[Linux] help! SafeWay netwerkkaart-driver?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 10:35

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo,
Ik ben net begonnen met Linux (me=noob), Mandrake 8.2, alles ging goed, maar m'n netwerk-kaart kent hij niet. Wat nu? Het is een SafeWay kaartje (www.safeway.to), in Windows gewoon "10/100 NIC". Wat nu? Op die website staan geen linux-drivers ofzo. Iemand ervaring/tips?

Thnx!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• VooDoo|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-12-2013
Kijk hier eens :)

Hehe, mijn eerste post @ NOS 8-)

Verwijderd

Ik zou inderdaad gewoon de zoekfunctie op GoT even gebruiken. Grote kans dat het antwoord (wellicht nog uitgebreider dan VooDoo's topic). Het zou handig zijn als je weet welke chipset er op zit en dan kun je op o.a. http://www.scyld.com/network/ zoeken naar een driver (meeste zitten al bij je distro).

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, eigenlijk kan je dit zelf opzoeken, maar goed... ik heb precies zo'n kaartje, werkt met de fealnx module. Zit erin vanaf 2.4.0 geloof ik. Er stonden zelfs een binary driver en source op de driverdisk :o :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thanks Jotti e.a.
Ik heb die fealnx.c ondertussen ook al gespot op de driver-disk. Maar als ik (als linux-newbie) dat ding probeer te compilen (die gcc regel in de readme.txt) krijg ik allemaal foutmeldingen en zeker niet die fealnx.o. Er staat wel een fealnx.o op de disk. Kan ik die dan gebruiken? Ik heb echt geen idee hoe zoiets werkt hoor, sorry voor het newb gehalte. ;(

Werkt die "insmod" (zegt me verder ook niets) als "add hardware" in Windows?

Thanks for any help iig.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

Post de foutmelding & opdracht eens. Verder vergeet Windows maar, alles is anders :)
insmod laadt een driver/module. Modprobe doet dat ook en is een stukje makkelijker in gebruik (laadt dependencies ook),

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 17 mei 2002 02:40 schreef spaceboy het volgende:
Ik heb die fealnx.c ondertussen ook al gespot op de driver-disk. Maar als ik (als linux-newbie) dat ding probeer te compilen (die gcc regel in de readme.txt) krijg ik allemaal foutmeldingen en zeker niet die fealnx.o. Er staat wel een fealnx.o op de disk. Kan ik die dan gebruiken? Ik heb echt geen idee hoe zoiets werkt hoor, sorry voor het newb gehalte. ;(
Probeer eens 'modprobe fealnx'. Vrij grote kans dat die module al kant-en-klaar gecompiled bij je distro zit.
Werkt die "insmod" (zegt me verder ook niets) als "add hardware" in Windows?
insmod en modprobe proberen een kernel-module te laden. Kernel-modules zijn stukken programma die zo on-the-fly in de kernel worden opgenomen. Kernel modules geven de kernel extra functionaliteit, zoals de module 'ip_tables.o' voor de iptables firewall, 'ntfs' voor lees-ondersteuning van NTFS partities, en 'fealnx' voor support voor jouw netwerkkaart als het goed is.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Alweer heel erg bedankt voor de tips en uitleg.
Ik krijg 't nog steeds niet voor elkaar.
Die modprobe fealnx geeft geen reply (dus ik neem aan dat fealnx is "geinstalleerd" -als je dat zo mag zeggen?). Maar goed, dan wil ik dus m'n netwerk gaan gebruiken. Als ik via Config (ik werk via KDE, in terminal mode weet ik als newbie helemaal geen raad natuurlijk) naar m'n netwerk ga staat er bij status eth0 (fealnx) "down". Via de wizard/expert mode vraagt hij om een net driver (3com, NE2000, de hele bubs). Maar moet daar fealnx bijstaan ofzo? Wat begrijp ik verkeerd?
In de readme staat ook dat ik ipconfig moet doen om een ip-nr toe te wijzen. Ten eerste kent hij ipconfig niet als commando en ten tweede wil ik dat niet omdat het DHCP moet zijn. (ik zit op een WinXP Server met internet verbonden)

Iemand nog raad om half vier 's nachts? :7 thanks!

edit:

Voor de duidelijkheid, volgens de readme.txt van die NIC moet ik dit doen:

#ifconfig eth0 ${IPADDR} broadcast ${BROADCAST} netmask ${NETMASK}

en

#route add -net ${NETWORK} netmask ${NETMADK} eth0

Dat werkt dus (ook niet)... ;(

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
En een extra vraag, hij is ook al wel een paar keer hier op GOT langsgekomen:
Ik moet (dankzij m'n netwerk hier) op half-duplex draaien. Heeft dat er nog mee te maken? Please help, ik kom er echt niet uit... ;(

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik ben net begonnen met Linux (me=noob), Mandrake 8.2, alles ging goed, maar m'n netwerk-kaart kent hij niet. Wat nu? Het is een SafeWay kaartje (www.safeway.to), in Windows gewoon "10/100 NIC". Wat nu? Op die website staan geen linux-drivers ofzo. Iemand ervaring/tips?
In 2.4.18 heet dat ding Myson 8xx, die driver van de disk heb je dus met die kernel niet nodig.

Verwijderd

Die netwerk kaart gebruik ik ook, na veel gezoek is het toen mij gelukt....

lees het volgende effies door.... dan zou het moeten lukken..

[topic=402762/1/25]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
AAARGH!
Wat een gekloot man, op zo'n manier is zelfs beginnen met linux niet leuk. Maar goed, bedankt voor de hulp, 't lukt alleen NOG niet.

Mooi dat 't die Myson-chipset is, maar die wordt dus niet genoemd bij de cards in Mandrake 8.2 (kernel 2.4.18). Dat compileer-gebeuren, kom ik ook niet uit. Ik krijg een waslijst fouten en waarschuwingen, waaronder:
code:
1
myson803.c:1067:25: macro "dev_kfree_skb" passed 2 arguments, but takes just 1

Ook staat er iets over dat je 't op een andere manier moet doen (met andere include), maar daar kan ik helemaal geen kaas van bakken.

Iemand nog een hulp-poging of moet ik gewoon echt linux aan de kant flikkeren? :(

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Na 'modprobe fealnx' geen error. Is goed :)
'ifconfig eth0 IP netmask NETMASK up'
'route add default gw GATEWAY'

hoofdletterwoorden uiteraard vervangen... dan werkt het nog niet?
(en idd, die .c file van de flop heb je niet nodig)

• igmar

igmar

ISO20022

Iemand nog een hulp-poging of moet ik gewoon echt linux aan de kant flikkeren? :(
Gewoon de posts lezen en je kernel upgraden naar 2.4.18

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Op vrijdag 17 mei 2002 14:25 schreef Jotti het volgende:
Na 'modprobe fealnx' geen error. Is goed :)
'ifconfig eth0 IP netmask NETMASK up'
'route add default gw GATEWAY'

hoofdletterwoorden uiteraard vervangen... dan werkt het nog niet?
(en idd, die .c file van de flop heb je niet nodig)
Ah, thanks alweer Jotti! Zowaar werkt er iets! Na die "ifconfig" gaat zowaar bij m'n netwerk-console achter die fealnx eth0 het woordje "down" naar "up"! Wauw! :)
Die tweede regel gaat nu ook goed. Het vreemde is dat als ik ping naar m'n server (192.168.0.1) krijg ik Host destination unreachable. Enig idee hoe dat komt? Heeft het te maken dat ik m'n kaartje op half-duplex MOET hebben? (kan dat uberhaupt, kon er niets over vinden) Kortom, er werkt al meer, maar eigenlijk nog maar heel weinig. :) Het gekke is trouwens dat na een tijdje (3 minuten ofzo) de "up" vanzelf weer verandert naar "down". Da's ook niet goed lijkt me...

En laatste poster: aan zo'n antwoord heb ik niets. Ten eerste heb ik duidelijk genoeg gemaakt dat ik een newbie ben dus "compile een kernel" is echt niet iets wat ik kan. Ten tweede heb ik ook vrij duidelijk gemaakt dat ik al over kernel 2.4.18 beschik (Mandrake 8.2).

Iemand met de laatste gouden tip?

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
zo'n kaartje had ik er hier ook in zitten, heb m vervangen door een standaard realtekje omdat het aanklooien bleef met de drivers.
de manier waarop ie bij mij iig gewerkt heeft:
1. zorg dat je de kernel sourcecode van je huidige kernel hebt (zet m bijvoorbeeld in /usr/src/linux)
2. voer dan die gcc-regel in, als het goed is kan ie dan de header-files vinden die je nodig hebt (anders ff zoeken welke files ie nodig heeft, en het stuk achter -I aanpassen zodat ie naar de goeie files wijst)
3. als het gelukt is heb je een fealnx.o, met insmod fealnx.o zou ie wat moeten doen
4. doet ie het, dan heeft ie een interface gemaakt, waarschijnlijk eth0. met ifup eth0 zet je die aan :)

bij mij gebeurde het btw dat als ik te veel ging downloaden, dan vloog dat ding er uit met een foutmelding :(, das ook een reden waarom ie nu bij mn vader zit >:)

Maak je eigen poll

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nee, dat is niet nodig. Module werkt, anders zou ie nooit 'up' komen. En ifup + ifdown werken alleen als het netwerk geconfigd is (roept zelf ifconfig aan) en dat is nu juist het probleem...

• igmar

igmar

ISO20022

En laatste poster: aan zo'n antwoord heb ik niets. Ten eerste heb ik duidelijk genoeg gemaakt dat ik een newbie ben dus "compile een kernel" is echt niet iets wat ik kan. Ten tweede heb ik ook vrij duidelijk gemaakt dat ik al over kernel 2.4.18 beschik (Mandrake 8.2).

Iemand met de laatste gouden tip?
Waarom denk je dat ik dat zeg ? Omdat ik dat leuk vind ? De driver op de flop werkt voor geen meter. Na een upgrade naar 2.4.18 werkt alles prima (wel 100mbit full duplex, geen idee of half / 10 mbit ook goed gaan)

Indien je al 2.4.18 zou insmod fealnx genoem moeten wezen, gevolgd door de ifconfig / route regels.

Indien niet zul je toch echt een kernel recompile moeten doen (of iig alleen de module compilen).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uit dat andere gesloten topic:
Heb nog even geprobeerd wat je zei.
"mii-tool -v" geeft:

code:eth0: 10 Mbit, half duplex, no link
product info: vendor 00:00:00, model 0 rev 0
basic mode: 10 Mbit, half duplex
basic status: no link
capabilities:
advertising:
Als je geen link krijgt met die kaart (10/100? full/half duplex) dan kom je ook niet naar buiten idd..
Stel de kaart op half-duplex in geval van hub of op full bij een switch, en controleer of je dan wel een link krijgt.

Natuurlijk kun je altijd een rtl8139 kaart erin roppen als het je te lang gaat duren, maar hier leer je uiteraard ook weer wat van ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
ik heb ondertussen nog geen pc ernaast gehad met cross-link, maar over de laatste reply: inderdaad, "no link" ziet er niet goed uit, maar met "mii-link" ben ik er al achter dat de kaart daadwerkelijk (en goed) half-duplex staat. Is dus ook niet de oplossing. ;( Iemand een idee hoe je van die "no link" af kunt komen? Nou ja, anders ga ik morgen wel een ouwe pc zoeken en naast m'n pc zetten.

Verwijderd

Geen direkte oplossing, maar er hebben meer mensen problemen, lees eens. Pas eventueel de zoekopdracht aan.

http://groups.google.com/groups?num=25&hl=en&lr=&ie=utf-8&oe=utf-8&q=safeway+linux+network&btnG=Google+Search

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
WAAAAAAAAAAAAAAAH!!! IK ZIT OP INTERNET!!! MET LINUX!!!

Sorry dat ik zo leip enthousiast doe, maar ik vind dit MEGA-tof.
Uiteindelijke oplossing was netwerkkaartje omruilen met
mn server, dus die heeft nu de SafeWay en mn client heeft
de RealTek gekregen.

TOF!!!! :) ;) :7 8-) *D :+

Pagina: 1