Amiga<-->PC met "Amiga Explorer" & NULLmodem

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:06

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb een Amiga CDTV (Amiga500 compatible). Ik heb deze CDTV aan mijn PC gehangen d.m.v. een NULLmodem kabel op de serieele poorten van beide machines.

Door mijn Amiga te booten met Workbench 1.3 en een shell te openen, zorg ik ervoor dat de Amiga gaat "luisteren" op de Commpoort.
code:
1
Type SER: to RAM:Setup

Als ik mijn windows-machine met het programma "Amiga Explorer" probeer data te sturen naar de CDTV om ervoor te zorgen dat deze gaat "praten", krijg ik de melding dat er géén verbinding gemaakt kan worden. Zowel op mijn Windows als Amiga gebruik ik: 19200, 4096, 8, 8, 1, Rx/Tx, None Parity.

Welke Amiga-user helpt me uit de brand.

20*350ZO45°

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben geen amiga user, maar is de kabel-connectoren nog wel in orde?
Voordat je je hele pc overhoop gaat halen zou ik de draadjes ff doormeten.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 15:46 schreef jadjong het volgende:
Ik ben geen amiga user, maar is de kabel-connectoren nog wel in orde?
Voordat je je hele pc overhoop gaat halen zou ik de draadjes ff doormeten.
Yep, alles is nog in orde, de NULL-modem werkt heerlijk tussen 2 PC's, maar niet helemaal lekker tussen mijn Amiga & PC (eigenlijk helemaal niet). Er is wel al een upgrade van "Amiga Explorer" (4.1) alleen ik ga niet nog een keer voor een licentie betalen, ik heb net 4.0 gekocht |:(

20*350ZO45°

Verwijderd

Welk OS draai je? Bij het oudere programma PC to Amiga (werkt beide kanten op in principe) zijn er wat problemen onder windows NT en 2000... Verder zou de serieele poort van de CDTV een beetje gammel kunnen zijn (apparaat is immers al 11 jaar oud...) dus schroef 'm open en druk een keer de CIA's aan, of spuit wat contactspray op de verbindingen van de CIA's... Als je daar niet meteen zin in hebt pak een A500 of A2000 met Kick 1.3 en kijk wat die doet.

Btw, ik weet niet wat je precies met die koppeling CDTV-PC wil, maar er zijn makkelijkere en snellere methoden tot het uitwisselen van data. als je nog ergens een Ami met IDE controller hebt liggen, je kunt vandaag de dag prima een harde schijf met FAT32 mounten, lezen en schrijven.

Ik heb zelf nog 4 Amiga's liggen, en geen haar op mijn hoofd die ooit nog een NULLmodem zal gebruiken :)

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 16:46 schreef Alcyone het volgende:
Welk OS draai je?
XP
Bij het oudere programma PC to Amiga (werkt beide kanten op in principe) zijn er wat problemen onder windows NT en 2000... Verder zou de serieele poort van de CDTV een beetje gammel kunnen zijn (apparaat is immers al 11 jaar oud...) dus schroef 'm open en druk een keer de CIA's aan, of spuit wat contactspray op de verbindingen van de CIA's...
Volgens mij is probleem niet hardwarematig
Als je daar niet meteen zin in hebt pak een A500 of A2000 met Kick 1.3 en kijk wat die doet.
Tja, die heb ik niet zo 1-2-3 voor de pak ;)

Btw, ik weet niet wat je precies met die koppeling CDTV-PC wil, maar er zijn makkelijkere en snellere methoden tot het uitwisselen van data.
Het is inderdaad alleen maar voor het uitwisselen van data, maar het gaat ook meer om de kick enzo, dat ik alles werkend krijg
als je nog ergens een Ami met IDE controller hebt liggen, je kunt vandaag de dag prima een harde schijf met FAT32 mounten, lezen en schrijven.

Ik heb zelf nog 4 Amiga's liggen, en geen haar op mijn hoofd die ooit nog een NULLmodem zal gebruiken :)
Help me alsjeblieft verder, want er zijn echt zeer weinig mensen met een Amiga die ook nog weten waar ze het over hebben.

20*350ZO45°

Verwijderd

Ik vrees dat ik zelf even een A500 moet gaan aansluiten...
Het kan even duren voordat alles geregeld is.

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 21:01

AceRimmer

What a guy...

Ik dacht dat de Amiga niet met een standaard null-modem kabel werkte. Zie: http://www.angelfire.com/md/cyberax1/Alink.html

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 08:51

cruncher

wanna crunch someone?

Het is wel een standaard null-modem kabeltje, voorzover ik dat een paar jaar geleden heb gebruikt...
Alhoewel niet alle amiga's dezelfde aansluiting hadden A1000 had andere printerkabel nodig bijvoorbeeld...

can you read my mind?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 17:38 schreef cruncher het volgende:
Het is wel een standaard null-modem kabeltje, voorzover ik dat een paar jaar geleden heb gebruikt...
Misschien leuk om erbij te zeggen is dat ik een 9x9 kabel heb, en ik er een 9 naar 25 connector tussen heb gezet. Er staat overal dat je niet het "geslacht" mag aanpassen, maar een 9 naar 25 connector zou toch géén problemen moeten geven?

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb net alles nagemeten a.d.h.v. dit schema (afkomstig van makers "Amiga Explorer"):
Afbeeldingslocatie: http://cloanto.com/gfx/amiga/wiring_9-9.gif

Bij mij mist dus de koppeling van pinn 1 naar pinn 6 op dezelfde connector, en de verbindingen van pinn 2 naar 3 en van 3 naar 2 missen ook gewoon.

Kortom denk ik dat ik gewoon een "half soldeerde" nullmodem heb gekocht (is overigens al jaren oud en werkt perfect met Norton Commander ;) )

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Sorry voor mijn 3e post achter elkaar, maar het is meer een antwoord voor mensen die in de toekomst searchen, en bij dit topic terecht komen.

De oplossing is zoals op veel sites stond dus gewoon het feit dat er verschillende NULL-modem kabels te koop zijn.

Oplossing is gewoon effe op je gemakje alle gaatjes nameten a.d.h.v. bovenstaand schema, klopt het niet, bouw dan eventjes zelf er 1, en test het nogmaals.

20*350ZO45°

Pagina: 1