2D kwaliteit, erm.. waaraan zie je dat het best?

Pagina: 1
Acties:

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-07 17:23

FoggyFreek

I'm a llama again!

Topicstarter
Zit te twijfelen tussen Radeon8500 voor 199,- en Geforce Ti4200 voor 195,-

die laatste heeft volgens sommige benchmarks een belabberde 2D kwaliteit. Wat moet ik me daarbij voorstellen ?

-- Altijd blijven prutsen --

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Wazige lettertjes, schaduweffecten enz.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-07 17:23

FoggyFreek

I'm a llama again!

Topicstarter
Maar klopt die stelling over de Geforce4 ti4200 ook ?
is Radeon8500 2d beter ?

-- Altijd blijven prutsen --

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Ik zag ooit eens het beeld met een tnt2pro op een 19"inch scherm, het beeld was verschrikkelijk brak, het scherm stond op 1280*1024, op zijn scherm zou dat toch moeten lukken, was tco99. De radeon heeft onmiskenbaar beter beeld dan gelijk welke nvidia, nadeel is dat hij ietsje trager is en je driverproblemen kan kijgen, beste is dus clean install, maar IMHO loont het nu de moeite niet om nog een gf of radeon te kopen, zelf zit ik nu ook zonder kaart (rip) en twijfelde zelf ook tussen gf4ti of r8500, w88 op de matrox ga ik doen, snelste kaart, modernste features, beste beeldkwaliteit en tv out die er is, alleen de prijs zal ff slikken zijn, maar je krijgt garantie dat ze zeker 2 generaties mee zal gaan, dit i.t.t r200 en gf4 die beide toch "oud" zijn (r200 half jaar, gf4=gf3 maar sneller en met 2e vertex shader, parhelia heeft er 4 die per stuk sneller zijn ter indicatie)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Wildfire

Joy to the world!

Eén van de aspecten van de GeForce4 reeks is de sterk verbeterde 2D-kwaliteit.

Zelf heb ik niets gemerkt van slechte 2D-kwaliteit bij mijn GeForce1 DDR, GeForce2 GTS en GeForce3 Ti200. Dat komt wellicht door mijn resolutie van 1024x768...

In ieder geval, ik heb al diverse reviews gezien waarin werd gezegd dat de 2D-kwaliteit idd flink vooruit was gegaan.

Ik zou dan gewoon gaan voor de snelste kaart met de beste driverondersteuning en dat is volgens mij de GeForce4 Ti4200...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Ik blijf het ook een 'vaag' punt vinden dat gezanik over slechte 2D kwaliteit bij Geforce kaartjes.

Misschien dat ik het wel enigszins begrijp, aangezien ik een 2 weekjes een GF1 kaartje van ASUS (V6800)in mijn PCtje heb gehad. Deze had ik tijdelijk uitgewisseld met iemand, hij had mij V7700 (GF2) gekregen. Die V6800 was echt wazig en vaag terwijl die V7700 echt heel scherp en helder is!
Dat viel hem ook al op op zijn pc en monitor. Hij had (inmiddels alweer 1,5 jaar geleden) dan ook direct een GF2 V7700 aangeschaft ;)...

Toch bleef ik enigszins bezeten van dit 2D-kwaliteit-gebeuren en las constant weer terug dat de Matrox G400 een UNIEK fantastische 2D kwaliteit zou hebben en met kop en schouders boven alle andere videokaarten uitstak. Nou dat wilde ik wel eens ervaren.
Ik een G400 gekocht voor de test en om in een andere pc te kunnen zetten... maar ik zag totaal geen verschil met mijn GF2 (V7700). Het enige verschil wat er was is dat die G400 WAARDELOOS was in 3D. Die heb ik dus zo snel mogelijk uit mijn pctje geschroefd en in die andere pc gezet.

Naar mijn mening is die superioriteit van Matrox in 2D dan ook erg overdreven, en ja ik heb het allemaal in 1280x960 getest (de resolutie waar ik altijd op draai)... 1600x1200 weet ik eigenlijk niet eens meer maar dat vind ik ook niet zo interessant en kan me niet voorstellen dat dat ineens veel uitmaakt. Mijn monitor lijkt me ook goed genoeg (Iiyama A901HT...Sony trinitron buisje) om onderscheid te kunnen maken en wat te kunnen testen.

En helemaal nu die GF4 verbeterde 2D schijnt te hebben en dat daar meer aandacht aan besteed schijnt te zijn... kan het dan nog zijn dat je met een wazig/vaag/onscherp beeld zit? Lijkt me sterk.

Per merk kan het misschien verschillen aangezien het zo schijnt te zijn dat het daar vooral aan ligt, de filters die er aan de chipset toegevoegd worden a.h.w.

Maar als iemand linkjes heeft naar sites met test van GF4 kaarten die beweren dat de 2D niet goed is zoals de topicstarter beweert, post die links dan even! Ben benieuwd.

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:02
Op vrijdag 17 mei 2002 20:53 schreef SALLY het volgende:
Naar mijn mening is die superioriteit van Matrox in 2D dan ook erg overdreven, en ja ik heb het allemaal in 1280x960 getest (de resolutie waar ik altijd op draai)... 1600x1200 weet ik eigenlijk niet eens meer maar dat vind ik ook niet zo interessant en kan me niet voorstellen dat dat ineens veel uitmaakt.
Juist op hogere resoluties merk je het grote verschil in 2D kwaliteit. En soms is de monitor dan nog meestal de bottleneck.

Een Matrox videokaart is echt wel beter in 2D dan een andere videokaart.

In deze review http://www.tecchannel.de/hardware/583/1.html (Wel in het duits :o) wordt alles een beetje dudelijk gemaakt en worden verschillende kaarten getest op hun signaal uitgang.

De kaarten werden getest op een reso van 1280x1024x32@85Hz. Zie de tabel http://www.tecchannel.de/tecdaten/show.php3?article=583

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Die voodoo5 komt er wel slecht vanaf zeg, terwijl ik die wel zo mooi vindt op m'n desktop dan m'n Geforce2MX. Ik doe altijd 1024x768. Ik vindt m'n Voodoo veel 'voller' dan die Geforce die juist een beetje een 'leeg' beeld geeft, ik kijk niet echt naar scherpte ofzo, gewoon naar het gevoel dat het mij geeft.

www.nintendocasemods.com

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Op zaterdag 18 mei 2002 15:06 schreef KeiFront het volgende:

[..]

Een Matrox videokaart is echt wel beter in 2D dan een andere videokaart.
Tja, maar jij hebt dan ook 3 matrox kaarten, dan ga je niet zeggen dat het slechter is >:)

Verwijderd

Mijn Leadtek gf3ti200 kaart is eenenorme verbetering t.o.v mijn gf2mx van crerative. In alle opzichten, maar vooral in beeldkwaliteit. Dat is op mijn schermpje erg goed te zien (pHILIPS 107p) vooral in (heel)hoge resoluies. Met mijn oude kaart was hij op 1920*1440 helemaal vaag, en kon ik de letters niet god meer lezen en was het knipperen van het beeldscherm (60Hz) veel vervelender dan nu. Nou gebruik ik die resolutie niet zo vaak, maar het beeld is zelfs in 800*600 zichtbaar scherper Nou moet ik zeggen dat ik nog nooit (bij wie dan ook) beere beeldkwaliteit heb gezien. Dus zou ik voor een leadtek kaart gaan ti4200 als die al uit is. Dan is je beeldkwaliteit net zo goed als matrox, naar wat ik heb gezien.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:06
Op vrijdag 17 mei 2002 20:53 schreef SALLY het volgende:
Ik blijf het ook een 'vaag' punt vinden dat gezanik over slechte 2D kwaliteit bij Geforce kaartjes.

Toch bleef ik enigszins bezeten van dit 2D-kwaliteit-gebeuren en las constant weer terug dat de Matrox G400 een UNIEK fantastische 2D kwaliteit zou hebben en met kop en schouders boven alle andere videokaarten uitstak. Nou dat wilde ik wel eens ervaren.
Ik een G400 gekocht voor de test en om in een andere pc te kunnen zetten... maar ik zag totaal geen verschil met mijn GF2 (V7700).
Het verschil tussen mijn Elsa GF3 en de Radeon 8500 is echt gigantisch, maar dan alleen op 1600x1200 en daarboven.
Ben blij dat ik van die kaart af ben.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verschillen in 2D beeldkwaliteit merk je pas echt op resoluties van 1600*1200 of hoger met een refreshrate van minimaal 75Hz. Ik heb een Matrox G450 PCI die een aanmerkelijk scherper beeld levert dan een Radeon DDR 64MB, terwijl die al duidelijk beter was dan de GeForce1 (met nieuwere GeForce heb ik geen ervaring).

Als je uitsluitend op 1024*768 draait hoef je je niet zo druk te maken om de beeldkwaliteit.

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:02
Op zaterdag 18 mei 2002 15:28 schreef VinnieM het volgende:
Tja, maar jij hebt dan ook 3 matrox kaarten, dan ga je niet zeggen dat het slechter is >:)
*D >:)

Ik heb ook een Voodoo 5 5500 en deze is merkelijk slechter dan mijn G400 (1600*1200@85Hz glashelder). Blijkt trouwens ook uit de resultaten :).

Ik Heb ook ooit een Geforce 2 gehad maar die was om te janken, zo slecht was de beeldkwaliteit, ik heb hem gelukkig snel kunnen verkopen.

• SkoolieDie
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kwaliteit van je monitor is ook erg belangrijk.
Als je een Eizo hebt zoals ik ( even stoer doen *D ) dan worden de verschillen opeens veel groter.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:03
Goede monitor voegt al een heleboel toe aan je beeldkwaliteit

Verder valt het met een geforce van een merk als Asus wel wat mee (alhoewel, op school hebben we griemelende Asus V7100 Magics, kan natuurlijk ook aan die LG Flatron schermen liggen, tis nou eenmaal low-budget + low-budget wat ze nemen op school).

Wat betreft Matrox op en top: je gelooft het niet, 2D is 2D zeg je altijd, totdat je een Matrox gezien hebt. Beeld is veel voller qua kleuren, veel scherper en het doet gewoon vriendelijker aan.

Persoonlijk heb ik niets tegen op een Geforce2MX van Sparkle, Asus, Abit of Leadtek, maar als je met brakke merken als Daytona begint te smijten, kan zelfs een Matrox chip dat niet goed maken met zulke brakke onderdelen op een plankje :r

Als je ogen je lief zijn: neem geen Kyro(2) van hercules, de 2D kwaliteit valt me al tegen op 1024x768x16 op een 15" monitor waar een Diamond Viper2, Trident 9680, 9440 en 9400 gewoon perfect beeld geven. Hercules heeft gewoon een Geforce2MX plank genomen met lage kwaliteit filters en er vervolgens een Kyro chip met slomere RAMDAC opgezet.

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Op zaterdag 18 mei 2002 16:36 schreef _JGC_ het volgende:
Goede monitor voegt al een heleboel toe aan je beeldkwaliteit

Verder valt het met een geforce van een merk als Asus wel wat mee (alhoewel, op school hebben we griemelende Asus V7100 Magics, kan natuurlijk ook aan die LG Flatron schermen liggen, tis nou eenmaal low-budget + low-budget wat ze nemen op school).

Wat betreft Matrox op en top: je gelooft het niet, 2D is 2D zeg je altijd, totdat je een Matrox gezien hebt. Beeld is veel voller qua kleuren, veel scherper en het doet gewoon vriendelijker aan.

Persoonlijk heb ik niets tegen op een Geforce2MX van Sparkle, Asus, Abit of Leadtek, maar als je met brakke merken als Daytona begint te smijten, kan zelfs een Matrox chip dat niet goed maken met zulke brakke onderdelen op een plankje :r

Als je ogen je lief zijn: neem geen Kyro(2) van hercules, de 2D kwaliteit valt me al tegen op 1024x768x16 op een 15" monitor waar een Diamond Viper2, Trident 9680, 9440 en 9400 gewoon perfect beeld geven. Hercules heeft gewoon een Geforce2MX plank genomen met lage kwaliteit filters en er vervolgens een Kyro chip met slomere RAMDAC opgezet.
ik was overgestapt van een Diamond TNT2 naar een ASUSV6800 (GeForce1DDR), naar een tijdje ben ik weer teruggegaan naar de TNT2 omdat die GeForce gewoon brak was op 1600*1200@85Hz :(

Ik vestig nu dus ook al mijn hoop op de Pharhelia >:)

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Als je goeie 2D kwaliteit en een redelijk snelle kaart hebben wil zou ik voor de ATI Radeon 8500 gaan.
Heb zelf ook een Radeon 8500 en de kwaliteit bevalt me prima :D
De ti4200 is sneller dan de Radeon, maar ik weet niet of die kaart wel goeie 2D kwaliteit heeft, heb namelijk nooit een GeForce kaart gehad.

Ik had eerst een Kyro 1, die kwaliteit was pas brak :r vergeleken bij een Radeon 8500.

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:09

MartNL

Ik had een radeon8500 die trouwens erg goed beviel.
Nu heb ik een leadtek geforce4 ti4600 .
En de 2d is volgens mij net zo goed als bij de radeon.
Die trouwens wel de helft kost van deze. :)
Pagina: 1