Toon posts:

Plextor 12x10x32x geeft opeens problemen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus mijn oude pc verkocht (P2-300, Asus P2B). De brander die daarin zat - de Plextor 12x10x32x - heeft het altijd perfect gedaan (ooit 1 cd kapot geschreven, maar dat was echt een klote cd van Dixons).

Maar goed, even geleden kwam ik erachter dat het tweede 64mb simmetje (totaal 128mb) een beetje brak was. Dus vervangen met 2 andere 64mb simmetjes (alledrie 100Mhz). Volgens DocMemory was nu alles in orde. Verder heb ik een tv-kaart, een zipdrive (zat achter de harde schijf) en een isdn-kaart eruit gehaald en een nieuwe 56k modem erbij gezet.

Vervolgens dus het hele systeem geformatteerd en Win98 geinstalleerd. Alles leek prima. Totdat ik dus door de koper werd gebeld dat alles het prima deed, behalve de brander! En ja hoor, ik ben gaan kijken en het is echt een raadsel. Of de buffers rennen na een aantal seconden om de een of andere reden leeg. Of hij loopt muurvast. Of Win98 geeft een blauw scherm.

Ik vind dit dus echt ENORM balen. Het apparaat heeft het altijd perfect gedaan (net als de hele pc) en nu krijg ik dit gekloot.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Ikzelf denk aan de incompatabiliteit tussen het bestaande en het nieuwe geheugen, maar zou ik dat ook niet bij andere programma's moeten merken? Verder zou ik het echt niet weten!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:24
Heb je gecontroleerd of de ultra dma aan staat van de brander?

En heb je de laatse wnaspi32.dll (v4.7) geinstalleerd welke je bij adaptec kunt downloaden?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Ik heb al zitten prutsen met de DMA. Aan of uit, het maakt geen verschil. U-DMA werkt niet op mijn mobo. Was pas bij de volgende lichting.

Misschien dat het inderdaad kan liggen aan de juiste aspi-drivers. Ik zal het eens proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Is die wnaspi32.dll trouwens niet voor XP bedoeld?

• Brakius
Nee, ook voor windows 98 en windows me. Wanneer je bijvoorbeeld windows me hebt en je installeerd de nieuwe Plextor 40/12/40A + Plextools, dan krijg je ook bij het opstarten een foutmelding dat je een veroudere versie van aspi gebruikt.

Een paar jaar geleden kon je Nero niet naast EasyCreator geinstalleerd hebben omdat ze beiden verschillende drivers gebruikten. Nero gebruikt een eigen aspi driver welke nu in de root staat.

Verwijderd

Topicstarter
Het zou inderdaad best eens aan de ASPI kunnen liggen, bedenk ik me nu. Ik had op mijn oude pc namelijk EERST WinOnCD geinstalleerd en daarna ernaast Nero. Wellicht heeft WinOnCD bij de installatie al voor een ASPI update gezorgd. Nu heb ik immers alleen Nero geinstalleerd.

• Brakius
Installeer dan een nieuwe versie van Nero. Nero heeft z'n eigen aspi drivers dus dan zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn.

Anders installeer EasyCreator in plaats van Nero + de nieuwe aspi drivers (en zeg tegen de koper van de computer dat nero toch erg ingewikkeld in elkaar zit en easy creator veel handiger is). Als het probleem maar opgelost is!

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 21:24 schreef Brakius het volgende:
Nee, ook voor windows 98 en windows me. Wanneer je bijvoorbeeld windows me hebt en je installeerd de nieuwe Plextor 40/12/40A + Plextools, dan krijg je ook bij het opstarten een foutmelding dat je een veroudere versie van aspi gebruikt.

Een paar jaar geleden kon je Nero niet naast EasyCreator geinstalleerd hebben omdat ze beiden verschillende drivers gebruikten. Nero gebruikt een eigen aspi driver welke nu in de root staat.
Klopt gedeeltelijk. :)
Ik heb in verschillende programma's gezien:
Aspi Manager: Ahead GMBH

Dit, terwijl ik de Aspi Drivers van Adaptec (4.60) ook had geïnstalleerd.

Het lijkt erop dat Nero bij het starten van de pc op de Adaptec drivers controleert, (NeroCheck.exe, zie Run sleutel in het register.) en deze uitschakelt en vervangt door zijn eigen. Nero had vroeger OOK een eigen ASPI driver, maar Easy CD Creator kon met deze oude versie niet overweg. De nieuwere ASPI van Nero lost dat op.

Ik heb nwaspi.dll uitgeschakeld (nwaspi.dll.disable genoemd), en de NeroCheck.exe uit het register gehaald. Nu is de Adaptec driver weer de ASPI manager. Nero werkt nog steeds goed, net als andere programma's. ECDC gebruik ik niet.
Pagina: 1