• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:31

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ben er nog niet uit. Wat ik hiermee bedoel is dat ik zit te twijfelen tussen een Palm-achtige PDA (dus een met alleen maar een touchscreen), heeft het nadeel dat je moet schrijven of schermtypen en daar heb ik een hekel aan :-)... maar Palm is #@%#goed! Of een PSION-achtige PDA, dus eentje met een toetsenbord en een scherm dat je dicht kan vouwen. Ben ook nogal verzot op Psion. Heb er een gehad en heb er goeie ervaringen mee! Zijn alleen heel erg valgevoelig >:)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sja, je zult de afweging moeten maken tussen de volgende zaken:

-wel/geen support, verdere updates, veel nieuwe programma's e.d.
-wel/geen toetsenbord

Maar dat had je eigenlijk zelf ook al verzonnen ;)

Ik zou voor een Palm gaan, vanwege het zeer grote aantal programma's wat er voor het Palm-platform is. Verder bestaat Palm gewoon nog als PDA-maker, dus op support kun je voorlopig nog wel rekenen. Ikzelf vind het ook handig dat de Palm handzaam is, iig handzamer dan een Psion.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
palmpjes zijn best leuke apparaatjes. psion ken ik niet, maar het enige wat ik echt "tegen" de palm heb is dat er geen toetsenbordje op zit zeg maar, invoeren gaat echt gewoon te langzaam op deze manier :)

owjah...iemand die nog leuke proggels weet voor de palm? :P
geef ff tips [/andersmans topic jatten]

• limit28
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08-2025

limit28

Loading.....

Als ik jou was ga ik ook voor een palm want Psion is gestop met het comsumenten mark dus je heb later geen update ofzo en veel mensen maken geen software meer voor PSION.

Log on, Hack in, go everywhere, steal everything.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

PSION heeft dacht ik geen customer support ofzo meer.

Misschien moet je kijken naar het besturingssysteem wat zoon PDA draait: EPOC32/Symbian, WinCE, PalmOS, Linux etc.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Kiki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 00:13
Alternatief misschien een sony clie peg-nr70? Daar heb je en een touchscreen en een toetsenbord. Zelf ben ik aan het wachten op de Europese uitgave. Tot nu toe is het alleen in Japan en USA uitgegeven.

• Dericteur
  • Laatst online: 08-03 19:47
alternatief? een fullsize keyboard en een palm

xal maar weer ff pic doen

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2634470866

wellicht is dat een id?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-03 08:58

FastBunny

Give it the Works !

Heb een Palm en bevalt mij prima. Dat handschrift heb je zo door. En het is lekker klein ding. En beetje formaat van een agenda. Verder is er echt heel veel software voor de palm.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• VeloChill
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05-2023
Op zaterdag 18 mei 2002 11:04 schreef FastBunny het volgende:
Heb een Palm en bevalt mij prima. Dat handschrift heb je zo door. En het is lekker klein ding. En beetje formaat van een agenda. Verder is er echt heel veel software voor de palm.
idd, een vriend van me heeft er ook een en die letter heb je zo onder de knie, met een beweging van het pennetje maak je een letter(de PDA zal in het begin dus ff moeten wennen aan je handschrift, of ongedraaid, je schrijft anders dan op papier)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-03 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ericsson en Siemens hebben ook SPION-achtige PDA's. Sharp had een PALM style pda met toetsenbord miesschien is dat wat?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:55

Boss

+1 Overgewaardeerd

Sony heeft nu een Palm-OS model (helaas nog niet in NL verkrijgbaar) met een groot hi-res scherm (zeg maar zo groot als de hele palm, met een virtual-graffity gebied). Dat scherm kan je omhoogklappen en draaien, en dan zit er een klein toetsenbordje onder het scherm.

Echt heel stoer, ik zal ff een link zoeken...

echt heel erg :9~

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb ook een Palm en ik kan niet zeggen dat ik het toetsonbord echt mis. Je typt toch nooit echt grote lappen tekst op zo'n ding. Graffiti is meestal ruim voldoende en anders is zo'n uitvouw-keyboard inderdaad ook nog een optie.

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 11:01 schreef Dericteur het volgende:
alternatief? een fullsize keyboard en een palm

xal maar weer ff pic doen

[afbeelding]

wellicht is dat een id?
Ehh... is het praktische zo niet een btje van de PDA af?? :? zie wel dat het een 'oprolbaar' toetsenbord is, dus dat maakt het al weer iets beter, maar het blijft een beetje lastig in je borstzakje... :P

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-03 17:26

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Erg groot of dik is het toetsenbord in opgevouwen toestand niet.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/nan1/pda.jpg

Verwijderd

M'n ma heeft een psion en mijn neef heeft een palm. Ik heb met beide gewerkt en als ik zou moeten kiezen zou ik geloof ik voor de palm gaan. Dit dingetje is gewoon veel handiger dan een psion. Zoals gezegd zijn er hier erg veel programmaatjes voor. Daarnaast vind ik zo'n palm er wel erg kewl uitzien tegenover zo'n psion.

Verwijderd

Zo'n Psion design is leuk en aardig en heeft zeker zijn voordelen, maar het apparaat wordt er wel groot door. En laat het handige van een pda nou juist zijn dat ie zo klein is :-).

Ik ga voor de Palm-stijl, maar dan het liefst wel met een software matig schrijf gedeelte en een combo met telefoon. Ik wacht dan dus ook met smart op de SonyEricsson p800.

Niet Palm os software compatible, maar de belangrijkste taken kan ie aan (Word, excel, agenda, adressen bestand, notities, syncen met andere apparaten en pc, email, plaatjes bekijken, bellen (duh), AvantGo).

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:36

winnie

de poes...

Gewoon een kwestie van kijken waar je het ding voor wilt gaan gebruiken. IK heb net een rondreis achter de rug en daar een dagboek voor bijgehouden. No way dat ik dat met wat voor palm/sony gedaan zou willen hebben. Ook die thumb toetsen borden zijn kut (zoals die van sony). MEt een psion is dan erg plezierig werken. MAar als je simpel wat agenda functies wilt (weinig schrijven) en inderdaad ondersteuning wilt (alhoewel ik nu al voorspel dat palm ook failliet gaat in 5 jaar), dan heb je aan een palm meer lol.
Er zijn voor de psion trouwens nog zat programmeurs, en ik kan niet zeggen dat ik tekort kom aan programma's.

Verwijderd

Ik denk dat je niet zozeer naar de invoermethode moet kijken als wel naar waarvoor je hem wilt gebruiken. De Palm is gebouwd op snelheid, vooral bij het opzoeken van dingen, de Psion is meer voor het onderweg verwerken van behoorlijke hoeveelheden data. Ik heb zelf een Palm IIIx en een Psion 5mx (alsmede overigens een Psion Siena en een Nokia 9210) en bem van mening dat je de Psion veel beter echt los van de PC kunt gebruiken dan de Palm. Vooral dingen als email en Internet gaan met de Psion makkelijker dan met de Palm. Aan de andere kant, als ik naar de kroeg ga, heb ik aan de Palm genoeg, en waarom dan die dure Psion riskeren? En het is natuurlijk waar dat er voor de Palm meer software is. Maar hoeveel heb je nodig? Voor de Psion zijn ook ruim over de 3000 applicaties geschreven. Belangrijk voordeel van de Psion (de 5mx althans) is dat hij op ouderwetse AA-batterijen draait. En die kan je over de hele wereld op iedere hoek van de straat kopen. Het is dus maar net hoe "mobiel" je ermee wilt zijn.

• Dericteur
om antwoord te geven op de kwestie "het toetsenbord is groot"

wel , het keyboard is op te vouwen in vieren waardoor ie net zo groot is als me clie met hardcase. ik neem t keyb ook alleen mee naar school om aantekeningen te maken en dan heb ik meestal toch wel een binnenzak over, vooral als dat een heleboek schriften bespaart

maar inderdaad, ik heb m niet altijd bij me, maar me graffiti doet nog maar weinig onder voor normaal schrijven

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 08:08 schreef winnie het volgende:
Gewoon een kwestie van kijken waar je het ding voor wilt gaan gebruiken. IK heb net een rondreis achter de rug en daar een dagboek voor bijgehouden. No way dat ik dat met wat voor palm/sony gedaan zou willen hebben. Ook die thumb toetsen borden zijn kut (zoals die van sony).
Je hebt ook fullsize toetsenborden (PPK's) dat had je zelfs in deze thread kunnen lezen.
Op maandag 20 mei 2002 08:08 schreef winnie het volgende:(alhoewel ik nu al voorspel dat palm ook failliet gaat in 5 jaar)
Goh, dat zeggen anti Palm os mensen nou al jaren. Wanneer zullen ze het nu leren dat het Palm os zo 123 niet uitsterft, en dat er dan ook nog Sony en andere Palm os pda producenten zijn.

• Dericteur
palm failliet? hell no! sterker nog, ik denk dat ze met het volgende palmos weer een bijzonder mooi OS gaan neerzetten, als ze het ogenschijnlijke simpele palmos weten te verbeteren met multimedia ed en tegelijkertijd de sterke punten blijven handhaven (formaat, gewicht en batterijduur) dat ze weer een boel markt zullen terugsnoepen van ppc

Verwijderd

Ik heb jaren met psion gewerkt. Zeker voor het tekstverwerken en spreadsheet gebeuren vond ik het ideaal. Temeer omdat de batterijen door het monochrome scherm erg lang mee konden itt de notebooks. Psion levert idd geen support meer wat geen probleem hoeft te zijn. De 5mx was gewoon hartstikke stabiel.

Dat Psion geen opvolgers meer ontwikkeld voor de 5mx heeft mij ertoe aangezet een Nokia 9210 te kopen. Na bijna een jaar gebruik kan ik zeggen dat ik hem prefereer boven de 5mx. Het toetsenbord van de 5mx stond erom bekend dat hij goed zou typen. Daar heb ik nog wel het een en ander op aan te merken. Ze konden namelijk wel eens blijven haken als je wilde typen. Bij sneltypen miste je nogal eens letters in woorden. Bijvoorbeeld "Jn loopt nar de supermrkt". Iets overdreven maar bij langere stukken tekst missen er gewoon veel letters.

De 9210 lijkt zeker met het kleine toetsenbord een ramp maar wat blijkt dan? Het typt gewoon veel lekkerder alhoewel 10 vingers typewerk hierop niet mogelijk is. Het OS is een verbeterde versie van wat op de 5mx zat en het kleurendisplay is superscherp. Kan hem iedereen aanraden.

Verwijderd

en als er nou eens geruchten (http://www.symbian.info/forums/showthread.php?threadid=1422) gaan dat de 5mx weer in productie genomen wordt? :) :)
Maar het is inderdaad waar dat je wel eens wat lettertjes mist, maar dat lijkt me alleen voor journalisten een beetje lastig (die hebben niet de tijd om een tekst twee keer na te kijken, het moet in 1 keer goed). Aan de andere kant ben ik nog niet echt gewend aan het toetsenbord van de 9210 (heb hem nou 6 weken), maar toch zeer tevreden over het apparaat. Vooral over het superheldere scherm. De applicaties vliegen je tegenwoordig ook om je oren, dus dat belooft nog wat.

• Stoney3K
  • Laatst online: 23:31

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
En wat te denken van de Olivetti DV2? Heeft PalmOS en een opvouwbaar toetsenbord... maar toch... de Palm Vx heeft wat meer functies... kijken of ik een 2e handsje kan krijgen...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Ik hoop dan maar dat ze de 5mx een kleurenscherm geven en het nieuwe ER6 os.

Tja, toen ik voor het eerst met de 9210 werkte wilde ik nog weleens een verkeerd lettertje toetsen door de layout van het qwerty toetsenbord. Ik type er vrij veel mee en was het dan ook binnen twee dagen gewend.

• winnie

winnie

de poes...

Op maandag 20 mei 2002 16:22 schreef middelkoop het volgende:

[..]

Je hebt ook fullsize toetsenborden (PPK's) dat had je zelfs in deze thread kunnen lezen.
Da's lekker: even in de trein je fullsize keyboard gaan uitvouwen, terwijl je als haringen in een ton zit. Daar maak je vrienden mee. "Wilt u even uw elleboog optillen, dan kan ik op de ENTER-toets drukken"
[..]
Goh, dat zeggen anti Palm os mensen nou al jaren. Wanneer zullen ze het nu leren dat het Palm os zo 123 niet uitsterft, en dat er dan ook nog Sony en andere Palm os pda producenten zijn.
Als je ziet welke reis palm gemaakt heeft van us-robotics tot waar ze nu zijn, en hoe er steeds mensen bij palm/us-robotics verdwijnen (en dan oa visor oprichten) en hoe de verkopen kunnen tegenvallen (vorig jaarmenig rampbericht over palm gelezen) en als je ziet hoe sterk microsoft aan Pocket PC2002 werkt, doet me het ergste vrezen voor de toekomst van palm.
Hier trouwens nog een vers artikel over toetsenborden voor pda's: http://www.the-gadgeteer.com/keyboardchoosing-article.html

• jjbstolk
  • Laatst online: 20:23
Ik zou gaan voor een mooie Ipaq met los toetsenbord zoals in hier beschreven.

http://www.pocketpc-club.nl/reviews.php?action=1&id=15

Verwijderd

Ik heb hier nog niets gelezen over het feit dat PSION stopt met het maken en verkopen van PDA's omdat ze de concurrentie met Palm, Handspring etc niet meer aankunnen.

Ik heb zelf een Palm Vx en dat werkt pefect, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

met een palm kan je very eazy een onscreen tbord opvragen :) tiept ook lekker makkelijk ;)

kheb zelf een palm en kheb ook met een psion gewerkt, en ik vind de palm beter (hijs ook kleiner dus past ie in je broekzak)

blup

Verwijderd

Palm.
sim-pel

psion is gewoon onhandig, want een TB neemt onnodige ruimte in B-)

• winnie

winnie

de poes...

Op dinsdag 21 mei 2002 13:50 schreef NME het volgende:
Palm.
sim-pel

psion is gewoon onhandig, want een TB neemt onnodige ruimte in B-)
Wat is een TB? Terabyte? Thunderbird? Typebord?
Een psion is juist erg handig. Mits je een goed keyboard nodig hebt. Alleen agenda functie en wat korte berichten: palm. Of je moet veel ruimte hebben om even je full-size keyboard uit te rollen (Zit je nog met die resolutie, die niet echt tot lezen van lappen tekst uitnodigd, mijn mening)

• Dericteur
Op dinsdag 21 mei 2002 14:37 schreef winnie het volgende:

[..]

Wat is een TB? Terabyte? Thunderbird? Typebord?
Een psion is juist erg handig. Mits je een goed keyboard nodig hebt. Alleen agenda functie en wat korte berichten: palm. Of je moet veel ruimte hebben om even je full-size keyboard uit te rollen (Zit je nog met die resolutie, die niet echt tot lezen van lappen tekst uitnodigd, mijn mening)
waarschijnlijk toetsenbord :+ >:)

maargoed, je moet dat toetsenbord niet zien als de enige methode, om even mijn eigen gebruik toe te lichten: voor in de klas, om aantekeningen bij te houden is dat keyboard perfect geschikt of ergens op locatie even een verslag in elkaar te rammen.

Is dat niet nodig, vanwege een kleine msg of gebrek aan ruimte, dan heeft de palm 2 opties, een handschriftherkenning die uitstekend werkt (graffiti) een een onscreen toetsenbordje.

En inderdaad door de grootte van het scherm zal je niet snel hele lappen tekst gaan bewerken, maar je beperken tot eenvoudige dingen als bold, italic, underline en inspringen enzo, voor het bewerken hebben we thuis immers een dikke pc staan met ergonomisch toetsenbord?

Ik zie het bezwaar niet om een stuk tekst op de palm te typen (ik ben dan geloof ik ook een van de weinige die er ervaring mee heeft hierzo), aangezien ik uitstekend blindtype en ook niet naar me monitor kijk waar word op me pc open staat, ik kijk dan logischerwijs naar de informatiebron waaruit de informatie gehaald moet worden

anyway, ik zie de grootte van de palm niet als bezwaar om er met een fullsize keyb een txt op te typen

Oow nog even een verhaaltje:

ben laatst op "werkkamp" oid geweest met school, het was de bedoeling dat je aan het eind een verslag zou inleveren incl foto's enzo, dit verslag van 40 pagina's heb ik volledig gemaakt op de palm, inclusief foto's!

• winnie

winnie

de poes...

Op dinsdag 21 mei 2002 21:52 schreef Dericteur het volgende:

[..]
ben laatst op "werkkamp" oid geweest met school, het was de bedoeling dat je aan het eind een verslag zou inleveren incl foto's enzo, dit verslag van 40 pagina's heb ik volledig gemaakt op de palm, inclusief foto's!
Da's wel knap.

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 07:38 schreef winnie het volgende:Da's lekker: even in de trein je fullsize keyboard gaan uitvouwen, terwijl je als haringen in een ton zit. Daar maak je vrienden mee. "Wilt u even uw elleboog optillen, dan kan ik op de ENTER-toets drukken"
Met fullsize bedoelde ik niet dat het dezelfde grote heeft als een normaal toetsenbord, daar was ik niet duidelijk genoeg in, sorry. Het ppk is klein genoeg om in een volle trein te gebruiken. Er zijn ook andere, nog kleinere alternatieven.
Op dinsdag 21 mei 2002 07:38 schreef winnie het volgende:Als je ziet welke reis palm gemaakt heeft van us-robotics tot waar ze nu zijn, en hoe er steeds mensen bij palm/us-robotics verdwijnen (en dan oa visor oprichten) en hoe de verkopen kunnen tegenvallen (vorig jaarmenig rampbericht over palm gelezen) en als je ziet hoe sterk microsoft aan Pocket PC2002 werkt, doet me het ergste vrezen voor de toekomst van palm.
PPC 2002 heeft bij lange na niet het resultaat behaald wat MS had voorspelt, Palm zit tot nu toe nog steeds comfortabel met een, in mijn ogen ook, beetje verouderd os. Zoals ik al zei, al jaren zeggen mensen dat Palm os ten onder gaat en nog steeds is het er niet van gekomen. Ik denk dat het Palm os platform met os 5 en de arm processoren een come back zal maken. Alhoewel Sony daar eigenlijk al een beetje mee bezig is, maar die pda's vind ik te groot en het batterijleven te gelimiteerd.

Ik koop echter geen palm meer, ik wil een telefoon & pda in 1 ivm andere gadgets die ik ook bij me wil dragen, en er is geen PPC of Palm os pda die dat kan bieden in een klein genoeg pakketje met toch nog een fatsoenlijk batterijleven.

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 14:37 schreef winnie het volgende:Alleen agenda functie en wat korte berichten: palm.
Je kunt er wel wat meer mee doen hoor.
Op dinsdag 21 mei 2002 14:37 schreef winnie het volgende:(Zit je nog met die resolutie, die niet echt tot lezen van lappen tekst uitnodigd, mijn mening)
Je loopt achter, vergaar eerst wat meer info en stel dan eventueel je mening bij. Palm is niet de enige Palm os pda producent.

En met Palm os 5 is er al helemaal geen sprake meer van te lage resoluties.

• Dericteur
Op woensdag 22 mei 2002 08:14 schreef winnie het volgende:

[..]

Da's wel knap.
hoor ik een sarcastische en onterechte ondertoon?

ik zal het even uitleggen: ik had een sony camera tot mijn beschikking met memorystick, deze uitlezen met op de clie, kopieren, en gebruiken in een verslag, het vergt even wat gewenning, maar het is zeer goed mogelijk (en ja ik ben de eerste die toegeeft dat het niet zo makkelijk werkt als mijn pc met 2 monitoren met ergonomisch keyboard)

ik wil alleen aan geven dat het prima mogelijk is

mocht je je opmerking niet sarcastisch bedoeld hebben, mijn excusus

• winnie

winnie

de poes...

Het was niet sarcastisch bedoeld.
Ik vind het echt kanp, als je toch op zo'n klein scherm (met korte regels) een lap tekst van 40 pagina's kan typen en lezen.
Op woensdag 22 mei 2002 11:20 schreef middelkoop het volgende:
Je loopt achter, vergaar eerst wat meer info en stel dan eventueel je mening bij. Palm is niet de enige Palm os pda producent.

En met Palm os 5 is er al helemaal geen sprake meer van te lage resoluties.
Wees gerust, die info heb ik voldoende vergaard. Maar geef me eens een palm-pda met een screen resolutie van 640x240, die ook nog in Nederland verkrijgbaar is? Of een met een "normaal" toetsenbord? Op die thumbdingen haal ik niet de aanslag, als met een psion/PPC. En een uitklaptoestenbord vind ik niets. (sorry, maar het idee om een toetsenbord uit te moeten klappen als ik even snel iets wil typen...). Het hoeft overigens geen psion te zijn. Een PPC (bijvoorbeeld HP jornada 720) kan ook. Heb je wel weer wat nadelen (en voordelen) van Microsoft.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Op donderdag 23 mei 2002 08:04 schreef winnie het volgende:
En een uitklaptoestenbord vind ik niets. (sorry, maar het idee om een toetsenbord uit te moeten klappen als ik even snel iets wil typen...).
Een Psion is toch een uitklaptoetsenbord? Ik heb in ieder geval nog nooit mijn Palm hoeven uit te klappen om even in de agenda te kijken. ;)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 08:04 schreef winnie het volgende:Wees gerust, die info heb ik voldoende vergaard. Maar geef me eens een palm-pda met een screen resolutie van 640x240, die ook nog in Nederland verkrijgbaar is?
Hahaha, wat heb je daar nou aan. PPC's hebben een resolutie van 240x320, die sony pda's van 320x320. Het is wel jammer dat de echte scherm grootte (cm, niet pixels) van de palmpjes wat kleiner is, behalve dan van die sony's met virtual graffiti.

640x240 is onnodig duur, en het effect is op zo'n klein oppervlak nauwelijks zichtbaar.
Op donderdag 23 mei 2002 08:04 schreef winnie het volgende:Of een met een "normaal" toetsenbord? Op die thumbdingen haal ik niet de aanslag, als met een psion/PPC. En een uitklaptoestenbord vind ik niets.
PPC heeft qua dat dezelfde limitatie als Palm os pdatjes. Psion en communicator toetsenborden vind ik ook niet "normaal" want ze zijn te klein om snel 10 vinger blind te typen. Er zijn geen pda's met "normale" toetsenborden, ze hebben allemaal hun trade offs.

• Dericteur
om even snel iets op te schrijven is dat keyb idd niet zo handig, maar aan de andere kant, als je snel iets moet opschrijven zal het ook niet zo lang zijn en is het prima mogelijk met de invoermethoden op de palmtop zelf

ik moet wel toegeven dat ik op dat ppk een lagere aanslag heb dan op me ergonomische ms natural pro

zo'n uitklapkeyb is qua aanslag te vergelijken met een keyb van een laptop

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-03 16:13
Ligt het nou aan mij of snappen jullie echt het nut van PDA niet??
Het is gewoon ter vervanging van het aloude agenda maar dan met extra functies. Op een PDA hoor je geen hele lappen tekst te maken maar gewoon kleine aantekening (en in saaie lessen spelletjes spelen :9).
Ik vind een toetsenbord afbreuk doen aan het idee van een PDA, ik bedoel maar, alle fabrikanten hebben hun best gedaan om een alternatief te zoeken op het normale toetsenbord (dus handteken herkenning of onscreen toetsenbord).
Ik heb zelf een Palm Vx en werk daar met plezier mee. Gewoon lekker een keertje en memo erin pleuren, agenda bijhouden enz enz. Ik heb ook een Psion gehad maar moet zeggen dat ik meer met mijn palm doe als ik ooit met die psion heb gedaan, gewoon weg omdat een psion een stuk lomper is om mee te nemen, een palm past makkelijk in je broekzak.
Klaar!

Verwijderd

Goed, dat is dan jouw mening. Ik wil me een beetje beperken tot de volgende beschouwing: een Palm, PPC etc is het meest geschikt voor mensen die vooral toegang tot data moeten hebben, een keyboard-device (Psion etc) is het meest geschikt voor mensen die vooral data creëren. En hoe volgens jou een PDA 'bedoeld' zou zijn, dat maakt niet eens uit: iedereen gebruikt hem waar hij of zij hem voor wil gebruiken, en bepaalt aan de hand daarvan zijn of haar keuze. Niks raars aan IMHO.

• Dericteur
natuurlijk is een pda in de eerste plaats bedoeld om als agenda en notitieblok te dienen, daarom zit zo'n ppk er ook niet standaard bij, maar als je behoefte hebt aan een multi inzetbaar apparaat kan je dat mede op deze manier bereiken, en zeg nou zelf, voor aantekeningen in de klas is het ideaal, zo gebruikt mijn vader ook een dergelijke combinatie in vergaderingen

voor elk wat wils, je hebt bijvoorbeeld ook een kladblok dat je kunt aansluiten op je pda om zo meer richting notitieblok te gaan

en echt, ook zonder extra zaken is een pda handig en nuttig, ik denk dat je dingen als een ppk moet zien als een optie en niet als een standaardiets op een pda

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 11:27 schreef Electrofinger het volgende:Het is gewoon ter vervanging van het aloude agenda maar dan met extra functies. Op een PDA hoor je geen hele lappen tekst te maken maar gewoon kleine aantekening (en in saaie lessen spelletjes spelen :9).
Een paar jaar geleden wel ja. Voor dit soort simpele doeleinden zijn al pdatjes te koop voor zo'n 50 euro (niet palm of ppc). Mede door 3rd party software is een Palm os pda meer waard dan waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is, maar dat is aan de ingebouwde software niet 123 te zien.

• winnie

winnie

de poes...

Op vrijdag 24 mei 2002 17:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik wil me een beetje beperken tot de volgende beschouwing: een Palm, PPC etc is het meest geschikt voor mensen die vooral toegang tot data moeten hebben, een keyboard-device (Psion etc) is het meest geschikt voor mensen die vooral data creëren.
Helemaal mee eens (ik shcreef het al ergens hierboven in wat andere woorden. EN ik creeër meer data dan ik zelf verbruik: daarom psion. Mijn ex-manager verbruikte meer data dan hij creeërde: Palm :)
Op vrijdag 24 mei 2002 11:27 schreef Electrofinger het volgende:
Ligt het nou aan mij of snappen jullie echt het nut van PDA niet??
Het is gewoon ter vervanging van het aloude agenda maar dan met extra functies. Op een PDA hoor je geen hele lappen tekst te maken maar gewoon kleine aantekening (en in saaie lessen spelletjes spelen :9).
Bedankt dat je voor mij bepaald waarvoor ik mijn PDA moet gebruiken. Ik heb de afgelopen 6 jaar toch gezocht naar de toepassing ervoor, dat wil je niet weten. Maar eindelijk (dankzij jou) ben ik er nu achter. Nogmaals: bedankt.
Op donderdag 23 mei 2002 11:10 schreef middelkoop het volgende:

[..]

Hahaha, wat heb je daar nou aan. PPC's hebben een resolutie van 240x320, die sony pda's van 320x320. Het is wel jammer dat de echte scherm grootte (cm, niet pixels) van de palmpjes wat kleiner is, behalve dan van die sony's met virtual graffiti.

640x240 is onnodig duur, en het effect is op zo'n klein oppervlak nauwelijks zichtbaar.
[..]
Voor lappen tekst leest 640x240 op Psion formaat ideaal.

• Dericteur
lappen teksten lezen prima hoor, je hebt wel gelijk dat het scherm veel kleiner is dan je monitor (duh) maar je houd zo'n palm ook dichterbij je ogen, dan in combinatie met een autoscroll of een jogdial (sony) is het prima lezen, ik lees vrijwel al mijn boeken in ebook op m'n pda

(oowja ik creeer er ook data op.....weer met dat ppk wat opgevouwen net zo groot is als een pda met hardcase)

• YKW
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 10:40

YKW

mobiliteit ten top

Goed.
Ik heb ongeveer een jaar geleden de keuze moeten maken tussen een Palm en een Psion.
Uiteindelijk ben ik voor de psion (Revo Plus) gegaan, puur omdat hij een toetsenbord heeft.
Om de applicaties hoef je het niet te doen, er zijn websites met duizenden programma's. Bovendien zijn de meeste psion-programma's gratis, in tegenstelling tot veel Palm-prog's.
Ik gebruik mijn psion voornamelijk om mee te mailen. En dat zijn soms vrij lange meeltjes. Dan is het toch handig om een toetsenbord te hebben. Bovendien werkt de synchronisatie met de PC perfect.
Verder gebruik ik natuurlijk de agenda ed, en ik moet zeggen, de psion is aardig snel qua wisselen van applicaties (multi-tasking).
De psion is wel iets duurder dan de goedkopere Palm-modellen, maar heeft (vind ik) meer voordelen.
Wil je wat meer uitbreidings-moglijk heden hebben, kies dan voor de Psion 5MX of de Ericsson MC218 (precies hetzelfde, alleen de helft goedkoper). Die heeft een slot voor een Memory-card en heeft een mooier (groter) scherm met backlight, in sommige gevallen erg handig. Nadeel alleen is dat hij een stuk groter is dan de revo, de reden dat ik voor de Revo heb gekozen.
Het toetsenbord van de Revo heeft enige oefening nodig, maar ook hier geld, oefening baart kunst.
Al met al vind ik dat psion goede apparaten maakt, alleen moet je niet verwachten dat je er geluid of wat dan ook in hoge kwaliteit kan afspelen.
ALs je dat verlangt kan je beter voor een Palm kiezen.

Automatiseren kan je leren!

• Bigs
  • Niet online
Op dinsdag 21 mei 2002 07:38 schreef winnie het volgende:
Als je ziet welke reis palm gemaakt heeft van us-robotics tot waar ze nu zijn, en hoe er steeds mensen bij palm/us-robotics verdwijnen (en dan oa visor oprichten) en hoe de verkopen kunnen tegenvallen (vorig jaarmenig rampbericht over palm gelezen) en als je ziet hoe sterk microsoft aan Pocket PC2002 werkt, doet me het ergste vrezen voor de toekomst van palm.
Palm bezit anders nog steeds het grootste marktaandeel met 39% en dat gaat dan alleen over Palm producten. Handspring bezit ook nog 9,9% en Sony heeft ook een aandeel van 7,7%. Dat is samen meer als de helft van de handheld markt!
In de Top 5 van best verkopende staan 3 PalmOS-leveranciers, Sharp met hun Linux-PDA en dan Compaq nog met de iPaq. 1 PocketPC leverancier dus maar.
Zie ook http://news.com.com/2100-1040-888571.html

Volgens mij is PalmOS nog lang niet aan z'n eind hoor. De ontwikkeling rond PalmOS heeft een tijdje stilgestaan, maar straks met OS5 zijn ze weer helemaal terug; hogere resoluties, snellere processoren, bluetooth support etc. etc.
PalmOS is echt nog lang niet dood hoor, trust me.

Sorry voor dit off-topic bericht btw, maar ik kan niet tegen mensen die zonder met feiten te komen PalmOS af lopen te zeiken.

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 14:42 schreef YKW het volgende:Bovendien zijn de meeste psion-programma's gratis, in tegenstelling tot veel Palm-prog's.
Beter zoeken, want er zijn ZEER veel goeie en gratis Palm os programma's. De mooiere (qua looks dus) zullen echter waarschijnlijk wel geld kosten.

• winnie

winnie

de poes...

Op zondag 26 mei 2002 18:16 schreef middelkoop het volgende:

[..]

Beter zoeken, want er zijn ZEER veel goeie en gratis Palm os programma's. De mooiere (qua looks dus) zullen echter waarschijnlijk wel geld kosten.
En helaas zijn er ook zat goede psionprogramma's die geld kosten.

• DaTimMan
  • Laatst online: 20:40
deze week word ik de gelukkige (heel gelukkige) eigenaar van een palm M130 (kleurenscherm):9 :9 en heb ook even getwijfeld tussen een psion en een palm (ook nog ff een ipaq) maar een palmpje heeft veel meer software (naja wat ik heb kenne vinde op inet) en is redelijk betaalbaar.
ook de mmc en de sd slot is zeer handig voor evt uitbreiding van je mem (nog meer games -> nog minder saaie lessen ) check de website van palm maar

ps m130 is veeeeeel kewler kwa looks dan de psion (lamlendig ding) en kon er ook geen vinden met een textverwerker die betaalbaar was voor mij (ben pas 18 met een lam bijbaantje) hehe dan is 370 euro veel :P

• winnie

winnie

de poes...

Op maandag 27 mei 2002 16:17 schreef DaTimMan het volgende:
deze week word ik de gelukkige (heel gelukkige) eigenaar van een palm M130 (kleurenscherm):9 :9 en heb ook even getwijfeld tussen een psion en een palm (ook nog ff een ipaq) maar een palmpje heeft veel meer software (naja wat ik heb kenne vinde op inet) en is redelijk betaalbaar.
ook de mmc en de sd slot is zeer handig voor evt uitbreiding van je mem (nog meer games -> nog minder saaie lessen ) check de website van palm maar

ps m130 is veeeeeel kewler kwa looks dan de psion (lamlendig ding) en kon er ook geen vinden met een textverwerker die betaalbaar was voor mij (ben pas 18 met een lam bijbaantje) hehe dan is 370 euro veel :P
:) De psion (ongeacht het type) heeft standaard een tekstverwerker (word6/97/2000 compatible). Daar hoef je niets extra's voor te betalen.
Dat je geen software kan vinden heeftdenk ik eerder iets met je zoektalenten te maken, dan met psion of palm. Card-sloten heeft de Mx5 en de ericsson MC218 ook. EN de ericsson kost ongeveer 200 euro. Dan is 370 euro voor een palm inderdaad best veel :)
(maar even zo goed veel plezier met je palm,kleur is het enige wat ik mis op mijn psion. Doom of simcity in het zwart/wit is niet alles)

• DaTimMan
  • Laatst online: 20:40
ik heb toch wel redelijk veel gezocht en op de palm zit ook een gratis textverwerker. ook heb ik gekeken naar de ericsson mc218 omdat ik zelf een ericsson tele heb alleen was dat model niet compatibel met mijn tele dus had ik er niks aan. de psion revo is een heel goed apparaat maar daar zit geen kleurenscherm op en is bijna even duur als de palm behalve de 8mb versie .. de andere psion pda waren een stuk duurder of bijna gelijk in prijs.. en de vormgeving bevalt mij persoonlijk minder als die van de palm m130 . ook word er niet overal duidelijk vermeld wat er op zit.

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb zelf een Psion Revo, omdat ik veel met de trein reis, en documenten wil creëren. Daarom liever een toetsenbord dan zo'n onhandig schrift (weer een schrijftaal om te leren, ik had al zo'n hekel aan steno, zal ik zoiets toch niet in mijn vrije tijd doen).

Om de programma's en het besturingssysteem hoef je het niet te laten om een Psion te kopen.
Als je namelijk liever met Palm OS werkt dan met EPOC, dan kun je altijd nog Palm OS op je Psion zetten. Of Linux, dat kan ook op de Psion PDA's (ik weet niet precies welke, maar in ieder geval de 5 en de Revo) gezet worden.

Verder is het vervelende van de Palm, dat het scherm en de knoppen niet goed beschermd zijn. Een vriend van mij heeft een Palm en in zijn tas ging het klepje open en de knop werd constant ingedrukt door een boek of zo en toen waren zijn batterijen ineens op. Al zijn gegevens weg.

Wanneer de accu van de Psion Revo (Plus) op is, houdt hij nog 2 weken lang de gegevens vast. Lijkt me wel belangrijk.

• Bigs
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 13:09 schreef DocMac het volgende:
Ik heb zelf een Psion Revo, omdat ik veel met de trein reis, en documenten wil creëren. Daarom liever een toetsenbord dan zo'n onhandig schrift (weer een schrijftaal om te leren, ik had al zo'n hekel aan steno, zal ik zoiets toch niet in mijn vrije tijd doen).
Graffiti is niet onhandig hoor, alles lijkt heel erg op de normale letters, alleen zijn ze allemaal in 1 beweging.
Maarja dan is het natuurlijk nog niet handig om grote documenten te typen.

Afbeeldingslocatie: http://www.underground.org.pl/palm/pic/graffiti.gif
Wanneer de accu van de Psion Revo (Plus) op is, houdt hij nog 2 weken lang de gegevens vast. Lijkt me wel belangrijk.
Dat miste mijn Palm inderdaad ook :( Hij was leeg en pas een dag later laadde ik hem op, maar toen was het al te laat :'( (had toen ook nog eens net een week niet gesynct)

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 13:09 schreef DocMac het volgende:Om de programma's en het besturingssysteem hoef je het niet te laten om een Psion te kopen.
Als je namelijk liever met Palm OS werkt dan met EPOC, dan kun je altijd nog Palm OS op je Psion zetten. Of Linux, dat kan ook op de Psion PDA's gezet worden.
Ik weet niet wie je die onzin verkocht heeft, maar dat kan dus NIET. In de eerste plaats is EPOC op alle machines (met uitzondering van de netBook en de alleen in Duitsland uitgebrachte Series 5mx Pro) meegeleverd op geëtst ROM, waar je dus helemaal niets aan kunt veranderen, en dus ook niet flashen. Ten tweede is Palm OS (nu nog) uitsluitend geschikt om te draaien op Motorola Dragonball processoren, en draaien alle Psions op een Arm-cpu (de netBook heeft zelfs een Strong-Arm). Palm OS 5 is eigenlijk weinig meer dan Palm OS 4.1, herschreven voor ARM-cpu's. Maar dan nog, EPOC krijg je er echt niet vanaf.
Wanneer de accu van de Psion Revo (Plus) op is, houdt hij nog 2 weken lang de gegevens vast.
Ook dit is niet waar. Er zijn op het forum van www.symbian.info genoeg verhalen te vinden van mensen die na een lege accu alles kwijt waren. Het is ook niet logisch. Als je batterijspanning nodig hebt om data vast te houden (en de Revo heeft dat nodig), dan is einde stroom meteen ook einde data. Als je geen stroom nodig hebt (zoals op flash-geheugen), blijven je data (praktisch) eeuwig bewaard.

• winnie

winnie

de poes...

PAlm op een psion heb ik ooknog nooit gezien (maar niets is onmogelijk). Met Linux op een psion is men redelijk ver. Bootende kernel is er sowieso.
Dat verhaal van die revo ken ik ook niet. Bij mij Series 5 en mijn MC218 was de backup batterij na twee dagen (na het leeglopen van de hoofdbatterijen) wel leeg.

Verwijderd

Een bootende Linux-kernel.... Zou mooi zijn. Kun je daar wat meer over vertellen of misschien een link posten? En zou dat dan inderdaad voor de netBook en de 5mx Pro zijn? Of zou dat iets zijn dat op EPOC draait onder XTM (De XT emulator voor EPOC, waarmee je lekker DOS op de Psion kunt 'draaien')? Ik ben benieuwd!

• ZiegoM
  • Laatst online: 09-03 12:03

ZiegoM

Yammie R1

Ik heb dus een Psion 5-series
Zo'n ding werkt echt perfect. Je moet wel een flash kaartje gebruiken want die 16 mb intern heb je zo vol... Echt ideaal als agenda en je kan er nog redelijk fatsoenlijk en snel op tikken ook.

Ik heb ook een GPS uitbreiding die je er zo aanklikt en je kan hem metteen gebruiken als route planner in de auto (vooral gebruikt door mn vader)...

\_Specs_/

• Bigs
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Een bootende Linux-kernel.... Zou mooi zijn. Kun je daar wat meer over vertellen of misschien een link posten? En zou dat dan inderdaad voor de netBook en de 5mx Pro zijn? Of zou dat iets zijn dat op EPOC draait onder XTM (De XT emulator voor EPOC, waarmee je lekker DOS op de Psion kunt 'draaien')? Ik ben benieuwd!
Nee het is echt Linux, geloof dat ze het op een gewone 5mx lieten zien. Ik zou proberen to googelen op 'psion linux'

[edit (zelf maar ff gezocht)]

http://linux-7110.sourceforge.net/

Tis al een stuk verder als de laatste keer dat ik het zag, zie ik:

Afbeeldingslocatie: http://linux-7110.sourceforge.net/howtos/series5mx/5MXHOWTO/screendump.gif

Het neemt wel 96mb geheugen in beslag :)

Verwijderd

Geez dat gaat dus nog echt lukken ook lijkt wel. Nou ja goed. Het ziet er dus naar uit dat je daar ook weer een Palm-emulator op kunt draaien. Ja zo komen we er wel natuurlijk. Maar net als met XTM waar ik eerder over schreef: wordt het geheel daar niet onnoemelijk traag van?

• winnie

winnie

de poes...

Ik heb er geen ervaring mee. Ik neem aan dat het traag zal werken. Sowieso is mijn gedachte dat psion bedoeld is voor symbian en niet voorlinx. Maar het ziet er wel leuk uit.

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 16:39 schreef winnie het volgende:Dat je geen software kan vinden heeftdenk ik eerder iets met je zoektalenten te maken, dan met psion of palm.
Jouw zoektalenten zijn goed dan? Al sinds de introductie van de m505 (lang geleden imho) komen de meeste Palm os pda met een software pakket waaronder een text verwerker die oa word compatible is. Ik word spuugziek van die sukkels die constant zitten te lullen "Ja maar bij die Palm os pda's komt geen extra software, dat moet je er weer bij kopen". klopt geen ruk van! AARGH!!

En ps, Psion heeft inderdaad veel software verkrijgbaar, en Palm os heeft nog *veel meer* software voor handen.

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 13:09 schreef DocMac het volgende:Verder is het vervelende van de Palm, dat het scherm en de knoppen niet goed beschermd zijn. Een vriend van mij heeft een Palm en in zijn tas ging het klepje open en de knop werd constant ingedrukt door een boek of zo en toen waren zijn batterijen ineens op. Al zijn gegevens weg.
Oude klacht waarvoor allang een oplossing is (goeie hardcase, gratis stukje software of beetje je hersenen gebruiken).
Op dinsdag 28 mei 2002 13:09 schreef DocMac het volgende:
Palm ook, tenzij je stom bent, of een extreem oude palm gebruikt.

• Dericteur
in dit geval heeft middelkoop absoluut gelijk, ik ben nog nooit mijn gegevens kwijtgeraakt op al mijn palms die ik tot nu toe heb gehad, sowiezo niet op een handheld, en ik heb er toch een boel gehad (philips velo1, philips velo500, ipaq 3690, handspring visor deluxe, palm3c en nu mijn clie 770)

ook heb ik nog nooit geklaagd over het aanbod aan software, dit is gewoon dik en dik in orde, voor alles is een programma te vinden. mocht je dit niet geloven dan daag ik eenieder uit die beweert dat iets niet zal bestaan voor palmOS, ik weet zeker dat het bestaat. PalmOS heeft het grootste aanbod software (wellicht op windows voor de PC na)

maargoed, noem iets wat er niet zou zijn en overtuig me..., want ik sta natuurlijk wel open voor iemand anders' eventuele gelijk

• winnie

winnie

de poes...

Op woensdag 29 mei 2002 08:41 schreef middelkoop het volgende:

[..]

Jouw zoektalenten zijn goed dan? Al sinds de introductie van de m505 (lang geleden imho) komen de meeste Palm os pda met een software pakket waaronder een text verwerker die oa word compatible is. Ik word spuugziek van die sukkels die constant zitten te lullen "Ja maar bij die Palm os pda's komt geen extra software, dat moet je er weer bij kopen". klopt geen ruk van! AARGH!!

En ps, Psion heeft inderdaad veel software verkrijgbaar, en Palm os heeft nog *veel meer* software voor handen.
Gaan we schelden? Dat jij niet kan lezen is niet mijn gebrek. Als ik zeg dat iemand beter moet zoeken om psion software te vinden, vraag ik meaf hoe jij kan denken dat ik geen palm software kan vinden. En als ik zeg dat Psion een standaard word-compatible tekstverwerker heeft, dan vraag ik me ook af hoe jij kan denken dat ik meteen palm beschuldig van het niet hebben van zo'n tekstverwerker.
Lange tenen of gewoon een maand lang niet gen**kt?

Verwijderd

Nou nou mensen toch wat weer een toestanden. Zowel voor Palm als voor Psion is ZAT software te vinden, en sterker nog, je hoeft niet eens te zoeken. Als je ALLEEN maar op http://pda.tucows.com kijkt, dan vliegt de software je al om je oren. Ik zou zeggen: daarvandaan eerst eens alles downloaden en testen, en dan pas weer gaan zeuren dat er iets niet zou bestaan. Heel makkelijk (vind ik zelf, maar ja wie ben ik?).

• CT
  • Laatst online: 20:30

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Op vrijdag 17 mei 2002 19:25 schreef Stoney3K het volgende:
Ben er nog niet uit. Wat ik hiermee bedoel is dat ik zit te twijfelen tussen een Palm-achtige PDA (dus een met alleen maar een touchscreen), heeft het nadeel dat je moet schrijven of schermtypen en daar heb ik een hekel aan :-)... maar Palm is #@%#goed! Of een PSION-achtige PDA, dus eentje met een toetsenbord en een scherm dat je dicht kan vouwen. Ben ook nogal verzot op Psion. Heb er een gehad en heb er goeie ervaringen mee! Zijn alleen heel erg valgevoelig >:)
Ligt eraan wat je ermee gaat doen, VEEL typen? kan je dan niet beter een notebook kopen?

Ik heb voor 'erbij' als agenda en naslagboekje (zoals landkaartjes en passwords onthou mechanisme) dus gewoon een PALM. Dat scherm typen gaat snel zat voor de relatief korte teksten die je erin zet.

• Dericteur
als je echt veel gaat typen dan is een psion imho ook geen optie, dan kom je alsnog uit bij een palm/visor/clie met ppk
Pagina: 1