Op zondag 19 mei 2002 22:28 schreef Brakius het volgende:
Bedankt! Ik heb het doorgelezen. Wel moet ik opmerken dat dit een onderzoek is van 1998, dus 4 jaar oud. Daarnaast een stukje subjectief.
Hierin wordt geschreven dat "uit eigen ervaring..." dat er klankverschil te horen valt bij het schrijven van muziek op 1x of op 4x.
In dit artikel is ook duidelijk dat data-cd de fouten veel eerder aan het licht komt. Dit komt omdat muziek gecorrigeerd kan worden d.m.v. wat rekenwerk (let op: een orginele cd bevat extra data voor foutcorrectie; een kopie zonder dat je sub-channels kopieert, heeft dit niet (of wel?)). Wanneer er te veel BLER hebt bij data heb je een read-error. De cd is dan onbruikbaar.
Ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag: hoe vaak komt het voor dat je een data-cd schrijf dat deze data-cd een fout heeft? Bijna nooit, ingeval ik heb het bijna nooit. Wanneer je een data-cd schrijft met een hogere snelheid en deze weer inleest zonder dat er fouten ondekt wordt, is een gelukte cd. Dat deze cd minder lang mee zou gaan, kan ik niet 1-2-3 onderbouwen. Wel zou het theoretisch zo zijn dat wanneer zo'n puntje niet goed gebrand is en er toevallig een krasje bij deze puntje komt, dit puntje anders gelezen wordt (onzinnig misschien of niet, het is maar hard op denken en typen).
Wie is bereid om een test te doen? Ik stel voor dat een wav-file geschreven wordt als muziek op een cd met 4x en met 40x waarna deze wav-file terug gelezen wordt en vergeleken wordt. Heeft iemand een tooltje om twee files te vergelijken hoeveel verschil tussen de bestanden bestaat?
Wanneer het zo is dat een wav-file hetzelfde zouden zijn, dan kan het toch ook niet anders "klinken"?
Die tools zijn vet duur, (nero cd-speed bijvoorbeeld kan bijvoorbeeld net de BLER laten zien).
En ik kan het misschien een beetje uitleggen waarom cd's die op een "TE" hoge, minder lang meegaan.
Als je een cd brand die bijvoorbeeld voor 16x gecertificeerd is op 40x brand, ontstaan er veel fouten.
Maar deze fouten kan de cdrom-speler vaak wel camoufleren.
Maar zoals je weet zijn cdr's erg gevoelig voor licht, nou en zo'n 16x cd die op 40x is gebrand met al die errors zal veel eerder de geest geven door (bijvoorbeeld) licht en vocht, dan een cd die op 2x is gebrand en helemaal geen errors bevat.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is...