Toon posts:

Bestand wordt groter na opslaan als .JPG?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vage titel, maargoed:
Ik wil foto's die ik gemaakt heb resizen van 4:3 naar 3:2.
Met een CF-reader haal ik de bestanden rechstreeks vanaf het kaartje over naar mijn PC, en die bestanden zijn gemiddeld 1 MB.
Nu het probleem:
Als ik de 'Canvas-size' van de foto's heb aangepast moet ik natuurlijk de foto's weer opslaan, maar als ik dan in PS de quality op 12 zet om verlies te voorkomen, dan zijn de bestanden 1,3 MB geworden, hoe kan dit?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Doordat je de kwaliteit te hoog zet. Eerst is een afbeelding gecomprimeerd met een factor van bijvoorbeeld 40%. Als je hem opent wordt hij weer gedecomprimeerd. Als jij hem dan vervolgens weer opslaat met bijvoorbeeld 20% compressie zal het bestand groter worden.

Ikzelf maak foto's altijd op 2048x1536 standard, dat geeft een bestand van rond de 900 kb. Na het bewerken zijn de foto's 2048x1365 en ik comprimeer ze met 20% de bestanden zijn dan 400 tot 700 kb. Ik laat de foto's vervolgens op 10x15 cm bij de hema afdrukken en zelfs met een heel sterk vergrootglas kan ik de pixels niet zien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Simpel, Omdat photoshop extra info erin gepropt hebt.

Als je resampled heeft verzint ie tussen de pixels door extra info. Als je enkel canvas vergroot, dan nog moet ie extra pixelinfo opslaan :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 mei 2002 19:55 schreef athlonkmf het volgende:
Simpel, Omdat photoshop extra info erin gepropt hebt.

Als je resampled heeft verzint ie tussen de pixels door extra info. Als je enkel canvas vergroot, dan nog moet ie extra pixelinfo opslaan :)
Dit is even los van het feit dat ik de foto heb aangepast, ook als ik 'em alleen open en gelijk weer opsla wordt 'ie groter.
Op zaterdag 18 mei 2002 19:50 schreef Johnny64 het volgende:
Doordat je de kwaliteit te hoog zet. Eersi is een afbeelding gecomprimeerd met een factor van bijvoorbeeld 40%. ALs je hem opent wordt hij weer gedecomprimeerd. Als jij hem dan vervolgsn were oplasst met bijvoorbeeld 20% compressie zal het bestand groter worden.
Dit klinkt idd logisch, maar ik wil 'em gewoon 1 op 1 weer opslaan ivm de kwaliteit, of wordt de kwaliteit beter als ik 'em op Q 12 opsla?

Verwijderd

Je slaat hem volgens mij op met een hogere quality dan dat ze vanuit hen zelf zijn.

Dus gewoon even uitproberen wat echt de vereiste quality is in jou geval. In ieder geval geen 12

Verwijderd

Vanaf qualiteit 7 zie je vrijwel geen verschil meer, 12 is idd zoals eerder aangegeven een beetje onzinnig. Altijd zoeken naar een optimum tussen acceptabel verlies dmv compressie en bestandgrootte. Een foto die van 1 Mb naar zeg 300 Kb gaat is nauwelijks te onderscheiden tov het origineel. Compressie is iig niet altijd slechter.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[b]Op zaterdag 18 mei 2002 20:00 schreef KIP het
Dit klinkt idd logisch, maar ik wil 'em gewoon 1 op 1 weer opslaan ivm de kwaliteit, of wordt de kwaliteit beter als ik 'em op Q 12 opsla?
De kwaliteit wordt nooit beter, als een foto eerst 80% was en jij comprimeert hem de volgende keer weer naar 80% dan is ie iets kleiner als het orgineel maar de kwaliteit is ergens rond de 70% ten opzichte van het orgineel. Ook als je hem de tweede keer op 99% zet is de foto weer gecomprimeerd en zal er beeldverlies zijn, het bestand wordt echter wel veel groter.

Onthoudt gewoon dit: Bewaar altijd het orgineel en bewerk die. Ga nooit bewerkingen van bewerkingen gebruiken want iedere keer als je een JPG opslaat gaat er kwaliteit verloren.

Als je zonodig tussentijdse bewerkingen wilt doen sla hem dan tussendoor op als TIFF of Bitmap, hierbij gaan geen informatie verloren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1