[GENTOO] KDE, geen geluidmixer

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem. Ik ben vandaag weer wat verder gegaan met het configgen van me linux-systeempje, ne dit gaat redelijk (me muis met wieltje is nu eindelijk werkende). Vandaag heb ik het geluid werkende gekregen, echter niet helemaal naar wens.

Ik kan nu onder console muziek draaien, ik kan ook onder console de geluidsinstellingen veranderen (commando amixer)

Onder KDE werkt het geluid ook wel, echter XMMS doet er bijna een minuut over om te beginnen met een liedje spelen, waarna hij het wel goed doet. Verder kan kmixer geen mixer vinden, waardoor het niet mogelijk is om het volume aan te passen binnen KDE :'(

owja... de user die geluid mogen spelen zitten in de audio-groep :)
Weet iemand waar het aan kan liggen :?

Systeem:
DUAL PIII 787Mhz
512MB Kingston CAS-2
MSI6321 (ookwel 694D-Pro) met onboard geluid (AC97, VIA686)

ik denk dat ik een instelling vergeten ben, aangezien de mixer het wel goed doet onder console.

Verwijderd

Je hebt zeker arts draaien in kde en je gebruikt in XMMS de driver van alsa als ik het goed zie.

Als je Xmms goed wilt gebruiken kun je de geluidsserver in kde in de controlcenter uitzetten of in Xmms niet alsa kiezen maar de arts plugin bij de sound output.

Ik geloof in Gentoo dat met de alsa 0.9 drivers de kmix niet werkt omdat kdemultimedia niet geinstalleerd kan worden nog niet althans.
(Deze probleem heb ik ook ik gebruik gentoo ook)

Greetz
DjCoke

• Bart B
Bedankt... maar wat is arts :?

Verwijderd

arts is de geluidsserver van KDE, die kun je via Configuratiecentrum bereiken onder het kopje Geluid -> geluidsserver -> Geluids i/o. Zet deze eens op alsa of op autodetecteren.

• Bart B
okee... ik heb even zitten spelen met de instellingen, maar de MIXER krijg ik hier niet mee terug. Ik heb ook een beetje het vermoeden dat XMMS of zit te vechten over /dev/dsp OF dat hij heel lang er over doet om een mixer te vinden, waarna hij pas gaat afspelen. In elk geval...

* Geluid spelen doet het :)
* de mixer onder KDE niet :'(

Verwijderd

Kmix zit in de package kdemultimedia en die werkt niet met alsa0.9 onder gentoo.

als je emerge kdemultimedia doet dan werkt de compil niet.
Althans dat is bij mij de rede waarom kmix niet werkt
maar als je alsamixer kunt gebruiken waarom heb je kmixer dan nodig ?

Greetz
DjCoke

• Bart B
Ik wil graag onder linux mixen (makkelijker)

en ik heb het probleem nogsteeds dat xmms het niet lekker doet (zie boven)

• Bart B
iemand :? :'(

Verwijderd

ik heb hier een gentoo install met kde3 en alsa0.9 en kmix doet het normaal hoor

• Bart B
hoe heb jij je geluid dan geconfigged?

Verwijderd

Eigenlijk nog geen problemen mee gehad.
na het emergen van alsa(0.9) heb ik kdemultimedia opnieuw ge-emerged en toen verscheen mijn geluidskaart mooi als mixer onder kde.
XMMS maakt gebruik van de arts-output en voor de rest heb ik niets speciaals gedaan voorzover ik mij herinner.

Wat mis ik trouwens allemaal als ik artsd kill en XMMS via alsa driver laat spelen?
Want uiteindelijk speelt arts het geluid toch af via ALSA of zie ik dit verkeerd?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zondag 19 mei 2002 20:41 schreef DjCoke het volgende:
Kmix zit in de package kdemultimedia en die werkt niet met alsa0.9 onder gentoo.
als je emerge kdemultimedia doet dan werkt de compil niet.
Althans dat is bij mij de rede waarom kmix niet werkt
maar als je alsamixer kunt gebruiken waarom heb je kmixer dan nodig ?
Daarvoor lijkt een oplossing te bestaan (ik heb hem niet getest) .
Pagina: 1