Help BIOS Flash mislukt!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 14:36
Oh my god, het ergste wat je je kan voorstellen is gebeurt. Tijdens de bios flash crashte mijn computer. Resultaat: bios kaduuk en computer doet niets meer.

Wie heeft er een Epox EP-7KXA moederbord en woont in de provincie Groningen / Drente? Je zou mij enorm kunnen helpen.

Bel me dan alsjeblieft ff op.

Paul Kruyt
050-xxxxxxx

• arnold24
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21
Hey dude no worry.

Alluwel.. Je moet even een echt ouderwetse
VGA kaart zoeken (ISA)!!!.. er in doen.

Zorgen dat je een windows 98 opstartdiskette hebt met de FLASH utility.. en een bios.

1. VGA kaart inbouwen
2. Flashen vanaf diskette.

Het moet goed komen.
Tenminste.. zo ging het bij mij ook goed ;)
good luck.!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Tering, hoe krijg je het voor mekaar !

Hoe moet dat dan in Windows als ie in DOS al plat gaat ?? :)

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

En hoe wil je dos inkomen als ie niet eens boot? Ik heb vaker gehoord van flashen van een diskette, maar ik begrijp niet wat je aan een diskette hebt als het enige wat je pc doet is een sirene laten horen en niet booten.

• arnold24
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21
Wat zijn jullie toch DOM!!!!!

Hoe kan iemand dan een berichtje op Tweakers.net kwijt?.

Deze jonge kan heus wel een opstart diskette maken! zonder DOS op de kappotte PC

• FreeRider
Nou er bestaat nog zoiets als
"Een Andere Computer"

... met internet misschien ????

Niet gek hoor, hier in huis staan er al 3 onderhand...

• dyna18
Arnold> Hmmm een oude ISA video kaart. Dat wordt dus die PC van mijn broertje open breken. Geen idee of dat een ISA kaart is, maar dat zien we dan wel weer.

FreeRider> Dat moet je dus NOOOOOOOOOOOOOOIT, en met nooit bedoel ik ook nooit, vanuit windows doen.

andere PC: Yep, gelukkig is het week-end en lag de laptop van mijn pa hier. Werkt trouwens best wel klote al die kleine rot toetsjes.

Maar als er mensen zijn uit Groningen / Drenthe die dit lezen, bel alsjeblieft ff als je bovenstaand moederbord hebt of een ISA videokaart. Ik heb jullie hulp hard nodig.

groeten
Paul

Verwijderd

Zit er geen jumper op,, volgens mij wel,, bios recovery die moet je erop zetten dan opstarten heb je alleen a schijf dus moet je bootdisk maken die hem automatisch flashd en en opgelost is het probleem,, als het je nu nog niet gelukt is ik heb ook zo'n bord,, en nog een idee er zit vast en zeker garantie op stuur hem terug,,

06-53386991
053-5742805
icq 8204709

• dyna18
maximal> ja, ik heb zo'n jumper, maar die werkt niet met dit probleem. De besturingssoftware is namelijk uit de BIOS (of er zit corrupte software in).

hmm wacht ff jij hebt het over een bios recovery jumper, ik heb alleen de reset jumper geprobeerd. Ik zal nog eens kijken.

Mocht dat niet lukken, dan probeer ik je straks ff te bellen.

ISA kaart: heb ik dus jammer genoeg niet.
Die van mijn broertje was al een PCI kaart. Wel grappig trouwens om die compu eens open te breken. Tijdje geleden dat ik een geluidskaart van 25 cm gezien had.

Dit valt niet onder garantie. Wat wel mogelijk is, is dat ik een nieuwe BIOS chip voor 30 piek koop. Dat is dus mijn laatste redmiddel, want ik heb geen zin 30 piek kwijt te raken door een crash.

Verwijderd

Ok, here's the deal, als je geen andere comp tot je beschikking hebt kun je het schudden...

foefje met een ouwe ISA VGA kaart werkt, omdat zo'n unaccelerated VGA kaart geen bios init nodig heeft.. Maar zelf in een ouwe 486 zit al een acellerated chip. Voor de goede orde: elke VGA kaart waar je dan wel een SIS/CIRUS of S3 controller ziet zitten is al accelerated...

So skip that ;)

check ff, of je comp nog WEL de floppy probeert uit te lezen. Als die het niet doet, heb je een werkend moederbord van hetzelfde type nodig.

Als je comp WEL nog de floppy uitleest doe als volgt:

je bios flash disk start zelf op, je hoef enkel een keer of tig op enter te drukken en dan flash'tie, right?

Op een werkende computer, doe de flash disk erin vind in de autoexec de naam van het flash progje (zal wel awdflash zijn ofzo) EN ZORG ER VOOR DAT'IE DOOR-FLASHED; dat je dus niet meer zelf op enter hoeft te drukken. Dus eerst: "awdflash /?" en kijken welke parameter dat is, en deze in de autoexec toevoegen.

Als je comp de floppy niet meer ziet:

nieuwe/andere bios chip regelen, erin doen, opstaren, METEEN in het BIOS MENU, en daar "shadow BIOS to RAM" (oid) aanzetten. Nu is je BIOS gecached.

Terwijl die aanstaat, je rotte BIOS hot-swappen en flash progje draaien.

Moet em zijn :)

• dyna18
Maximal> ik heb dus alleen een bios reset jumper. De bios recovery jumper bestaat niet op mijn bord.

extec> zo'n kaart heb ik dus jammer genoeg ook niet. Maar euh, waarom kan dat werken met die kaart? Ik kom niet eens in de bios. Ik snap dus niet hoe dat mogelijk is, dat het met zo'n kaart wel zou werken.

Floppy werkt dus ook niet, dus ik was/ben het volgende van plan.
1) Ik probeer iemand te vinden met hetzelfde moederbord.
2) Ik haal mijn bios chip uit mijn moederbord (gaat dat makkelijk?).
3) Ik ga samen met die chip, nieuwe bios software en opstartdiskette naar diegene toe.
4) Daar start ik zijn computer op met de opstartdiskette.
5) Wanneer die dan in dos staat, haal ik zijn bios eruit en stop de mijne erin.
6) Ik flash mijn bios met de nieuwe software.
7) Computer uit, zijn bios erin en mijn bios thuis erin. Alles zou dan weer goed moeten zijn.

Dus mijn vraag is: wie heeft bovenstaande moederbord?

Verwijderd

Da's inderdaad shit met kiwi...

Ik heb wel een Epox mobo, maar woon niet bij je in de buurt...

Maar als je echt niemand in de buurt kunt vinden, moet je me maar even mailen, dan regelen we wel iets (Mmmm, Groningen, lag dat niet ergens net iets onder de Noorpool???).
Als je hem goed verpakt (in zo'n wit plastic "juwelendoosje" bv), kun je hem ook zo op de post doen (als ie door de brievenbus past, kost dat bijna niets), dan kan ik hem wel even voor je flashen.

Lijkt me het proberen waard, kost maar een paar piek aan verzendkosten.

Een hot-swap is niet zo moeilijk hoor, gewoon de originele werkende bios van tevoren al heel erg los in het voetje doen, PC aanzetten en booten in MSDOS, voorzichtig de flash-chips omwisselen en dan flashen. Klaar!

Ken je ook niemand met een ANDER modern mobo in de buurt, waar je dat chippie weer even met de juiste bios kunt flashen? Want vaak krijg je dan een waarschuwing dat de bios niet voor het huidige mobo geschikt is maar dat kun je dan negeren.

• dyna18
Dat is best wel een goed idee, maar met wat voor andere mobo's denk je dat dat werkt?

• FreeRider
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>FreeRider> Dat moet je dus NOOOOOOOOOOOOOOIT, en met nooit bedoel ik ook nooit, vanuit windows doen.

andere PC: Yep, gelukkig is het week-end en lag de laptop van mijn pa hier. Werkt trouwens best wel klote al die kleine rot toetsjes.[/quote]DUHHHHHHHHH !!!!!!!

Maar luister: echte stoere mensen zoals ik hebben Asus Update : Zoekt vanzelf je BIOS en update hem in Windows... alleen effe rebooten en de BIOS is er weer helemaal bij !

Andere PC: Daarmee kan je nog op dit forum komen .... Alsof ik DAT niet begrijp !

Verwijderd

Tja menneke, dat probleem heb ik ook gehad als ik het goed lees... onder de BIOS flashen ging ie bij mij ook hangen, paniek dus!!
Er is nog een redding mogelijk. Bij mij lukte niet omdat mijn mobo onbekend was en niemand zo'n ding heeft, maar bij jou is het nog mogelijk...let op:
- men neme; een EPROM van een andere PC (maar wel van exact eenzelfde mobo) Stouw die op jou mobo en probeer op te starten...
Als dit lukt kunnen we verder praten, anders kan je al stoppen hier.
- p.s. als ie opstart, zet hem ff uit en zorg dat de EPROM net vast genoeg zit om op te starten, want je moet hem dadelijk makkelijk er uit kunnen halen!
- verwissel NU (dus na het opstarten) de EPROM met jou EPROM (die je er als het goed is uitgehaald hebt) DOE DIT HEEL VOORZICHTIG DUS NIET MET TRILLENDE BEZWETEN VINGERS OF MET EEN SCHROEVENDRAAIER, MAAR MET BIJVOORBEELD EEN HANDSCHOEN (zo eentje zoals bij COmputerIdee! bijv.;):))
- start nu het BIOS-flash programma en ga verder en hoop dat het goed gaat...volgens mijn theorie moet dit lukken! Kruisen maar die vingers!!

HEEL VEEL SUC6 (als je het aandurft, er zijn natuurlijk risico's aan verbonden. Maar vrees niet, ik heb dit met wel 5 EPROM's geprobeerd en geen enkele gemold, dus...de keus is aan jou...

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ik heb hier nog een 8-bit ISA VGA kaart liggen, zeer oude kaart uit een XT! :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

jep, ik heb er ook nog een paar.
Woon in de kop van Overijssel.

And The Only One

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 13:24
ten eerste : het lykt my heel erg sterk dat een computer nog maar IETS doet als de bios stuk is .. oude vga kaart of niet

maar ik ken het probleem, ik heb vorig jaar dit mainboard (aopen ax6b) gehad van een vriend van mij gehad omdat die bioz ook gaar was (stroom viel uit tydens flashen).

Wat ik heb gedaan, is bioz chip verwijderen en met een begeleidend briefje naar aopen gestuurd .. et voila .. een week later kreeg ik 'm trug .. weer helemaal geflashed !

Dusse .. je kan nu naar mijn id helemaal niets met die pc, en ik adviseer je om even contact op te nemen met Epox, en even het probleem voor te leggen, en te vragen of zij dat voor je op kunnen lossen (zo merk je gelyk of een bedryf een beetje service verleent of niet!!)!

Suc6!

Verwijderd

De meeste biossen bevatten tegenwoordig een stukje geheugen dat NIET geflashed wordt, en dat bevat een klein stukje code dat wordt uitgevoerd als de flash-bios verder niet startbaar is.
ALS dat stukje code er nog WEL goed instaat, is het vaak mogelijk om nog met een floppy te booten; en dus de flash-procedure automatisch nog eens te laten proberen. Met een antieke ISA vga-kaart heb je daar dan vaak nog een paar meldingen op je scherm bij ook, maar dat is niet noodzakelijk, 't moet ook zonder scherm wel kunnen.

Ik de gevallen waarin dit recovery bootblock ook niet meer werkt (of, zoals bij mij ooit het geval was, als ie je floppydrive niet goed aanstuurt :( ) moet je inderdaad echt ergens extern je bios opnieuw laten flashen. Maar het is dus wel degelijk mogelijk om (soms) na een mislukte flash nog van flop te booten, zei het dan zonder beeld op PCI- of AGP-kaarten (dat aansturen kostte blijkbaar teveel code, chipsets initialiseren etc, dus hebben ze alleen de ISA-VGA aansturingscode geimplementeerd).

Maar eh, is het ondertussen al gelukt?

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Mis ik iets???? Als je BIOS toch hebt verfucked dan werkt toch helemaal niets meer.

Dan kun je toch ook niet met een ISA kaart booten????

Me BP6 doet het niet met ISA videokaart, dus dat zou ook niet werken.

• dyna18
Allemaal harstikke bedankt voor jullie reactie en meedenken.

Ik heb uiteindelijk mijn BIOS kunnen herprogrammeren bij de jongen van deze site:
http://www.flashbios.org/

Hij heeft daar een speciale programmeer hardwaretool voor. Dus mocht je ook eens problemen hebben met je BIOS, check hem dan ff uit.

Zelf raad hij trouwens het hotswappen af. Volgens hem gaat dat in 95% van de gevallen mis (lijkt mij trouwens wel erg veel).

• FreeRider
Hotswappen werkt prima. Ik doe het zeer regelmatig (met Chaintech en Abit borden vooral)
Zorg dat je weet welke BIOS je waar in flasht !!!!

Verwijderd

idd... zo heb ik in de bios van een collega van me OOK een verkeerde geflashed.. dus toen zat ik met 2 kadoeke systemen...
gelukkig had ik nog een ISA kaart waarmee ik de boel alsnog kon redden.... (na een paar uurtjes zweten, want dat was voor mij toen ook de eerste keer....)

maar toen heb ik dus gewoon op internet lopen zoeken wat je moest doen...

a real tweaker can find the info he needs... a real tweaker shares his knowledge.. hmmmmzzzz

mzzlz
;)
Pagina: 1