Vraagje over switch en de uplink poort

Pagina: 1
Acties:
  • 1.149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb thuis een safeway switch die prima werkt alleen heb ik vraagje over dat ding. Als ik met een crosskabel van een netwerkkaart naar de uplink poort van de switch ga en dan in poorten 2 tot en met 8 andere computers hang met een gewoon standaard kabel werkt alles prima. Ik kan alleen niet poort 1 gebruiken. Mijn gehele netwerk heeft er dan geen zin meer in. Is dit standaard dat als je de uplink poort gebruikt dat dan poort 1 niet gebruikt kan worden. Of is die poort gewoon stuk. :? :?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
is normaal als je de uplink gebruikt valt 1 poort weg

bij mijn unex 8poorts 10mbit hubje is poort 8 gedeeld met de uplink

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
meestal is uplink/port1 shared. Het enige verschil is dat in de uplink een cross zit.

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

zit er niet ergens een schakelaartje ofzo, waar je kunt switchen tussen uplink en normaal?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zondag 19 mei 2002 19:37 schreef knopper het volgende:
zit er niet ergens een schakelaartje ofzo, waar je kunt switchen tussen uplink en normaal?
daar valt niets aan te switchen, je moet gewoon de kabel in de uplink of in port1 doen, en niet in beide tegelijk.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 20:06
uplink en poort 1 zijn dus gewoon hetzelfde. Als je een crosskabel hebt, steek je hem in de uplink, heb je toevallig een gewone kabel, dan in poort 1 :+

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Maar hoezo kan je als je de uplink gebruikt niet poort 1 gebruiken? Is hier ook een reden voor?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 10:28
Omdat de uplink en poort1 met elkaar verbonden zijn intern. Het is gewoon dezelfde poort.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom dat niet kan omdat je chippie wat erop zit maar 8 poortjes aan kan.

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
en volgens mij is het ook zo dat de uplink de snelheid van de volledige snelheid van de switch(bij een goede 8 poorts 100mbt witch hoort dat dus 800MBit te zij)verwerken, terwijl er doo reen "normale" poort maar 100bit (of 10) kan stromen, maar dat kan natuurlijk ook aan de connectortype liggen, want een cat5 utp kabel kan niet erg veel meer als paarhonderd MBit aan.

als dit pure onzin is sla me dan ff

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 09:18

Duinkonijn

Huh?

Op maandag 20 mei 2002 13:42 schreef lama het volgende:
en volgens mij is het ook zo dat de uplink de snelheid van de volledige snelheid van de switch(bij een goede 8 poorts 100mbt witch hoort dat dus 800MBit te zij)verwerken, terwijl er doo reen "normale" poort maar 100bit (of 10) kan stromen, maar dat kan natuurlijk ook aan de connectortype liggen, want een cat5 utp kabel kan niet erg veel meer als paarhonderd MBit aan.

als dit pure onzin is sla me dan ff
slap

die uplink is ook gewoon 100 .

het voordeel is dat je geen crosskable nodig heb tussen 2 hubs of tussen je hub en je adsl modem

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Aangezien de uplink in dit geval ook maar een 100 Mbps-poort is, klopt dit niet. Voor een poort waarbij de uplink hoger ligt dan de reguliere poorten wel (10Base-T met 100Base-TX, ATM/OC-3 of FDDI, of 100Base-TX met 1000Base-?).

De reden dat soms (niet altijd) de uplink overeenkomt met de eerste of laatste reguliere poort is een service van de leverancier. Gegeven een switch-chip die maar X poorten aankan, zou je anders of een X-poort switch zonder uplink hebben, of een X-1 poort switch met uplink, wat afhankelijk van de situatie je zou nopen tot het opnemen van een cross-cable in je patch-kast (en netwerk-beheerders in grote netwerken haten cross-cables, want die komen altijd daar terecht waar je ze niet verwacht), kun je nu kiezen.

Je komt tegen :
switch zonder uplink;
switch met aparte uplink-connector (MDI)die ook aparte poort is;
switch met aparte uplink-connector (MDI) die dezelfde poort is als de eerste of de laatste reguliere poort (MDI-X), auto-detected;
switch met aparte uplink-connector (MDI) die dezelfde poort is als de eerste of de laatste reguliere poort (MDI-X), met schakelaar;
switch waarbij de eerste of de laatste poort tussen regulier (MDI-X) en uplink (MDI) geschakeld kan worden.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1