Toon posts:

Vraag over LED. Please help?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst van die felle ledjes gekocht.(50mA)

Ik heb een blauwe en een witte. Ik wil ze aan gaan sluiten op mijn IDE LED en mijn POWER LED. De vraag is. Kan m'n moederbord dit wel aan? (mijn moederbord is een asus a7a266).

Please help me? :r

Verwijderd

Geen id, gewoon proberen! je kan je mobo er niet mee opblazen. Hoogstens wekt de led zwak/niet.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Probeer de LED faq eens zou ik zeggen....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al gebrobeerd. De led doet het best wel fel. (heel fel) maar ik heb van iemand gehoord dat dat niet goed is en dat mijn mobo kan beschadigen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 12:59

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ik denk dat het pas gevaaropleverd als de weerstandswaarde van die nieuwe leds erg veel verschild van die oude. verders maakt het denk ik nie so veel uit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:01

Felyrion

goodgoan!

hmm...khep dit ook gedaan, en dit kan zonder problemen...alleen, als je pech hebt houd je led het niet zolang vol, misschien moet je er een weerstand tussen smijten.
daarvoor moet je ergens het boekje van je mobo nalezen, voor de stroom-specs. en ff de weerstand berekenen, maar die van mij heeft zowat een jaar gedraaid zonder probs :D

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 22:56 schreef Orion84 het volgende:
ik denk dat het pas gevaar opleverd als de weerstandswaarde van die nieuwe leds erg veel verschild van die oude. verders maakt het denk ik nie so veel uit.
Hmm, ja!
Ik denk dat de weerstandwaarde die VOOR de led moet mischien zelfs nog lager moet zijn aangezien de stroom door de led groter moet zijn dan de gebruikelijke 20 mA. Maar de weerstand zit ingebouwd op je mobo dus is niet zo gemakkelijk te vervangen en dat is ook neit aan te raden.

btw, Als een led te veel stroom krijgt dan gaat ie meestal niet feller branden maar juist minder fel en/of verkleurt ie. Oranje leds worden dan zachtgroen en groene leds worden meestal zachtgeel.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zet er een weerstandje van 100 ohm tussen, dan zit je altijd veilig.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb er geen weerstand VOOR!

Moet dit? Ik heb er wel 100 ohm weerstanden bijgekregen.
Als dit moet moet ik ze dan serieel of parallel erover zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 mei 2002 23:01 schreef Aetje het volgende:
Zet er een weerstandje van 100 ohm tussen, dan zit je altijd veilig.
Hoezo zit ik dan altijd veilig? wilt je dit uitleggen aub :*

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je vermoed dat de weerstand van de LED te laag is. Hierdoor trekt ie teveel stroom, dat kan het moederbord beschadigen (is overigens onzin, want daar zit een simpel schakeltransistortje tussen). Dus een extra weerstandje verhoogd de weerstand, en je mobo blijft onbeschadigd...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Dus als het goed is zeggen jullie met z'n allen dat het geen kwaad kan voor mijn mobo maar dat hooguit mijn led stuk kan gaan? Daar komt het op neer toch? :)

Verwijderd

kijkuit hoor! als je het verkeerde moederbord aansluit op het ledje kan je kast uitelkaar klappen zo van PETS PANG had ik ook een keer :( 8 weken in het ziekenhuis en toen was ik pas weer beter :(

Btw jij moet eens kijken op [url="http://GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ.GEBRUIK.DE.FAQ."]www.LEDFAQ.nl[/url]

:D het komt erop neer dat nix kapot kan gaan :D welkom op GoT littlebitch aka squick :D

Verwijderd

Topicstarter
Waar staat die ledfaq dan. Je URL doet het niet :)

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 23:26 schreef Shorty het volgende:
Waar staat die ledfaq dan. Je URL doet het niet :)
:o

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47
In de OCE FAQ.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.