Toon posts:

RAID config suggestie?

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een KG7 RAID mobo hier en 3 HD:

* Maxtor 40 GB 7200rpm [Win200 systeem disk]
* Fujitsu 6.4 GB 5400rpm [backup]
* WDC 13 GB 5400rpm [backup]

Welke configuratie van de RAID is de beste? Moet de Maxtor ook op de RAID? Alvast bedankt voor de tips!

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
om gebruik te maken van raid moeten je disks ongeveer dezelfde grootte en snelheid hebben. Anders neemt je raid 2x de grootte van de kleinste disk aan.

Lijkt me in jouw geval dan ook niet nuttig.

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 09:52
Inderdaad, bij jouw is een raid config helemaal niet handig.
Je zal er nog een maxtor bij moeten kopen en dan zou ik het in raid 0 zetten.

Verwijderd

Daar heeft GHOST gelijk in, alleen raid 0 (stripe) is volgens mij wel mogelijk maar dan nog is dezelfde lees/schrijf snelheid wel preferabel en daar komt bij dat je met stripe alleen maar meer risico op data loss loopt omdat die b.v. 13gb en die 40 stel dat die in stripe mode staan, en die 13 begeeft he dan men je al je data kwijt en die 13 zal misschien eerder gaan dan die 40.
Conclusie: Streef naar 2 identieke schijven en post dan nog eens.
Een voorbeeld zou kunnen zijn regel nog zo'n 13 gb, en ga dan raid 10 draaien (raid 1+0) de bijde 13 in stipe en een mirror met die 40 maken. Dan heb je een leuke raid setup.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:59

Arjan A

Cenosillicafoob

Je kan ook software-RAID toepassen. De snelheid komt dan wel van je processor ipv je RAID-controller, maar mbv software-RAID kun je wel partities deel uit laten maken van RAID ipv hele schijven.
Het is dus duidelijk dat partities van dezelfde disk in één RAID-partitie geen snelheidswinst opleveren. Als je een RAID-controller hebt is het met de huidige hardware niet echt slim om RAID te doen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Ik wil ook met raid gaan werken maar zijn de barracuda II 30GB @ 7200rpm nog te krijgen?

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Op zondag 19 mei 2002 23:54 schreef Go0s het volgende:
Ik wil ook met raid gaan werken maar zijn de barracuda II 30GB @ 7200rpm nog te krijgen?
http://www.tweakers.net/pricewatch/8273

Volgende keer zelf zoeken

Canon EOS | DJI M2P

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op zondag 19 mei 2002 23:58 schreef Arjan A het volgende:

[..]

http://www.tweakers.net/pricewatch/8273

Volgende keer zelf zoeken
Jo! bedankt! Laatse vraag: Als ik zo'n schijf nog bij koop, werkt dat dan wel helemaal goed, of niet, omdat het (misschien) niet van dezelfde productie datum afkomt :? ?

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Op maandag 20 mei 2002 00:05 schreef Go0s het volgende:

[..]

Jo! bedankt! Laatse vraag: Als ik zo'n schijf nog bij koop, werkt dat dan wel helemaal goed, of niet, omdat het (misschien) niet van dezelfde productie datum afkomt :? ?
Het gaat erom dat je 2 ongeveer identieke schijven moet hebben. Zelfde merk en/of model is een pre maar niet noodzakelijk.

Canon EOS | DJI M2P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Lees ook het volgende topic even door: [topic=310264]

Daar staan de antwoorden op al je vragen..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.