Toon posts:

Routercomp --> hub --> 2 andere comps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb een probleem, en ik heb al erg veel geprobeerd, dus grote hulde aan degene met de gouden tip :) Even mijn situatie:

Ik heb een win98 machine aan internet hangen, en deel die verbinding via Win98 ICS, via een 2e netwerkkaart dus. Die tweede kaart staat via een crosslink in verbinding met een hub (via de uplink).

Vervolgens hang ik 2 ander pjoeters aan de hub, maar ik krijg het niet voor elkaar om daarmee enig contact met de routermachine te krijgen.

De leds van de hub branden zoals de bedoeling is, en de kabels zijn doorgemeten, dus ik denk aan instellingen ofzo. Het vreemde is echter dat ik eerder een netwerkje had met 2 computers (gewoon via crosslink, zonder hub dus), en ik dus het idee heb dat er op de clients niet of nauwelijks iets veranderd hoeft te worden.

Iemand een idee ?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

Die hub zou niet mogen uitmaken.

Er staat toch nergens een netwerkkaart op full duplex ?
Is het een dual speed hub (10/100) of enkel 100mbit ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

ik kan me vergissen hoor, maarruh...als je dr nu een hub tussen hebt hangen, dan heb je toch geen cross linked cable meer nodig...

Verwijderd

Topicstarter
10Mbps hub. Die netwerkkaarten kan ik instellen op Auto, 10 Half mode, 100 half mode, 10 full mode of 100 full mode.

10 half mode heb ik dus maar gedaan, maar ook dat werkte niet.

En nee, die crosslink is niet nodig, maar die ligt er nog van het vorige netwerkje (diep verstopt onder parket e.d.).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, heb ik misschien een 100mbps hub nodig voor die 100mbps netwerkkaartjes ?

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 12:41 schreef Uzzyel het volgende:
. Die tweede kaart staat via een crosslink in verbinding met een hub (via de uplink).
Dat is toch niet echt de bedoeling dacht ik?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Heb je bij de clients wel ingesteld dat ze de server als router moeten zien?
Op zondag 19 mei 2002 12:55 schreef Uzzyel het volgende:
Nee.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 19 mei 2002 12:55 schreef Uzzyel het volgende:
Nee :)

Je hebt het toch zo gedaan ->

i-net----router_pc----cross----(uplink)hub(gewoon)---straight---pc's
Op zondag 19 mei 2002 12:57 schreef Mookai het volgende:

[..]

Dat is toch niet echt de bedoeling dacht ik?
Jawel, een uplink poort crossed niet.

Verwijderd

Topicstarter
> i-net----router_pc----cross----(uplink)hub(gewoon)---straight---pc's

indd.

> Heb je bij de clients wel ingesteld dat ze de server als router moeten zien?

- clients zien de server als gateway ja, maar ze krijgen niet eens een IP toegewezen in de range 192.168....

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 19 mei 2002 13:46 schreef Uzzyel het volgende:
> i-net----router_pc----cross----(uplink)hub(gewoon)---straight---pc's

indd.

> Heb je bij de clients wel ingesteld dat ze de server als router moeten zien?

- clients zien de server als gateway ja, maar ze krijgen niet eens een IP toegewezen in de range 192.168....
Stel eens een vast ip (192.168.0.x) in op 1 van die 2 client pc's en probeer dan je routerpc te pingen.

Verwijderd

Topicstarter
Al gedaan.
Wil ook niet.

Als ik op een bepaalde manier met DHCP/WINS instellingen klooi, krijg ik op de clients wel 192.168.0.x btw (automatisch toegewezen dus). Maar dan nog kan ik de server niet pingen.

Verwijderd

Weet je ook zeker dat je geen firewall hebt draaien die die computers blokt? Zou ook een reden kunnen zijn!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 19 mei 2002 14:01 schreef Uzzyel het volgende:
Al gedaan.
Wil ook niet.

Als ik op een bepaalde manier met DHCP/WINS instellingen klooi, krijg ik op de clients wel 192.168.0.x btw (automatisch toegewezen dus). Maar dan nog kan ik de server niet pingen.
Firewall op je router of client pc's ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai atguard, maar die zou een dialoog moeten geven... en wederom: wat is het verschil met die crosslink situatie die 2 comps verbond ?

Hmmnjah, ik zal alles nog eens nagaan vanmiddag. Tot zover iig bedankt iedereen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zondag 19 mei 2002 14:15 schreef Uzzyel het volgende:
Ik draai atguard, maar die zou een dialoog moeten geven... en wederom: wat is het verschil met die crosslink situatie die 2 comps verbond ?

Hmmnjah, ik zal alles nog eens nagaan vanmiddag. Tot zover iig bedankt iedereen.
zet dat @guard dan maar eens uit.... dan gaat het wel werken denk ik

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 14:16 schreef zwelgje het volgende:

[..]

zet dat @guard dan maar eens uit.... dan gaat het wel werken denk ik
Denk het ook wel, en anders heb je deze mogelijkheid in ieder geval voor 100% zekerheid uitgesloten!!

• MRic3
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Clients gewoon op automatisch zetten en dan is het eigenlijk gewoon gaan... Probeer anders een het alle computers aan te zetten (router PC eerst dan de clients) en een kwartiertje w88en... kijken wat er gebeurd.

Persoonlijk ben ik niet zo weg van win98 ICS, het rammelt te veel maar ja da's persoonlijk he. Heb je al een keer geprobeerd om eens een ander programmatje te gebruiken... Die analog-X proxy server werkt simpel,snel, makkelijk en is ook nog gratis ook...

fff een semi off-topic vraagje aan Predator
Op zondag 19 mei 2002 13:13 schreef Predator het volgende:

[Hmm, heb ik misschien een 100mbps hub nodig voor die 100mbps netwerkkaartjes ?]

Nee :)
Mijn netwerk is met 10Mbps 3com NIC's en een 10 Mbps 3com hubje, ik kan toch niet de NIC's upgraden naar 100 Mbps NIC's en dat dan mijn interne netwerk over die 10Mbps hub op 100Mbps draait?

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 19 mei 2002 14:19 schreef MRic3 het volgende:
fff een semi off-topic vraagje aan Predator

[..]

Mijn netwerk is met 10Mbps 3com NIC's en een 10 Mbps 3com hubje, ik kan toch niet de NIC's upgraden naar 100 Mbps NIC's en dat dan mijn interne netwerk over die 10Mbps hub op 100Mbps draait?
Natuurlijk niet :)
Hij vroeg of die 100mbit enkel werken op een 100mbit hub.
Dat is natuurlijk niet zo want die 100mbit's kunnen natuurlijk ook op 10mbit.

• MRic3
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op zondag 19 mei 2002 14:38 schreef Predator het volgende:

[..]

Natuurlijk niet :)
Hij vroeg of die 100mbit enkel werken op een 100mbit hub.
Dat is natuurlijk niet zo want die 100mbit's kunnen natuurlijk ook op 10mbit.
Oh, ik d8 al. Niet helemaal goed gelezen/gesnapt.
Ik begon al bijna te twijfelen aan mijzef.... ;)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
misschien is je uplink wel geshared met een reguliere poort. komt vaak voor. als je dan de uplink en die poort allebei gebruikt dan werkt het niet natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog eens geprobeerd, met inachtneming van alles wat hierboven gepost is, maar het werkt nog steeds niet.

.- Atguard staat uit.
.- De uplink neemt poort 8 van de hub over, maar daar hangt verder nix in.
.- Line speed/ duplex mode staat overal op '10 Half mode'

*zucht*

Nog meer ideeën ?

Verwijderd

Topicstarter
Toch raar, ik krijg op een client nu automatisch 192.168.0.2 toegewezen, en de gateway (192.168.0.1) vindt ie ook automatisch. En ik kan nog steeds de server niet pingen =/

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 11:51

Super Snackman

Snekgek

En kunnen ze elkaar zien in netwerkomgeving (zet desnoods voor de test een aantal shares open)?

Ik heb dit probleem namelijk eerder gehad. Computers zien elkaar in netwerkomgeving, clients krijgen ip-adres, maar verder geen internet, of zelf maar ping-gegevens die terug komen van de server.

Ik heb toen gewoon netwerk-kaartjes gewisseld. En ik meen ook nog een oud isa-netwerkaartje vervangen door een nieuwere PCI.

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ze zien elkaar dus met geen mogelijkheid in netwerkomgeving. Pingen niet, nix niet, en t zijn allemaal dezelfde netwerkkaartjes (gloedje nieuw).

Verwijderd

bij ij heb k t zo: i-net---router--(gewone utp kabel)--uplink van 10/100HUB---4pc's, cross is dus niet nodig voor die uplink poort.

edit:

Kijk ook ff of je de port op de hub naast de uplink poort niet perongeluk gebruikt hebt voor een van de 2 pc's.

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

probeer het ip adres te verniewen op de 2de pc

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat die crosslink niet nodig is, maar die kabel ligt er, en dat wil ik graag zo houden omdat ie ver weggestopt is. Nog een kabel erbij is niet echt een optie, tenzij het anders ech nie wil.

En dat laatste wat je zegt is niet het geval.

Verwijderd

Topicstarter
IP vernieuwen geeft:
'DHCP server niet beschikbaar, de adapter wordt vernieuwd'

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 09:41
misschien is het inkloppen van vaste ipadressen een oplossing, dus zet dhcp uit als je dat gebruikt en zet ze in dezelfde range, dan zouden ze elkaar in ieder geval moeten zien, de rest van je setup lijkt namelijk prima in orde

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Verwijderd

Topicstarter
*huilt*

Dat heb ik ook al geprobeerd =/

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 09:41
waarschijnlijk heb je het ookal geprobeerd, maar toch even doen. Zorg eerst dat de 2 clients elkaar kunnen ping met ipadressen 192.168.0.2 en 192.168.0.3, subnet 255.255.255.0

dan is het de kunst om de server met die clients te laten babbelen.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Verwijderd

Als je een cross kabel gebruikt, er zit naast de uplinnk port een drukknopje. Die geeft aan of de port moet crossen, of dat de kabel het doet. Meestal is dat eerste of de laatste poort. Zit dat knoppie er niet, dan wordt het een nieuwe connector aan de kabel krimpen.

Je draait een DHCP server op win98? Gebruik als het even kan gewoon vaste ipadressen. Neem dezelfde ip range als de tweede netwerkkaart van de 'router'. Je zou dan vanaf je router naar de clients moeten kunnen pingen. Kan dat niet, dan is er iets mis met je bekabeling. Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Creep - indd, al geprobeerd.

Ennuh, ICS regelt die DHCP boel voor zover ik weet. De clients krijgen nu iig een zinnig IP toegewezen.
En zo'n knoppie heb ik niet op me hub zitten...

Verwijderd

Even een resume. :)

Je clients krijgen een ip adres toegewezen. Dat betekend dat je netwerk in principe moet werken.
Pingen tussen alle pc's werkt dan.

Als het pingen van een publiek ip adres lukt dan het je ook verbinding naar internet. Lukt het niet om een domein te pingen?
Dan heb je een probleem met de dns server. Dit zou het ip van de server moeten zijn. Je kan ook het ip gebruiken die de server gebruikt. Meer problemen en oplossingen kan ik niet voor je bedenken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het raar is.., maar hoewel me clients dus een goed IP toegewezen krijgen, kan ik de server dus niet pingen... en de clients zien elkaar ook niet.

Verwijderd

Heb je de server ook ingesteld als gateway?
Pagina: 1