Toon posts:

Woohow! 16speed cds op 32x!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kwam laatst bij Funprice.. vivastar cdz, 10 voor 6€.. staat op het doosje maximaal 16speed.. ik toch ff proberen op 32speed en ja hoor! Doet het gewoon prima! :) Duz very cheap! 10*80min=6€

Kga m morgen nog ff op 40speed proberen

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 11:24
Goedkoop? Kijk dan ook effe op www.cdrwinkel.com of bij tweakers.net onder de prijslijst.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 19:29
wie zegt dat die data er lang op blijft en dat ie in elk station te lezen is?

en doe dit al helemaal niet met audio

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Lijkt me geen goed idee om overspec te gaan. Als je cheapo CD in stukken vliegt en je minder el cheapo 40x brander verneukt...

• Brakius
Ik brand gewoon op 40 speed, ongeacht dat bijvoorbeeld op deze cd's 32 staat. En ook muziek cd's schrijf ik op 32 of 40 speed, zonder problemen. Dat het "slechter" zou zijn, is m.i. een fabel. Bij gekopieerde cd's heb je inderdaad geen data m.b.t. foutcorrectie, maar wat je op de cd schrijft zijn gewoon nullen en enen en het is echt niet zo dat per ongeluk een nul wordt geschreven terwijl het een 1 zou moeten zijn. Wanneer dit zou gebeuren zou je ook geen data cd's met deze snelheden kunnen schrijven omdat je anders een checksum-error zou krijgen wanneer een bit verkeerd weggeschreven zou zijn.

Wanneer je een cd met 32 speed geschreven hebt i.p.v. 16 en het is gelukt, is m.i. niet zo dat deze cd volgende week ineens niet leesbaar zou zijn. Wel heb ik meegemaakt dat bepaalde cdroms de geschreven cd erg moeilijk inlezen; de cd's blijven spinnen. Maar tja, das al ongeveer 2-3 jaar geleden.

• vanderwal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 12:33

vanderwal

mathafackuh!!!

Vaak kun je wel sneller branden met cd's waarvan de snelheid lager is aangegeven, maar ik denk dat die cd's het vaak wel aankunnen. Het zou best kunnen zijn dat die cd's niet getest zijn om de simpele reden omdat die snelheid branders er nog niet waren, en de fabrikant het dus niet kan garanderen dat ze werken. Ik heb laatst nog een oude cd-r waarvan de snelheid op 4 speed is aangegeven maar die wou prima op 24 speed branden.

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zaterdag 18 mei 2002 09:47 schreef Brakius het volgende:
Ik brand gewoon op 40 speed, ongeacht dat bijvoorbeeld op deze cd's 32 staat. En ook muziek cd's schrijf ik op 32 of 40 speed, zonder problemen. Dat het "slechter" zou zijn, is m.i. een fabel. Bij gekopieerde cd's heb je inderdaad geen data m.b.t. foutcorrectie, maar wat je op de cd schrijft zijn gewoon nullen en enen en het is echt niet zo dat per ongeluk een nul wordt geschreven terwijl het een 1 zou moeten zijn. Wanneer dit zou gebeuren zou je ook geen data cd's met deze snelheden kunnen schrijven omdat je anders een checksum-error zou krijgen wanneer een bit verkeerd weggeschreven zou zijn.
in tegenstelling tot wat hier boven staat, is het niet zo dat er nullen en enen op een cd staat. maar het zijn putjes die in het oppervlak worden gebrand. bijv zoals:

--_-__---__--___-___----___--__---_-_-_--

een _ is een 1 en een - een 0 (of andersom, maar daar gaat het nu even niet om). Tenminste zo interpreteert de cdromspeler het. Door te snel branden kan het zijn dat de putjes niet goed gebrand worden.

en dan weet die brander niet of het nu een _ of een - moet zijn (dus een 0 of een 1) en dan krijg je datacorruptie.

of kortsamengevat. Jouw verhaal is BS.

• Brakius
Volgensmij moet je je bril eens opzetten en eens beter lezen. Ik zeg toch ook niet dat er 0 en 1 op een cd staan, maar dat er 0 en 1 geschreven worden naar een cd. Maar bedankt voor jouw technische uitleg...

En als je goed lees, schrijven wij het zelfde. Het kan voorkomen dat een puntje niet goed gebrand wordt. Dan heb je een fout op een cd; of wel wanneer je de data ingelezen wordt en de checksum van die data track gecontroleerd wordt, wordt geconstateerd dat de data fout is en heb je dus een read-error.

En nu de vraag: hoe vaak komt het voor dat je data op een cd zet en daarna inleest dat je een leesfout hebt? Bijna nooit, ingeval bij mij niet. Daarom geef ik alleen aan dat het niet zo is dat nullen en enen zomaar omgegooit worden.

Verwijderd

tis idd zo dat fabrikanten niet hoger testen :)

k heb hier laatst nog een stukkie op een double speed cdtje gebakken op 32x zonder problems :)

Verwijderd

heb een 40 speed brander waarop ik nu ook 40 speed platinum's benut, maar ervoor gebruikte ik that's write 16 speed en die doen het ook gewoon op 40! 8-)

• EgoH
  • Laatst online: 01-04 08:11
Ik kan met 24 speed brander ook 16 speed philips cd branden, kwam erop lan-party achter :D

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 15:08
ik had nog Mmore cd max 12 speed
ik doe ze gewoon in me plextror 24/10/40
nero op max snelheid laten brandenen het ging inderdaad op 24 speed

altijd mooi :)

• Brakius
Voor de mensen die een Plextor 40 speed hebben: hoe lang duurt het om een 80 minuten cd te schrijven. Het blijkt bij mij dat wanneer ik een Platinum cd 32-speed op 40 speed brand hij 3:50 over doet. Dit is inclusief lead in en lead out. Dat betekend dat hij niet sneller heeft gebrand dan 24 speed. Zie ook topic: [topic=496019/1/25]

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:33

Smarron

The bend

Het zal ook vaak wel zijn dat die CD's goed gefikt zullen worden op 40x, alleen zegt de fabrikant met bijvoorbeeld max. 16x dat ze voor die snelheid 100% goed gekeurd zijn. Met branden op een hogere snelheid is er kans op meer uitval.
Ik denk ook dat de levensduur van de CD's een stuk korter zullen zijn.
Volgens mij is er ook meer kans dat de CD's uiteen spletten. Dan mag je weer een nieuwe brander halen. Dan wacht ik toch liever 2 minuten langer op een CD'tje. :)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Azrael
  • Laatst online: 12-03 20:27
Je moet CD's niet "te" snel branden, dat is slecht voor die dingen; en daarbij komt, er zijn een hoop merken die wel de goede snelheid-specificaties hebben voor dezelfde/ lagere prijs met een veeel beter qualiteit dan vivastars.....

Verwijderd

Ik ben het eens met die mensen die vinden dat je cd's niet sneller moet branden dan er op staat. 9 van de 10 keer zal het best goed gaan. Maar je krijgt ongelooflijk last van "BLER", wat net zoveel betekent als Blok Error Rate.
Ik laatst een testje op internet gelezen, en daar kon je zien dat zelfs een stofje op je schijfje al een behoorlijke piek aan BLER's opleverde. Ook zag je een BLER-grafiekje van een cd die 'te' snel was gebrand. Nou, en neem van mij aan als je dat zag, werd je niet blij.
Dus wees verstandig en wacht een paar minuten langer voor een cd die een paar JAAR langer mee gaat.
Succes...

• Brakius
Dus jij beweert dat als je een cd met een hogere snelheid brand dan die gecertificeerd is, dat dan de cd minder lang mee gaat?

Linkje naar review m.b.t. BLER / test van cd's op qualiteit:
http://computers.cnet.com/hardware/0-1091-8-8020643-1.html?tag=st.co.1091.boxhl.1091-8-8020643

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 20:53 schreef Brakius het volgende:
Dus jij beweert dat als je een cd met een hogere snelheid brand dan die gecertificeerd is, dat dan de cd minder lang mee gaat?

Linkje naar review m.b.t. BLER / test van cd's op qualiteit:
http://computers.cnet.com/hardware/0-1091-8-8020643-1.html?tag=st.co.1091.boxhl.1091-8-8020643
En waar moet ik kijken?

• Korakal
  • Laatst online: 20:52

Korakal

Up up up!

Op zaterdag 18 mei 2002 17:51 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

in tegenstelling tot wat hier boven staat, is het niet zo dat er nullen en enen op een cd staat. maar het zijn putjes die in het oppervlak worden gebrand. bijv zoals:

--_-__---__--___-___----___--__---_-_-_--

een _ is een 1 en een - een 0 (of andersom, maar daar gaat het nu even niet om). Tenminste zo interpreteert de cdromspeler het. Door te snel branden kan het zijn dat de putjes niet goed gebrand worden.

en dan weet die brander niet of het nu een _ of een - moet zijn (dus een 0 of een 1) en dan krijg je datacorruptie.

of kortsamengevat. Jouw verhaal is BS.
[klein beetje offtopic]
even nog een kleine correctie op het verhaal van Terw_Dan:
het gaat bij het lezen van een cd niet om of het wel of geen putje is maar om de OVERGANG van vlak naar putje.
is er géén overgang naar een andere situatie (dus blijft het bijv putjes) dan weet de lezer dat het een 0 of een 1 moet blijven, totdat er weer een verandering moet optreden...

:)

• Brakius
Bij Price and performance. Verder wordt geschreven dat wanneer een cd op een hogere snelheid geschreven wordt er meer BLER ontstaat. Sony bijvoorbeeld kun je niet op 40 speed branden.

Het begint interresant te worden, om eerlijk te zijn.

Heeft iemand een linkje naar andere reviews c.q. wetenschappelijke onderzoeken m.b.t. cd-media qualiteit in vergelijking met de brandsnelheid?

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 21:20 schreef Brakius het volgende:
Bij Price and performance. Verder wordt geschreven dat wanneer een cd op een hogere snelheid geschreven wordt er meer BLER ontstaat. Sony bijvoorbeeld kun je niet op 40 speed branden.

Het begint interresant te worden, om eerlijk te zijn.

Heeft iemand een linkje naar andere reviews c.q. wetenschappelijke onderzoeken m.b.t. cd-media qualiteit in vergelijking met de brandsnelheid?
Deze vind je vast interessant!
www.niehoff.nl/tips/CD-R%20test%20NOB.pdf

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Op zondag 19 mei 2002 09:08 schreef Smarron het volgende:
Volgens mij is er ook meer kans dat de CD's uiteen spletten. Dan mag je weer een nieuwe brander halen. Dan wacht ik toch liever 2 minuten langer op een CD'tje. :)
Waarom zou een cd'tje die te branden is tot 16x, gebrand op 32 speed uiteenspatten? Als je een cd-rw van 4x afspeelt in een 52x speler, knalt hij toch ook niet uitelkaar omdat er maar 4x opstaat?

Is niet persoonlijk, maar imho slaat het nergens op.

Juist

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 18 mei 2002 09:42 schreef XTerm89D het volgende:
Lijkt me geen goed idee om overspec te gaan. Als je cheapo CD in stukken vliegt en je minder el cheapo 40x brander verneukt...
Dan zou je die cd`s dus nooit in een normale 40x cd-rom speler kunnen doen... BS dus.

de betaler vervuilt

• Brakius
Bedankt! Ik heb het doorgelezen. Wel moet ik opmerken dat dit een onderzoek is van 1998, dus 4 jaar oud. Daarnaast een stukje subjectief.

Hierin wordt geschreven dat "uit eigen ervaring..." dat er klankverschil te horen valt bij het schrijven van muziek op 1x of op 4x.

In dit artikel is ook duidelijk dat data-cd de fouten veel eerder aan het licht komt. Dit komt omdat muziek gecorrigeerd kan worden d.m.v. wat rekenwerk (let op: een orginele cd bevat extra data voor foutcorrectie; een kopie zonder dat je sub-channels kopieert, heeft dit niet (of wel?)). Wanneer er te veel BLER hebt bij data heb je een read-error. De cd is dan onbruikbaar.

Ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag: hoe vaak komt het voor dat je een data-cd schrijf dat deze data-cd een fout heeft? Bijna nooit, ingeval ik heb het bijna nooit. Wanneer je een data-cd schrijft met een hogere snelheid en deze weer inleest zonder dat er fouten ondekt wordt, is een gelukte cd. Dat deze cd minder lang mee zou gaan, kan ik niet 1-2-3 onderbouwen. Wel zou het theoretisch zo zijn dat wanneer zo'n puntje niet goed gebrand is en er toevallig een krasje bij deze puntje komt, dit puntje anders gelezen wordt (onzinnig misschien of niet, het is maar hard op denken en typen).

Wie is bereid om een test te doen? Ik stel voor dat een wav-file geschreven wordt als muziek op een cd met 4x en met 40x waarna deze wav-file terug gelezen wordt en vergeleken wordt. Heeft iemand een tooltje om twee files te vergelijken hoeveel verschil tussen de bestanden bestaat?

Wanneer het zo is dat een wav-file hetzelfde zouden zijn, dan kan het toch ook niet anders "klinken"?

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 22:28 schreef Brakius het volgende:
Bedankt! Ik heb het doorgelezen. Wel moet ik opmerken dat dit een onderzoek is van 1998, dus 4 jaar oud. Daarnaast een stukje subjectief.

Hierin wordt geschreven dat "uit eigen ervaring..." dat er klankverschil te horen valt bij het schrijven van muziek op 1x of op 4x.

In dit artikel is ook duidelijk dat data-cd de fouten veel eerder aan het licht komt. Dit komt omdat muziek gecorrigeerd kan worden d.m.v. wat rekenwerk (let op: een orginele cd bevat extra data voor foutcorrectie; een kopie zonder dat je sub-channels kopieert, heeft dit niet (of wel?)). Wanneer er te veel BLER hebt bij data heb je een read-error. De cd is dan onbruikbaar.

Ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag: hoe vaak komt het voor dat je een data-cd schrijf dat deze data-cd een fout heeft? Bijna nooit, ingeval ik heb het bijna nooit. Wanneer je een data-cd schrijft met een hogere snelheid en deze weer inleest zonder dat er fouten ondekt wordt, is een gelukte cd. Dat deze cd minder lang mee zou gaan, kan ik niet 1-2-3 onderbouwen. Wel zou het theoretisch zo zijn dat wanneer zo'n puntje niet goed gebrand is en er toevallig een krasje bij deze puntje komt, dit puntje anders gelezen wordt (onzinnig misschien of niet, het is maar hard op denken en typen).

Wie is bereid om een test te doen? Ik stel voor dat een wav-file geschreven wordt als muziek op een cd met 4x en met 40x waarna deze wav-file terug gelezen wordt en vergeleken wordt. Heeft iemand een tooltje om twee files te vergelijken hoeveel verschil tussen de bestanden bestaat?

Wanneer het zo is dat een wav-file hetzelfde zouden zijn, dan kan het toch ook niet anders "klinken"?
Die tools zijn vet duur, (nero cd-speed bijvoorbeeld kan bijvoorbeeld net de BLER laten zien).
En ik kan het misschien een beetje uitleggen waarom cd's die op een "TE" hoge, minder lang meegaan.
Als je een cd brand die bijvoorbeeld voor 16x gecertificeerd is op 40x brand, ontstaan er veel fouten.
Maar deze fouten kan de cdrom-speler vaak wel camoufleren.
Maar zoals je weet zijn cdr's erg gevoelig voor licht, nou en zo'n 16x cd die op 40x is gebrand met al die errors zal veel eerder de geest geven door (bijvoorbeeld) licht en vocht, dan een cd die op 2x is gebrand en helemaal geen errors bevat.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is...

• Brakius
Zo had ik er nog niet over nagedacht en ik moet jou inderdaad gelijk geven. Maar de cd's worden in het algemeen donker bewaard (gelukkig maar).

Ik bedoel niet een programma om BLER te meten maar een programma om wav-files te vergelijken. Data cd's kun je weer inlezen en daarna kun je ervan uitgaan dat het gelukt is. Wat ik wil is wav-files schrijven als muziek op cd's met verschillende snelheden tussen 4x en 40x en daarna het weer inlezen als wav-file. Ik heb alleen nog een progje nodig die de wav-files met elkaar vergelijkt.

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 22:44 schreef Brakius het volgende:
Zo had ik er nog niet over nagedacht en ik moet jou inderdaad gelijk geven. Maar de cd's worden in het algemeen donker bewaard (gelukkig maar).

Ik bedoel niet een programma om BLER te meten maar een programma om wav-files te vergelijken. Data cd's kun je weer inlezen en daarna kun je ervan uitgaan dat het gelukt is. Wat ik wil is wav-files schrijven als muziek op cd's met verschillende snelheden tussen 4x en 40x en daarna het weer inlezen als wav-file. Ik heb alleen nog een progje nodig die de wav-files met elkaar vergelijkt.
Als die programma's er zijn, ken ik ze niet.
Wordt moeilijk ben ik bang..

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:20
Ik weet niet meer wie het was maar iemand zei dat het bs is dat cd's het niet meer doen na een tijdje.. dat is dus geen BS. Ik heb hier gehad dat ik mijn hele mp3 verzameling (32 cd's !) moest wegflikkeren omdat ze het niet meer deden..

Ik had ze gewoon in een mapje geduwd met zo'n ritsluiting en verder niks mee gedaan dan een aantal keer afspelen.. maar van de een op andere dag deden ze het niet meer. en waarom zou een cd btw uit elkaar spatten? heb wel ooit gehad bij mijn 4x philips fikker dat ie heel maf ging doen. en daarna de cd uitspuugde. (oftewel dat ding vloog eruit en spatte tegen de muur uit elkaar)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 23:49 schreef Da Monkey het volgende:
Ik weet niet meer wie het was maar iemand zei dat het bs is dat cd's het niet meer doen na een tijdje.. dat is dus geen BS. Ik heb hier gehad dat ik mijn hele mp3 verzameling (32 cd's !) moest wegflikkeren omdat ze het niet meer deden..

Ik had ze gewoon in een mapje geduwd met zo'n ritsluiting en verder niks mee gedaan dan een aantal keer afspelen.. maar van de een op andere dag deden ze het niet meer. en waarom zou een cd btw uit elkaar spatten? heb wel ooit gehad bij mijn 4x philips fikker dat ie heel maf ging doen. en daarna de cd uitspuugde. (oftewel dat ding vloog eruit en spatte tegen de muur uit elkaar)
>:) van dat philips 4x verhaal willen we het fijne weten... >:)

Verwijderd

dat is wel extreem hoor als je bijv 16x cds 20x brand is er niks aan de hand (is de marge) maar zo veel , damn :o

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 15:08
Op zondag 19 mei 2002 23:49 schreef Da Monkey het volgende:

komt aan het type cd wat je gebruikt.
ik gebruikte altijd mb media, sommige doen het nog steeds dan maar andere waren van de 1 op de andere dag niet meer te lezen.
downspin, upspin downspin en hij kon gewoon niet accessen.
terwijl ze het wel hebben gedaan.

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 00:38 schreef Mr_Blue het volgende:
dat is wel extreem hoor als je bijv 16x cds 20x brand is er niks aan de hand (is de marge) maar zo veel , damn :o
Nou, ik heb ook HP cdr's. En die zijn 16x gecertificeerd, en als je die op 24x brand slaat het geluid soms over. Dus dat is niet erg aan te raden.

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Als een CDR gespect is op 16x en je gaat daar 32x of 40x op schrijven, dan kan dat heel soms goed gaan (als je hele goede CDRs hebt, zoals Taiyo Yudens), maar in bijna alle gevallen is dit echt niet aan te raden.

En nu de reden:
Op de geperste plaat staan wel degelijk 0-en en 1-en zoals hierboven beschreven. Op een CDR is dit niet het geval. De brander brandt "putjes" die uitzien als een hondeknook en het is van groot belang dat het materiaal van de plaat op de juiste snelheid afkoelt na het uitzetten van de laser. Een low-spec plaat koelt anders af dan een high speed plaat. Als je nu een oude low speed plaat in je 40x steekt en er met 40x op schrijft, dan staan er geen 0-en en 1-en op maar 0,45 en 0,55 qua reflectiviteit (want daar gaat het em om), en je mag al raden dat dit veel moeilijker in te lezen is dan mooie 0-en en 1-en. Je plaat zal misschien een tijdje in enkele spelers te lezen zijn, maar als je daar belangrijke info op zet, dan kan je er zeker van zijn dat je die na een tijdje niet meer kan lezen. Goedkoop is duurkoop in dat geval.

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 19:47 schreef Angels2 het volgende:
Als een CDR gespect is op 16x en je gaat daar 32x of 40x op schrijven, dan kan dat heel soms goed gaan (als je hele goede CDRs hebt, zoals Taiyo Yudens), maar in bijna alle gevallen is dit echt niet aan te raden.

En nu de reden:
Op de geperste plaat staan wel degelijk 0-en en 1-en zoals hierboven beschreven. Op een CDR is dit niet het geval. De brander brandt "putjes" die uitzien als een hondeknook en het is van groot belang dat het materiaal van de plaat op de juiste snelheid afkoelt na het uitzetten van de laser. Een low-spec plaat koelt anders af dan een high speed plaat. Als je nu een oude low speed plaat in je 40x steekt en er met 40x op schrijft, dan staan er geen 0-en en 1-en op maar 0,45 en 0,55 qua reflectiviteit (want daar gaat het em om), en je mag al raden dat dit veel moeilijker in te lezen is dan mooie 0-en en 1-en. Je plaat zal misschien een tijdje in enkele spelers te lezen zijn, maar als je daar belangrijke info op zet, dan kan je er zeker van zijn dat je die na een tijdje niet meer kan lezen. Goedkoop is duurkoop in dat geval.
HP is beter dan Taiyo yuden! Die worden bij Ricoh gemaakt.

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Vroeger werden de HPs bij Mitsui Toatsu gemaakt, en die zijn niet slecht, maar de TY waren beter. Het is trouwens een groot probleem dat hetgeen op de CD staat (HP, Philips, Sony, Platinum) slechts in weinig gevallen iets zegt over de oorsprong van de CDR.
Philips had vroeger in de premium reeks Taiyo Yuden en nu Mitsui Toatsu. De multipurpose (12x) en de 24x, 32x en 40x reeksen zijn dan weer riteks (Die multipurposen verkleuren ook als ze in de kast liggen).
Sony had Taiyo Yuden, Mitsui Toatsu en eigen fabrikaat.
Platinum koopt over 't algemeen bij God en klein pierke in, als het maar goedkoop is.
Wat ook belangrijk is, is je brander. De ene doet het beter op bv Taiyu Yuden en de andere op Mitsui Toatsu. Best is te kijken wat de producent zelf aanraadt.
Ideaal is natuurlijk de plaat waarop een bepaalde brander ontwikkeld is...
Sommige combinaties gaan erg slecht: bv. Philips branders en TDK.
Pagina: 1