edimax router/switch+switch EN mxstream probleem

Pagina: 1
Acties:

• roelkw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 14:28
Gister heb ik ADSL aangelegd bij iemand. Was even een beetje gekloot met de kabels e.d., maar dat is gelukt. LineSYNC-lampje bleef branden en ik kon inbellen. So far, so good.

Ik heb daar echter ook een netwerk aangelegd. Dat zit als volgt in elkaar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
     router/switch-----ADSLmodem
    |  |   |
    |  |   |
PC1----  |   ------------PC2
       | 
_________|_________________________________verdieping
       |
    switch
 |----|  |  |
 |   |  |
PC3    PC4  ---PC5

Het ADSL-modem werkt prima via de router/switch. PC1 en PC2 kunnen dan (ten dele, daar kom ik zo op) internetten. Die router/switch is zo'n Edimax-ding. Werkt allemaal prima. Port1 van die router/switch kun je als uplink instellen. Heb ik gedaan. Straight-UTP kabel naar de switch beneden: alle lampjes van de switch beneden gingen knipperen: collisions dus. De PC3, PC4 en PC5 kunnen elkaar wel "zien" en benaderen. PC1 en PC2 ook. Pingen vanaf PC3/4/5 naar boven gaat ook niet. Toen toch maar weer die Edimax-router op normal gezet en van die kabel naar beneden (die is gecontroleerd, die is goed) een crossover cable gemaakt. Ook dat hielp niet: alleen het onderste lampje van de router/switch bleef knipperen: collisions.
Heeft iemand ideeën? Alle kabels zijn goed, daar kun je vanuit gaan.

Dan het tweede, nog veel vreemdere probleem: inbellen met ADSL gaat prima. www.planet.nl, www.nos.nl en www.weer.nl doen het prima; alle andere sites niet of HEEEEL traag. Bepaalde Nederlandse sites wilden het nog wel eens doen, maar de rest absoluut niet. Microsoft.nl kon ik bijvoorbeeld ook niet bezoeken.
Ook zonder router/switch kreeg ik dat probleem. Toen heb ik het modem (direct) op een andere PC aangesloten: precies hetzelfde probleem. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt, of weet je wat het is?? Ik zou 't echt niet weten...

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met mijn problemen, want ik vind dit toch wel erg vervelend. De hele dag bezig geweest met kabels leggen, connectortjes eraan zetten, boren, trekveren etc. en dan doet 't het niet :'(

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
je moet tussen de switch en de router een crosscable leggen dan werkt het wel
edit:
dat je die sites niet kan/kon bezoeken dat ligt waarschijnlijk bij planet

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 20:53

Caveman

whahoehaha

Op zondag 19 mei 2002 11:24 schreef marrekau117 het volgende:
Nee dat klopt niet, als er een uplink poort op de router zit dan is die al gecrossed..... (wel ff het schakelaartje om zetten, :) )

Het probleem moet je toch zoeken in de kabel die loopt van de router naar switch 2, als de pc's elkaar kunnen "zien" is de switch goed, hetzelfde geld voor beneden. Dus logisch gevolg is dan dat er iets mis is met de verbinding tussen router en switch 2.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• roelkw
Op zondag 19 mei 2002 11:24 schreef marrekau117 het volgende:
Jah, dat heb ik dus gedaan... maar dat werkt niet.
edit:
dat je die sites niet kan/kon bezoeken dat ligt waarschijnlijk bij planet
Tsja, maar bij Planet verwezen ze met om 16h55 door naar Mxstream. Voordat ik daar iemand aan de telefoon had, was het 17h00. Die zeiden dat ik toch echt naar Planet moest (dacht ik ook) en verexcuseerde zich. Toen was het inmiddels 17h05 en kon ik niet meer bellen naar Planet...
Nee dat klopt niet, als er een uplink poort op de router zit dan is die al gecrossed..... (wel ff het schakelaartje om zetten, )
Jup, dat weet ik. Maar omdat niet werkte, heb ik van die kabel even een crosscable gemaakt. Die kabel zal ik nog een keer uitgebreid controleren, maar met een crosscable moet het ook werken (als die switch op NORMAL staat, en niet op UPLINK). Zo stond het ook in de handleiding trouwens.

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 16:38
Heb je de kabel bij switch2 ook niet in de uplink gestopt?

Hoe hoe heb je de stekkertjes eraan gezet? Heb je de kabel goed gecrosed? (Schema...)

Is die router 10/100 mbit switching? Of switch2?

Storende bekabeling in de buurt van de UTP?

Hoe lang is de kabel?

Het lijkt ook mij een probleem met de kabel...

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

• roelkw
Op zondag 19 mei 2002 12:17 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Heb je de kabel bij switch2 ook niet in de uplink gestopt?
Die heeft geen uplink, nee dus.
Hoe hoe heb je de stekkertjes eraan gezet? Heb je de kabel goed gecrosed? (Schema...)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
oranje-wit   groen-wit
oranje   groen
groen-wit    oranje-wit
blauw     blauw
blauw-wit    blauw-wit
groen     oranje
bruin-wit    bruin-wit
bruin     bruin
Is die router 10/100 mbit switching? Of switch2?
Ze zijn alletwee 10/100mbit
Storende bekabeling in de buurt van de UTP?
Nee, tenzij een telefoonkabel stoort
Hoe lang is de kabel?
plm. 20meter
Het lijkt ook mij een probleem met de kabel...
Lijkt mij ook 't meest logische, maar wat het is... al sla je me dood...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Eerst ff PC1 -> modem. -> Kun je dan internetten? Ja? -> ok, next test. Nee? -> check je mxstream.

Dan PC3, via de 20m kabel, op de modem hangt...

Werkt die ineens niet, terwijl PC1 wel kon internetten, dan is je kabel dus fucked up.

• roelkw
Op zondag 19 mei 2002 14:58 schreef DJSmiley het volgende:
Eerst ff PC1 -> modem. -> Kun je dan internetten? Ja? -> ok, next test. Nee? -> check je mxstream.
Je kunt half Internetten (zie hierboven), dus dat werkt eigenlijk wel. Dat probleem ligt waarschijnlijk bij Planet. Maar de bekabeling is dus goed.
Dan PC3, via de 20m kabel, op de modem hangt...

Werkt die ineens niet, terwijl PC1 wel kon internetten, dan is je kabel dus fucked up.
De router/switch en de switch kunnen niet met elkaar communiceren, dat is het vreemde. Ik zal nog even proberen die kabel tussen de router/switch en switch (crosscable) tussen PC1 en PC3 aan te sluiten en te kijken of ze elkaar kunnen benaderen; de kabel zou dan dus goed zijn.
Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat die kabel goed is...

Verwijderd

beetje laat mischien en waarshcijnlijk heb je het al opgelost maar dat geintje dat sommige site's wel en sommige niet werken had ik ook.

waarschijnlijk ben je er nu ook achter door te bellen maar dat kan je voorkomen door in je tcp/ip de DNS van planet in te voeren dan werken als het goed is alle site's

eric
Pagina: 1