Hallo, ik zit met het probleem dat ik veel crashende schijven tegenkom. weet iemand manieren/methoden (bv koeler op schijf) om dit te voorkomen? wat zijn de oorzaken?
software / hardware?
stabiel neer zetten koeling is niet eens zo groot probleem
niet mishandelen
stabiel neer zetten koeling is niet eens zo groot probleem
niet mishandelen
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
jaOp zaterdag 18 mei 2002 12:25 schreef internetinfo het volgende:
komt er nog meer informatie of...
mijn mening:
hou het bij maxtor en je hebt het minste gezeik.
samsung is qua betrouwbaarheid ook goed.
Verwijderd
IK heb er net 2Op zaterdag 18 mei 2002 11:27 schreef smvs het volgende:
geen seagate ide schijven meer kopen.
2x40 gig
maar waarom geen seagate
'k had het niet tegen jouOp zaterdag 18 mei 2002 12:29 schreef smvs het volgende:
[..]
ja
mijn mening:
hou het bij maxtor en je hebt het minste gezeik.
samsung is qua betrouwbaarheid ook goed.
verder heb ik 2x IBM 120GXP en die bevallen prima
iedereen zegt dat ze abnormaal goed gekoeld moeten worden, omdat ze anders crashen maar daar heb ik nooit last van
- Niet te vaak schoppen tegen de kast. (Schokken voorkomen)
- Temperatuur in de gaten houden, worden de schijven heet dan zorgen voor airgflow langs / over de schijven.
- Voeding van het systeem bekijken of ie stabiel is.
- Powermanagement uit zetten (schijven lekker laten draaien, alleen als de koeling in orde is)
- Temperatuur in de gaten houden, worden de schijven heet dan zorgen voor airgflow langs / over de schijven.
- Voeding van het systeem bekijken of ie stabiel is.
- Powermanagement uit zetten (schijven lekker laten draaien, alleen als de koeling in orde is)
Murphy was an optimist
Verwijderd
Voorkomen:
- Nooit te weinig geheugen in je PC, dan gaat je OS teveel de HD belasten dmv swappen.
- Aarding van je PC
- Koeling (van HD) en airflow in je kast
- Kwaliteitskabels
- Geen domme dingen doen (gooien, schijfwissel met PC aan...)
- Niet onderdompelen in je koelvloeistof indien je de PC koelt in een aquarium...
- Nooit te weinig geheugen in je PC, dan gaat je OS teveel de HD belasten dmv swappen.
- Aarding van je PC
- Koeling (van HD) en airflow in je kast
- Kwaliteitskabels
- Geen domme dingen doen (gooien, schijfwissel met PC aan...)
- Niet onderdompelen in je koelvloeistof indien je de PC koelt in een aquarium...
en hier is een gouden regel die n00bs vaak over het hoofd zien:
als je met Fdisk nieuwe partities gaat maken, Formateer eerst je systeem
Eerst formatteren en daarna FDISK? Dit is de omgekeerde wereld.Op zaterdag 18 mei 2002 12:53 schreef internetinfo het volgende:
Regelmatig defragmenteren en Scandisk-achtige proggies regelmatig draaien. Uiteraard voldoende koeling.
ik bedoel, ik werk in een computerwinkel en hier krijgen wij ongeveer 1 op de 10 schijven terug, van alle soorten klanten en van alle soorten merken IBM,seagate,braxtor(mijne is gister gecrached).
en ik wil vragen of het bv zou uitmaken als we ze bv allemaal standaart met een cooler zouden uitrusten.
en ik wil vragen of het bv zou uitmaken als we ze bv allemaal standaart met een cooler zouden uitrusten.
o zeker niet, dit moet je aanhouden:Op zaterdag 18 mei 2002 12:57 schreef PcDealer het volgende:
[..]
Eerst formatteren en daarna FDISK? Dit is de omgekeerde wereld.
Regelmatig defragmenteren en Scandisk-achtige proggies regelmatig draaien. Uiteraard voldoende koeling.
• formatteren
• Fdisk, partities verwijderen, toevoegen
• formatteren
dat is echt beter voor je schijf hoor
ik hoop niet dat je low-level format bedoeltOp zaterdag 18 mei 2002 12:53 schreef internetinfo het volgende:
Op zaterdag 18 mei 2002 14:41 schreef THIJZEL het volgende:
[..]
ik hoop niet dat je low-level format bedoelt
Verwijderd
ik heb denk ik in me leven tientallen verschillende hd's gebruikt van elk merk die ik tegen kwam, nooit voorzichtig mee gedaan, aarde doet mijn huis niet aan (deed woon nu ergens anders maar ok), altijd los in me pc liggen of ernaast hangen ofzo, en heb in al die jaren pas 1x een crashende hd gehad (en die hd had ik 2 dagen toen, dus hd was gewoon verrot)... ik heb zelfs nog een paar hd's van 600 mb die ik nog gewoon volop gebruik voor datastorage
volgens mij heeft het meer met geluk te maken
volgens mij heeft het meer met geluk te maken
kijk normaal koopt je een HD en doe je daar 4/5 jaar mee ofzo.
Dat is voor normaal gebruik, voor niet-tweakers dus.
Wij tweakers, moeten altijd/bijna altijd het nieuwste van het nieuwste hebben dus wij doen niet langer dan een half jaar met een HD.
kijk Kertje, dan mag het
Wij tweakers, moeten altijd/bijna altijd het nieuwste van het nieuwste hebben dus wij doen niet langer dan een half jaar met een HD.
kijk Kertje, dan mag het
Flame ??Op zaterdag 18 mei 2002 11:27 schreef smvs het volgende:
geen seagate ide schijven meer kopen.
* Johpie gebruikt al jaren Seagate IDE schijven en nog geen enkele is gecrashed
Verwijderd
Mijn ibm hd (60gxp 40 gig)is 4 weken terug gecrasht.
Temp van de hd lag altijd rond de ca 25 graden.
Ik heb gisteren net de hd weer terug gekregen van IBM.
Ik heb alleen wel vaak windows en alle games enz opnieuw geinstalleerd.
Windows is bij mij nl. vaak na 2weken fucked up.
Ik heb nu net weer Xp geinstalleerd. 'ns kijken hoe lang dit weer duurt.
Temp van de hd lag altijd rond de ca 25 graden.
Ik heb gisteren net de hd weer terug gekregen van IBM.
Ik heb alleen wel vaak windows en alle games enz opnieuw geinstalleerd.
daar had ik met ME altijd last van, maar nu zijn het geen 2 weken meer.Op zaterdag 18 mei 2002 14:56 schreef ureal het volgende:
Het zijn er nu 3
Dit is dus pure onzin.Op zaterdag 18 mei 2002 14:41 schreef internetinfo het volgende:
[..]
o zeker niet, dit moet je aanhouden:
• formatteren
• formatteren
Formatteren doet niks anders dan de FAT verwijderen en de rest van de HD op fouten te controleren ! Hij leest dus die 99% van de HD alleen maar, schrijft niks !
Dus van te voren formatteren is totaal overbodig.
Lowlevel format ok, dan overschrijft ie de HD compleet, maar gewoon formatteren is verloren tijd/moeite.
Verwijderd
niet op standy laten gaan is slecht voor de schijven.
want tijdens het up down spinnen kommen er grote krachten op de schijf te staan vindt ie niet leuk.
want tijdens het up down spinnen kommen er grote krachten op de schijf te staan vindt ie niet leuk.
Verwijderd
ik heb een hdd uit een 386 is 128 mb is al 10 jaar oud werkt nog steedsOp zaterdag 18 mei 2002 14:47 schreef internetinfo het volgende:
kijk normaal koopt je een HD en doe je daar 4/5 jaar mee ofzo.
kijk Kertje, dan mag het
moet jij mij eens vertellen waarom datOp zaterdag 18 mei 2002 14:58 schreef KBDE het volgende:
[..]
Dit is dus pure onzin.
Formatteren doet niks anders dan de FAT verwijderen en de rest van de HD op fouten te controleren ! Hij leest dus die 99% van de HD alleen maar, schrijft niks !
Dus van te voren formatteren is totaal overbodig.
Lowlevel format ok, dan overschrijft ie de HD compleet, maar gewoon formatteren is verloren tijd/moeite.
• in de computerTotaal stond
• in de Computeridee
• in de Tips&trucs
ik zat ook eerst zo van
het staat overgins ook in sommige boekjes van sommige HDs
Sorry hoor, maar nou noem je me ook een paar bladenOp zaterdag 18 mei 2002 15:03 schreef internetinfo het volgende:
moet jij mij eens vertellen waarom dat
• in de Computeridee
• in de Tips&trucs
Maar, wat voor onderbouwing gaven ze eraan? Ik weet wel, dat het volledig cleanen van een HD in een bepaalde beta van ReiserFS zinnig kon zijn, restanten van XFS konden ReiserFS over z'n nek laten gaan. Maar er is volgens mij verder geen enkele reden om van tevoren te formatteren, al dan niet lowlevel. Dus (hardwarematige!) HD-crashes voorkomen door te formatten lijkt me eigenlijk bull****.
Edit: XFS en ReiserFS omdraaien in het bovenstaande verhaal
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Verwijderd
Ik gebruik meestal de eerste keer de bootflop met utilities van de fabrikant van de hd.
In mijn geval de drive feature tool van IBM.
FF optie erase disk uitvoeren.
Daarna met 2 bootflops van pm7.0 de hd partitioneren.
In mijn geval de drive feature tool van IBM.
FF optie erase disk uitvoeren.
Daarna met 2 bootflops van pm7.0 de hd partitioneren.
Er zit tegenwoordig een systeem op de harde schijven dat uitval "voorspelt". Dit kun je dan het beste aanzetten.
(ben even de naam ervan kwijt).
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Verwijderd
toch is het echt onzinOp zaterdag 18 mei 2002 15:03 schreef internetinfo het volgende:
[..]
moet jij mij eens vertellen waarom dat
• in de Computeridee
• in de Tips&trucs
ik zat ook eerst zo vanwtf
, maar het is wel zo
het staat overgins ook in sommige boekjes van sommige HDs
Verwijderd
mhah maar die doen niks anders dan kijken of alle data in 1x goed overkomt en allemaal andere symptomen die hd's die stuk aan het gaan zijn vertonen enzo... een ECHTE crash kun je zo niet voorkomenOp zaterdag 18 mei 2002 15:17 schreef PipoDeClown het volgende:
Er zit tegenwoordig een systeem op de harde schijven dat uitval "voorspelt". Dit kun je dan het beste aanzetten.
S.M.A.R.T Self-Monitoring, Analysis and Report TechnologyOp zaterdag 18 mei 2002 15:17 schreef PipoDeClown het volgende:
Dat ding registreert o.a. failed spinups en allerlei andere dingen die kunnen wijzen op mechanische problemen. Dat heeft in veel gevallen zin, maar sommige crashes kunnen natuurlijk alsnog zonder voorafgaande symptomen voorkomen.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
nee maar je krijgt wel een waarschuwing dat er een grote kans is dat er een crash aan zit te komen.
voorkomen kun je het alsnog niet, maar wel alvast een nieuwe bestellen bijvoorbeeld.
voorkomen kun je het alsnog niet, maar wel alvast een nieuwe bestellen bijvoorbeeld.
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Vroeger crashte mijn schijven (en die van me pa) na 1 jaar altijd.
Sinds ik regelmatig defragmenteer en af en toe het ding formatteer heb ik nog geen schijf meer zien crashen.
Ik denk dat de fragmentatie van files een aardige killer is.
Sinds ik regelmatig defragmenteer en af en toe het ding formatteer heb ik nog geen schijf meer zien crashen.
Ik denk dat de fragmentatie van files een aardige killer is.
Verwijderd
Ik heb nog nooit last gehad van een schijf die is gecrasht... en toch staat m'n bak ongeveer 8-10 uur per dag aan. Zonder extra koeling ofzo, maar dan ook niet overgeklokt 
Anyway, defragmenteren doe ik -afhankelijk van de pc- wel geregeld, (zelfs al in het DOS-tijdperk), maar of dat nou echt de levensduur van een schijf ten goede komt? Volgens mij alleen de snelheid
Anyway, defragmenteren doe ik -afhankelijk van de pc- wel geregeld, (zelfs al in het DOS-tijdperk), maar of dat nou echt de levensduur van een schijf ten goede komt? Volgens mij alleen de snelheid
dan heb jij een andere ervaring dan ik, want ik werk ook in een computerzaak en bij ons vallen hdd's van bepaalde merken procentueel gezien veel meer uit dan die van andere merken. slechte serie zeggen ze dan. nou, seagate maakt dan al 6 jaar slechte series zeker.Op zaterdag 18 mei 2002 14:40 schreef THIJZEL het volgende:
ik bedoel, ik werk in een computerwinkel en hier krijgen wij ongeveer 1 op de 10 schijven terug, van alle soorten klanten en van alle soorten merken IBM,seagate,braxtor(mijne is gister gecrached).
ook berucht:
quantum cx, lct, viking II, bigfoot etc.
Dat zou nog bestwel eens goed kunnen helpen, die standaard koelers eropOp zaterdag 18 mei 2002 14:40 schreef THIJZEL het volgende:
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Een schijfcrash kan je niet voorkomen. Het overkomt je gewoon. Het enige wat je kan doen is ervoor zorgen dat je een goed back-up beleid hebt om de schade binnen de perken te houden in geval van een HD crash
Maar met Power managment op disable en een goede koeling kom je al ver
Maar met Power managment op disable en een goede koeling kom je al ver
/dev/null
nou, ik heb een verwisselbare hd, en daar had ik vanwege de herrie de koeler uitgezet, toen begon hij te kraken.. dus ik doe de koeler er weer op, en het gaat weer over.
de volgende dag zet ik me pc aan.. schijf gecrached..
de volgende dag zet ik me pc aan.. schijf gecrached..
Ik ben benieuwd hoe jij een nieuwe schijf formatteerd zonder eerst FDISK te draaien.Op zaterdag 18 mei 2002 14:41 schreef internetinfo het volgende:
• formatteren
• formatteren
Mijn 75GXP wilde eerst niet goed opspinnen en tijdens bedrijf wilde die geregeled uitvallen om daarna weer op toeren te raken. Heel vervelend tijdens het surfen...
Scandisk gedraaid en het werkt weer als een zonnetje.
Nou het moet wel helpen.Op zaterdag 18 mei 2002 17:26 schreef VaagOH het volgende:
Want geframenteerde files zorgen voor veel kopbewegingen en dus meer mechanische activiteit en dat bevorderd de levensduur niet en ook de snelheid niet.
Gelukkig zijn de moderne schijven zo ontwikkeld dat ze niet op de rem gaan boven het te lezen gebied maar minderen ze al snelheid van tevoren waardoor de klap een stuk minder is.
Waar heb je die kul vandaan? Maakt het nou uit of je eerst je FAT leeggooit en dan pas je partities wegdoet?Op zaterdag 18 mei 2002 14:41 schreef internetinfo het volgende:
[..]
• formatteren
• formatteren
Ik verkoop een heleboel spullen door, repareer veel PCs, en wat ik tot nu toe dood binnengekregen heb:Op zaterdag 18 mei 2002 18:44 schreef smvs het volgende:
[..]
dan heb jij een andere ervaring dan ik, want ik werk ook in een computerzaak en bij ons vallen hdd's van bepaalde merken procentueel gezien veel meer uit dan die van andere merken. slechte serie zeggen ze dan. nou, seagate maakt dan al 6 jaar slechte series zeker.
ook berucht:
quantum cx, lct, viking II, bigfoot etc.
- Seagate ST34321A (mee gegooid neem ik aan, die gast heeft altijd schijven kapot)
- Seagate ST34520N (idem)
- IBM 8GB 5400RPM (idem)
- Quantum Fireball SE 3.2GB (idem)
- Samsung 4.3GB en 6.4GB (idem)
- Quantum bigfoot 4.3GB (meerdere, idem)
zo, dat was mn lijstje schijven bij diezelfde handelaar vandaan.
Dan nog dezen:
- Quantum Fireball ST 2GB (gewoon versleten)
- Quantum Fireball lct10 13GB (tjah, compaq..
- Quantum Fireball CX (of CR) 6.4 (ook gewoon versleten)
- Seagate 15GB 5400RPM (zelf opgefikt: 12V <==> 5V)
- Maxtor 30GB 7200RPM (SMART fouten, verder nix mee aan de hand, gewoon RMA gevraagd)
- Western Digital WD200EB (headcrash toen ie uit standby kwam)
Dat wast em wel zo'n beetje. Ik handel vnml in Seagate schijven, heb zelfs een keer eentje meegenomen achter op de fiets, krijg hier helemaal geen Seagate terug.
En dan nog de bigfoot: Ik heb hier nog eentje die bij Target van de reparatie is teruggekomen als zijnde slecht en onrepareerbaar. Heb met een programmaatje een low-level bad-track scan gedaan, die dingen aan de bad-track list toegevoegd en gewoon weer gefdiskt. Heb nu dik 2 jaar later nog geen bad sectors weer gezien en volgens activesmart is ie nogal "Healthy"
Pagina: 1