kernel compilen op andere pc?

Pagina: 1
Acties:

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Ik ga zo even een Pentium133 als linux servertje inrichtenen ik wil de 2.4.18 kernel + verschillende patches gaan draaien.
Als ik dit op de p133 ga compilen gaat het waarschijnlijk een eeuwigheid duren voordat het klaar is, dus ik wil em eigenlijk op m'n snellere PC compilen.

Als ik geen modules gebruik, is het slechts een kwestie van de bzImage en System.map kopieren naar de p133?
En als ik wel modules wil gebruiken, wat is dan de beste aanpak?

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 12:00

Arjan A

Cenosillicafoob

Je kan de kernel ook op je eigen snelle PC compilen hoor. Zorg er alleen voor dat je een gelijksoortige installatie hebt draaien.
Zorg er iig ook voor dat je processorarchitectuur wordt gezet op i586 ipv het snelle ding in je eigen machine. Daarna de boel kopiëren en lilo-en et voila :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• QuarK
Het bakken van kernels is geen probleem (gelukkig) ;)
Beide machines zijn woody installs, geen probleem dus.

Het gaat me alleen om welke (gecompilede) bestanden ik moet overzetten, zeker als ik modules gebruik.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 18 mei 2002 11:32 schreef QuarK het volgende:

Het gaat me alleen om welke (gecompilede) bestanden ik moet overzetten, zeker als ik modules gebruik.
kernel package gebruiken, en dan hoef je alleen maar een deb over te gooien :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• QuarK
Op zaterdag 18 mei 2002 11:39 schreef moto-moi het volgende:

[..]

kernel package gebruiken, en dan hoef je alleen maar een deb over te gooien :)
Je bedoelt een kant-en-klare debian package?
Maar ik wil enkele niet-standaard patches gebruiken, oa WRR en HTB. En ik kan me niet voorstellen dat die er in zitten.. toch?

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 11:42 schreef QuarK het volgende:

[..]

Je bedoelt een kant-en-klare debian package?
Maar ik wil enkele niet-standaard patches gebruiken, oa WRR en HTB. En ik kan me niet voorstellen dat die er in zitten.. toch?
Dit:
http://debianplanet.org/article.php?sid=626&mode=thread&order=0
bedoeltie

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
apt-get kernel-source-2.4.18 kernel-package libncurses5-dev
tar jxvf kernel-source-2.4.18.tar.bz2
cd kernel-source-2.4.18
patch -p1 < ../patch-die-je-wilt
make menuconfig
<kernel configgen>
make-kpkg kernel_image

en het debje wat er uit komt installeer je met dpkg --install op je Pentium 133.

• QuarK
Op zaterdag 18 mei 2002 11:44 schreef CoDeR het volgende:

[..]

Dit:
http://debianplanet.org/article.php?sid=626&mode=thread&order=0
bedoeltie
Ja dat is zeker bruikbaar! Hij blijft gewoon in de kernel source dir toch? Het enige wat daarbuiten geschreven wordt is de kernel-image.deb en eventuele tmp files?
Klinkt ideaal.. weer een pluspuntje van debian ontdekt ;)

• QuarK
Even een beetje offtopic:

Als ik iptables install vanaf source, en "make KERNEL_DIR=/usr/src/linux" doe, *gebruikt* hij dan de kernel source, of *verandert* hij deze?

Is ook wel handig om te weten ivm het compilen op een andere machine..

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Je hebt nodig : System.map vmlinuz arch/i386/bzImage

Kwa modules : make INSTALL_MOD_PATH=/tmp/modules modules_install

Als ik het goed is kun je dan die hete /tmp/modules dir in een tar gooien, overzetten naar ander systeem, en uitpakken in /lib/modules/kernelversie

• QuarK
Mmm ik kan me niet herinneren ooit iets gedaan te hebben met vmlinuz.. waar was dat bestand ook alweer voor?

En als ik zo'n kernel .debje maak, maakt hij dan automatisch een lilo entry aan? Of mag je dat gelukkig nog zelf doen? ;)

• _JGC_
Als je dat debje installeert met dpkg en je hebt zelf niet aan je vmlinuz/vmlinuz.old symlinks zitten klooien en ook niet aan de Linux/Linux_OLD entries in lilo.conf, zou dpkg gewoon lilo.conf moeten aanpassen. Ik heb nog nooit iets hoeven te veranderen aan lilo.conf (behalve dan de append="" regel)

• QuarK
Ah ik verander ze altijd meteen. Dus dan blijft hij er netjes vanaf? Prima, zo hoort het ;)

• _JGC_
Hij blijft er niet vanaf, hij vraagt alleen of ie er vanaf moet blijven :D

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 18 mei 2002 16:50 schreef _JGC_ het volgende:
Hij blijft er niet vanaf, hij vraagt alleen of ie er vanaf moet blijven :D
Nee, van de LILO config (waar Quark het volgensmij over had) blijven die kernel debjes afaik altijd af.
Zo'n kernel debje past alleen die symlinks aan en vraagt dan of LILO gerunt moet worden.

• QuarK
Bedankt allemaal, is nu helder. Kan het helaas niet uitproberen, de hd die in het servertje zou moeten gaan bleek nogal dood te zijn ;(

Anyway, weet iemand het antwoord op het volgende: :D

Als ik iptables install vanaf source tarball, en "make KERNEL_DIR=/usr/src/linux" doe, *gebruikt* hij dan de kernel source, of *verandert* hij deze?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 18 mei 2002 21:50 schreef QuarK het volgende:
Bedankt allemaal, is nu helder. Kan het helaas niet uitproberen, de hd die in het servertje zou moeten gaan bleek nogal dood te zijn ;(

Anyway, weet iemand het antwoord op het volgende: :D

Als ik iptables install vanaf source tarball, en "make KERNEL_DIR=/usr/src/linux" doe, *gebruikt* hij dan de kernel source, of *verandert* hij deze?
Als je compileert, verandert die dir inderdaad. o.a. een modversions.h bestand wordt aangemaakt, en dat is een bestand wat veel programma's nog wel eens vereisen (ik denk aan NVIDIA drivers :( ).
Overigens zal een kernel bakken op een p133 niet zo heel lang duren hoor. Uurtje of 1, hooguit 2, heb je t wel gehad. Op mijn Duron 950 is het iig in 5 min gebeurd.

• QuarK
Ik zit toch nog met een vraagje:

*Moet* iptables die kernelsource wel hebben of veranderen om te compilen? Ik kan namelijk gewoon een iptables package apt-getten.

Zit alle packet filtering/matching code enzo al standaard in de kernel?

• _JGC_
Je kunt em gewoon apt-getten, maar dan moet je die netfilter modules wel in de kernel compileren (liefst als module)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:15
Op een p133 compileren is nog wel te doen hoor, maar je moet er niet op gaan wachten ;)
Mijn 486DX/4 100MHz met 16 MB geheugen deed er ongeveer 5 uur over laatst.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• QuarK
Op vrijdag 24 mei 2002 09:53 schreef _JGC_ het volgende:
Je kunt em gewoon apt-getten, maar dan moet je die netfilter modules wel in de kernel compileren (liefst als module)
En die netfilter modules zitten toch standaard in de kernel?
En waarom zou het beter zijn om het als module te compileren?

Enne, de kernel compilen op dit pctje gaat niet echt, aangezien ik nu 140mb vrij heb, en dat niet genoeg is voor een 2.4 kernel :P
Ik moet nog even een extra hd regelen, maar heb geen idee hoe lang dat gaat duren.
Pagina: 1