weer ontladen, dit een keer of 5 achter elkaar.
Je zou het met een lampje kunnen doen, als dit nog heel zwak brandt, weer opladen.
Want een ni/ca accu krijgt last van "geheugen effect" oftewel kisalisering in de accu, dit gebeurt als je de accu weet te snel oplaad, als hij niet helmaal leeg is!
Ontlaadt je accu NOOIT helemaal, want dan kan hij zich om polariseren, oftewel + wordt min en vice versa!
Zo'n accu bestaat trouwens uit een aantal cellen, is niet uit een geheel. De cellen zijn meestal 1,2 volt.
Als er een (om welke rede dan ook) een van kapot zou zijn, kan je misschien een cel laten vervangen. Dat kapot zijn merk je direct, want dan doet je laptop het niet langer dan een paar seconde!
een heel dramatische oplossing voor het geheugen effect weg te halen is ( VOORZICHTIG WEL HE!!) om er 230V effe op te houden, dus "ketsen" dan zijn de gevormde kristallen kapot, en werkt je accu weer normaal.
Ik werk al jaren met NI-CA (modelbouw vlieger) en daar kan je geen slechte accus veroorloven
NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com
[topic=492675]Op zondag 19 mei 2002 21:15 schreef hypernatic het volgende:
ben de GURU wat pc's betreft...
-
Verwijderd
Keep it Real! ahhy
Het is NI-CD hoor, dat zou je naar de jaren toch wel moeten wetenOp maandag 20 mei 2002 20:18 schreef Extra300s het volgende:
een heel dramatische oplossing voor het geheugen effect weg te halen is ( VOORZICHTIG WEL HE!!) om er 230V effe op te houden, dus "ketsen" dan zijn de gevormde kristallen kapot, en werkt je accu weer normaal.
Ik werk al jaren met NI-CA (modelbouw vlieger) en daar kan je geen slechte accus veroorloven
en die truuk met die 220 kan ik iedereen sterk afraden
heeft ook helemaal geen nut
1. de polariteit van het net wisselt 50x per seconde
2. bij de eerste tik knalt of je zekering er uit of je accu uit elkaar
weet gij nogOp maandag 20 mei 2002 20:22 schreef Juicy het volgende:
[..]
[topic=492675]
Onze guru is erg goed
Hardware, en software???? De 1 ken superrrrrrrrrrrrrveeeel weten van Hardware, en geen piepos van Software en natuurlijk ken het ook andersom
Dat moet je dus niet doen... Laden altijd doen bij normale (lees kamer-) temperaturen.
Hoe dan ook, ik ga het gewoon proberen.
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Maarehh heb je dat dan uitgeprobeert??Op maandag 20 mei 2002 20:29 schreef Sine het volgende:
[..]
Het is NI-CD hoor, dat zou je naar de jaren toch wel moeten weten![]()
hehehe LOL
en die truuk met die 220 kan ik iedereen sterk afraden
heeft ook helemaal geen nut
1. de polariteit van het net wisselt 50x per seconde
2. bij de eerste tik knalt of je zekering er uit of je accu uit elkaar
Ikke wel, bij een oude accu die ik met de computerlader ( Graupner Ultra Duo II) niet meer goed aan de gang kreeg.
Het werkte wel hoor! Allen heb ik de accu enkel nog in gebruik om apparatuur (servo's en ontvangers) te testen, vlieg er niet meer mee! Maar een laptop kan niet uit de lucht vallen, dus het proberen (als niets anders lukt) waard!!
NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com
Heejz.. Dat werkt vast ook met oplaadbare batts...Op zondag 19 mei 2002 20:46 schreef Exirion het volgende:
[..]
Kan wel. Een 'luie accu' heeft een soort oxyde-laag opgebouwd, en op een gegeven moment kan die de accu als het ware blokkeren zodat ie 'dood' is. Als je 'm daarna een stroomstoot geeft dan kan die blokkade weer verdwijnen, maar je riskeert ook dat de accu helemaal defect gaat. Maar het is te proberen, en het lukt wel eens.
* Aetje gaat eens knutselen... heeft nog een krachtige 16V voeding liggen voor wat onwillige batterijtjes...
Forget your fears...
...and want to know more...
Mja... Een accu direct aan de 220 AC zetten is ZEER af te raden. Ten eerste is een accu een soort condensator, een geleider voor wisselspanning dus. Ten tweede loop je het risico dat het zaakje LETTERLIJK ONTPLOFT!!!Op maandag 20 mei 2002 20:18 probeerde Extra300s het volgende:
En een exploderende accu wil je niet naast staan! Dus neem voorzorgsmaatregelen.
Dit "Ketsen" is veel veiliger te doen mbv een electrostatische klap. Neem hiervoor een Vandergraaf generator (zo heette dat ding geloof ik, natuurkunde is een grijs verleden), zo'n geval dat vonken over een afstand van een paar decimeter kan laten springen. Dan, gewoon de batterij in de stroomkring van de bollen opnemen. Een paar (veilige) klappen zijn wel voldoende. Deze stroomstoten bereiken, afhankelijk van de lengte van de vonk, enkele kilovolts. Maar omdat er nauwelijks vermogen achter zit, is het veilig...
Forget your fears...
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Forget your fears...
oh, sorry, heb ik ergens gelezen, nooit zelf geprobeertOp zondag 19 mei 2002 22:50 schreef chefke het volgende:
[..]
niet met liIon doen kan je hem wegpleuren
Dan hebbie de polen van de voltmeter verkeer oom !!Op zondag 19 mei 2002 23:36 schreef bobo1on1 het volgende:
[..]
Hang eens een voltmetertje tussen de blauwe draad aan je atx stekker en een geel draadje
die blauwe draad is -12 volt![]()
als je deze omdraaid zie je een verschil van 1 en niet van 24 ! wat je zou krijgen bij +12 en -12
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
En? Is het gelukt?Op dinsdag 21 mei 2002 15:17 schreef Myst1k4l het volgende:
over 3 uurtjes zit ie er 24 uur in, dan moet ik em er toch uithalen?
Verwijderd
/Edit:
hier valt te zien: Ni-Mh
de batterij in zn geheel:
hmm drijfnat... misschien TOCH handig om effe een zakje erom te doen of zo?Op dinsdag 21 mei 2002 20:02 schreef Myst1k4l het volgende:
ok hij is eruit, ligt nu nog te ontdooien, kwam namelijk erggg veel vocht vanaf (hij was drijfnat). Hoeveel uur moet ie ontdooien?, ik maak wel ff piccie,...komt er zo aan (wel zuigende webcam Q)
(DIT IS EEN VRAAG!!)
Verwijderd
ja ik schrok ook, maar toen ik op testknopje drukste zei ie dat ie nog werkte, dus geen schadeOp dinsdag 21 mei 2002 20:07 schreef hypernatic het volgende:
[..]
hmm drijfnat... misschien TOCH handig om effe een zakje erom te doen of zo?
(DIT IS EEN VRAAG!!)
dag laten ontdooien of zo?Op dinsdag 21 mei 2002 20:18 schreef Bart_Banaan het volgende:
Hij moet wel helemaal ONTDOOID zijn voor je hem gaat laden!! Anders laden de bevroren gedeeltes niet!!
Ik laat hem er niet al te lang in liggen, want ik heb morgen om 9:30 mijn laptop weer nodig voor op mijn werk.
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Verwijderd
OMGGGGGGGGGGGGGGGGGG 30 %%%%%% hij werkt weer!!!!!!!!!
kan ik em over een tijdje weer in de vriezer leggen, misschien dat ie dan nog verder komt?
Deed 'ie eerst helemaal niks meer, of gewoon minder?Op dinsdag 21 mei 2002 22:26 schreef Myst1k4l het volgende:
hij is aan het opladen, ziet er belovend uit!
OMGGGGGGGGGGGGGGGGGG 30 %%%%%% hij werkt weer!!!!!!!!!
kan ik em over een tijdje weer in de vriezer leggen, misschien dat ie dan nog verder komt?
Nu moet je heb volledig door je laptop laten ontladen, en daarna als een nieuwe accu behandelen (meestal eerste keer iets van 16uur laden)
Als het goed is gaat 'ie dan weer naar zijn maximale prestatie!
Schijnt dat ze dat lekker vinden en dan langer goed blijven.
The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.
Verwijderd
geef ze een biertje, kijken of ze het dan nog langer volhoudenOp woensdag 22 mei 2002 00:06 schreef -FuBaR- het volgende:
ik bewaar mijn gewone batterijen ook altijd in de koelkast!
Schijnt dat ze dat lekker vinden en dan langer goed blijven.
Verwijderd
hij was zo goed als d00d, mn laptop staat nu al bijna 2 uur aanOp dinsdag 21 mei 2002 23:55 schreef Bart_Banaan het volgende:
[..]
Deed 'ie eerst helemaal niks meer, of gewoon minder?
Nu moet je heb volledig door je laptop laten ontladen, en daarna als een nieuwe accu behandelen (meestal eerste keer iets van 16uur laden)
Als het goed is gaat 'ie dan weer naar zijn maximale prestatie!
ff in de magnetronOp dinsdag 21 mei 2002 20:31 schreef hypernatic het volgende:
[..]
dag laten ontdooien of zo?
Forget your fears...
ik ga mijn vriezer ff opstoken
t.
Wise enough to play the fool
Verwijderd
ten eerste, moet je de batterij 24 uur in een gewone vriezer zetten?
- moet er geen zakje omheen zodat ie niet vochtig wordt?
- hoe lang moet ik de batterij laten ontdooien?
- daarna moet ik hem weer opladen en daarna weer ontladen en dan weer opladen??
- kan ik het proces weer herhalen zodat de batterij steeds beter gaat werken??
Heb op school nog beter voeding. 42 volt, 400 AmpereOp dinsdag 21 mei 2002 09:51 schreef Aetje het volgende:
[..]
Heejz.. Dat werkt vast ook met oplaadbare batts...
* Aetje gaat eens knutselen... heeft nog een krachtige 16V voeding liggen voor wat onwillige batterijtjes...
Dat gaat wel lukken denk ik.
ik hou jullie op de hoogte!!
hmm...Op zaterdag 25 mei 2002 21:18 schreef Bart_Banaan het volgende:
Ja, laat ff weten, ik ben benieuwd.
hij zit erin... maar het lampje van de "batterij" brandt niet... ik heb deze laptop nieuw...
en ik heb een lampje met een stekkertje en eentje met een batterijtje...
alleen die van het stekkertje brandt...
Bij rinusch zijn deze 2 samengegaan, ik weet nix van hardware, maar ook nix van SoftwareOp maandag 20 mei 2002 20:41 schreef ThaNetRunner het volgende:
[..]
weet gij nog
Hardware, en software???? De 1 ken superrrrrrrrrrrrrveeeel weten van Hardware, en geen piepos van Software en natuurlijk ken het ook andersom
... Life is what happens when you are busy planning other things...
Verwijderd
find out yourself!!
ken ie ook HELEMAAL naar de moer zijn?
of wat voor suggesties hebben jullie nog?
Verwijderd
Verwijderd
probeer even een multiemeterOp zondag 26 mei 2002 16:35 schreef hypernatic het volgende:
hij doet niet veel...
ken ie ook HELEMAAL naar de moer zijn?
of wat voor suggesties hebben jullie nog?
met een WAT?Op maandag 27 mei 2002 17:32 schreef KingOfDos het volgende:
[..]
probeer even een multiemeter
ehh zoiets heb ik vast niet... heeft een electroboer dat?
en wat doet ie dan en wat schiet ik er dan mee op?
Thanks
Verwijderd
Met een multimeter kun je een spanningsvercshil meten/weerstand meten/ampere meter/enz.Op maandag 27 mei 2002 17:51 schreef hypernatic het volgende:
[..]
met een WAT?
ehh zoiets heb ik vast niet... heeft een electroboer dat?
en wat doet ie dan en wat schiet ik er dan mee op?
Thanks
als ik namelijk een beetje heen en weer beweeg dan OPEENS pakt ie zich (het batterij lampje gaat branden...)
ik heb zelf al met een beetje tin (soldeer) de verbinding wat proberen te verbeteren... maar nit veel succes...
hoe kun je dat het beste doen?
ik ZO veel zorg er aan besteed, er aan geknutseld...
komt mijn pa, BAF die knalt wie batterij erin zonder boe of bah en hij doet het!!! WTF???
hij laadt dus op (lampje is oranje) en geeft weer wanneer ie vol is (lampje wordt groen)...
maar zodra ik dus de 220V stekker eruit trek om hem op de batterij te laten lopen.... NIETS!!
hij is al in de diepvriezer geweest... iemand een idee?
thanks...
Hopelijk isoleert het niet te goed...
Heeft iemand nog een idee over de temperatuur? Is er een minimaal aantal graden vriezen dat nodig zou zijn?
"Zie mij een toffe computer hebben!"
Verwijderd
Ja, de accu kan alleen overleven tussen de -8.45 en -8.47Op dinsdag 09 juli 2002 00:55 schreef Micros het volgende:
Mijn compaq-accu ligt er sinds maandag 18.00 in. Om problemen met condens te voorkomen heb ik hem eerst ingepakt in een vel krantenpapier, wat wc-papier, een plastic zakje en toen nog een keer deze drie.
Hopelijk isoleert het niet te goed...
Heeft iemand nog een idee over de temperatuur? Is er een minimaal aantal graden vriezen dat nodig zou zijn?
Rare vraag, maar zou die accu het verschil merken tussen een paar graden? Believe me...it won't.
Verwijderd
maare wel voorzichtig met 24V zoon ding kan exploderen
ik heb nu ook een NiHM accu in de vrieser gelegd
"Zie mij een toffe computer hebben!"
Ik heb een Li-Ion batterij van een Minidisc spelertje (sony mz-r30), die is nu ondertussen al zo'n 4 jaar oud..
Ik heb hem al een tijd niet meer gebruikt (paar maandjes), maar nu werkt de batterij helemaal niet meer!
Na wat zoeken heb ik gevonden dat li-ion batterijen niet meer opladen als ze onder een bepaald voltage komen (soort beveiligingsmechanisme?), weet iemand hoe ik deze batterij weer kan doen "herleven", of moet ik toch maar een nieuwe kopen. Ik snap dat hij het nooit zo lang zal volhouden als in het begin, maar het is toch leuk als hij even werkt.
Ik heb Sony MZR 55 portable minidisc recorder met zo'n lange platte batterij (Sony NH-14WM) echter gaat deze nog maar een uur mee
Kan het helpen om hem inderdaad in de vriezer te leggen? Nieuwe kopen kost minimaal 30 euro
*burp*
absoluut NIETVerwijderd schreef op 19 mei 2002 @ 19:47:
twee kabeltjes van 2 verschillende voedings aan elkaar maken? (die gele kabeltjes in de molex connectors) dan heb je lijkt me 24 volt
Je moet altijd het potentieel verschil tussen je 2 polen berekenen
Laten we er eventjes van uitgaan dat beide voedingen PERFECT 12volt leveren, dan heb je dus het verschil van 12 en 12, zijnde 0, volt aan potentiaal verschil...
Stel, voeding een levert 11.8, voeding 2 levert 12.2. Dan heb je 0.4 verschil, oftwel 0.4 volt (of -0.4, afhankelijk van hoe je ze aansluit)...
Wat wel 24 kan opleveren is de -12 op je atx connector pakken als min, en 12 van je atx/molex als +. Let dan wel op dat je voeding met die setup slechts een laag amperage kan leveren...
Dit hele topic gaat er over dat de Li-Ion acuu in de vriezer kan om hem op te peppen.... gewoon ff doorlezen...Doopy-X- schreef op 15 oktober 2002 @ 11:44:
Kan het helpen om hem inderdaad in de vriezer te leggen? Nieuwe kopen kost minimaal 30 euro
Hoe denk je dat ik bij dit topic terecht ben gekomen........Bart_Banaan schreef op 16 oktober 2002 @ 10:27:
[...]
Dit hele topic gaat er over dat de Li-Ion acuu in de vriezer kan om hem op te peppen.... gewoon ff doorlezen...
de 1 zegt van wel, de andere zegt dat ie dan dood blijft. Wat is wijsheid?
*burp*
ooops net een li-ion batterij een nacht in de vriezer gelaten, is ie nu kapot?Verwijderd schreef op 19 mei 2002 @ 19:55:
hopen dat je een NiMh batterij hebt die kan je in de vriezer leggen en dan worden ze weer goed!
je kunt beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen :X
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Het is geen beveiliging van de batterij, maar van de lader. Die moet een bepaald meetpunt hebben, om te zorgen dat hij dus niet "verkeerd" gaat laden. Wat hier hey beste helpt is om 1 of meerdere oplaadbare batterijen (afhankelijk van het voltage) parallel aan je akku te zetten, en zo te gaan laden. Zo heb je kans dat de akku weer door de grens wordt getrokken.StanTheMan schreef op 09 oktober 2002 @ 16:20:
Even omhoog schoppen.
Ik heb een Li-Ion batterij van een Minidisc spelertje (sony mz-r30), die is nu ondertussen al zo'n 4 jaar oud..
Ik heb hem al een tijd niet meer gebruikt (paar maandjes), maar nu werkt de batterij helemaal niet meer!
Na wat zoeken heb ik gevonden dat li-ion batterijen niet meer opladen als ze onder een bepaald voltage komen (soort beveiligingsmechanisme?), weet iemand hoe ik deze batterij weer kan doen "herleven", of moet ik toch maar een nieuwe kopen. Ik snap dat hij het nooit zo lang zal volhouden als in het begin, maar het is toch leuk als hij even werkt.
Verder nog voor iedereen met luie of defecte akku's: je moet gewoon geluk hebben. Is je akku toch al defect, probeer het dan gewoon. Defect is die akku toch al, maar verwacht geen wonderen. Ondanks alle mooie verhalen, het is maar voor even, je krijgt er echt geen akku voor terug die te vergelijken is met een nieuwe. En er zijn nog altijd teveel jongens die dit wel willen doen geloven. Kortom akku defect, gewoon proberen. Akku werkt wel, maar wordt slechter, mijn advies: niets aan doen!
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
Verwijderd
Nu zal de labvoeding er waarschijnlijk daadwerkelijk 30 volt opzetten. Maar zodra de stroom boven de 100mA gaat komen, zal de labvoeding de spanning gaan knijpen. Zodra je ziet dat de spanning over de accu in de buurt kotm van zijn normale spanning (b.v. een 6V cel waar 8-9 volt over stat @ 100mA) dan is het tijd om hem van de labvoeding af te halen en terug te stoppen in een ECHTE lader... Dikke kans dat je cel dan weer wel laadt.
Vergeet alleen niet dat het ALLERSLECHTSTE wat je kunt doen met vrijwel elke oplaadbare cel is te diep ontladen. Dan kirjg je cel gewoon een oplazer en warschijnlijk wordt hij nooit meer dezelfde.
Verwijderd
Maar nu komt het: een prettige bijwerking is, dat de oxidelaag in de cel daadwerkelijkwordt afgebroken (deze lader is al lang geleden gebouwd en was voor NiCd cellen), maar werkte ECHT. Ik denk dat dit systeem voor elke cel die last heeft van oxidevorming werkt.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Verwijderd
ik heb hem gekregen van mijn baas. laptop is een jaar oud. heeft altijd op stroom gestaan. dus is ie lui geworden... invriezen heeft niet echt geholpen... komt nu ook nog maar to 29%
zijn er nog meer oplossingen?