[Scheikunde] Fosfaatgehalte bepalen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31450

Topicstarter
Ik weet dat huiswerk niet mag, maar dit is toch een geval apart...

We zijn op school bezig met veldwerk en daarbij moeten we o.a. het fosfaatgehalte (PO4 3-) van water bepalen. Dit gaat door middel van colrimetri. Het enige probleem is dat de cuvetten nu op zijn. Is er nog enige andere manier om dit aan te tonen? Ik heb beschikking over allerlei chemische stoffen uit een vol scheikunde-kabinet.
Ik zat zelf te denken aan ipv een ijklijn maken deze buisjes naast elkaar te zetten en met het oog het fosfaatgehalte bepalen, maar kan dit nauwkeuriger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 23:15

zerok

geen

Gaat dit echt om slootwater(zal ik maar zeggen) of is het een oplossing met alleen PO4 3- ?

bij een oplossing met alleen PO4 3- kan je (met de computer) gaan titreren met een sterk zuur (HCL) en kijken waar het equivalentie punt te bepalen. Dan is alle base (PO4 3-) omgezet (ik denk in HPO4 3-)

Kan een echte scheikundige hier nog ff naar kijken? als het goed is ben ik blij (moet examen doen dit jaar :) )

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 14:19
HPO43- ?? Waarom heeft ie de zelfde waarde als PO43-?? Moet het niet H3PO4 zijn ofzo?? maar dat is fosfoszuur, en dat krijg je niet zo gemakkelijk..

Maar als je dat doet wat jij bedoeld, krijg je dan geen bufferoplossing??
Heb al jaren geen scheikunde meer gehad, maar dit is het eerste wat in mij op kwam...

Ik zal vanmiddag eens kijken of ik mijn scheikunde prakticum nog ergens heb liggen, volgens mij heb ik daar ook iets met fosfaat gedaan..

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok

zerok

geen

Ik dacht ook dat dit(buffer oplossing) een probleem kon zijn ik las in mijn scheikunde boek dat je op deze manier azijnzuur gehalte kon bereken.
Maar dit is idd een meervoudig zuur dat geeft misschien wat problemen.

Ik denk nog steeds dat het kan maar echt 100% zeker weet ik het niet

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Zuur trucs gaan niet werken; je wil waarschijnlijk
[PO4]+[HPO4]+[H2PO4]+[H3PO4] meten.
'k Heb geen Binas bij de hand, maar een of ander metaalhydroxide erbij pipeteren, en kijken hoeveel er
neerslaat is 1 truc. Nodig is dat metaalhydroxide wel oplost, metaalfosfaat niet (metaal=calcium?). Geleidbaarheid van oplossing zou je kunnen gebruiken als maat voor wannner je fosfaat op is.
Maar 'k ben niet meer zo'n chemo-McGyver.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32156

Gewoon zuur toedruppelen. Bekende concentratie + bekende hoeveelheid zuur + pH en bufferende werking -> 1 omslagpunt, namelijk die van PO4 en HPO4. Dat het fosforzuur in principe 3 protonen kan hebben boeit niet echt aangezien je aan 1 omslagpunt al genoeg hebt om te zien hoeveel molair je hebt.
sim-pel.

[hint] zet het allemaal uit in een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok

zerok

geen

Op vrijdag 17 mei 2002 18:21 schreef Mikado het volgende:
Thnx dacht al dat het zo was maar was niet helemaal zeker.
Bij ons op school hebben we een ph meter op de computer zitten en een machintje(weet de naam niet) om te titreren kan alles in stellen en aan het einde maakt die dan een mooi grafiekje waar je alles uit kan lezen :)

dan is scheikunde opeens een stuk leuker als je met computers en interface kaarten mag klooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55143

ik moet titreren nog altijd met de hand doen :o

vinnik eigenlijk ook wel leuk, maarja, als het sneller kan doen we dat natuurlijk :7
Pagina: 1