Heb 4 kanaals versterker nodig..

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29
Sinds mijn oude 2 versterkers het nu echt hebben opgegeven (1 doet het HELEMAAL niet meer en de ander alleen nog maar het linker kanaal) heb ik maar besloten om een nieuwe te kopen..
Mijn budget is niet echt groot dus het liefst een wat goedkopere, alhowele er nog wel wat geluid uit moet komen natuurlijk :)

Wie kan mij dus een 4 kanaals versterker aanraden?
(Nee, de search had niks over 4 kanaals versterkers)

Verwijderd

Klinkt alsof je eindversterkers de geest hebben gegeven. Is het niet voordeliger om die dingen te laten repareren!?

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:06
Of zelf reparen, paar OpAmpjes zijn niet zo duur, hoogstens 5/6 piek per stuk.
Wel even opletten wat voor types ze zijn...

suc7

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49

Jag

o ja, ff zelf repareren, sure. Alsof dat zo makkelijk is. Misschien is het wel helemaal niet duidelijk wat er kapot is.

Maar een vierkanaals versterker? Hoezo dat? Dolby prologic versterkers zijn vier-kanaals, maar dat bedoel je zeker niet? Vier kanaals versterkers zijn nou niet echt heel common, alleen in de PA wereld, maar dan wordt het een beetje duur (waarschijnlijk op zijn minst 2000,-).

Jag

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 14:46
Ik weet niet of je al naar je oude versterkers hebt gekeken, maar vaak is het gewoon een gesprongen zekeringetje. Verder als je een quad versterker zoekt wordt dat inderdaad zeer duur, omdat deze niet standaard zijn.
Als ik jou was zou ik eens naar een bouw pakketje kijken, dan kun je voor een laag budget een kwalitatief zeer mooie versterker in elkaar knutselen. Ik heb ooit een velleman mosfet versterker in elkaar gezet, koste 600 piek maar was dan wel 2x300 watt, en die kun je dus uitbreiden zover je wilt, ze hebben er ook mooie kasten voor.
Tja als je het niet breed hebt zul je slim moeten zijn.
succes

• Tim
Nee, ik ga hem niet laten repeareren, die dingen zijn minstens 20 jaar oud..
Zelf een bouwen? Weet je toevallig ook waar ik daar wat meer info over kan vinden?

• Jag

Jag

Kijk maar eens <a href="http://www.velleman.be/index.asp?lan=2">hier</a> en ga dan naar kits en vervolgens naar audio. Daar heb je kits waarmee je zels versterkers kan bouwen. Wel veel werk hoor, en als je een foutje maakt ben je de lul, want dan doet ie het niet. Ik heb op die manier twee audio vermogens meters (Velleman kit nr4307) verspild (de volgende twee zijn wel gelukt). De ene door slecht te solderen (verkeerde soldeerbout en verkeerd tin) en de ander door twee typen transistoren te verwisselen (en nee, terug wisselen hielp niet, werd alleen maar erger). Dus weet waaraan je begint. Wel goedkoop, en veel mogelijkheden.

Jag

• Tim
Zo hé.. Hoeveel van die dingen heb je wel niet nodg?
Ik denk dat ik maar naar een 2e hands dingentje o zoek ga of 2 2kanaals versterkers..

Verwijderd

Zoek gewoon een prologic versterker die ook klaar is voor een reeds gedecodeerd signaal die heeft dus 5 ingangen en 1 subwoofer ingang, daar kan je prima je Live op aansluiten en 4 speakers.

Zal zo rond de 500 gulden gaan kosten, hangt natuurlijk af van het merk;)

• Jag

Jag

Tja, das inderdaad een slim idee.

Jag

• Tim
Maar ik heb 8 boxen :P

Dus ik ga maar voor 2x 2ehands 2 kanaals versterkers :)

Verwijderd

Uhh wat is eigenlijk het nut van 2 speakers per kanaal?:)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat mensen kunnen roepen: "ik heb wel acht boxen"

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Lijkt me alleen maar problemen geven eigenlijk, zoveel speakers.

Jag

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
Hoezo problemen ? DD5.1 werkt ook met 6 speakers (ok is 2 minder).

Ik heb nu 7 speakers.. 5 dezelfde voor surround, en 2 subwoofers.. nix geen problemen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JvS
  • Laatst online: 16:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier wordt gesproken over meerder speakers op een kanaal van je versterker aansluiten. Dat kan eventueel problemen voor je versterker opleveren (ivm impendantie).

Jij hebt in principe gewoon twee speakers, met als extra 2 surround speakers een spraakspeakers en links en rechts nog een lfe. speaker. Voor als je films bekijkt. Elke speaker heeft hier zijn eigen versterker en dit systeem is zo ontworpen. Dat geld voor het "systeem" hierboven dus niet, daar is de kans dat de versterker de speakers opblaast vrij groot. Wanneer je'm te hard zet (te weinig vermogen bij X-Ohm)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Die kans bestaat idd. Maar de meeste versterkers redden het wel tot 4 ohm, en aangezien de meeste boxen 8 ohm zijn, komt het meestal net uit. Of net niet :P

Velleman kan ik je idd wel aanraden, ik heb hier een vellemal equaliser staan, werkt prima. Je moet er alleen niet te wild mee omgaan, ik hem hem nl een tijdje "on the road" gebruikt, en dat vond hij niet fijn. Heeft me een nieuwe voeding en een nieuwe schakelmodule gekost...

• Jag

Jag

Ik heb het ook over fase problemen. Kijk, in een DD opstelling boeit dat niet zo, want de speakers voor en achter geven meestal niet hetzelfde weer, maar als je voor "dubbel stereo" gaat, dan is dat wel het geval. Je krijgt dan interferentie problemen, wat resulteert in "hier wel en daar geen bass". En dat is nogal irritant.

Jag

• Tim
Ik heb er geen problemen mee, want de versterkers die ik had hadden 2 uitgangen per kanaal, dus ik had gewoon het maximum boxen er op aangesloten..
Ze stonden toch maar te verotte in de schuur..

• Jag

Jag

Tja, maar je kan wel dubbele speaker uitgangen hebben, maar dat helpt helemaal niets. Als je twee 4 Ohm speakers aansluit, dan is dat gelijk aan een paar 2 Ohm speakers, en er zijn maar weinig versterkers die daar mee overweg kunnen. Helemaal als je nog evt impedantiedippen meerekent, die iedere luidspreker wel heeft.

Jag
Pagina: 1