[van p3@1000 naar p4@2000]

Pagina: 1
Acties:

• stylezzz99
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-12-2022
ik heb een concrete vraag:

Ik heb een pentium 4 systeem aangeboden gekregen.

specs :9~

pentium 4 2000mhz
256 mb rdram [eventueel nog 256 mb erbij]
80 gb ata 100
met een geforce 2mx. [meteen of wat later eventueel vervangen voor een ti4200 of parhelia.]

hiertegen over staat een pentium 3 systeem:

specs:

pentium 3 1000mhz
512mb sdram
geforce 2 ultra
en 133 ata maxtors op een ata 100 van promise.

nou wil ik weten: omdat het me toch een lieve duit kost, of er echt veel winst inzit, ten opzichte van mij p3 systeem.

en nog een vraag: heeft het dan dus uberhaubt zin om dan toch maar zelf een p4 2000mhz systeem samen te stellen?
met als gevolg nog meer kosten.

de eerste optie niets kopen is gratis
de tweede optie samengesteld system kopen kost 1400 euro
de derde optie eigen samenstelling kost meer dan 2000 euro.

ik heb wel wat rondgespitst, maar kon geen eenduidig antwoord vinden.

THUNDERDOME TILL WE DIE !!!

Verwijderd

Licht eraan wat je ermee gaat doen. Gewoon beetje gamen + textverwerker + internet = p3, 1Ghz

bovenste + Zware spellen + video bewerken o.i.d. = p4, 2GHz

Geld telt natuurlijk ook, maar op een 1Ghz met gf2 ultra is ook errug lekker te gamen hoor!

suc6

edit:

typo en fp2 ipv gf3

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:23
Wat dacht je ervan om alleen je moederbord,processor en geheugen (en evt videokaart) te upgraden. Je harde schijf, DVD, geluidskaart, cd-brander en netwerkkaart bewaar je lekker. Dit geeft je denk ik toch een stuk meer performance en je komt vast een stuk goedkoper uit. Dat gebeurt zeker als je ook nog je oude spul verpatst of inruilt bij een winkel. :)

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

De P4-2000 is qua rauwe rekenkracht sneller. Jammer van de GF2-mx maar da's te veranderen. In principe wel een goede switch als je met het idee van een pc wisseling liep te spelen en het j egeen bal kan schelen wat voor hardearen er in de bak zit.
Die P3-1000 is nu nog wel te gebruiken voor gaming etc, dus je zou hem tot op de draad kunnen gebruiken en sparen voor je eigen bouw.

Eigenbouw met high-end componenten is vrijwel altijd duurder dan een complete pc vanuit de shop. Voor de veeleisende gebruiker zal dat niet zo'n prob zijn. Echter als je budget beperkt is dan kan ik me indenken dat je andere zaken belangrijk vindt dan het stijve plasser gehalte B-) van merk hardware :P en het ultieme snelheidsmonster :9~ .

Tja een hobby mag geld kosten en in mijn geval soms een pietsie te veel :( . Ach het houdt me van de straat :)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• stylezzz99
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-12-2022
mooi. maar dan even concreet, wat zou mijn snelheids winst zijn? een schatting in procenten zou welkom zijn.

of anders:

stel een foto laden met een p3 kost toch wel een seconde of 5 en met een p4: twee keer zo snel?

ik begrijp natuurlijk dat met op starten en dergelijken er niet zoveel verschil zal in zal zitten, qua tijdswinst, maar vooral ook omdat ik inderdaad veel zware toepassingen ga doen, dit kan wel op mijn p3.
maar is het dus de upgrade waard.

of raden jullie aan om nog lekker een jaartje te wachten?

ik ga dus vooral zware spellen en applicaties doen.

THUNDERDOME TILL WE DIE !!!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Op zaterdag 18 mei 2002 18:13 schreef GuidoHuis het volgende:
mooi. maar dan even concreet, wat zou mijn snelheids winst zijn? een schatting in procenten zou welkom zijn.

of anders:

stel een foto laden met een p3 kost toch wel een seconde of 5 en met een p4: twee keer zo snel?

ik begrijp natuurlijk dat met op starten en dergelijken er niet zoveel verschil zal in zal zitten, qua tijdswinst, maar vooral ook omdat ik inderdaad veel zware toepassingen ga doen, dit kan wel op mijn p3.
maar is het dus de upgrade waard.

of raden jullie aan om nog lekker een jaartje te wachten?

ik ga dus vooral zware spellen en applicaties doen.
In procenten, dat is te afhankelijk van de andere rand apparatuur / insteekkaarten

Laden van files is hoofdzakelijk PCI bus afhankelijk en deze heeft een theoretisch max van 133 MB/sec (voor alle PCI slot's!). Het gros vd HDD geeft op dit moment gemiddeld 15 a 20 MB/sec dus een RAID-0 array komt redelijk in de buurt. Echter door vertraging op de bus zelf ivm ander verkeer (geluidskaart, netwerkkaart bijv.) zal het effectief lager zijn.

De pc in mijn .sig is 'lekker' snel maar desondanks kan het laden van een fotosoep psp-tje even duren (afhankelijk van de grootte en de plek op de HDD). Games laden wederom afhankelijk van waar en hoeveel MB. Als de boel dan geladen is dan gaat het als een speer.

Op dit moment zou ik gaan voor een P4-1.8 GHz, 512 DDR (RDRAM kan is wel duurder ook t bordje), RAID kaartje (of onboard), 2x60 of 80 GB IBM/WD's, een GF4200 (oc-en en dan zien hoe ver die komt), SB live of Audigy layer.
AMD mag natuurlijk ook, ik discrimineer niet op rekeneenheid ;) (KT333 mobo, DDR2700 en dan een XP2000+)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Pagina: 1