• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik heb sinds gisteren mijn canon a40 en zit met het volgende probleem (waar ik niet zo gauw een ander topic over vond)

Als ik een foto maak dan zie ik door het "kijkgat" minder dan er uiteindelijk op de foto komt. Wel zit in dit geval het centrum op dezelfde plaats.

Als ik een macro maak en het "kijkgat" gebruik dan verspringt de hele foto een stuk naar boven.

Is dit een normaal verschijnsel of is er iets mis met mijn camera?????

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij macro en digitale zoom moet je het kijkgat niet gebruiken, dat werkt alleen bij optische zoom mee en dan kan het ook best kloppen dat het nog een beetje afwijkt.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Je kan wel gewoon op het lcd kijken toch of niet ??

• Dickster
Ja ik kan i.d.d. gewoon op de lcd kijken, maar dit is mijn eerste van dit soort gadgets en wou wel graag even weten of dit technisch ok was.
Op vrijdag 17 mei 2002 11:30 schreef Bigs het volgende:
Bij macro en digitale zoom moet je het kijkgat niet gebruiken, dat werkt alleen bij optische zoom mee en dan kan het ook best kloppen dat het nog een beetje afwijkt.
Mag ik nou bij macro in combinatie met digitale zoom het kijkgat niet gebruiken. Of mag ik zowel bij macro foto's als bij normale foto's met digitale zoom het kijkgat niet gebruiken.

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

ze noemen het parallax error
klik

Bij een voorwerp verweg is dat te verwaarlozen, maar hoe dichterbij je komt, hoe groter de afwijking.
Bij een macro scheelt het dus heel veel en ben je wel verplicht om je lcd te gebruiken.

hmmm

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:49
Op vrijdag 17 mei 2002 11:41 schreef Dickster het volgende:
Ja ik kan i.d.d. gewoon op de lcd kijken, maar dit is mijn eerste van dit soort gadgets en wou wel graag even weten of dit technisch ok was.
[..]

Mag ik nou bij macro in combinatie met digitale zoom het kijkgat niet gebruiken. Of mag ik zowel bij macro foto's als bij normale foto's met digitale zoom het kijkgat niet gebruiken.
Je moet jezelf eigenlijk aanleren altijd foto's te maken via het LCD scherm. Ik heb ook nog niet zo lang een Digicam, maar ik heb mezelf al geleerd foto's te maken via het schermpje want het werkt veel makkelijker en je ziet toch een stuk meer dan via de optische zoeker.

Join het GoT Pulse-Team!

• joep_k

joep_k

......

Op vrijdag 17 mei 2002 11:54 schreef DenMan het volgende:

[..]

Je moet jezelf eigenlijk aanleren altijd foto's te maken via het LCD scherm. Ik heb ook nog niet zo lang een Digicam, maar ik heb mezelf al geleerd foto's te maken via het schermpje want het werkt veel makkelijker en je ziet toch een stuk meer dan via de optische zoeker.
Met een optische zoeker zie je idd niet alles. Op de ccd komt dus meer beeld. Dus je mist niets van wat je wilde zien. Ook is het makkelijker je cam stil te houden als je door de zoeker kijkt. En je batterijen gaan langer mee, omdat je lcd uit kan.

hmmm

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ken de a40 niet, maar het zal wel het zelfde verschil zijn zoals met normale (kijkgat) camera's en de spiegelreflex camera's. Het verschil is dat je met spiegelreflex (of een lcd schermpje) ziet wat de camera ook echt ziet en met een kijkgat zie je dat gewoon nooit precies hetzelfde (je kijk er immers hoger doorheen).

Mijn YouTube kanaal

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik vind juist dat je zelf moet aanleren wat de parallax is van je camera en dat je oefent om hele tijd alleen foto's te maken vanuit je zoeker en niet mbv je lcdscherm.

2 voordelen iig:

1 je bespaart een hoop energie. En dan heb ik het over je accu. Een LCDscherm vreet stroom.

2 als je de zoeker gebruikt en je camera vasthoudt met 2 handen, dan neem je een veel stabielere positie aan dan wanneer je een lcd gebruik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Dickster
Op vrijdag 17 mei 2002 12:27 schreef joep_k het volgende:

[..]

Met een optische zoeker zie je idd niet alles. Op de ccd komt dus meer beeld. Dus je mist niets van wat je wilde zien. Ook is het makkelijker je cam stil te houden als je door de zoeker kijkt. En je batterijen gaan langer mee, omdat je lcd uit kan.
Voor alles zo exact mogelijk te zien moet ik toch juist de lcd gebruiken??? Of heb ik de vorige reply's dan verkeerd begrepen?

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:49
Op vrijdag 17 mei 2002 12:55 schreef Dickster het volgende:

[..]

Voor alles zo exact mogelijk te zien moet ik toch juist de lcd gebruiken??? Of heb ik de vorige reply's dan verkeerd begrepen?
ja, voor een zo'n precies mogelijk beeld moet je inderdaad het LCD scherm gebruiken. Op mijn Canon S30 zie ik bijvoorbeeld maar 84% via de optische zoeker, maar iets van 95% via het LCD scherm. Het enige nadeel is dus dat je LCD scherm stroom vreet en je met de optische zoeker stabieler bent.

Join het GoT Pulse-Team!

• joep_k

joep_k

......

Op vrijdag 17 mei 2002 12:55 schreef Dickster het volgende:

[..]

ja dat is zeker waar, maar door de optische zie je een kleiner beeld (bij de mijne iig). dus als je de foto maakt, zie je precies wat je wilt + nog een beetje meer.
Je zult dus niets missen, omdat het er buiten valt

hmmm

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op vrijdag 17 mei 2002 11:54 schreef DenMan het volgende:
- In sterk zonlicht is de LCD niet goed zichtbar
- De LCD vreet stroom
- Je kan je camera niet stevig vasthouden
- Je ziet er debiel uit, het is dan ook wel overduidelijk dat je een dure cam hebt, dus ben je opeens een verhoogd risico op diefstal.

Het "kijkgat" het een optische zoeker. Omdat het niet op dezelfde plaatsals de lens zit zie je daardoor iets anders. Hoe dichterbij je komt hoe groter de afwijking lijkt. Je moet er me eom leren gaan. Na een tijdje weet je vanzelf wat er wel/niet op komt. Iedere compactcamera last van dit verschijnsel. Bij digitale camera's heb je een LCD hebt waarmee je doro de lens kunt kijken.

Zogenaamde Spiegelreflex camera's zijn nog handig, zij hebben een spiegelsysteem dat het licht door de lens naar de optische zoeker stuurt. Ideaal dus.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Koffievlek.nl
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09-2025
Maar dit verschil staat gewoon in je handleiding hoor...

RTFM dus! :P

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-03 21:32
Ben ik blij dat ik dat niet heb, ik heb en evf kijkgat, "electronic view finder" lijkt veel op wat camcorders ook hebben als "kijkgat" dus das meteen ook weer voor sommigen zijn nadeel..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

kijkgat noemt men zoeker

probleem waar je het over hebt is parallax, en is al zo oud als de zoekercamera (erg oud). Parallax komt doordat de zoeker naast (of boven of schuinboven) de lens zit, en zodoende een iets verschoven beeld ziet van de werkelijkheid. In het verafgebied (>8 meter) maakt dat nix uit, maar in het dichtbijgebied kan het storend zijn. Er is mee te leven als je je camera goed kent, betere zoekers hebben een correctie in de zoeker of lijnen die aangeven hoe sterk de parallax is in het dichtbijgebied. Bij normale fotocamera's is het voordeel van een (meet)zoekercamera het lagere geluidsniveau omdat er geen spiegel opgeklapt hoeft te worden (geen probleem bij het gros van de digicams) en omdat er vaak centraalsluiters gebruikt worden (zoals die in veel digicams gebruikt worden).

Over het 'gebruik altijd je lcd' : Een gewone zoeker is nog altijd makkelijk als je niet zo ruim in de batterijen zit. Mijn Olympus c2040z gebruikt zonder lcd <10 mA, met lcd 590 mA, tel uit je winst......

...And the world goes on racing, like the world always will...

• Dickster
Op vrijdag 17 mei 2002 18:43 schreef marco_bakker het volgende:
Maar dit verschil staat gewoon in je handleiding hoor...

RTFM dus! :P
The fucking manual is in het Duits. :r

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Dan download je de engelse...

• joep_k

joep_k

......

help die arme dickester nou een beetje jongens

die kan je alle canon manuals halen in het engels
http://www.powershot.com/powershot2/customer/manual.html

hmmm

• Dickster
Op zaterdag 18 mei 2002 11:54 schreef joep_k het volgende:
help die arme dickester nou een beetje jongens

die kan je alle canon manuals halen in het engels
http://www.powershot.com/powershot2/customer/manual.html
Helemaal perfect....daar was ik naar aan het zoeken. Had zelfs al een mail naar canon gestuurd.

• joep_k

joep_k

......

Op zaterdag 18 mei 2002 14:07 schreef Dickster het volgende:

[..]

Helemaal perfect....daar was ik naar aan het zoeken. Had zelfs al een mail naar canon gestuurd.
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~g.straetmans/pimatyourservice.gif At Your Service

hmmm

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03 21:06
In de handleiding van de Cam staat ook dat de viewfinder maar 80% van het totale beeld laat zien... Beetje jammer opzich, maar 9 van de 10 keer gebruik je toch je LCDtje :)

tja...

Pagina: 1