A7V266-E reset spontaan met beide IDE kanalen.

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:30

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Systeem:
Windows98Se

Mobo:
Asus A7V266-E + AMD XP1800+.
2x256MB Apacer DDR cas2.
Blue orb op chipset.
Zalman 3100G op CPU.

PCI/AGP:
GeForce3 Deluxe (ook Asus, classic, geen Ti) + Detonator 21.83, Realtek 10/100, 3Com 10, Aureal Vortex2 soundcard, Hollywood+ kaart.

IDE:
pri master Maxtor 80Gig 5400rpm
pri slave Pioneer 106s DVD
sec master Lite-On 32123s CDRW
sec slave Maxtor 80Gig 7200rpm
Alles met rounded ATA100 cables verbonden.

Enermax 350W voeding.

Probleem: spontane resets.

De laatste paar dagen reset hij spontaan om de haverklap.
Hij heeft dat eerder ook een tijdje gedaan toen ik een andere HD erin had i.p.v. de 80Gig 7200rpm, maar was opeens verholpen.
Ik heb alle PCI kaarten eruit gehaald, deed het nog steeds.
Geheugen omgewisseld, geen verbetering.
secundaire IDE kanaal losgekoppeld en opeens geen resets meer... nog niet...

Maarja, ik kan niet de helft van mijn systeem missen.

Andere mogelijke aanwijzingen/symptoom:
Bij het opstarten wil de 7200rpm wel eens moeilijk doen met opstarten. Geeft dan 'sec slave drive fail'.... heel eng.
Maar met wat resetten is dat verholpen.
Ook wil opeens de geluidskaart niet meer gevonden worden. Windows ziet 'een' audio kaart maar de drivers zijn opeens niet meer geschikt ervoor, alsof hij hem niet herkend.

Heeft iemand een goed idee waar dit aan zou kunnen liggen?
HD combinatie? IDE bus conflicten? (was toch een tijdje iets over corrupte data en soundblasters ofzo?)
Misschien mobo gaar?

Volgende stap is de IDE kanalen omwisselen en testen en anders maar weer de HD's op 1 kanaal prikken en kijken hoe dat werkt.

Elke suggestie is welkom.

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wissel sec. IDE slave en master eens om. CDR hoort eigenlijk nie master te zijn met een HD als slave :)

Ook wil het soms helpen om de CDR drive op PIO only te zetten (UDMA disablen in zowel BIOS als Windhoos).

Forget your fears...
...and want to know more...

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Tot zo ver lijkt het te werken, op beide IDE kanalen de Maxtor's als Master.
Waarom mag een CDR geen master zijn? Leek me juist handig dat hij prio had als hij brandde.

En is er nog een reden de CDR op PIO only te zetten?
Of is het meer een beetje dooie-katten-boven-je-hoofd-zwaaien-bij-volle-maan achtig bijgeloof :) ?

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Welke bios versie draai je nu? Probeer eens te update naar een nieuwere versie (probeer 1007 final als je die nog niet draait) Als dat niet helpt denk ik dat je moederbord stuk is. Probeer default instellingen in de bios en kijk wat er gebeurt.

trouwens:

pri slave Pioneer 106s DVD
sec master Lite-On 32123s CDRW
sec slave Maxtor 80Gig 7200rpm

Deze opstelling is niet ideaal beter zou zijn.

pri slave Maxtor 80Gig 7200rpm
sec master Pioneer 106s DVD
sec slave Lite-On 32123s CDRW

Een cd-rom en hdd op 1 kabel zorgt voor een tragere data toevoer naar de hdd toe omdat die op udma5 draait en je cd-rom/dvd niet.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Alle nieuwere biossen hebben een nare eigenschap dat als het systeem druk is, de muis even bevriest. Met de standaard 1004B is dat niet zo... misschien de 1008 maar eens proberen.

Ik heb nu op beide IDE kanalen de HD's als master staan, op die manier kan ik 1:1 cd's kopuleren >:) en heb ik mijn swap file op een andere HD (en kan ik beter files swappen tussen de drives).

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
anyway, problem fixed....

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Top!. Alleen snap ik niet waarom je die 5400-toeren HDD als primairy disk gebruikt. Die 7200rpm schijf is toch veel lekkerder om vanaf op te starten ?

Enne, KrytecH. Dat zie je toch ech verkeerd hoor.

2 hdd's op 1 ide-kabel= niet lekker. Vooral met verschillende types/merken kan dit conflicten geven. Zelfs na 2/3 probleemloze maanden, zoals mij overkwam. Ging er daar zowat bijna eentje "dood" zo'n eng geluid kwam er uit mijn kast. Na wat tegen gestribbel kunnen Reanimeren met een heftige Low-level format. Maar dan wel aan zijn eigen kabeltje.

Enne, die nieuwe CDrom's en HDD's draaien vrolijk hun eigen pio/ATA mode. Kijk maar es goed naar bios-scherm bij opstarten.

Waarom is dan IDE-1(HDD-master/CD-Slave) IDE-2(HDD-master/CDwriter) de beste keus.

1) Geen onderlinge HDD troubles (zie hierboven)
2) 1 op 1 branden gaat het lekkerst (bijde Cd-appz eigen lijn, die bovendien helemaal niet gehinderd worden door de hdd's(staan meestal niks te doen he, bij 1 op 1 branden))

3) Als je je windows CACHE verplaatst naar je tweede HDD, werkt dat OOK nog es sneller. Programma/Spel opstarten vanaf HDD1, cache wegschrijven op HDD-2. Simultaan.

Dus da's echt de beste weg.....

Cheerz (8>

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik maakte een foutje... die 7200rpm is wel de boot disk, effect blijft hetzelfde.
Ik ga toch maar een nieuwe fluid bearing 7200rpm kopen... ter vervanging van die 5400rpmer... kan die als backup dienen :)
Stoer.. een 80Gig harde schijf los laten slingeren als backup...

Pagina: 1