Aluminium stroken/strips als extra koeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 23:29
Kom net van mijn werk af en heb 2 strips aluminuim geleend, zijnde 1 van 20mm breed en 2mm dik en 1 m lang en 1 van 1cm breed 2 mm dik en 1 meter lang.
Zou het nut hebben om deze aan mijn koeler te bevestigen en langs een andere koeler te laten lopen? om zo warmte door te geven, en zo ja hoe kan ik die het beste bevestigen?

Of een verbinding van koelblok --> case om zo mijn case mee te laten koelen aangezien die altijd relatief koud is.. (de panelen)

Dus :

Processor koelblok --> Aluminium strip --> langs koeler(s)
Processor koelblok --> Aliminium strip --> Naar case

Of beiden..

Iemand al ooit gedaan? zoniet dan doe ik het morgen.. Zaterdag 18 mei :)

Heb alleen wel tips nodig voor het bevestigen heb geen artic silver adhesive in huis..

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:11
Zal niet echt gaan werken. Je gaat dat aluminium rederlijk ver weg van de core bevestigen met slechte methode (vastplakken met een plakbandje en wat koelpasta oid werkt neit echt). Tevens is het materiaal wat dun. Anyway: bespaar je de moeite en ga morgen iets nuttigs doen.

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 16:56

Unagi

Always aware...

Zo'n techniek hebben ze ooit een keer gebruikt om een P4 passief te koelen door de kast als heatsink te gebruiken, daar gebruikten ze wel koperen heatpipes. Ik vraag me dus wel af of alluminium strips zullen werken.

Verwijderd

(hoeveelheid warmte die per seconde wordt afgevoerd [Watt])= (temperatuurverschil over warmtegeleider) * (warmtegeleidingscoefficient) * (doorsnede warmtegeleider) / (lengte warmtegeleider)

Dus: hoe groter de doorsnede/dikte van de strips, hoe meer warmte er afgevoerd kan worden. 2mm is erg dun.
Lengte moet juist zo kort mogelijk zijn. Een verdubbeling van de lengte halveert de hoeveelheid warmte die verplaatst wordt. Meer dan ca. 10 cm is erg lang in de wereld van processorkoelers.

Je ziet dit ook bij koelers: op een gegeven moment heeft het geen zin meer om de heatsink hoger/breder te maken omdat de afstand tot de warmtebron (= core) dan te groot wordt, zodat het buitenste deel geen zin meer heeft als je over normale temperatuurverschillen praat (40 graden ofzo). Tenzij je kamertemperatuur dus veel meer dan 40 graden lager is dan je processortemperatuur, zal het effect dus minimaal zijn, waarschijnlijk zal het verschil zonder nauwkeurige meetapparatuut niet meetbaar zijn.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op zaterdag 18 mei 2002 01:06 schreef Unagi het volgende:
Zo'n techniek hebben ze ooit een keer gebruikt om een P4 passief te koelen door de kast als heatsink te gebruiken, daar gebruikten ze wel koperen heatpipes. Ik vraag me dus wel af of alluminium strips zullen werken.
Denk het niet, je draagt te weinig warmte over naar de strip en die strip is veel te lang, na een paar cm is die warmte alweer weg dus dan heeft de rest van de strip totaal geen zin meer.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 23:29
ga het lekker toch proberen :) ik maak ze korter, en zet ze er dan aan vast.. De ribben van een heatsink zijn ook niet veel dikker dan 2 mm trouwens..
Pagina: 1