Op zondag 19 mei 2002 20:01 schreef Captain Proton het volgende:
Echter, als de alternatieve geneeskunde ooit echt erkend zal willen worden door de reguliere geneeskunde, en voordat het ooit tot een succesvolle integratie kan komen, zal de alternatieve geneeswijze zich moeten onderwerpen aan dezelfde toetsmethoden als reguliere geneeskunde, en hier doorheen komen. Dat is mogelijk, mits alternatieve geneeswijzen zichzelf beter organiseren en structureren. Er zal o.a. consensus moeten bestaan over de aanpak en gebruik van technieken, en er zal een officieel erkende opleiding en een diploma moeten komen. Zolang iedereen een paar boeken kan lezen en dan meteen een praktijk beginnen, wordt het nogal lastig om echt erkend te worden.
Ja, dat gaat natuurlijk nooit werken. Alternatieve geneeswijzen en reguliere geneeswijzen staan echt mijlenver uit elkaar. Het kan gewoon niet samen, het zou ook de dood van de alternatieve geneeswijzen betekenen. Als je het echt gaat testen dan komt er natuurlijk uit dat het niet werkt.
De behoefte naar het mystieke zal altijd blijven bestaan. De reguliere geneeskunde heeft gewoon niet overal een antwoord op. Dat is vervelend, zeer vervelend zelfs. Maar ook de bikkelharde waarheid. De markt van de alternatieve begint met name daar waar die van de reguliere ophoudt. Dat gat in de markt wordt weliswaar kleiner, maar zal natuurlijk altijd blijven bestaan.
Ik vind het trouwens ronduit belachelijk dat alternatieve geneeswijzen zo de vrijheid krijgen. Er is
zoooo ontzettend veel onderzoek nodig om het menselijk lichaam in al zijn ingewikkeldheid te snappen en afwijkingen te corrigeren. Daar gaat echt vele jarenlang keihard onderzoek aan vooraf. Alles wordt ontzettend goed gecontroleerd, want een niet goed onderbouwd onderzoek wordt afgefakkeld door de concurrent. En dan heb je met bloed, zweet en tranen een medicijn op de markt gebracht (pas nadat weer uitgebreid getest is met clinical trials enz). Komt er een kwakzalver die een theorie uit zijn mouw schud (niet met kwalijke bedoelingen, maar toch), en die beweert precies hetzelfde te kunnen of meestal nog veel meer.
En dan ook het niveau over het algemeen. Neem nou homeopathie bijvoorbeeld. Die hebben zogenaamd een werkzame stof in een oplossing, die verdunnen ze tot de werkzame stof er niet meer inzit

.
Of iemand die een therapie tegen kanker had op basis van een zoutoplossing

. En wat was de geniale redenering erachter? Ze hadden een aantal tumor cellen in een petri schaaltje, daar hadden ze die zout oplossing bijgegooid en wonder boven wonder gingen de tumor cellen dood. En dat zou dan dus ook opgaan voor een tumor in je lichaam.
Nou moet ik in eerste instantie ook wel lachen om dit soort "theorien", met name die van die zoutoplossing (en er zijn nog wel meer grappige, zoals medicijnen die hun werking doen door het potje heen

). Maar aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje treurig. Het zijn echt redeneringen die zelfs een kind meteen doorziet. En dat zijn volwassen mensen die daar echt in geloven die zo'n therapie toepassen (wat betreft ook geen kwaad woord over hun), en ook mensen die die therapie ondergaan. En nog veel treuriger vind ik dat soort mensen zo maar hun praktijken mogen uitvoeren naast de reguliere geneeskunde. De controle op de reguliere geneeskunde is zo ontzettend streng (en desondanks gaat er nog vaak genoeg iets fout). En de eerste de beste kwakzalver mag zo maar zijn gang gaan zonder enige controle
Ik kan me daar echt kwaad over maken

. Komt natuurlijk vooral omdat mijn vader in een lab werkt in het UMC. Ik maak het dus van heel dichtbij mee (ik heb er ook zelf gewerkt). Ik weet dus hoeveel werk het vergt. Echt jarenlang keihard knokken voor echt hele kleine stapjes vooruit. En dan ook vaak projecten waar hij vele jaren aan heeft gewerkt die op een dood spoor uitlopen. Nou is zijn lab toevallig een van de best presterende labs ter wereld in zijn vakgebied, dus in zijn lab wordt iig wel vooruitgang geboekt. Neemt niet weg dat ook daar vooruit gang slow is, en dat veel onderzoek wordt weggemieterd (letterlijk) omdat het niet waar blijkt te zijn of nergens naartoe leidt. En zo gaat het ook met real life onderzoek: langzaam, duur en moeizaam. En dat is ook de enige weg. De weg van de alternatieve geneeswijzen leidt niet alleen naar een hoop onzin, maar je schiet er ook echt geen klap mee op.
Goed, tot zover mijn offtopic relaas tegen de alternatieve geneeswijzen

. Nog een kleine opmerking over de verandering in de houding van artsen: natuurlijk blijft het altijd zo dat de arts degene is met de kennis, neemt niet weg dat ik het een hele goede ontwikkeling vind. De tijd van de arrogante arts is voorbij aan het gaan, en dat is heel goed. De uiteindelijke keuze ligt bij de patient, en alhoewel het aandeel van de arts hierin natuurlijk levensgroot is, is dat wel belangrijk om te realiseren.
Overigens heb ik niet zo heel veel ervaring met artsen gehad. De huisartsen die ik heb gehad waren altijd heel begripvol enzo, dus weinig over te klagen.
Wel eens in een Zwitsers ziekenhuis gelegen met een gebroken pols, dat was een wat mindere ervaring. In Nederland waren de artsen en met name verplegend personeel echt een verademing daarmee vergeleken, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn geweest.