switching hub. switch of hub?

Pagina: 1
Acties:

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
is een switching hub nou een hun of een switch?

dit ivm het delen van een kabel of adsl aansluiting.

eigenlijk zoek ik zoiets als de unex is080
maar waar kan ik dat tegen een redelijke prijs krijgen? fl 400-450 is zo ongeveer de limiet voor mij

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Een switching hub is in essentie een switch, alleen heeft een "echte" switch meestal ook mogelijkheden om em van afstand te beheren, kun je met snmp dingen uitlezen en zo. Die hebben dus ook een eigen IP. een switching hub daarentegen is compleet transparant voor het netwerk. Overigens betekent "switching hub" niet dat ie zowel 10Mbit als 100Mbit kan hebben, hoewel die functionaliteit er meestal wel in zit.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

Wat hier staat is maar ten dele goed, of eerder fout.
Een HUB knoopt alle lijntjes gewoon aan elkaar. Een switch is slim, en knoopt lijntjes alleen aan elkaar als het nodig is in een connectie, dus kijkt naar het packetje dat hij moet verzenden naar een andere computer en stuurd het alleen daar naar toe.
Een Switching HUB is, een kleine switch intern met wat kleine HUB's aan elke poort van die kneine switch.
Dus een switching HUB heeft bv 20 poorten, maar maar 4 segmenten, en switched dus alleen tussen die 4 segmenten, telkens zitten er dan 5 poorten bij elkaar op 1 HUB.

Switched die van een afstand zijn te configureren met een IP worden managable switches genoemd, en switches die automatisch tussen 10, 100mbit en half en full duplex schakkelen autosensing.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Correct me if I'M wrong,

Een 100mbit HUB verdeeld de 100 Mbit toch over de vier poorten (wanneer 4 poorts hub en allevier in gebruik) en een switch kan toch over alle vier de poorten altijd 100Mbit tegelijk er doorheen gooien?

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

ja, klopt als een huis.... :)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

In theorie ja.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Nee hoor, in de praktijk ook. Alleen loop je dan tegen het probleem aan dat je nooit 100Mbit effectieve bandbreedte hebt. Maar goed, om terug te komen op die term "switching hub": ik baseer me op de 'O Reilly definitive Ethernet guide en ervaring (zo'n device als jij beschrijft ben ik nog nooit tegengekomen).

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 01-08 13:30
Vooral in theorie.

Met name bij veelpoorts-switches heeft het interne "switching fabric" meestal een bepaalde maximum bandbreedte (die minder is dan poorten * 100 Mbit), en kan dus niet over alle poorten tegelijk 100 Mbits worden geschakeld.

Switches hebben trouwens per definitie geen IP -- pas als ze gemanaged moeten worden ed krijgen ze een IP, maar das dus de uitzondering, niet de regel.

Een hub is eigenlijk gewoon een repeater met heel veel poortjes, een switch is egenlijk een bridge met heel veel poortjes.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties!

als ik dit goed begrijp dan is een switching hub dus intern een switch met een hub aan elke poort van die switch (meerdere aansluiteingen per poort van die switch)

die unex IS080 is een soort cable sharing switch ofzo. op de site staan de specs:

weet iemand hier nog een goedkoop altenatief voor? alvast bedankt!

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 16:47
Misschien heb ik de uitleg hierboven niet geoed begrepen en zeg het even als ik het dubbel uitleg.

Hub
Hub is eigenlijk 1 bus waar iedereen op klets dus er kan er maar praten. Shared bus dus. Deze kan in 10 of 100Mb worden uitgevoerd maar ook in allebei tegelijk.
Alleen kunnen de apparaten die op 10 staan niet kletsen met de apparaten die op 100 Mbit zitten. Daarvoor hebben we een rateconverter nodig oftwel een switching hub.

Switching hub.
Deze heeft 2 bussen 1 voor 100 en 1 voor 10 Mb. Deze heeft tussen de 2 bussen een switch zitten zadat data van de ene naar de ander bus kan.

Switch

Deze heeft eigenlijk niet 1 bus maar een heleboel. en die worden door een aantal switches allemaal aan elkaar geknoopd.
Het komt er eigenlijk op neer dat er in het midden een heleboel schakelaars zitten die per datapakket kijken waar de data naar toe moet en die dan alleen naar dat ene poortje sturen (tenzij dit een broadcast of een multicast is). Dit zorgt ervoor dat de andere poorten gen overlast krijgen.
Let wel op dat erbij goedkope switches er vaak een lage capaciteit aan bandbreedte is in het midden.
Ze zeggen wel deze switch heeft 24 poorten van 10/100 dus een capaciteit van 2.4 Gigabit maar de switching engine is maar 0.8 Gigabit. Dit soort praktijken komt ook bij de grote merken voor (cisco vooral) tegenwoordig worden ze al wat slimmer en geven de gegevens weer volgens een andere berekening die ook weer voor geen meter klopt.

Ik hoop dat ik wat antwoorden heb gegeven is deze informatie dubbel mijn excuses hiervoor

• ijdod
  • Laatst online: 20-08 17:52
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hub
Hub is eigenlijk 1 bus waar iedereen op klets dus er kan er maar praten. Shared bus dus. Deze kan in 10 of 100Mb worden uitgevoerd maar ook in allebei tegelijk. Alleen kunnen de apparaten die op 10 staan niet kletsen met de apparaten die op 100 Mbit zitten.[/quote]Klopt. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Daarvoor hebben we een rateconverter nodig oftwel een switching hub.[/quote]Ja en nee. Er moet inderdaad een switch zitten tussen de 10 Mbit en de 100 Mbit segmenten. Technisch is dit dus een switching hub, maar niet alle switching hubs hebben die specifieke eigenschap. Een switching hub kan bijvoorbeeld ook 4 geswitchte groepen van 8 10 Mbit poorten hebben. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Switch[/quote]Klopt, ook het verhaal over de switching fabric is correct. Redelijke vuistregel is You get what you pay for.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1