2e harddisk onzichtbaar (nu W98)

Pagina: 1
Acties:

• Pe7er
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-04 12:50
Hallo,
Ik las net de antwoorden op de vraag van rbrandt (2e harddisk onzichtbaar), ik zit met een soortgelijk probleem.

M'n oude werkende harddisk (Maxtor 30 GB, 5400, ultra DMA mode-2) heb ik in m'n nieuwe PC als secundairy Master geinstalleerd. In m'n oude PC had ik MaxBlast geinstalleerd (bij opstarten zie je een boodschap over EZ-BIOS) om over de 8 Gb te kunnen adresseren. De oude 30 GB is gepartitioneerd en geformatteerd en met de jumpers ingesteld als MASTER.

In m'n nieuwe PC heb ik als primairy Master een Maxtor 40 gb, 7200, ultra DMA mode-6. Hier heb ik geen MaxBlast gebruikt, dat is door het recente BIOS gelukkig niet nodig. Vanaf deze Harddisk start ik trouwens het systeem: Windows 98 SE.

M'n BIOS ziet beide harde schijven goed, maar de windows verkenner ziet alleen de nieuwe Maxtor 40 GB.... Ook bij opstarten in DOS mode zie je alleen de 40 GB Harddisk.

De Windows Device manager ziet beide schijven ("working properly"). De nieuwe 40 GB is Type 47, en toegekent (Current drive) aan C: De Oude 30 GB is Type 80, maar er is geen drive letter aan toegekent, en dat is ook niet zelf in te vullen.

Beide schijven werken goed (de 30 GB in het oude systeem en de 40 GB in het nieuwe).

Komt het misschien door MaxBlast op de oude 30 GB dat die in het nieuwe systeem, naast de 40 GB waarvan windows wordt opgestard, niet herkend wordt? Als dat het geval is, is MaxBlast van de oude 30 GB harddisk te verwijderen zonder te formateren/dataverlies?

thanks,
pe7er

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MaxBlast zou weg te krijgen moeten zijn door die 30GB HD ff als enige schijf als primary master te hangen en dan fdisk /mbr te tikken in MS-DOS.

• Pe7er
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-04 12:50
thanks, helaas werkte fdisk /mbr niet....
Maar het gaf me het idee om Maxblast/Powermax te gebruiken, dmv lowlevel format de hele harddisk schoon geveegd inclusief partitie /bootsector info. Met Fdisk nieuwe partities aangemaakt en geformatteerd. Nu hangen beide schijven in m'n PC en werken allebei.

Door Maxblast was de oude schijf anders dan normaal ingedeeld en niet zichtbaar onder W98 die van de andere schijf werd opgestart zonder MaxBlast...

later,
Pe7er *D