Toon posts:

Seagate doet krr-KLUNK krr-KLUNK

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier twee Seagate 80gb 5400-schijven in mijn systeem, net vers geinstalleerd (een als master, een als slave op de tweede IDE-controller) en een eerste test met Nero (check cache speed) vertelde me dat de ene schijf op ongeveer 24.000 werkte (zelfde als mijn opstart-disk) maar de tweede slechts op 15.000.

Een paar tests later heb ik als resultaat dat de waarden voor mijn normale schijf en de eerste 80gb vrij constant zijn, maar de waarde van de tweede tussen 10.000 en 18.000 varieert.

Ik heb net geprobeerd data te kopieren, de ene helft naar de ene 80gb en de andere helft naar de 80gb; de eerste 80gb werkt inderdaad prima, de tweede geeft om de paar seconden een eng geluid: krr-KLUNK, krr-KLUNKKLUNK en stopt dan heel even met kopieren.

Terugsturen maar?

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Denk ik ook dat je 'm even terug moet sturen. krr-KLUNK geluiden ken ik eigenlijk alleen van defecte schijven .....

Murphy was an optimist

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ik zou die nero test niet al te serieus nemen, voordat je over die snelheden begint zou ik nog even wat andere benchmarx draaien.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Was er niet zo'n HD-check tootlje voor om te kijken of de HD defect is ??

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

seagate diagnostic tool om alle seagate harddisks te controleren: http://www.seagate.com/support/disc/drivers/index.html#sdd

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

die bedoelde ik ja... 8-)

Verwijderd

Topicstarter
seagate diagnostic tool om alle seagate harddisks te controleren: http://www.seagate.com/support/disc/drivers/index.html#sdd
hmm, verneukt 'ie eventuele data die op de schijf staat?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

moet je ff de readme's lezen :)
als dat zo is waarschuwt ie daar vast wel voor
maar ik denk dat het een lowlevel appje is wat je vanaf een dosflop moet draaien en die niets met het filesystem doet, maar gewoon de hele harddisk lowlevel test.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
* J0YR1D3R is geinteresseerd in het type nummer....

Kun je die hier posten? Thx alvast :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zaterdag 18 mei 2002 16:04 schreef zeronegative het volgende:

[..]

hmm, verneukt 'ie eventuele data die op de schijf staat?
Nee, data wordt niet verneukt. Maar dit proggie geeft duidelijk aan of hij kaduuk is of niet.

Verwijderd

krr-KLUNK is meestal het geluid van zijn hoofd terug trekken en parkeren. Daarna wordt de sector waar hij hoorde te lezen weer geprobeerd te lezen.

Ik zou ff een nieuwe halen want als heen hdd dit vertoond gaat ie meestal snel kapot!! Back up in ieder geval ff de data die je wilt bewaren die erop staat!

Verwijderd

Ik had een paar maanden geleden ook een seagate 1gig schijfje... Maar die liet ik vallen ( :+ dom dom :+ ) en toen ik die weer aansloot maakte die hetzelfde geluid.
Dus ik denk foute boel!

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Alleen als ik de computer uitzet en dus de koppen idd in n uitgangspositie worden gezet, hoor ik alle HD's even dit klik-geluid maken. Behalve 1 keer... toen werd het 1 van mijn Maxtors het blijkbaar wat te heet onder de voeten (7200rpm, temperatuur voelde ook niet gezond aan), en klikte ie af en toe een keer toen de pc gewoon ergens mee bezig was. Na het installeren van een HD cooler was het weg en is hij gelijk een beetje normaal warm i.p.v. heet.

Kan zijn dat de warmte dus een probleem is en de HD op een gegeven moment door de hitte even niet stabiel kan blijven op n spoor en kop moet resetten o.i.d...

backup maken is nu i.i.g. het eerste wat je moet doen inderdaad. wie weet hoe weinig tijd je er nog voor hebt.

Verwijderd

Probeer anders eens een ander stroomstekkertje (MOLEX) op de HDD

Maybe ... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 mei 2002 16:26 schreef J0YR1D3R het volgende:
* J0YR1D3R is geinteresseerd in het type nummer....

Kun je die hier posten? Thx alvast :)
Het gaat om een Seagate ST380020A...

Heb data & voedingskabel gecontroleerd, die zijn goed (in PRECIES dezelfde opstelling geeft de ene harde schijf geen problemen, de andere wel). De Seagate tool krijg ik niet goed aan de gang - hij geeft telkens "kabelbreuk" aan omdat de schijven op een RAID-controller zitten ipv reguliere controller.

Anyway, ik kan de schijf gewoon omruilen dus dat ga ik first thing dinsdag doen.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:16

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Krr-KLUNK geluid betekend inderdaas dat de schijf snel dood zal gaan. Maar denk dat ie het nog wel 2 weken volhoud. Ik heb bij iemand laats ook zo'n storing moetn verhelpen. Computer liep helemaal vast tijdens krr-KLUNK geluiden >:)

/dev/null

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09-2025
Heb ook zo'n schijf mee gemaakt van connor (slecht pokke ding)maakte ook dat fantastische geluid alleen die deed niks.
Mischien leuk voor mod een geluidsmod kom je namelijk niet vaak tegen. >:)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
connor schijven van 200mb waren in 486 goed hoor =)
maarre
je schijf is idd binne kort RIP
snel data backuppe en nieuwe hale/ garantie claime.

Tweakers Discord

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 14:25 schreef limoentje het volgende:
Werkt dit alleen op Seagate schijven?

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 14:46 schreef medic het volgende:
die bedoelde ik ja... 8-)
hmmfff!!!!!
werkt dus niet op ntfs stations... ;(

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 13:19 schreef zeronegative het volgende:
Ik heb hier twee Seagate 80gb 5400-schijven in mijn systeem, net vers geinstalleerd (een als master, een als slave op de tweede IDE-controller) en een eerste test met Nero (check cache speed) vertelde me dat de ene schijf op ongeveer 24.000 werkte (zelfde als mijn opstart-disk) maar de tweede slechts op 15.000.

Een paar tests later heb ik als resultaat dat de waarden voor mijn normale schijf en de eerste 80gb vrij constant zijn, maar de waarde van de tweede tussen 10.000 en 18.000 varieert.

Ik heb net geprobeerd data te kopieren, de ene helft naar de ene 80gb en de andere helft naar de 80gb; de eerste 80gb werkt inderdaad prima, de tweede geeft om de paar seconden een eng geluid: krr-KLUNK, krr-KLUNKKLUNK en stopt dan heel even met kopieren.

Terugsturen maar?
Ik heb net een Maxtor dx540 gekocht, 120 GB, en het maakt (on)regelmatig hetzelfde geluid, vaak zelfs als ik niets doe.
Maar alles schijnt perfect te werken....

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op zondag 19 mei 2002 00:31 schreef zeronegative het volgende:

[..]

Het gaat om een Seagate ST380020A...

Heb data & voedingskabel gecontroleerd, die zijn goed (in PRECIES dezelfde opstelling geeft de ene harde schijf geen problemen, de andere wel). De Seagate tool krijg ik niet goed aan de gang - hij geeft telkens "kabelbreuk" aan omdat de schijven op een RAID-controller zitten ipv reguliere controller.

Anyway, ik kan de schijf gewoon omruilen dus dat ga ik first thing dinsdag doen.
* J0YR1D3R geeft een klein schopje...

Heb je hem al omgeruild of niet? En weet je misschien hoe warm je schijf werd? Want volgens mij wordt ie voor een 5400 rpm best wel heet (lees: 48 graden stressed zonder koeler) Nu is ie max 42, ik heb er een 5 cm cpu fan ondergezet die ik nog had liggen. Zou je misschien je temp van die schijf kunnen posten?
Pagina: 1