Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een sharp MD speler/recorder en begin deze na een tijdje weer es in gebruik te nemen omdat ik altijd te lui was batterijen te halen... :z.
Nu stoor ik me er alleen wel een beetje aan dat ik op al mn md's ruis heb. dit zal ongetwijfeld komen doordat ik analoog opneem. Nu wil ik graag digitaal gaan opnemen, maar voor zover ik weet heb ik geen digitaal poepgaatje aan de achterkant van mn computer en heb ook nog geen digi-kabel.
Nu wou ik dus ff vragen wat de goedkoopste manier is om digitaal aan het opnemen te geraken en of het uberhaubt de moeite waard is, berg geld uitgeven voor weinig resultaat ben ik niet voor namelijk... :+

BVD

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

ik neem ook altijd analoog op en als je het volume een beetje hoog zet bij het opnemen valt de ruis best mee vind ik.
Je moet wel zorgen dat je microfoon e.d. uitgeschakeld zijn. dat scheelt ook een hoop.

hmmm

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14

ko9

ik heb een DBII bracket gekocht (zie ook FAQ) als uitbreiding voor mn SB Live 5.1 kaart...
Optische kabel zat al bij mn MD

kaartje kostte +/- €30,- (moet je dus wel een SB Live! kaart hebbe)
Kabeltje kost ook zoiets, maar kan ook duurder zijn :?

maw. Je kan net zo goed analook opnemen...

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op zaterdag 18 mei 2002 18:16 schreef ko9 het volgende:
ik heb een DBII bracket gekocht (zie ook FAQ) als uitbreiding voor mn SB Live 5.1 kaart...
Optische kabel zat al bij mn MD

kaartje kostte +/- €30,- (moet je dus wel een SB Live! kaart hebbe)
Kabeltje kost ook zoiets, maar kan ook duurder zijn :?

maw. Je kan net zo goed analook opnemen...
Als alleen die uitbreiding al €30,- kost, kun je net zo goed een Terratec SoundSystem 512i Digital kopen voor €38,-

En uiteraard niet te vergeten een optical digital out (TOS) kabel (+/- €25,-)

20*350ZO45°

• Mooody
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

verschil tussen analoog en digitaal opnemen, hoor je alleen maar wanneer je je minidisc afspeelt op een stand-alone md-speler (en het volume hard zet)...

beste manier om op te nemen (minste ruis dankzij zo min mogelijk AD/DA omzettingen) is om eerst de mp3's op cd te branden (cdrw natuurlijk) en daarna de cd met een tulp-tulp stekker ze van de cd-speler line-out naar je md line-in op te nemen...

het liefst ook niet van de cd-speler van je pc, omdat deze weleens kan overslaan als je opneemt en tegelijk programma's draait...

trouwens...de meeste ruis die je hoort kan ook best zelf in het mp3-tje zitten, daarom is ook aan te raden om mp3's te nemen van minimaal 160kb p/s (192 kb p/s is ideaal, hoger hoeft met md niet -> oordopjes onderscheiden verschil niet, pas die vanaf 40/50 euro (zoals Sony E888) kunnen het hele grote hertz-bereik aan, zodat je ook echt duidelijk verschil hoort tussen bijv. een 160 kb p/s en 192 kb p/s mp3...

ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 mei 2002 18:58 schreef Mooooody het volgende:
verschil tussen analoog en digitaal opnemen, hoor je alleen maar wanneer je je minidisc afspeelt op een stand-alone md-speler (en het volume hard zet)...

beste manier om op te nemen (minste ruis dankzij zo min mogelijk AD/DA omzettingen) is om eerst de mp3's op cd te branden (cdrw natuurlijk) en daarna de cd met een tulp-tulp stekker ze van de cd-speler line-out naar je md line-in op te nemen...

het liefst ook niet van de cd-speler van je pc, omdat deze weleens kan overslaan als je opneemt en tegelijk programma's draait...

trouwens...de meeste ruis die je hoort kan ook best zelf in het mp3-tje zitten, daarom is ook aan te raden om mp3's te nemen van minimaal 160kb p/s (192 kb p/s is ideaal, hoger hoeft met md niet -> oordopjes onderscheiden verschil niet, pas die vanaf 40/50 euro (zoals Sony E888) kunnen het hele grote hertz-bereik aan, zodat je ook echt duidelijk verschil hoort tussen bijv. een 160 kb p/s en 192 kb p/s mp3...

ik hoop dat je hier iets aan hebt :)
eerst op cdrw branden is wel een omweggetje, maar als dit echt voor betere kwaliteit zorgt kan ik 't es een paar x proberen. als ik het goed begrijp kan ik het best anoloog blijven opnemen en gewoon zorgen dat ik mn cd's met meer dan 160 kb/s rip? (gebruik audiocatalyst voor rippen... :9 )

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Richard

Kuru Kuru Kururin

Puk stuurde per ICQ-EmailExpress:
Hey, thnx voor reply. is die Terratec SoundSystem 512i Digital echt een aanrader??
Een aanrader is het zeker, het is gewoon een goed "standaard" kaartje met een optical digital out. Als je iets hogere kwaliteit wil zou ik voor de Terratec Soundsystem DMX X-Fire 1024 gaan. (Die heb ik ook speciaal aangeschaft voor zelfde probleem als jou).

20*350ZO45°

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

ik heb die 512 ook.
ik had hiervoor een live1024 (toen hij nog B-) was)
en ik gebruikte ze beide,
de live voor muziek, spellen enz.
en de 512 was er puur alleen voor m'n md, totdat ik die a3d 1.0 ontdekte bij halflife, toen heb ik m'n live verkocht aan de eerste de beste paashaas.
tja, het geluid is gewoon normaal en die digitale uitgang werkt goed.

• joep_k

joep_k

......

ja, 't was jammer dat die a3d2 kaart niet echt compatible was met win2k of what ever. anders had ik die live niet van je gekocht hoor |:(

hmmm

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Op zaterdag 18 mei 2002 21:51 schreef joep_k het volgende:
ja, 't was jammer dat die a3d2 kaart niet echt compatible was met win2k of what ever. anders had ik die live niet van je gekocht hoor |:(
hahhaha >:)

• joep_k

joep_k

......

kan je lache maar ik heb wel winst gemaakt op die a3d2 :+

hmmm

• Bear
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

Bear

wench

Kijk of je cd speler een optical output heeft, zo ja dan kan je rechtstreeks digitaal opnemen (die mp3 op cd bijv. )

moet je alleen wel ff zo'n kabeltje kopen kost ongeveer 20 euro

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

• joep_k

joep_k

......

pff ik heb ook zo'n kabeltje gekregen bij m'n mz-r35, (ja die koelkast) maare van mij mag je h'm kopen hoor voor €29.50 ;)

hmmm

Verwijderd

Topicstarter
Maar om even on topic te blijven: heeft het wel zin om moeite te doen/geld uit te geven om digitaal op te gaan nemen? of kan ik net zo goed gewoon met mn analoge kabeltje blijven werken? met Wincue in Winamp hoef ik geen nr's meer te knippen, dus dat is geen probleem :) ik vraag me dus af of er nog duidelijk kwaliteitverschil is of andere voordelen aan digitaal opnemen...

• DarkShadow
  • Laatst online: 00:00
mwah, koop het gewoon, je hebt geld zat ;)

trouwens ik heb aan mn pappie een digicam gegeven, kunnen we nog wel een paar mooie skatefoto's en kleine filmpjes maken, is echt beter zo'n ding

• Bear

Bear

wench

Digitaal opnemen is speciaal voor digitale datatransmissie zonder kwaliteits verlies

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 13:06 schreef Griepzooi het volgende:
Digitaal opnemen is speciaal voor digitale datatransmissie zonder kwaliteits verlies
dat klinkt allemaal wel leuk, maar merk je dat verschil ook echt??

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 12:42 schreef DarkShadow het volgende:
mwah, koop het gewoon, je hebt geld zat ;)

trouwens ik heb aan mn pappie een digicam gegeven, kunnen we nog wel een paar mooie skatefoto's en kleine filmpjes maken, is echt beter zo'n ding
Beter Metsada!!! Wat voor cam? ik zal binnenkort maar es ff langskomen... eens even wat plaatjes schieten. Maarre... dit gaat wel heel erg offtopic maat... ;)

• Bear

Bear

wench

Op zondag 19 mei 2002 13:32 schreef skatepuk het volgende:

[..]

dat klinkt allemaal wel leuk, maar merk je dat verschil ook echt??
ja geen ruis

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En het output signaal is altijd perfect :D

Dus als je een digitale uitgang hebt, zou ik er altijd gebruik van maken.

• joep_k

joep_k

......

Op maandag 20 mei 2002 18:50 schreef o0SmOkE0o het volgende:
En het output signaal is altijd perfect :D

Dus als je een digitale uitgang hebt, zou ik er altijd gebruik van maken.
uiteraard, maar de vraag was of je een digitale uitgang zou kopen als je die niet had.

Ik zou 't niet doen

hmmm

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Ik heb een Terratec DMX Xfire 1024 die bevalt me hartstikke goed. CD's mixen en dan digitaal overpompen naar je MD perfect! Het kabeltje zat overigens bij mijn MD speler.

En wat betreft de ruis: ik heb een Sony MZ-R70 en die ruist ook. Heb lange tijd gedacht dat het lag aan het analoog opnemen maar helaas. Ook met digitaal opnemen ruist ie.

Ben er naar een tijdje achtergekomen dat het aan de speler ligt. :( Zal wel een Sony trekje zijn... mijn autoradio van Sony ruist ook!
Pagina: 1