SB PCI 128 en een MSI K7T-Pro mainboard?!

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaFreakda
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik heb nu al een tijd een probleem met mijn geluidskaart, een pci 128 van creative.
Een mp3tje luisteren gaat nog, maar als ik daarbij ga internetten begint het gekl**t.
Zodra er bewegende dingen op mijn scherm komen, zoals banners, gaat het geluid heel erg piepen. Mijn cordless wheelmouse van logitech gaat dan ook helemaal flippen . Ditzelfde gebeurt ook als ik een spel speel.
Als ik de muziek stopzet werkt alles weer normaal, en als er geen bewegende dingen zijn werkt het ook allemaal goed.

Ik heb de 'nieuwste' drivers voor mijn pci128, en ik sta voor een raadsel. Zelfs alles opnieuw installeren, na formateren, helpt niet.

Ik las enkele topics hieronder een soortgelijk probleem, en daar werd gezegd dat het zou komen door mijn moederbord i.c.m. de pci128. Mijn moederbord is een MSI K7T-Pro.

Heeft iemand enig idee wat hier de oplossing voor is?

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Welke OS gebruik je?

• DaFreakda
Mijn OS is windows 98 sec. edition...

Ben er nog steeds niet uit.

• ETM
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

ik heb hetzelfde probleem ,maar in ieder geval wel een 300 watt voeding zoals aangeraden bij een amd proc dus daar ligt het ook niet aan. zelfde mobo en zelfde gel.kaart ik ben nog steeds niet van me probleem af ,maar ik zelf dacht altijd dat het misschien aan de cache van je chip zou liggen ,maar dat slaat natuurlijk nergens op aangezien mijn celeron er geen last van heeft (en die heeft toch echt wel minder cache)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• DaFreakda
Ik snap het ook nog steeds niet.
Een MSI K7T-Pro mainboard heeft volgens mij vaak een Chip Integrated audio-optie, ik heb in de bios deze sound optie wel gedisabled. Misschien lag het daaraan dacht ik toen ik las dat er een onboard sound op zat( http://www.msi-computer.nl/Product/mainboard/k7tpro.htm).

Alles stond al op 'disable', was dus goed. Het probleem is er alleen nog steeds.

Ik hoop er nog een oplossing voor te vinden, want dit is echt K*T

Verwijderd

ìk heb ook een msi-k7t pro bij mij hetzelfde probleem ,alleen ik gebruik nog de chip?
Volgens mij ligt het gewoon aan het moederbord.....?

Ray_NL

Verwijderd

Het ligt geloof ik aan de VIA chipset. De pci bus raakt overbelast bij grote belasting en kan een aanroep van de geluidskaart niet optijd beantwoorden. (zoiets was het, vraag me niet naar details). Hierdoor zou het storen door worden veroorzaakt. Ben nu zelf aan het kijken naar een turtlebeach quadzilla.
Als je geen gebruik maakt van 4 speakers, moet je even de support op 2 speakers zetten, dan is het ook over, maar ik wil er 4!!! :(

• ETM
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

klinkt logisch ,dat van die chipset enigste tegenwoord wat ik dan heb is ,ik heb het probleem dus ook als ik de onboard card gebruik. snappie dan nog waarom die kraakt?
ik denk toch wel ,dat ze daarover nagedacht hebben bij het ontwerpen van het mobo.

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Verwijderd

Zou anders wel heeel kortzichtig zijn... Ik heb er zelf alleen last van als ik eax ingeschakeld heb (zie 1 van mijn topics). Ik vraag me alleen af of de quadzilla van turtle beach er ook last van zal hebben als ik die aanschaf. Ik vind het maar mooie klotuh moederborden, dat onderdeel hoort juist het meest compatibel te zijn.

Verwijderd

Dit is maar een wilde gok, maar als je iets van bussthrotle=1 in system.ini ofzozet dat het over gaat...
Dit moet je Niet doen !!!!!!!!!! Ik vraag het alleen maar aan de expers of het hieraan kan liggen.

Verwijderd

Tipje : update je BIOS, dan gaat het in de meeste gevallen weg...

• DaFreakda
Uiteindelijk een heel logische oplossing, gewoon je BIOS updaten en voila, alles werkt naar behoren.
Hieronder de link naar de website waar je de biosupdate kunt downloaden, officieel van MSI. Volg alles precies wat in de readme file staat, en probleem opgelost!

http://www.msi-computer.nl/Support/BIOS/mainboard/6330.htm

• Templar
  • Laatst online: 12-08 21:51
Ik heb ook een soundblaster PCI128 met 4 kanalen en een ASUS A7V moederbord, ik had geen problemen met de kaart totdat ik Star Trek: Elite Force installeerde, vervolgens begon het speelgeluid en effecten weg te vallen en er kwam een soort gepiep voor in de plaats, sluit ik het spel, heb ik het nog steeds??? Ik hoorde ook iets van audiokaarten met een Ensoniq chipje en een Windows bug, patch: update voor IRQ-besturing. Wie weet er meer van? Bij Creative staat niets op de website en bij M$ ook niet.

HELP HELP HELP!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Dit is een stukje uit een mailtje van de discussie die ik met een aantal mensen hier al over gevoerd heb (van Asus, MSI, iemand uit Zuid Africa en een Rus)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Well about the IRQ-handling-problem on a KT133-based-board, I can only
refer to my own experience. None of the main-board manufacturers have
(officially) published any info relating this problem ;(
But I can say the guys at Asus were really glad the problem also occurred
on the MSI-board (K7T-pro, not yet the k7t-pro-2) and vise-versa.
I've had some discussions with both about this problem, so far without any
result (well, my computer-knowledge has improved)

The problem:
While the CPU (Duron/T-bird) is occupied for almost 100% (like running
Seti@home) the other devices can't be accessed real-time.
Like the MP-3's you're playing are hicking.

likely-cause:
The AMD-proc.'s use the EV-6 bus to communicate with the chipset.
This is a dual-pumped-bus, so the communication with the chipset is quite
fast (almost like it's operating at 200 MHz)
The problem seems to occur when the buffers from and to the CPU (or
chipset) are filled, because of the slower communication with the memory (perhaps I'll test it on a machine with 2 single-sided Dimm's next
thursday, to test the bank-interleaving-performance (like 2*64 MB))
This because it happens more often with Seti than with RC-5. Both keep the
CPU for almost 100% busy, but Seti uses more mem.
So it seems that this causes a noticeable delay, when a proces-switch is
being made.
I also think that IRQ-steering has a pipe-line wich is a bit too long (If
I'm correct the KT-133 is based on a very simple PCI-communication
implementation and therfore has a deeper pipeline (read: longer
latency) than usual.

Tested on:
MSI K7T pro
Asus A7V
Jetway-Socket-A-board
Soltek-Socket-A-board
---------------------
Duron 600 (and also Duron 600@950, you're a tweaker, or you're not....)
Duron 750 (newer core/rev.)
Thunderbird 700, 800, 900 and a 750@900 (the last one wasn't completely
stable ;( )
--------------------
PC-133 mem @ both 100-bus (3-2-2) and 133-bus (3-3-3) (couldn't find any
PC133_2-2-2 modules)
-------------------
On-board-sound chips (MSI ans Asus-boards)
SB-128-vibra
SB-Live 1024
Guillemot 128
Guillemot Fortissimo
(both Guillemot cards have a Yamaha XG-chip)
--------------------
Win '98 (NL)
Win '98 SE (UK & NL)
Win ME (UK)
Linux 2.2.12-kernel
Linux 2.2.17-kernel
(both kernels self-made to include the sound-card support in the kernel and not using any module anymore. Note: The Duron didn't work with the
2.2.12 kernel)

So I think I can say that I've tested quite some possibilities ;)
And with all test-systems the problem was reproduce-able

It's nice to have so much at stock and always the newest hardware to play
with (and get paid to play with;) )

Well I hope I made it a bit more clear what I meant and take into account
that the above mentioned possibe causes are just what I think of it and
are not officially supported by VIA.

regards.......[/quote]Dus 't is niet alleen Windows... 't lijkt me iets wat in de hardware zit.
'k moet zeggen een nieuw bios hebbik nog niet geprobeerd (althans niet een nieuwere dan +/- anderhalve maand geleden, toen dit speelde)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1