Toon posts:

Collisions

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik af en toe eens wat mp3'tjes (of andere dingen natuurlijk) over pomp naar m'n server of anders om, gaat het 'collision lampje' op mijn hubje knipperen. Nu wil ik _graag_ weten of dit schadelijk is voor de bestandjes die er op dat moment verzonden worden. Zo ja, wat kan ik daaraan doen?

In ieder geval bedankt,

The Guard

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:47
Zover ik weet is het niet schadelijk, maar zal het betekenen dat de snelheid van je netwerk wat naar beneden gaat omdat sommige pakketjes opnieuw verstuurd moeten worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, oké, het ging al wat langzaam, dat was ik er vergeten bij te zeggen.

Bedankt!

Verwijderd

Er zal altijd iets van collision zijn als je met hubs werkt, dit is normaal. Extreem veel collisions echter kan wel degelijk tot corruptie van data leiden.

Verwijderd

collision = botsing, is vooral irri is als je op een lan zit met hubs en een paar lui denken ff wat te leechen terwijl je aan het gamen bent :(
Lang leve switches!

Verwijderd

Collutions op een HUB zijn normaal.....
Stel je hebt een 16 ports 100mbit hubje staan, dan betekent dit dus dat je met zn 16en (mits er dan ook echt 16 touwjes in je hub hangen)die 100mbit verdeelt. Als nu meerdere pc's op het zelfde momentent data gaan verzenden botsen deze als het ware op elkaar, met als gevolg dat het netwerkverkeer achteruit gaat. Zelf leek mij dit ook niet alles, dus had ik meteen maar een mooie Catalyst 2900 gehaald.... (dat is dus een Cisco switch voor diegenen die t nix zegt). Een 10/100mbit switch geeft namelijk over iedere port die 10/100mbit af! En een beetje switch heeft toch al een backbone erin hangen van een paar giga.

Trouwens, iemand hier had het over lanpartys met hubs? Zelf organiseer ik ook redelijk vaak LANpartys, met een man of 80 gemiddeld denk ik, maar gelukkig heb ik sowieso 5 Cisco 10/100mbit switches tot mijn beschikking! Ik zou er niet aan moeten denken om op hubjes te zitten.... =)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 september 2000 23:18 schreef Mephisto_ het volgende:
collision = botsing, is vooral irri is als je op een lan zit met hubs en een paar lui denken ff wat te leechen terwijl je aan het gamen bent :(
Lang leve switches![/quote]Dat geleech op LANpartys... daar heb ik dus uberhaupt al een scheithekel aan! Of je nou op hubs of op switches zit.... Als beiden nou op dezelfde siwtch hangen, nou vooruit, dat kan nog.... Maar als ik een uplink heb van 400mbit per switch en 10 gasten gaan via de uplink gigantisch zitten te kopieren, nou, dan krijg je dus gigantischa packetloss overal omdat ook de data vanaf de dedicated servers via de uplink binnen moet komen.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Als je daardoor packetloss gaat krijgen zit er iets anders fout...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

De beste manier om collisions te generen,
NIC op full duplex zetten en aan sluiten op HUB.
Je wilt niet weten hoe vaak dat voorkomt tegenwoordig en al helemaal op LAN party's, dit ff laten checken door iedereen dus.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 oktober 2000 11:14 schreef ijdod het volgende:
Als je daardoor packetloss gaat krijgen zit er iets anders fout...[/quote]Ligt eraan.....
Bij Quake wel dus bijvoorbeeld....

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 september 2000 23:17 schreef Rosink het volgende:
Er zal altijd iets van collision zijn als je met hubs werkt, dit is normaal. Extreem veel collisions echter kan wel degelijk tot corruptie van data leiden.[/quote]Waarom?
Er worden toch reliable protocollen gebruikt die garanderen dat de data aankomt?

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47

Exterazzo

Qeasy

Nee das niet waar. Als ik van de ene computer een zip download van de andere dan heb ik altijd dat de zip corrupt is. Terwijl als ik van die computer upload naar de andere computer gaat het altijd goed. Waarom weet ik niet!

Audentia

Verwijderd

gaar protocol???? met een goede TCP/IP implementatie komt een file altijd goed aan...zoniet moet je eens ff hub/switches/nics gaan vernieuwen tot het wel werkt...

Verwijderd

over collisions het volgende:

elke netwerkkaart heeft een uniek MAC adres. Dit adres is opgebouwd uit een aantal karakters welke voor elke fabrikant uniek is, een aantal voor het type kaart en een aantal als volgnummer.

Stuur je data over een netwerk, de zgn. broadcast, dan zal deze data naar elke netwerkkaart gaan. De netwerkkaart waarvoor de data bedoeld is zal deze uiteindelijk gaan ontvangen, de andere kaarten zullen de data weigeren. Betekent dus voor een korte tijd veel verkeer op het netwerk, zeker wanneer er veel clients (stations) zijn, het netwerk niet snel of instabiel is of wanneer er sprake is van grote hoeveelheden data.

Twee mogelijkheden om dit te voorkomen zijn:

* Tokenring netwerken waarbij de broadcast
stopt op het moment dat deze bij de juiste
plek is, echter token ring is echt uit de
gratie en niet echt praktisch meer.

* Switch i.p.v. hub. Een switch is eigenlijk
een hub met het grote verschil dat een
switch de broadcast verstuurt naar het
juiste mac adres zonder de broadcast over
het hele netwerk te sturen. Verder zijn er
switchen welke je kunt managementen, dat
wil zeggen dat je delen van het netwerk van
elkaar kunt scheiden.

Een switch is dus de oplossing om traffice problemen te voorkomen, echter het is een nogal dure oplossing, zeker voor thuis of bij kleine bedrijven.

Collissions hebben eigenlijk alleen maar tot gevolg dat de snelheid van he netwerk in elkaar stort, de data lijdt hier normaal gesproken niet onder. soms echter kan data door collissions corrupt raken maar dit komt zelden voor.

Hopelijk heb je voldoende aan dit antwoord.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Mja... maar nog even over die collisions: de meeste hubs reageren op een collision met een ledje dat vrij langzaam weer uitdooft. Een collision duurt echter maar enkele milliseconden. In de praktijk zijn er dus meestal veel minder collisions dan je hub lijkt aan te geven. Zelfs als het collision lampje continu brandt wil dat nog niet zeggen dat het netwerk volledig belast is.

• ijzer7
  • Laatst online: 04-01-2025

ijzer7

FORE!!!

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan iets erger denk ik; Als ik iets kopieer van de ene naar de andere pc (thuis of in LAN party), dan knippert de collission led als een dolle. Erg zhiny, maar niet zo funtioneel dus. Mijn transferrate daalt naar bijna ISDN dan, en da's niet goed. de network utilization leds springen ook naar heen en weer naar 30-40 %. Protocollen in orde (verwijdered, toegevoegd). IPX zowel als TCP/IP. Ook diverse kabels geprobeerd, maar zelfde probleem. Iemand? (ik heb dit probleem al maanden, dus pleez pleez, pretty pleez).

Ander vraagje: Als je je netwerkkaart met 3com diagnostics op duplex/halfduplex zet, wordt dat dan in een bios of EPROM van de netwerkkaart weggeschreven? dwz onthoudt de kaart dat zelf? Ik heb indertijd iets met die instellingen zitten k.tten, en wellicht dat ie dat vast heeft gehouden.

Nog iets: hoe kom in je in vredesnaam aan die 3com diagnostics utils. Als ik de drivers download van 3com zitten ze daar niet bij (of doe ik iets verkeerd?

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

Check effe of dat je niets op full dupex hebt staan, (kan een huppie niet tege) en over die 3com drivers als je die installeert dan krijg je volgens mij gelijk die utils erbij, (zit er wel een 3com in?) probeer anders eerst effe alles op 10mbit half duplex

En toen was m'n signature weg :(

• ijzer7
  • Laatst online: 04-01-2025

ijzer7

FORE!!!

Er zit weldegelijk een 3com in. Ik heb nu ook ergens gelzen dat, mits je een switch of iets dergelijks hebt, alles in principe op half-duplex draait.

Ik heb indertijd een van mijn 3com 905 tx-b kaarten op full duplex gezet met 3com diagnostics/utils (wist ik veel); blijft dat in de kaart vaststaan (oftewel moet ik dat terugveranderen), of staat dat alleen in software/drivers?

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

Pagina: 1