Toon posts:

Dromen over de dood en het hiernamaals ??

Pagina: 1
Acties:
  • 620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel eens van die ochtenden dan wordt ik wakker en dan heb ik het idee dat ik dan gewoon weet wat er gebeurt als je dood gaat. Dit is eigenlijk best wel spooky, want in mijn dromen denk ik vaak dat ik dan al dood ben. Vooral ook vanwege de dood van Pim Fortuyn, dat je hem daar zo op de grond zag liggen. Het ene moment nog springlevend vol met ambities en dan ineens weg.

Blijft uiteindelijk ook nog eens over de lastige vraag, wat wil je dat er later moet gebeuren met je lichaam ? Begraven of Cremeren?? Beide opties staan me niet echt aan, met begraven op no1. Vooral het idee dat het grondwater heus wel je kist binnenkomt is geen pretje.
Bij cremeren heb ik altijd gedacht: "Nou ja, mooi snel en schoon", maar nu is mij weer ter oren gekomen dat je restanten, dus je schedel en botten etc, door een vermaal gaan en veranderd worden in poederstof..
Ook niet echt super dus, maar voor m'n gevoel iets beter als begraven. Welke andere methode kun je nog meer verzinnen ???

In ieder geval vraag ik me af wie van jullie wel eens dit soort dromen heeft, constant het gevoel heeft dat iets/iemand je komt halen s'nachts, etc...

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-12 13:18
Op sterk water zetten :?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op zaterdag 18 mei 2002 18:43 schreef Creation25 het volgende:
Ik heb wel eens van die ochtenden dan wordt ik wakker en dan heb ik het idee dat ik dan gewoon weet wat er gebeurt als je dood gaat. Dit is eigenlijk best wel spooky, want in mijn dromen denk ik vaak dat ik dan al dood ben. Vooral ook vanwege de dood van Pim Fortuyn, dat je hem daar zo op de grond zag liggen. Het ene moment nog springlevend vol met ambities en dan ineens weg.
Je bent door de gebeurtenis van Pim je meer bewust geworden van wat er nu werkelijk in de wereld (kan) gebeuren.
Blijft uiteindelijk ook nog eens over de lastige vraag, wat wil je dat er later moet gebeuren met je lichaam ? Begraven of Cremeren?? Beide opties staan me niet echt aan, met begraven op no1. Vooral het idee dat het grondwater heus wel je kist binnenkomt is geen pretje.
Bij cremeren heb ik altijd gedacht: "Nou ja, mooi snel en schoon", maar nu is mij weer ter oren gekomen dat je restanten, dus je schedel en botten etc, door een vermaal gaan en veranderd worden in poederstof..
Ook niet echt super dus, maar voor m'n gevoel iets beter als begraven. Welke andere methode kun je nog meer verzinnen ???
Ik heb hier nog een linkje voor je over wat ik ook denk.
Klik hier.
In ieder geval vraag ik me af wie van jullie wel eens dit soort dromen heeft, constant het gevoel heeft dat iets/iemand je komt halen s'nachts, etc...
Misschien, maar kun je wat meer specifiek zijn over wat je nou precies droomt/ervaart?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12 11:11

Yoozer

minimoog

Ik heb wel eens van die ochtenden dan wordt ik wakker en dan heb ik het idee dat ik dan gewoon weet wat er gebeurt als je dood gaat.

zoals?

Dit is eigenlijk best wel spooky, want in mijn dromen denk ik vaak dat ik dan al dood ben. Vooral ook vanwege de dood van Pim Fortuyn, dat je hem daar zo op de grond zag liggen. Het ene moment nog springlevend vol met ambities en dan ineens weg.

spooky? de dood is een heel natuurlijk verschijnsel. je hoeft er helemaal niet bang voor te zijn - nou, hoogstens op de manier waarop. opgevreten worden door een of ander wild dier, of verstikken/verdrinken staan niet erg hoog op mijn favorieten-lijstje.

er is in feite niks griezeligs aan. de grootste ergernis die je kunt hebben is over de dingen die je in je leven nog niet hebt durven te doen, of niet hebt gedaan. onafgemaakte dingen.

de aanslag op pim heeft je meer bewust gemaakt van een mogelijk ongewild vroegtijdig einde. dat is op zich niet erg - de meeste mensen negeren de dood totdat hij bij de buren op de deur klopt. dat bewustzijn kun je in iets positiefs omzetten - nu verwacht ik niet dat je door een of andere malloot word omgelegd, maar 't zet je wel aan het denken over wat je wilt doen met je leven, en of je je zaakjes op orde hebt. tenminste, zo zie ik 't.

Blijft uiteindelijk ook nog eens over de lastige vraag, wat wil je dat er later moet gebeuren met je lichaam ? Begraven of Cremeren??

Beide opties staan me niet echt aan, met begraven op no1. Vooral het idee dat het grondwater heus wel je kist binnenkomt is geen pretje.

dan voel je er toch niets meer van. besides, 't is maar goed ook dat er uberhaupt grondwater je kist binnen kan komen. versnelt 't rottingsproces, hebben ze over 15 jaar ook niet nog een in perfecte staat verkerend lijk dat ze niet zomaar in de gft-bak kunnen gooien. na 15 jaar verval zijn er alleen nog een paar botresten over.

niet helemaal. een urn bevat fijne as met een paar botresten. en, ook dan voel je er niets meer van.

persoonlijk staat mij crematie wel aan. krijg je als je teveel zombie-films hebt gezien - dan wil je zeker weten dat je niet meer terug kunt. verder is 't goed voor 't gras (waar de as op uitgestrooid wordt). als ik mijn tijd hier heb gehad is 't niet echt nodig dat de restjes bewaard worden. ik wordt liever goed herinnerd dan dat ik een 2-meter hoge zwarte marmeren steen krijg.

andere opties? je lichaam opdragen aan de wetenschap. elke maandagmorgen leer jij een verse lading anatomie-studenten waar de appendix zit. of je hangt ergens in een biologielokaal (met de komst van plastic doen ze dat niet meer zo vaak).

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

die pim willen ze over een paar weken ook weer opgraven en hem dan weer herbegraven in italy maar na 7 weken onderdegrond in het water ben je al aardig aan het rotten om maar zo te zeggen en dan moet die kist het vliegtuig weer in :?

• Yoozer

Yoozer

minimoog

ik denk dat ze daar wel rekening mee gehouden hebben, hoor. ik neem aan dat ze 'm gebalsemd hebben, en voor een paar weekjes houdt dat 't wel uit.

Verwijderd

Er stond een paar maanden geleden een nieuwsposting op fok! met daarin een nieuwe methode van stoffelijk overschot-verwerking:

Je lichaam wordt eerst bevroren en daarna tot poeder getrild met ultrasone geluidsgolven.

Nog het allergaafst lijkt het me om gedesintegreerd te worden na je dood, maar als het aan mij ligt wordt ik ergens in mijn leven nog onsterfelijk gemaakt door middel van (genetische modificatie/nano-cellrepair-bots/orgaan-regeneratie) of wat dan ook...

Ben je gelijk van je probleem af :7

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan, ik zal proberen te omschrijven wat ik dan voel.

Het is een moment tussen dromen en de werkelijkheid waarbij schijnbaar een geest mij binnendringt en zich dan ook manifesteerd, dit manifesteren uit zich dan in geluiden, wegvallende muren of plafond, het zien van (roof) dieren of het wegvallen van de vloer. Op dat moment heb ik dan het gevoel dat HIJ (God) mij komt halen voor het hiernaarmaals.

Uit deze ervaringen concludeer ik ( + mijn eigen beweegredenen om te geloven in God ) dat er wel haast een God moet zijn, de God, en er inderdaad demonen en engelen moeten zijn.

Klinkt allemaal bizar, maar toch ervaar ik het zo. Het kan zijn dat de dood van Pim Fortuyn hierbij medegespeeld heeft, want ik was hier wel geschokt door. Zeker die foto's waren onthutsend.

Heeft iemand een enig idee hoe je beter tot rust kan komen s'nachts ? Ik slaap dus ook heel erg onrustig....

• Lamborghini
Op zondag 19 mei 2002 02:18 schreef Creation25 het volgende:

Het is een moment tussen dromen en de werkelijkheid waarbij schijnbaar een geest mij binnendringt en zich dan ook manifesteerd, dit manifesteren uit zich dan in geluiden, wegvallende muren of plafond, het zien van (roof) dieren of het wegvallen van de vloer. Op dat moment heb ik dan het gevoel dat HIJ (God) mij komt halen voor het hiernaarmaals.
Als ik het zo lees dan heb je niet gedacht aan de mogelijkheid dat je ook levend dit kunt meemaken, om het maar ff zo te zeggen. Je kunt namelijk uittreden en in gebieden komen en dingen meemaken die je normaal alleen meemaakt als je zonder lichaam leeft. Ikzelf denk dat je gewoon uittreedt en daarbij kun je idd vreemde dingen meemaken, maar dat hoeft helemaal niks te maken te hebben met God of met de dood. Dit uittreden gebeurt samen met je geleidegeest.
Het kan ook gewoon zijn dat je droomt en dat het dus allemaal 'nep' is.
Uit deze ervaringen concludeer ik ( + mijn eigen beweegredenen om te geloven in God ) dat er wel haast een God moet zijn, de God, en er inderdaad demonen en engelen moeten zijn.
Ik snap niet zo goed dat jij meteen God erbij betrekt. Dit zal wel komen door 'jouw beweegredenen om erin te geloven' maar toch. Er zijn wel meer mensen die in hun nachtrust mensen ontmoeten tijdens uittredingen en dan meteen denken dat ze God hebben gezien, terwijl daar totaal geen reden voor is om dat te denken, maar omdat ze nou eenmaal geloven in God en het zich manifesteerd in zo'n geestelijke gedaante en omgeving is het God, denken ze.

Ook wel eens gedacht aan meer verschillende 'geesten' dan alleen God, demonen of engelen?
Klinkt allemaal bizar, maar toch ervaar ik het zo. Het kan zijn dat de dood van Pim Fortuyn hierbij medegespeeld heeft, want ik was hier wel geschokt door. Zeker die foto's waren onthutsend.

Heeft iemand een enig idee hoe je beter tot rust kan komen s'nachts ? Ik slaap dus ook heel erg onrustig....
Ik kan je om te beginnen vertellen dat je er je geen zorgen om moet gaan maken. Ik weet niet hoe je gaat slapen, en dan bedoel ik met welke gevoelens en gedachten, maar als jij al angstig begint te slapen dan beinvloed dit ook wat je meemaakt in het geval van uittredingen. Blijf helder denken en wees vooral niet bang. Voor de dood moet je ook niet bang zijn, want de dood bestaat niet. Het enigste wat er kan gebeuren is dat je je lichaam verliest, maar je zult altijd blijven leven.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

da's heel leuk, maar meestal doen engelen dat, niet god zelf. die heeft 't te druk.
interessant. ik denk dat als ik ooit droom over dat ik kan zweven, 't toch wel ooit mogelijk moet zijn voor mij om gewoon de lucht in te springen en te blijven hangen.

maar wat dat betreft kan het misschien eenvoudiger. het schijnt dat als je een bepaalt centrum in de hersens prikkelt met electriciteit, je een 'aanwezigheid' in de ruimte waar je in zit voelt. dat kan een spook zijn, maar voor gelovige mensen is het god, allah, jahweh, ga maar door.
ik vond de foto's getuigen van een slechte smaak en een beetje riooljournalistiek, maar ik kom wel erger tegen op stileproject.com :)
nou, als je geloof hecht aan dergelijke zaken kun je eens kijken of er waterleidingen onder je bed liggen, of electriciteitsleidingen. of een sterk magnetisch veld. of aardstralen.

je kunt ook gewoon eens proberen ergens anders te slapen, en kijken of je dan nog steeds ligt te woelen.

je dromen 'defragmenteren' je geest. je 'interne harde schijf' ligt dus een beetje overhoop, en als je dit vaker hebt moet je kijken wat in je geheugen blijft zitten, wat elke keer die onrust veroorzaakt. als er iets mis is in je privéleven kan dit je tijdens je dromen bezig houden.

misschien kun je eens naar pim z'n graf gaan, als dat het is wat je dwars zit.

voor de rest zou ik het zonder slaapmiddelen proberen op te lossen. die kunnen het nog erger maken, omdat die je gewoon verdoven en geen 'gezonde' slaap geven. schrijf nadat je wakker wordt je dromen op - dan kun je het nalezen en er misschien in de droom zelf een oplossing voor vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 14:39 schreef Yoozer het volgende:

nou, als je geloof hecht aan dergelijke zaken kun je eens kijken of er waterleidingen onder je bed liggen, of electriciteitsleidingen. of een sterk magnetisch veld. of aardstralen.
Hmm magnetische velden, ik heb pal achter mijn bed een grote zuilluidspreker staan. Ik lig met mijn hoofd maar hooguit 15 cm van de conussen af..zou dat het zijn ??

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik heb de topictitel even aangepast, het hiernamaals hoeft niet per se "naar" te zijn. :P

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Op maandag 20 mei 2002 14:22 schreef Creation25 het volgende:

[..]

Hmm magnetische velden, ik heb pal achter mijn bed een grote zuilluidspreker staan. Ik lig met mijn hoofd maar hooguit 15 cm van de conussen af..zou dat het zijn ??
ik denk dat 't heel leuk zou zijn als je die als wekker zou gebruiken :P

in ieder geval, wat let je om 't te proberen?

Verwijderd

Ik heb wel eens gedroomd dat ik dood ging en was. Ik stak in mijn droom 20 sporen over, keek opzij en zag nog net hoe ik geramd werd door een trein. Daarna was alles zwart en ik dacht bij mezelf nog, goh, nou ben ik dood, komt er nog wat. Maar na tien minuten was het nog steeds zwart en toen dacht ik, nou, komt dus niks meer en toen werd ik wakker. Lekker vaag :D. Is al weer 4 jaar geleden hoor, ben nog steeds niet door een trein geramd ;). Wat er na mijn dood met mijn lichaam gebeurt interreseert me eigenlijk helemaal niets. Van mij part gooi je het in de groenbak. Als het goed is heb ik er dan toch niks meer aan.

Verwijderd

Ga pas naar bed als je doodmoe bent, ook al is dat 3 uur. Op die manier leert je lichaam het bed te verbinden met slaap en slaap je echt beter. Hopelijk dat dat helpt.. :z

• Lamborghini
Op maandag 20 mei 2002 21:13 schreef Tigertjuh het volgende:

[..]

Ga pas naar bed als je doodmoe bent, ook al is dat 3 uur. Op die manier leert je lichaam het bed te verbinden met slaap en slaap je echt beter. Hopelijk dat dat helpt.. :z
Meestal kun je dan juist omdat je ZO moe bent niet slapen, klinkt gek maar toch is het zo.

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32
Ik ben blij dat ik niet zelf hoef mee te maken wat er met me na m'n dood gebeurd en het niet hoef te zien!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

een foute conclusie, want misschien zit god wel 'in' je hersenen, je hersenen kunnen je namelijk wel meer wijsmaken dan je denkt, je gebruikt meestal maar 10% van je capaciteit, dus waar denk je dat die andere 90% mee bezig is, die kan de gekste dingen voorelkaar 'verzinnen'.

met foute conclusie bedoel ik niet dat er geen god is, die discussie laat ik aan anderen over, maar technisch is ie fout

Verwijderd

Volgens mij is dat een heel normaal biologisch verschijnsel op de rand van slapen en wakker zijn. Je spieren in je lichaam worden uitgeschakeld en allerlei beelden flitsen door je hoofd en soms heb je het gevoel dat je valt. Sommige mensen maken het bewust mee, andere weer niet. Het is niet hetzelfde als dromen, maar het is wel een gewoon biologisch verschijnsel.

Jij interpreteert dit als god, omdat jij blijkbaar vrij godsdienstig bent.

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 21:57 schreef eperon het volgende:
een foute conclusie, want misschien zit god wel 'in' je hersenen, je hersenen kunnen je namelijk wel meer wijsmaken dan je denkt, je gebruikt meestal maar 10% van je capaciteit, dus waar denk je dat die andere 90% mee bezig is, die kan de gekste dingen voorelkaar 'verzinnen'.
Je hebt gelijk dat je hersenen dit verzinnen. Maar het is een veelgemaakte fout dat je maar 10% van je hersenen gebruikt. Je gebruikt maar 10% van je hersenen tegelijk op een moment. Je kunt immers niet zwemmen en autorijden tegelijk bijvoorbeeld. Dit is al heel vaak behandeld gebruik de search maar.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Mijn vader is een paar maanden geleden overleden aan longkanker na een ziekbed van een aantal maanden. Vooral de laatste week ging het erg hard: de week ervoor kon hij nog gewoon uit bed komen, maar daarna werd het te vermoeiend en bleef hij liever in bed.

De manier waarop hij is gestorven heeft een diepe indruk op mij gemaakt. Vrijdag is hij overleden, donderdag had hij een bijzonder heldere dag, heeft hij met heel veel mensen gesproken. Die nacht viel hij in slaap, gebeurde de laatste dagen ook zelden, maar werd plots wakker.
Hierna heeft hij een heel lang gesprek met mijn moeder gehad. Hij vertelde haar dat hij al 'kon gaan', maar hij wist niet of zij dat wel goed vond. Mijn moeder, nieuwsgierig als ze is, probeerde uiteraard te vragen hoe hij dit wist, maar dat kon hij gewoon niet beschrijven, wilde dat waarschijnlijk ook niet.

De volgende dag is hij in de 'dodeslaap' gevallen, maar heeft hij wel gewacht totdat we allemaal binnen waren. Ik moest gewoon werken, ik verwachtte ook niet dat hij zo snel al zou overlijden (dat verhaal van die nacht hoorde ik later pas). Toen mijn broer en ik er ook bij waren, overleed hij pas. (overigens het zien hoe iemand sterft is geen pretje om te zien)

Wij hebben een op zich hele liever kater die nooit iemand kwaad doet, maar die altijd zo verschrikkelijk irritant kan zeuren om eten dat we ons daar soms wel om ergeren, vooral mijn vader in de laatste weken. Net nadat mijn vader was overleden kwam hij dus de slaapkamer in om even te lopen bleren, maar toen gebeurde er iets heel vreemds, hij begon alle kanten op te springen en te rennen. Het leek wel alsof hij door mijn vader nog even achterna gezeten werd ofzo? Heel vreemd.

Maar goed om het verhaal af te maken. Ik ben na deze ervaringen van mening dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat we te weten komen wat er na de dood komt.

Verder wilde ik nog even afsluiten met de mededeling dat je niet moet roken, het is slecht voor je ;)
Echter, heb je al zeven jaar rookervaring, dan heeft het, behalve voor je portemonnee en omgeving, geen zin meer om te stoppen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Yoozer

Yoozer

minimoog

allereerst, mijn condoleances.

(bah, ik haat dat woord. klinkt helemaal niet aardig)

zover als 't "het is niet de bedoeling dat we te weten komen wat er na de dood gebeurd" zou ik ook niet gaan. die barrieres met een trein (boeren zeiden dat de koeien ervan zure melk gingen geven), of met genetische manipulatie (die in de teeltverbetering/fok al op 'milde' wijze werd gedaan) zijn ook geslecht. het lijkt me niet vreemd als we dan ooit eens bij de dood uitkomen.

want zeg nou eens, je hersens zijn een computer. als de stroom eraf gaat, doet 't geheugen 't niet meer.

wat je huisdier betreft - dieren zijn daar gevoeliger voor. hiermee wil ik niet zeggen 'dat er wel iets moet zijn', maar als jullie kat een goede band had met je vader dan is 't niet verwonderlijk dat 'ie vreemd reageert.

Verwijderd

de manier om mensen (hersenen) met een pc/machine te vergelijken is idd zeer verleidelijk omdat het een hele nuchtere opvatting is.
bijna-dood-ervarinen zijn halucinaties en na de dood is er niets meer.
toch staat het id me niet aan. en als het idd wel zo is zou het me tegenvallen. al dat gefilosofeer over niets. zou zonde zijn.
Er zijn zoveel onverklaarbare verhalen over geestverschijningen en nostradamus die dingen kon voorspellen enz. dat ik niet zomaar kan geloven dat nadat de stroom er af gaat je hd niet via het netwerk word geupload. ik heb voor mezels te veel theorien open staan om een conclussie te trekken. ik ben erg benieuwd maar tot het zover is wil ik nog graag van dit leven genieten.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Op dinsdag 21 mei 2002 23:49 schreef Yoozer het volgende:
allereerst, mijn condoleances.

(bah, ik haat dat woord. klinkt helemaal niet aardig)

zover als 't "het is niet de bedoeling dat we te weten komen wat er na de dood gebeurd" zou ik ook niet gaan. die barrieres met een trein (boeren zeiden dat de koeien ervan zure melk gingen geven), of met genetische manipulatie (die in de teeltverbetering/fok al op 'milde' wijze werd gedaan) zijn ook geslecht. het lijkt me niet vreemd als we dan ooit eens bij de dood uitkomen.

want zeg nou eens, je hersens zijn een computer. als de stroom eraf gaat, doet 't geheugen 't niet meer.

wat je huisdier betreft - dieren zijn daar gevoeliger voor. hiermee wil ik niet zeggen 'dat er wel iets moet zijn', maar als jullie kat een goede band had met je vader dan is 't niet verwonderlijk dat 'ie vreemd reageert.
thanks, die condoleances klinken helemaal niet onaardig hoor

Tsja die genetische manipulatie. Ik weet niet wat ik er over moet denken, maar als je een stapje verder denkt en gaat nadenken over het onsterfelijk maken van de mens door de biologische klok stil te zetten dan vind ik dat toch wel een beetje een raar idee hoor. Stel je voor dat je voor altijd blijft leven in de ellende van deze wereld? Okey, wat negatief gedacht, zo erg is het nu ook weer niet :)

Maar stel je voor dat jij zou blijven leven omdat je het geld voor de pil hebt, maar je vrienden niet, dan zou je iedereen op den duur kwijt raken, lijkt me ook niets. Maar ja, om dan iedereen die pil te geven, wordt het ook weer zo druk op aarde. ("Druk, niet vol!" ;))

Wat betreft mijn huisdier: mijn vader had eigenlijk helemaal geen goede band met mijn kat. Hij vond het zelfs nog zo vreselijk dat hij en die kat helemaal niet dichter tot elkaar waren gekomen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Op woensdag 22 mei 2002 21:06 schreef Mr_Man het volgende:
toch staat het id me niet aan. en als het idd wel zo is zou het me tegenvallen. al dat gefilosofeer over niets. zou zonde zijn.
ja, maar pi boeit 't ook niet of ik 3.14 etc. geen leuk getal vind of niet. 't is gewoon pi.

wat filosoferen over niets betreft, dat is ontspanning voor de geest. als je over dingen dieper nadenkt - ook als dat geen ogenschijnlijk doel heeft, zorg je er zelf voor om niet in de routine verstrikt te raken.

wat de condoleances betreft: ik heb een beetje een afkeer van 't woord zelf. "gecondoleerd" klinkt teveel als "gefeliciteerd", maar dan andersom. ik vind zoiets als 'sterkte ermee' veel beter klinken, en jammergenoeg hebben de heren neerlandici er nog niets beters op bedacht. ik vind 't ook een beetje een lege term - je zegt 't wel, maar that's it. daarna valt meestal een pijnlijke stilte (at least, in de gevallen dat ik 't heb moeten zeggen tegen mensen die ik kende).

kan natuurlijk ook aan mij liggen.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Op woensdag 22 mei 2002 23:14 schreef budi het volgende:

Tsja die genetische manipulatie. Ik weet niet wat ik er over moet denken, maar als je een stapje verder denkt en gaat nadenken over het onsterfelijk maken van de mens door de biologische klok stil te zetten dan vind ik dat toch wel een beetje een raar idee hoor.[/b]

is 't ook. we zijn er aan gewend dat 't met stapjes gebeurt en met gebrek gepaard gaat. da's het nadeel - we kunnen wel 100 worden, maar of we dan nog de 100 meter kunnen rennen is een tweede.

Stel je voor dat je voor altijd blijft leven in de ellende van deze wereld? Okey, wat negatief gedacht, zo erg is het nu ook weer niet :)

een van de doelstellingen die ik heb (en hoogstwaarschijnlijk niet ga halen) is "laat de aarde een beetje beter achter dan toen je er op kwam."

diezelfde ellende wordt grotendeels veroorzaakt door het gebrek aan inzicht in lange-termijn planning. we willen snel rijk worden, we willen alles direct hebben - ons geduld is op. daarom gebruiken we korte-termijn plannen die uiteindelijk tegen ons werken.

Maar stel je voor dat jij zou blijven leven omdat je het geld voor de pil hebt, maar je vrienden niet, dan zou je iedereen op den duur kwijt raken, lijkt me ook niets. Maar ja, om dan iedereen die pil te geven, wordt het ook weer zo druk op aarde. ("Druk, niet vol!" ;))

hehe :). natuurlijk, iedereen de pil geven is ook vrij onverstandig. we zijn een beetje over onze limiet heen met wereldbevolking, en om dat tegen te gaan mag die pil of die methode moreel gezien niet geïntroduceerd worden totdat we een 'phase out' (wat gewoon betekent : rem op voortplanting, en in de tussentijd mensen hun tijd van leven gunnen maar het niet kunstmatig proberen te verlengen - e.g., 'gewoon laten doodgaan' - www.vhemt.org ) hebben uitgevoerd die ons terugbrengt naar 1 miljard of iets daar in de buurt. we zitten dan niet meer met baby-booms, hongersnood, gebrek aan anticonceptiemiddelen, of overvolle steden. m.a.w., de individuele welvaart gaat omhoog.

is het nu crue om voor 10 jaar lang te zeggen "okee, jullie gaan nog even gewoon dood" en dan een messcherpe lijn te trekken? natuurlijk niet - zij die op dat moment in leven zijn krijgen allemaal die optie. zij die dood zijn hebben er dan gewoon niets meer aan.

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10 18:29

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Ik droom ook vaak dat ik doodga, en dan droom ik nog door, de eerste keer dat ik zo'n droom kan herinneren was van een droom die ik had toen ik 4 was...

Gister droomde ik btw dat ik op een soort vakantie-achtig-iets was en daar hoorde dat Balkenende vermoord was, op de TV speculeerden ze over fanatieke Fortuyn aanhangers, vaag echt.

Specs

Pagina: 1