Oke, daar gaan we weer....
De v5-6000 is niet alleen gestopt omdat het zo slecht ginng met het bedrijf....
De v5-6000 is eigenlijk nooit gestopt.
Het was niet te koop voor de comsumenten markt omdat de kaart nog behoorlijk beta was en niet af. En de prijs daarvan doet er niet toe, er zijn al eerder karten geweest die ook 600 dollar kostte.
De v5-6000 had ng veel te verbeteren. De reden van een van die verbetringen is dat met een ander ontwerp dat de extrene power-supply niet meer nodig was, maar een gewone powerplug van de computer zelf, net zoals met de v5-5500 genoeg was.
En dan waarom het slecht ging....
Dat is voor een groot gedeelte te danken aan de altijd ontzettend domme consument...
Maar ook helaas aan het niet zo slimme idee van 3dfx om hun kaarten zelf te gaan produceren. Ze hadden daardoor het blackbelt project half misgelopen omdat sega bang was dat er leverings problemen zouden komen bij de launch van de sega dreamcast. Ik zeg half omdat 3dfx al bijna klaar was metd e superieure 3d kaart voor de sega, maar sega besloot op het einde om in zee te gaan my Nec, the maker van de kyro kaarten.
Het ging ook slecht dank zij de onzettend domme consument die trapte in de reclame en propaganda van de gefarce kaarten!
Zoals altijd keek men naar getallen en niet naar wat het echt doet.
Iedereen heinnert zich wel de 32 bit kleuren Hype?? en de TNT? ik bedoel, wat is er brakker dan die kaart??
die kaart was zo slecht dat 132 bit kleuren niet hetzelfde, maar nog slechter uit zag als 16 bit kleuren!
En dat geld niet allen voor de TNT, maar ook voor de gefarce 1 en 2 kaarten.
Ook was men getrapt in de zogenaamde superieure performance van de kaarten (bandbreedte geheugen problemen).
Ook bleek elke keer dat als Nvidia iets opgaf de eigenlijk prestaties 47% lager waren in het echt dan wat ze opgaven!!
bij alle ander kaarten zoals 3dfx en ATI was dat maar 20% maximaal.
Laten we dan niet spreken over de uitermate brakke drivers in het begin en de uitermate slechte beeldkwaliteiet, zelfs een s3 virge kaart ownde Nvidia!! lol!!

Het heeft uiteindelijk meer dan 2 jaar geduurd voordat Nvida goeie drivers heeft kunnen krijgen....
Maar afijn, dit was de standaard consument natuurlijk allemaal niet
En dan weer over de kleuren hype. Nu nog zie je het, bijvoorbeeld met need-for-speed 5. Van 16 bit kleuren naar 32 bit kleuren, is er wel een verschil, maar bijvoorbeeld het licht wordt nog steeds gerendert met 16 bit kleuren!
Het gaat niet om hoeveel kleuren de kaart aan kan, het gaat om Hoe die er aan komt, en hoe die dat doet.
Ik zie nog steeds kleuren overlopen met 32 bit kleuren, terwijl dat bijna niet te zien moet zijn.
Sterker nog, 3dfx kon met 22 bit kleuren dezelfde of zelfs nog beter resultaten krijgen dan de concurenten (vooral Nvidia) met 32 bit kleuren.
Mensen moeten eens leren om voor zich zelf te denken.
Maar afijn, dan zijn we nog niet klaar met kleuren....
Die hele hype rond 32 bit kleuren was zo en zo nog triester omdat de 3dfx kaartenb, vanaf de voodoo3 intern alles 32 bit deden, maar dot downscalde naar 16 bit waardoor je fantastiche kleuren kon krijgen. Dus ook de vergelijkingen die men in tests deed was niet eerlijk........
Dat was het stukje over de domme consument...
Dit allemaal te samen met hun pas gekocht Gigapixel technolgie en ik dacht het bedrijf TBR, maakte 3dfx faliet.
En dan weer over clay. Hou toch eens op met dit is fake, en dat is fake......
Die gast heeft ontzettend veel v5-6000 kaarten al verkocht, hij heeft er iets van 17 gehad en heeft er al meer dan 8 verkocht. Ze werken ALLEMAAL hij had ook een paar stukken, (die waren eigenlijk niet helemaal stuk, maar door 2 capacatoren weg te halen kon de kaart werken, en die ginegen dan ook voor 200 dollar over the ebay bank inplaats van 1500 of 1000 dollar.
Ben ik nog iets vergeten?
Oja, natuurlijk de jaar ta late release van de v5-5500 en de veel te geavanceerde eigenschappen daarvan.
Om een v5-5500 in optimale performance te zien, heb je een Xp2200+ procesor nodig. Voor de v5-6000 een 4400+ proccesor, wij zaten metd e releaze van de v5 nog steeds met iets van 500 tot 700 Mhz dacht ik....
Dus al die revieuws van die tijd had je helemaal niks aan en verpestte het ook voor wat het eigenlijk kon en waard was.
Waar 3dfx voor zorgde met een schaalbare proccesor was, dat jij na 3 jaar eigenlijk nog steeds gebruik kon maken van je kaart met de prestaties van de kaart van nu. De v5-5500 concureet behoorlijk goed met de veel oudere gefocre 3 als je een snelle procesor hebt.
Nvidia deed alles in hardware, wat er voor zorgde dat je nu wel snelle prestatier had, maar al gauw achterhaald was en gauw moest upgraden.
Volgens mij ben ik nog iets vergeten......
Oja, de hype over de anti-aliasing van Nvidia, die was ook behoorlijk brak, en werd noor Nvidia natuurlijk aangeprezen als superieur.... De anti-alisaing van Nvida, en ook die van ATI overigens is vergelijkbaar met een 2 x lagere anti-aliasing van 3dfx. Dus 4 x anti-alising van Nvidia en ATI is hetzelfde als 2 x anti-aliasing van 3dfx.
De meesten zagen dat niet en gingen prestatier van 2 x FSA van Nvidia vergelijken met 2x aFSA van 3dfx, of 4x met 4 x.
Hetgeen zorgde voor revieuws die nalange niet klopte, omdat de FSA van 3dfx 2 x zo zwaar is als dezelfde FSA van Nvidia en ATI.
Oja, en ze hebben op de een of andere manier domme consumenten ingepraat dat je het verschil tussen 100 en 200 FPS kan zien terwijl je beeldscherm niet meer dan 80 gaf, en vele zelfs 60 maximaal, (met de brakke beeeld kwaliteiet buiten beschouwing gelaten)
Volgens mij was dat zo'n beetje....