Abit KT7 biosvirus :(

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Hoi,

Mijn vader heeft gister een virus opgelopen, naam weet ik niet meer, kon hem er ook niet uit krijgen zonder te formateren. Na het formateren was de HDD schoon, Windows opnieuw geïnstalled maar toen zag NAV opnieuw het virus. Toen heb ik de partities weggegooid, computer uitgedaan, stekker er uit en een half uur later weer aangedaan, Windows geïnstalled, maar toen weer dat f*cking virus. Met NAV proberen te verwijderen, zonder succes helaas. Computer opnieuw opgestart en sindsdien zie ik allemaal vreemde tekens tijdens het BIOS post-up. Videobios is wel normaal, maar de rest is onleesbaar. Kan dit een BIOS-virus zijn? Zoja, kan het zijn dat het ook steeds erger wordt (dat het systeem helemaal niets meer doet ofzo? In dat geval, wat kan ik dan het beste doen? Een nieuw mobo kopen of opsturen ter vervanging van de BIOS chip? Het valt helaas buiten de garantie, het is al tweeënhalf jaar oud.

Please help

Verwijderd

clear je bios even door of een jumper te resettten, pc aanzetten, pc uit, jumper weer terug, of door de batterij er even uit te halen...

kan zijn dat je bios settings brak zijn

• LollieStick
beetje dom van me om dat er niet bij te zetten, maar dat heb ik al gedaan.

edit:

op delete drukken tijdens de post-up werkt ook niet meer. dan crasht ie :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer je BIOS opnieuw te flashen en maak de harddisk schoon met een low-level format utility dat vast wel op de website van de harddiskfabrikant staat :)

Weet je ook het exacte naam van de virus, zoals die wordt weergegeven door NAV? Een virus dat de BIOS aantast is namelijk vrij zeldzaam. Ik dacht zelf meer aan een virus dat zich nestelt op de MBR van de harddisk, wat niet altijd wordt verwijderd bij het weggooien van partities, formatteren enzo..

• LollieStick
Op vrijdag 17 mei 2002 09:52 schreef BalusC het volgende:
Probeer je BIOS opnieuw te flashen en maak de harddisk schoon met een low-level format utility dat vast wel op de website van de harddiskfabrikant staat :)

Weet je ook het exacte naam van de virus, zoals die wordt weergegeven door NAV? Een virus dat de BIOS aantast is namelijk vrij zeldzaam. Ik dacht zelf meer aan een virus dat zich nestelt op de MBR van de harddisk, wat niet altijd wordt verwijderd bij het weggooien van partities, formatteren enzo..
Low-level format ga ik even doen zodra ik thuis ben. Maar kan dat ook verklaren dat de tekens van het BIOS (mobo type, revisie etc.) niet te lezen zijn? En kan dat ook verklaren dat ik niet in het BIOS kan komen? Er zitten overigens twee maxtors in.

Ik heb opgeschreven wat ik krijg bij het detecteren van de schijven:

normaal:
code:
1
2
3
4
Detecting primary master: Maxtor 20GB 7200RPM
Detecting primary slave: AOpen 40x12x DVD-ROM\
Detecting secondary master: Maxtor 15 GB 5400RPM
Detecting secondary slave: AOpen CRW1232 rev. 1.31

Dir krijg ik ongeveer (heb tekens die het meest in de buurt komen gezocht in Word):
code:
1
2
3
?@¢&# æ―│≥⌠ &@@>=: Maxtor 20GB 7200RPM
?@¢&# æ―│≥⌠ ╝╢∩: AOpen 40x12x DVD-ROM
etc.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 17 mei 2002 09:52 schreef BalusC het volgende:

NOOIT LOW LEVEL FORMATTEN

Sorry voor het geschreeuw, maar dat moet je dus echt niet doen, tenzij je de HD wil mollen, flash de bios maar gewoon, dat zou het moeten oplossen.

Daarna ff fdisk doen en fdisk /mbr, dat moet voldoende zijn.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 17 mei 2002 10:01 schreef bas_konings het volgende:
Daarna ff fdisk doen en fdisk /mbr, dat moet voldoende zijn.
Lees jij dit maar eens: http://www.cknow.com/vtutor/vtfdiskmbr.htm

edit:

Hier staat ook nog zo'n stukje.
En wat dat low-level formatteren betreft, het kan inderdaad goed fout gaan als je 3rd party software gebruikt.. Je kunt beter zeggen gebruik alleen de low level format utility van de harddisk fabrikant!

• itsme
  • Niet online
Op vrijdag 17 mei 2002 10:04 schreef BalusC het volgende:

[..]

Lees jij dit maar eens: http://www.cknow.com/vtutor/vtfdiskmbr.htm
1. Er staat ok niet doe een Low level format
2. Vaak fixed t de drive wel
3. Er staat:

FDISK/MBR against such integrity systems has a wide range of effects depending on the design of the system, from simply warning you of a change to the MBR to completely locking you out of your hard drive until the system is reinstalled/reconfigured.

Zn huidige data gaat verloren, maar die is toch al weg

4, Er staat:

I know of a boot virus attack that has only been partially implemented in a real world virus to date, where FDISK/MBR would apparently clean the virus, but on rebooting from the hard drive, the virus would be able to reinstall itself and would "know" that a (clumsy) disinfection attempt had been made against it. If the virus' author was so inclined, this could be used as a trigger for some nasty payload (like reformatting your drive).

Als dat t side effect is boeid t niet de data is al weg.

Low level format is sowieso fataal.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• LollieStick
Oke, ik heb het BIOS opnieuw geflashed, maar nu post ie helemaal niet meer. Heb het al opnieuw gereset. Krijg ook geen pieptonen o.i.d. Simply een oranje ledje van de monitor. Ik had de IDE-kabels losgetrokken dus dat kon geen effect hebben. Ik heb op een schone floppy gemaakt op een andere pc het bios gezet. Gecontroleerd of de grote van het bestand klopte en uitgepakt. Geen fouten, flashen leek allemaal goed te gaan, maar geen Post-up, ook niet met HDD's. Iemand nog een oplossing? Ik vrees dat het mobo dood is :'(

• itsme
  • Niet online
Leuke 2e link:
The preferred method is to restore a backup copy, made in advance. This can be done using some antivirus programs, the MIRROR /PARTN command in DOS, or with specialized software, such as Norton Utilities.
Dus zet liever een image terug
What About FDISK /MBR? For many, but not all, viruses which infect the MBR, the FDISK /MBR command (DOS 5 and up), can be used, but only if the DIR command produces a directory listing after a cold boot from an uninfected boot diskette. If an invalid drive specification message results instead, do NOT use FDISK /MBR; loss of access to the hard disk can result.
Dus als dir t doet gewoon doen.

En om t compleet te maken uit het zelfde stukkie:
Avoid Low-Level Formatting:
It is almost always unwise to perform a LOW-level physical format of all tracks on a hard disk, since access to IDE-type hard disks can be lost, if the process is done improperly. If the manufacturer recommends it, use the software they provide for this purpose.
Niet low-level formatten dus |:(

• itsme
  • Niet online
Op vrijdag 17 mei 2002 10:15 schreef LinuxUser het volgende:
Oke, ik heb het BIOS opnieuw geflashed, maar nu post ie helemaal niet meer. Heb het al opnieuw gereset. Krijg ook geen pieptonen o.i.d. Simply een oranje ledje van de monitor. Ik had de IDE-kabels losgetrokken dus dat kon geen effect hebben. Ik heb op een schone floppy gemaakt op een andere pc het bios gezet. Gecontroleerd of de grote van het bestand klopte en uitgepakt. Geen fouten, flashen leek allemaal goed te gaan, maar geen Post-up, ook niet met HDD's. Iemand nog een oplossing? Ik vrees dat het mobo dood is :'(
:'(

Verwijderd

hoi ik heb losse eproms liggen voor kt7 wil je een hebben?? ik stuur hem wel voor je op mail je adresgegevens ff!

• LollieStick
Op vrijdag 17 mei 2002 10:17 schreef gotties het volgende:
hoi ik heb losse eproms liggen voor kt7 wil je een hebben?? ik stuur hem wel voor je op mail je adresgegevens ff!
Van welke release is dat? 1.0, 1.1, 1.2 of 1.3? Volgens mij is dat per release verschillend.

Verwijderd

maakt niet uit!

• LollieStick
Ik denk dat ik hem toch opstuur voor diagnose. Als het te duur wordt, kan ik altijd nog kijken of dat ik een nieuwe koop.

in ieder geval bedankt. Als iemand nog iets weet, kan hij het natuurlijk nog posten.

Verwijderd

eprom is gratis hoor behalve postzegel dan maar ik heb een hele tree eproms liggen en vindt zonde om weg te gooien. (ben niet spaarzaam)!

Verwijderd

dat was waarschijnlijk veroorzaakt door het magistr virus
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.magistr.39921@mm.html

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 10:27 schreef LinuxUser het volgende:
Ik denk dat ik hem toch opstuur voor diagnose. Als het te duur wordt, kan ik altijd nog kijken of dat ik een nieuwe koop.

in ieder geval bedankt. Als iemand nog iets weet, kan hij het natuurlijk nog posten.
Reken maar dat ze wat gaan berekenen ze zullen gewoon afgaan op een Bad flash...valt niet onder garantie je verandert het product ( niet meer in orginele staat etc etc )

Het lijkt me niet nodig om een nieuwe te kopen waarschijnlijk met een nieuwe eeprom gaat het wel weer werken.

effe tussen haakjes: low level ..humm ooit wel eens een schijf voor garantie ingeleverd met bad sectors en dan na een week krijg je schijf terug en geen bad sectors meer ..3 keer raden wat ze er mee gedaan hebben .....

• LollieStick
Op vrijdag 17 mei 2002 10:38 schreef Soul-Rebel het volgende:

[..]

Reken maar dat ze wat gaan berekenen ze zullen gewoon afgaan op een Bad flash...valt niet onder garantie je verandert het product ( niet meer in orginele staat etc etc )

Het lijkt me niet nodig om een nieuwe te kopen waarschijnlijk met een nieuwe eeprom gaat het wel weer werken.

effe tussen haakjes: low level ..humm ooit wel eens een schijf voor garantie ingeleverd met bad sectors en dan na een week krijg je schijf terug en geen bad sectors meer ..3 keer raden wat ze er mee gedaan hebben .....
low-level format >:)

Ik heb met mijn vader overlegd en die wil hem opsturen en eventueel een nieuwe kopen. Dus helaas... :'(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 17 mei 2002 10:16 schreef bas_konings het volgende:
Avoid Low-Level Formatting:
It is almost always unwise to perform a LOW-level physical format of all tracks on a hard disk, since access to IDE-type hard disks can be lost, if the process is done improperly. If the manufacturer recommends it, use the software they provide for this purpose.

Niet low-level formatten dus |:(
Dat is dus volledig afhankelijk van de gebruiker :)

Verwijderd

Is het niet verstandiger en voldeliger als ik je eerst ff een eprom opstuur werkt het daarna nog niet kun je hem gewoon opsturen?? kost je waarschijnlijk veel minder maar moet je zelf maar weten. Ps ik ben er niet illegaal aangekomen ik heb van alle abit boardjes de proms liggen ik heb ze van Abit gekregen op een speciale ABit georganisserd door mijn baas en ik vroeg heel lief en aardig of ik van elk model de eproms mocht hebben heb nu een hele doos vol allemaal gesorteerd op type!

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 12:03 schreef gotties het volgende:
Is het niet verstandiger en voldeliger als ik je eerst ff een eprom opstuur werkt het daarna nog niet kun je hem gewoon opsturen?? kost je waarschijnlijk veel minder maar moet je zelf maar weten. Ps ik ben er niet illegaal aangekomen ik heb van alle abit boardjes de proms liggen ik heb ze van Abit gekregen op een speciale ABit georganisserd door mijn baas en ik vroeg heel lief en aardig of ik van elk model de eproms mocht hebben heb nu een hele doos vol allemaal gesorteerd op type!
Als Linux User nou dat mobo naar mij opstuurt en jij stuurt mij een EEprom, dan kijk ik wel tie het nog doet... >:)

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 12:09 schreef roelandstoter het volgende:

[..]

Als Linux User nou dat mobo naar mij opstuurt en jij stuurt mij een EEprom, dan kijk ik wel tie het nog doet... >:)
geef je adres maar stuur er wel eentje ff op hoor! moet ik het wel morgen doen!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

hmm sounds like a nasty virus

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Op vrijdag 17 mei 2002 10:38 schreef Soul-Rebel het volgende:

[..]

Meestal als ik een schijf inlever is die toch wel echt stuk :)
Soms omdat ze te heet worden bv of omdat lagers te snel kapot gaan.
En dan nog de enkele disk met obscure problemen als koude solderingen en haarscheurtjes in printplaten.
Allemaal problemen die je met een low level formatje niet oplost.

Powered bij meergranenbrood.

• LollieStick
Op vrijdag 17 mei 2002 12:09 schreef roelandstoter het volgende:

[..]

Bedankt, maar het is al niet meer nodig, bord is al naar de begraafplaats :'(

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 20:59 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Bedankt, maar het is al niet meer nodig, bord is al naar de begraafplaats :'(
Ik hoop wel met een gepast afscheid ?? >:)

Verwijderd

Voor zover ik weet zit er op een ABIT KT7 5 jaar garantie. Gewoon even 12V of 24V over wat pootjes van je AGP-slot tot je iets ruikt.

Board opsturen naar Abit: Hij boot opeens niet meer :?

Wedden dat je een nieuwe krijgt :7

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Flashen met nieuwe Bios :?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Op zaterdag 18 mei 2002 18:27 schreef Techz het volgende:
Voor zover ik weet zit er op een ABIT KT7 5 jaar garantie. Gewoon even 12V of 24V over wat pootjes van je AGP-slot tot je iets ruikt.

Board opsturen naar Abit: Hij boot opeens niet meer :?

Wedden dat je een nieuwe krijgt :7
Dit is nou precies waarom prijzen omhoog gaan. Dit moet je juist NIET doen. Erg jammer :(

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• LollieStick
We kopen een nieuwe: AOpen AK77PRo-333 met geheugen op 333 mhz. processor komt later :)

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ik zou eerst ff een vergelijkend warenonderzoek. De Gigabyte variant van KT333 is geloof ik het snelst en nog goedkoper ook >:)

MechWarrior || Monsters Game

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05-2025
niet om lullig te doen ofzo, maar heb je geld over ofzo?
ik zou toch zeker niet de hoop zo snel opgeven voor je "ouwe" hardware.
als je nou die eprom vervangt is de kans vrij groot dat hij het weer gaat doen.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40
Op zondag 19 mei 2002 16:45 schreef irmscher het volgende:
niet om lullig te doen ofzo, maar heb je geld over ofzo?
ik zou toch zeker niet de hoop zo snel opgeven voor je "ouwe" hardware.
als je nou die eprom vervangt is de kans vrij groot dat hij het weer gaat doen.
Inderdaad. Als je het bord echt niet meer wil, stuur het dan op naar mij! :)

edit:

Leuke anekdote:
Een tijdje terug vroeg de oom van mijn vriendin of ik eens zijn PC wou bekijken. Het was een COMPAQ uit zijn bedrijf en hij zei dat die niet meer wou opstarten nadat ie de stekker eens had uitgetrokken omdat de boel vastgelopen was. Tja een reset-knop zat er niet op en "tegenwoordig schakelen de computers niet meer uit als je op de knop drukt" :P
"Tja", zei hij, "wij kopen als ons materiaal bij bedrijf A. Bedrijf B komt alles installeren en onderhouden. Zij hebben de PC bekeken en zeggen dat het moederbord kapot is. Wil jij eens kijken en zeggen wat het probleem is? Je moet je niet haasten, ik heb ondertussen een nieuwe gekocht en daarbij, je mag hem houden, ik ben er toch niks meer mee."
Laagvliegerke dolgelukkig met een "ouwe" COMPAQ naar huis.
Thuis sluit ik alles aan en kom tot de vaststelling dat ik een power-calbe te kort heb voor het scherm (de rest lag op mijn kot). Geen probleem, denk ik, gewoon die boel opstarten en ik zal wel "horen" of hij start. Ik druk de powerknop in. Behalve de voeding en de harde schijf die draait, hoor ik niks. Geen biepje, geen gerammel van de harde schijf.
Ok, denk ik, kast opengooien. Zie ik daar midden op het moederbord een knopje met een "CMOS" er boven en een bliksem er onder. Ik daar natuurlijk op drukken, alles terug aansluiten en dan drukken op die powerknop! Terug hetzelfde als daarnet, maar nu hoor ik de BIOS enkele "foutmeldingen" geven door middel van enkele beepjes. Enkele dagen later heb ik een power-cable bij en sluit mijn scherm er op aan en zie de foutmelding: "WRONG DATE, YOUR BIOS HAS PROBABLY BEEN CLEARED"
Om een lang verhaal kort te maken: ik weet niet wat de eerste keer het probleem was maar na een BIOS-reset ben ik de eigenaar van een PIII 800 met 20gig HD en 128Mb SDRAM. :)
Natuurlijk heb ik dat gemeld aan de oom van mijn vriendin. Die heeft gebeld naar dat onderhoudsbedrijf om eens "vriendelijk zijn mening te zeggen". Enkele dagen later bellen die gasten terug om "toe te geven" dat die PC inderdaad niet stuk was maar wel heel onstabiel is. Die oom kent meer van aardappelen (hij is dan ook groothandelaar) van van PC's en gelooft dat. Bullshit natuurlijk aangezien ik die PC uren heb laten draaien met verschillende benchmark-tools in een lus... Zonder vooraf te formatteren of iets extra's te (her)installeren! Zal mij worst wezen :) Hij wil hem niet terug omdat hij er anders toch één teveel heeft... :)

Verwijderd

Ehm, als NAV een virus herkent, dan kan hij toch ook zien welk virus het is? dan kun je toch kijken naar de eigenschappen van dat virus, en of het zich in een bios nestelt, of in iets anders?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
mm.. ik snap hier ff iets niet.

Je verneukt een plank half door een virus
je probeert m te fixen, en verneukt m nu compleet

Er wordt je GRATIS en VOOR NIX (naja, EUR .34 ofzo voor een postzegel) een nieuwe bios aangeboden...

en je PROBEERT hiet nieteens? Geen tnx voor het aanbod, je koopt gewoon een nieuwe plank?

Nofi, maar waarom open je dan een topic als je toch genoeg geld hebt en gewoon een nieuwe koopt???

Een probleem is er om opgelost te worden, niet gewoon nieuwe kopen. Fixen is de kick van een gotter juist :)

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

Op zondag 19 mei 2002 11:21 schreef LinuxUser het volgende:
We kopen een nieuwe: AOpen AK77PRo-333 met geheugen op 333 mhz. processor komt later :)
zou gewoon een Epox, asus of Gigabyte nemen, maar ja, das MIJN mening. :)

• LollieStick
Op maandag 17 juni 2002 01:18 schreef DJSmiley het volgende:
mm.. ik snap hier ff iets niet.

Je verneukt een plank half door een virus
je probeert m te fixen, en verneukt m nu compleet

Er wordt je GRATIS en VOOR NIX (naja, EUR .34 ofzo voor een postzegel) een nieuwe bios aangeboden...

en je PROBEERT hiet nieteens? Geen tnx voor het aanbod, je koopt gewoon een nieuwe plank?

Nofi, maar waarom open je dan een topic als je toch genoeg geld hebt en gewoon een nieuwe koopt???

Een probleem is er om opgelost te worden, niet gewoon nieuwe kopen. Fixen is de kick van een gotter juist :)
i don't get the point. ik heb bedankt voor het aanbod. :)

En de reden dat er een nieuwe komt is omdat er nog meer kapot is en we geen zin hebben om de kosten hoger uit te laten komen dan ze al zijn :)

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 09:55
Op vrijdag 17 mei 2002 10:17 schreef gotties het volgende:
Het zijn toch flash roms? Mag ik er ook een voor mijn KT7, vond dit topic net na ik zelf een bad flash heb gehad.

Coïtus ergo sum

• toastingnow
  • Laatst online: 18-08 11:01
Ja, mag ik ook eentje van je kopen? Heb ook een nieuwe nodig....flashen is behoorlijk mislukt (foute bios gedownd :()

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Wildfire

Joy to the world!

Dit topic is alweer een maand oud hoor... beetje nutteloos om het omhoog te trappen...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

oud topic enzo
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.