Toon posts:

[Linux] Backup van complete schijf maken, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op een linux server systeem heb ik twee even grote harde schijven (Maxtor 40Gb). Nu wil ik op de ene schijf een complete backup van de andere schijf hebben, zodat ik, wanneer de orginele schijf ermee stopt deze kan worden vervangen door de backupschijf.

RAID is de oplossing zullen jullie zeggen! Maar dat is niet zo, want wanneer een gebruiker (of iemand anders) per ongeluk een paar bestanden verwijderd op of een andere manier het systeem verneukt, dan wordt het op die andere schijf ook meteen verwijderd. De kans dat je je systeem zelf verziekt (door bijv. per ongelijk iets te verwijderen) lijkt me sowiezo groter dan dat de harddisk crasht :).

Ik ben dus op zoek naar een oplossing waarmee ik bijvoorbeeld mbv een cron job elke nacht de complete backupschijf kan bijwerken naar een exacte kopie van de orginele schijf, zodat ik, wanneer de schijf crasht de orginele schijf kan vervangen door de backup schijf. Ook zijn de bestanden dan iets verouderd (maximaal 24 uur), zodat ik ook losse orgine bestanden terug kan zetten vanaf de backup naar de orgine schijf.

Iemand suggesties?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 18 mei 2002 13:53 schreef BartRoos het volgende:
RAID is de oplossing zullen jullie zeggen! Maar dat is niet zo, want wanneer een gebruiker (of iemand anders) per ongeluk een paar bestanden verwijderd op of een andere manier het systeem verneukt, dan wordt het op die andere schijf ook meteen verwijderd. De kans dat je je systeem zelf verziekt (door bijv. per ongelijk iets te verwijderen) lijkt me sowiezo groter dan dat de harddisk crasht :).
True, maar op een goed opgezet linux systeem, kunnen de gebruikers weinig kwaad, hoogstens hun eigen files wissen ;) Alleen de root kan alles wissen ( rm -rf / anyone ? ;) ). Maar ik neem aan dat jij niet gek genoeg bent, om zoiets te doen ;) Ergens een tar.gz neer laten zetten met de inhoud van /etc en /home is IMHO meestal al genoeg. (Plus het opvoeden van users, maar dat spreekt voor zich)..
Iemand suggesties?
'dd' of iets dergelijks, of een tar.gz zonder compressie..
Of een 'echt' backupprogramma laten draaien, waardoor je bijv. een tar.gz van /etc elke dag maken, en dat elke dag, zodat je op zondag de backup van vorige week maandag nog kunt gebruiken..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 mei 2002 14:06 schreef moto-moi het volgende:

[..]
True, maar op een goed opgezet linux systeem, kunnen de gebruikers weinig kwaad.
[..]
De gebruikers kunnen iedergeval de schijf niet wissen, dat mag duidelijk zijn, maar heb jij nog nooit per ongeluk iets gedaan op je computer, waarna je dacht: oeps! :)
'dd' of iets dergelijks, of een tar.gz zonder compressie..
Of een 'echt' backupprogramma laten draaien, waardoor je bijv. een tar.gz van /etc elke dag maken, en dat elke dag, zodat je op zondag de backup van vorige week maandag nog kunt gebruiken..
Dat is wel leuk, maar als de schijf dan crasht heb je nog geen complete 1 op 1 backup van die schijf, die je zo kunt vervangen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 18 mei 2002 14:13 schreef BartRoos het volgende:
Dat is wel leuk, maar als de schijf dan crasht heb je nog geen complete 1 op 1 backup van die schijf, die je zo kunt vervangen.
Dat is helemaal waar, daar hebben we raid voor tenslotte ;)
Toen ik mijn P166 verving door m'n huidige computer (Athlon 1333), heb ik alleen de /etc directory als leidraad gebruikt, en m'n /home overgegooit, voor de rest heb ik het, m.b.v. debian helemaal van scratch geinstalleerd.. Dat was een middagje werk dacht ik, voordat het weer werkbaar was.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
je zou ook met 'cp -au' aan de slag kunnen gaan, check de manpage.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik zou niet voor een oplossing met 'dd' kiezen, omdat de HD die gebackupt moet worden op dat moment in gebruik is. Dat wil dus ook zeggen dat files gebuffered zijn, en er dus op de fysieke HD zelf 'onafgemaakte' files staan. Met dd lees je raw van de HD, dus dan kopieer je die mogelijk incomplete files (of ergere dingen), terwijl als je het met een prog doet dat gewoon files accesst via de kernel (zoals cp) het wel goed gaat.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op zaterdag 18 mei 2002 14:20 schreef balk het volgende:
je zou ook met 'cp -au' aan de slag kunnen gaan, check de manpage.
Misschien ook verstandig om de -x optie mee te geven zodat je maar 1 filesysteem per keer kopieerd.
Ik weet niet wat er gebeurd als je als root /proc of /dev(fs) mee gaat kopieren.

Voorkomt gelijk het probleem dat je de backup schrijf mee kopieerd als je

cp -au / /backupdisks

doet.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 18 mei 2002 23:23 schreef Dawns_sister het volgende:
Ik weet niet wat er gebeurd als je als root /proc of /dev(fs) mee gaat kopieren.
Een normale dev staat op hetzelfde filesystem als /, dus die kopieer je ook dan gewoon mee, wat op zich prima is (zeker voor een drop-in replacement backup).
/dev in het geval van devfs en /proc moet je niet mee kopieren. Het kan wel, maar het is totaal niet nuttig en het verspilt vrij veel ruimte (/proc/kcore bijvoorbeeld).

Ik zou op de backup-schijf een /proc aanmaken en dan /proc verder excluden van de backup-procedure (en hetzelfde voor /dev als je devfs hebt).
Voorkomt gelijk het probleem dat je de backup schrijf mee kopieerd als je

cp -au / /backupdisks

doet.
En dat is vrij belangrijk :)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wil je echt voortdurend de hele fysieke disk, dan moet je met 'dd' aan de slag. Een andere methode is een tweede disk exact zo inrichten als de originele (denk ook aan de swap partitie) en dan een willekeurige kopieslag er op los laten.
Mijn favoriet:

mount /dev/whatever /kopie
cd /
find -name "*" -depth -print |cpio -pdum /kopie
find usr var opt home -print |cpio -pdum /kopie

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35

frapex

got r00t

http://www.partimage.org

das veel leuker... :9

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 00:01 schreef frapex het volgende:
http://www.partimage.org

das veel leuker... :9
Ziet er wel interessant uit. Jammer dat je het alleen kunt gebruiken wanneer de schijf unmounted is. Ook is het een beta versie.

Zijn er nog meer vergelijkbare programma's in omloop. Eigenlijk gaat het er mij niet zozeer om een exacte copie te hebben (wel het handigst trouwens). Als ik maar binnen korte tijd in geval van een crash het systeem weer op orde kan krijgen. Image files kunnen hiervoor ook handig zijn.

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35

frapex

got r00t

Op zondag 19 mei 2002 00:54 schreef BartRoos het volgende:

[..]

Ziet er wel interessant uit. Jammer dat je het alleen kunt gebruiken wanneer de schijf unmounted is. Ook is het een beta versie.

Zijn er nog meer vergelijkbare programma's in omloop. Eigenlijk gaat het er mij niet zozeer om een exacte copie te hebben (wel het handigst trouwens). Als ik maar binnen korte tijd in geval van een crash het systeem weer op orde kan krijgen. Image files kunnen hiervoor ook handig zijn.
huh? er is OOK een beta te downloaden. Maar ook een stable (0.6.1) Er zijn al gewoon bootable disks te krijgen zodat je die zelf niet meer hoeft te bakken (wat ik dus eerst WEL gedaan had :'( ) dus je hoeft je niet druk te maken over gemounte schijven. Voor zover ik weet is het erg moeilijk om een gemount bestandssysteem te backuppen...

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 09:12 schreef frapex het volgende:

[..]

huh? er is OOK een beta te downloaden. Maar ook een stable (0.6.1) Er zijn al gewoon bootable disks te krijgen zodat je die zelf niet meer hoeft te bakken (wat ik dus eerst WEL gedaan had :'( ) dus je hoeft je niet druk te maken over gemounte schijven. Voor zover ik weet is het erg moeilijk om een gemount bestandssysteem te backuppen...
"Be careful, this is a beta version. It can contain bugs. But it worked with many users."

Het hele programma verkeert nog in een beta stadium. Daarom is het ook versie 0.x. De eerste normale versie gaat dan 1.x heten.

Dit systeem moet gaan werken op een server die ik alleen via telnet kan bedienen (colocated bij provider), dus het is een beetje lastig met die bootdisks.

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Wat ik zou doen:

Gewoon een raid-1 oplossing.

En bijvoorbeeld 2x per week de hele /home/ backupt en elke dag alle databases of zo (ik weet niet wat er allemaal komt te draaien). Het handigste is om iemand te kennen die een server heeft bij dezelfde hosting provider als jij. Ik heb een tijdlang een webserver bij Cable&Wireless beheert en had daar een deal met een kennis van me dat ik bij hem backupte en hij bij mij. Eventueel kan je dan met crypt je bestanden nog crypten ook zodat die andere persoon jou data niet kan zien.

Zo heb je optimale security voor als je users belangrijke files kwijt raken, en als er een van de hd's crasht. Natuurlijk moet je wel oppassen dat je als root je systeem niet sloopt maar goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 15:21 schreef gilles het volgende:
Wat ik zou doen:
Het handigste is om iemand te kennen die een server heeft bij dezelfde hosting provider als jij.
Uhh, ja, die heb ik dus niet :(
Pagina: 1