Toon posts:

[Electro]24v= uit een AT(X)-voeding=>Maf Idee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe een geschakelde voeding werkt. Maar normaal gesproken als je de spanning over primaire kant van een trafo verdubbelt dan verdubbelt ook de spanning over de Secundaire kant.
Normaal gesproken zou er dus 24v= op je 12v= uitgang moeten gaan staan als je het rode schakelaartje op je voeding op 110v~ zet.

Alleen mol je daar normaal gesproken je voeding mee. Is dat nou alleen maar omdat je systeem(mobo+cpu+rest) opeens 4* zoveel energie vraagt? (spanning*2=>stroomsterkte*2=>vermogen*4)

In dat geval zo je dus met een voeding zonder systeem, erg gemakkelijk een 24v=-voeding kunnen maken. Door er alleen maar 24v= - apparaten aan te hangen.

Of is er (ook nog) een andere reden waarom je voeding kapot gaat als hij voor 110v is ingestelt.

Verwijderd

Topicstarter
waarom is mijn topic de enige in de lijst met nul replies( nu dus 1)

Het zou al de derde keer zijn dat ik een topic start en er niemand behalve ikzelf reageert, en ik het na 1 of 2 schopjes het opgeef.

Misschien stel ik te moeilijke vragen, of misschien moet ik maar topic's starten met "is deze koeler goed" of "hoe een fan op 7v te zetten". Want daar reageren mensen tenminste op.

Niet dat ik wil denegreren ofzo(absoluut niet zelfs, dat soort vragen stelde ik ook toen ik jaren terug voor het eerst op dit forum verscheen, alleen gebruikte ik eerst de search-functie), maar je wordt er wel eens een beetje moe van.

Verwijderd

volgens mij blaas je je voeding op als je em op 110V zet omdat ie dan berekent is op 110V input ipv 230..

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
Op zondag 19 mei 2002 16:14 schreef The Rapier het volgende:
waarom is mijn topic de enige in de lijst met nul replies( nu dus 1)

Het zou al de derde keer zijn dat ik een topic start en er niemand behalve ikzelf reageert, en ik het na 1 of 2 schopjes het opgeef.

Misschien stel ik te moeilijke vragen, of misschien moet ik maar topic's starten met "is deze koeler goed" of "hoe een fan op 7v te zetten". Want daar reageren mensen tenminste op.

Niet dat ik wil denegreren ofzo(absoluut niet zelfs, dat soort vragen stelde ik ook toen ik jaren terug voor het eerst op dit forum verscheen, alleen gebruikte ik eerst de search-functie), maar je wordt er wel eens een beetje moe van.
Je stelt nu een vraag die de wat geavanceerdere Tweakert weet.

deze personen komen meestal niet elk uur even kijken.

helaas kan ik je niet echt verder helpen op dit moment maar ik zal eens kijken of ik wat in de boeken kan terug vinden

Sinlath | Opinions may contain latency

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38

Cheezus

Luiaard

Ik kan je niet precies vertellen waarom niet maar het werkt iig niet. Alle componenten in de voeding zitten in een schakeling om 12V, 5V enz. te krijgen, de ingangsspanning verdubbelen verdubbelt niet de uitgangsspanning.
Zonder belasting blaas je je voeding dus ook wel op als je hem op 110V zet :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
Op zondag 19 mei 2002 14:29 schreef The Rapier het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe een geschakelde voeding werkt. Maar normaal gesproken als je de spanning over primaire kant van een trafo verdubbelt dan verdubbelt ook de spanning over de Secundaire kant.
Normaal gesproken zou er dus 24v= op je 12v= uitgang moeten gaan staan als je het rode schakelaartje op je voeding op 110v~ zet.

Alleen mol je daar normaal gesproken je voeding mee. Is dat nou alleen maar omdat je systeem(mobo+cpu+rest) opeens 4* zoveel energie vraagt? (spanning*2=>stroomsterkte*2=>vermogen*4)

In dat geval zo je dus met een voeding zonder systeem, erg gemakkelijk een 24v=-voeding kunnen maken. Door er alleen maar 24v= - apparaten aan te hangen.

Of is er (ook nog) een andere reden waarom je voeding kapot gaat als hij voor 110v is ingestelt.
Als jouw theorie zou kloppen dan zou de voeding instakelen op 110V juist 6V gaan leveren en dat is niet het geval.

Verwijderd

De primaire zijde bevat eigenlijk twee 115Volt-delen. Als je die in serie zet heb je 230Volt, als je ze parallel zet heb je 115Volt.

Zet je 230Volt op een 115Volt voeding, dan krijgen o.a. de condensatoren teveel spanning. Ook gaan er twee keer zo grote stromen lopen.

BOEM!

Ik heb wel eens een 115VAC trafo'tje op 230VAC gebruikt. Dat raakt dan dus heel snel oververhit tot de thermozekering doorsmelt.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 16:25 schreef Hielko het volgende:

[..]

Als jouw theorie zou kloppen dan zou de voeding instakelen op 110V juist 6V gaan leveren en dat is niet het geval.
Mijn theorie kan best niet goed zijn(weet gewoon niet hoe een geschakelde voeding werkt)

Maar op dit punt klopt hij zeker weten wel.
Je zet hem op 110 maar je geeft hem 220=>2*zohoog als verwacht. en dus ook de uitgangen x2.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Een AT(X) voeding levert +12v en -12v. Daar heb je je 24v :)

Alleen kan de -12v erg weinig stroom trekken, houd daar rekening mee.

• Japidoff
  • Laatst online: 11-07 04:43
Op zondag 19 mei 2002 14:29 schreef The Rapier het volgende:

okee ff oplette nou:

het vermogen hang af van de belasting, dus:
spanning * 2 > belasting hetzelfde > stroom gehalveerd

gang is alles

• Japidoff
oja, en voor 24 volt sluit je gewoon de -12 en de +12 van je voeding op het apparaat aan

gang is alles

Verwijderd

een goede schakelvoeding heb een ingangsberijk van 80 tot 260 volt
maar die past zich dan ook automatich aan

en al zou je voeding het houden op 230 volt met schakelaar op 110
dan geeft hij alsnog 12 en 5 volt
want de onderdelen stabiliseren de spanningen weer naar het gewenste voltage (12 en 5 volt dus)

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 17:17
Een geschakelde voeding (switched power supply) wil zeggen dat er een spoel en een FET (simpel gezegd een snelle schakelaar) worden gebruikt. Een voordeel van een geschakelde voeding is dat de cos phi naar 1 loopt zodat het net een stuk efficienter wordt gebruikt. Hoe werkt het nu ongeveer.
Een korte uitleg, de spoel staat in serie met de positieve gelijke spanning uit de bruggelijkrichter. Er staat een Fet achter de spoel tussen de + en -. Achter de spoel staat een diode en achter de diode een elco.
Er komt stroom binnen deze gaat door de spoel. De spoel wordt geladen, want de Fet staat nog open. Wat gebeurt er nu als de Fet dicht gaat. Dan zal de stroom door de spoel naijlen en door de diodes in de elco's gebuffered worden. Door de diode kan de stroom niet meer terug in de spoel komen. En daardoor zal de elco als spanningsbron voor de voeding dienen.
Nou de 110 220 volt kwestie. Voor een trafo heb je meestal meerdere aansluiting. Bijvoorbeeld 2 * 110 en 2 * 10. Als je ervoor zorgt dat je deze aansluitingen in serie zet kan je voor 220 volt zorgen of 110 volt of 230 volt of 240 volt wat je wilt.
Wat er gebeurd als je je trafo op 110 Volt zet en je de stekker in een 230 Volt net stopt, is dat je trafo doorbrand door het vermogen.
Het is een beetje warrig maar ik lees het wel als er meer info nodig is.

• Japidoff
goed luisteren naar dit ^^^^ soort mensen

die hebben er verstand van

(een geschakelde voeding ontwerpen in nl KLOTEMOEILIJK:?)

gang is alles

Verwijderd

Simpel je voeding verwacht 110v input en je geeft hem 230v...

*KPUUT* Probeer het voor de lol maar eens, heb het wel eens met een oude AT voeding gedaan en die brabdt dus door omdat in de voeding 8stroomkring* niet uitgegeaan wordt van een hoger 230v spanning maar een lage 110v spanning...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 16:31 schreef Japidoff het volgende:

[..]

okee ff oplette nou:

het vermogen hang af van de belasting, dus:
spanning * 2 > belasting hetzelfde > stroom gehalveerd
alleen "slimme" apparaten zijn vermogen gesteerd. Stuur maar eens 440 volt door een gloeilamp, wedden dat de stroomsterkte verdubbelt en de gloeilamp 1/4 sec later het loodje legt omdat er opeens 4* zoveel vermogen van hem gevraagt wordt.

(gloeilamp is eigenlijk een slecht vb, omdat de weerstand toeneemt omdat hij heet wordt, maar het principe is duidelijk hoop ik)

Geld ook voor cpu's trouwens.

Maar oke, een geschakelde voeding pikt het dus niet om een andere reden dan de belasting. Lijkt ook logisch met al die elektronica in een pc-voeding, maar het viel te proberen.

(ene jongens kom a.u.b. niet meer met die -12v= oplossing, want iedereen kent hem, en niemand gebruikt de methode. Omdat 6watt niet erg lekker werkt. Bovendien is de -12v niet eens helemaal vrij, want anders zat hij er niet in een voeding(m.a.w. als je hem niet gebruikt hoeft je hem ook niet te hebben)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 16:41 schreef pep_82 het volgende:
Een geschakelde voeding (switched power supply) wil zeggen dat er een spoel en een FET (simpel gezegd een snelle schakelaar) worden gebruikt. Een voordeel van een geschakelde voeding is dat de cos phi naar 1 loopt zodat het net een stuk efficienter wordt gebruikt. Hoe werkt het nu ongeveer.
Een korte uitleg, de spoel staat in serie met de positieve gelijke spanning uit de bruggelijkrichter. Er staat een Fet achter de spoel tussen de + en -. Achter de spoel staat een diode en achter de diode een elco.
Er komt stroom binnen deze gaat door de spoel. De spoel wordt geladen, want de Fet staat nog open. Wat gebeurt er nu als de Fet dicht gaat. Dan zal de stroom door de spoel naijlen en door de diodes in de elco's gebuffered worden. Door de diode kan de stroom niet meer terug in de spoel komen. En daardoor zal de elco als spanningsbron voor de voeding dienen.
Nou de 110 220 volt kwestie. Voor een trafo heb je meestal meerdere aansluiting. Bijvoorbeeld 2 * 110 en 2 * 10. Als je ervoor zorgt dat je deze aansluitingen in serie zet kan je voor 220 volt zorgen of 110 volt of 230 volt of 240 volt wat je wilt.
Wat er gebeurd als je je trafo op 110 Volt zet en je de stekker in een 230 Volt net stopt, is dat je trafo doorbrand door het vermogen.
Het is een beetje warrig maar ik lees het wel als er meer info nodig is.
ik denk dat ik hem snap, het grote bezwaar is dus dat de spoel het niet houd onder de belasting. En het zou dus wel werken als de spoel gewoon beter gekoelt zou zijn(kan niet want je moet zo'n ding nou in een maal winden, maar stel).

Het werkt dan in iedergeval wel omgedraait, op 230 zetten in america in het stopcontact drukken(110~115v)=>en je 12v uitgang geeft 6v.

klopt dit of heb ik nog een lesje electronica nodig?

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Ik weet sowieso wel dat je voeding gewoon stukgaat als je die switchomhaalt. Een kennis heeft op die manier al een keer zijn voeding stukgemaakt en er staan ook wel een paar vermeldingen van in een of ander: "Domste wat je ooit gedaan hebt" topic.

Ik kan het niet technisch onderbouwen maar dat is geloof ik al gebeurd he :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 19:13 schreef SEFje het volgende:
Ik weet sowieso wel dat je voeding gewoon stukgaat als je die switchomhaalt. Een kennis heeft op die manier al een keer zijn voeding stukgemaakt en er staan ook wel een paar vermeldingen van in een of ander: "Domste wat je ooit gedaan hebt" topic.

Ik kan het niet technisch onderbouwen maar dat is geloof ik al gebeurd he :)
jah dat weet ik wel, echter er hangt dan altijd een systeem aan. En die vraagt bij een verhoogde spanning ook een verhoogde stroomsterkte, en dat kan die voeding natuurlijk niet leveren.

Mijn vraag was dan ook eigenlijk, zou een voeding het WEL overleven als er geen systeem aan hing. Maar dat blijkt helaas niet het geval.
Pagina: 1