Probs SiS 745...

Pagina: 1
Acties:

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:31
Ik heb sinds vandaag een ECS K7s6a. Nu heb ik een aantal problemen met dit bord, als ik de pc aanzet dan kan het soms wel 20-30 seconden duren voordat ie post :?
Dus voordat ie laat zien hoeveel ram enzo.
Ik heb al alles eruit gehad (alleen videokaart, ram en HD erin) maar dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Dit treed trouwens niet altijd op, soms post ie ook meteen. En als ik mijn multiplier of geheugen timings verander wil ie wel ns helemaal niet meer opstarten, ook niet als ik daarna de bios reset :( Ik moet dan een poos wachten en dan start ie wel weer op.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Of moet ik het terug sturen en een nieuwe vragen?

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 15:23

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Ik heb zelf ook dit moederbord en inderdaad, het duurt soms een tijdje voordat je beeld op je monitor krijgt.

Ik weet niet welke bios versie je hebt, maar de laatste versie 1.0D werkt bij mij prima

superstabiel en totaal GEEN pci problemen zoals bij zo`n beetje alle VIA chipsets

er hangt een SCSI controller in met 3 x 10000 rpm harddisks, die elk meer dan 40 MB per sekonde doorvoer halen...

Zelfs dan geen enkel probleem,zelfs niet met een SB Audigy die midi staat te spelen...

Wat wel belangrijk is: heb je een voeding die zeker op de 5 en 3.3 Volt lijnen genoeg stroom kan leveren?

Deze ECS borden zijn nogal kieskeurig op dat gebied..

Als je een goede 300 Watt voeding hebt (Powerman of A-Open bijvoorbeeld) moet je het goed werkend krijgen

Sukses

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Marsman83
Mijn 3.3V is 3.28V en mijn 5V lijn is precies 5V volgens sisoft..
Ik heb dit probleem vooral als ik mijn chipset op 133/133/33 zet of wat dan ook. Alleen op 100/133/33 met een multiplier van 10 boot ie altijd.
Nu heb ik heb eindelijk aan de gang met 133/133/33 X 7.5
Maar als ik dadelijk reboot zul je zien dat ie weer niet opstart en dat ik zo'n 10 a 20 keer moet aan/uit schakelen :( :(
Dit is echt klote man... En mn mem score is ook nie echt denderend... Terwijl ik pc2700 geheugen van samsung heb.. :?
Maar als ie eenmaal draait dan gaat ie perfect :9

/edit: Ik heb trouwens net de nieuwste bios (10d) erop geflashed, nu kan ik wel mn geheugen instellingen veranderen zonder problemen, maar t duurt soms nog steeds erg lang voordat ie boot, of hij boot helemaal niet :(

En als ie dan boot duurt t ook vrij lang voordat ie in windows is.. bij dat windows xp logo duurt het ontiegelijk lang :(

Verwijderd

Probeer voor de zekerheid een andere voeding, samen met fail-safe BIOS settings. Dus lage memory timings en niet OCen. Evenals de nieuwste BIOS flashen, maar dat heb je al gedaan.

N.B. Ik gebruik een 431W Enermax voeding i.c.m. ECS K7S6A en PC2100 DDR SDRAM. Mijn Athlon XP 1800+ @ 2100+ loopt zonder problemen.

Als je ergens nog PC2100 DDR SDRAM hebt liggen, kijk eens of dit het probleem oplost. Of plaats je geheugen in een ander slot.

• Marsman83
Ja maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die hem op 150mhz draaien.. bij mij gaat ie constant over de zeik.. Zou t echt aan de voeding liggen? Ik had hiervoor een A7V133 en die werkte altijd perfekt!! :?
Zou ik niet gewoon een brak bord hebben gekregen?

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 03:36 schreef Fraggler het volgende:
Ja maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die hem op 150mhz draaien.. bij mij gaat ie constant over de zeik.. Zou t echt aan de voeding liggen? Ik had hiervoor een A7V133 en die werkte altijd perfekt!! :?
Zou ik niet gewoon een brak bord hebben gekregen?
Met computers kun je niets uitsluiten, helaas.

Probeer eens te rommelen met BIOS settings, memory timings op Safe of Normal. Heb je ook al geprobeerd je geheugen in een ander slot te doen?

Blijf je problemen hebben, dan zou ik het bord gewoon ter reparatie aanbieden aan je leverancier.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hee, ongeveer dit probleem heb ik ook met mijn K7S5A. (SiS 735) Als ik de pc aanzet reset ie zich zelf een paar keer voordat je ook maar het POST-scherm ziet. Dat resetten kan ik zien aan mijn cdromspeler lampje want die knippert een paar keer bij een reset. Als ik de computer opnieuw op start of als ik op de reset knop duw post ie wel meteen. Ook heb ik er s'morgens meer last van omdat het ding dan de hele nacht uit is geweest. Als ik hem uitzet en 5 minuten later weer aan heb ik meestal nergens last van. Ik denk dat het aan mijn BIOS ligt, ik heb een beta bios (welke weet ik zo niet)

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op vrijdag 17 mei 2002 07:24 schreef Erik1 het volgende:
Hee, ongeveer dit probleem heb ik ook met mijn K7S5A. (SiS 735) Als ik de pc aanzet reset ie zich zelf een paar keer voordat je ook maar het POST-scherm ziet. Dat resetten kan ik zien aan mijn cdromspeler lampje want die knippert een paar keer bij een reset. Als ik de computer opnieuw op start of als ik op de reset knop duw post ie wel meteen. Ook heb ik er s'morgens meer last van omdat het ding dan de hele nacht uit is geweest. Als ik hem uitzet en 5 minuten later weer aan heb ik meestal nergens last van. Ik denk dat het aan mijn BIOS ligt, ik heb een beta bios (welke weet ik zo niet)
Ligt aan je voeding! De ECS heeft minimaal een goede 300 Watt voeding nodig!!! Beter is nog een Enermax 350 Watt ofzow :)

webOS all the way!

Verwijderd

Ik heb zelf nog een k7s5a liggen (voorganger) maar dat bord heeft hetzelfde probleem als de jouwe.
Soms duurt het lang voordat je beeld krijgt, maar verder draaitie wel goed!
Als je verder geen probs hebt zou ik er niks aan doen (tenzij het je mateloos irriteerd), anders zou ik een nieuwe vragen!

suc6

• Marsman83
Nou onder 3d draait ie ook al niet... :( 3dmark loopt altijd vast en andere spellen ook... Zelfs al vraag ik bij sisoft moederbord gegevens op, sluit ie sisoft gewoon.. Ik heb windows er ook al vers op staan en dat maakt ook niks uit. Volgens mij heb ik gewoon een slecht exemplaar. Ik bel de winkel en vraag om een andere want dit is echt niet normaal. Mijn ouwe vertrouwde A7V133 gaat er vanavond weer in denk ik. Maar toch kan ik het niet hebben dat ik m niet goed krijg :'(

• Marsman83
Ik heb ook sterk het idee dat er iets met mn IDE mis is..
Heb net met hdtach getest en ik krijg maar een 4,6mbits per seconde.. terwijl ik eerst zeker in de 70 haalde :? Mijn acces time is wel goed (11,6ms) dat was ie eerst ook.
Ook heb ik bij t opstarten dat ie soms de secondery ide geet apparaten vind. en soms bij het LANGE posten spint mijn cdrom ineens op naar het max, dus dat ie ineens SUPER hard gaat spinnen (lijkt wel of ie ontploft :o )

Verwijderd

Dat is toch zo'n elite mobo?
Dat probleem ken ik bij ons op de zaak, Ik heb wel eens in een computer 3 keer datzelfde mobo vervangen en er later achter komen dat het waarschijnlijk aan de videokaart lag.
Kijk ook nog ff goed de jumpertjes op het moederbord na want als daar iets niet goed staat begint ie ook te zeuren met opstarten door geen beeld te geven.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ga maar terug met je mobo ,ik vrees een DOA ofzo.
En doe toch zeker wat aan je voeding als je nog een Tbird gebruikt.
Ik gebruik het bordje ook en de post duurt ongeveer 3 sec.
20 sec later zit ik in hoos en ,en dat 16uur dag in dag uit zonder crash.
HDTach is niet meer uit te lezen hier ,ik moet de log bekijken hoeveel hij nu gescored heeft :)
Dat lijntje gaat niet verder dan 80mb/s :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Marsman83
Op vrijdag 17 mei 2002 11:37 schreef TwEaKhEaD het volgende:
Dat is toch zo'n elite mobo?
Dat probleem ken ik bij ons op de zaak, Ik heb wel eens in een computer 3 keer datzelfde mobo vervangen en er later achter komen dat het waarschijnlijk aan de videokaart lag.
Kijk ook nog ff goed de jumpertjes op het moederbord na want als daar iets niet goed staat begint ie ook te zeuren met opstarten door geen beeld te geven.
De jumpertjes staan allemaal goed, wat ik niet gebruik heb ik allemaal uitstaan. De multiplier staat op autodetect en dan pakt ie 10, als ik een andere mp pak dan start ie zowat nooit op.. Enja mijn t'bird is goed geunlocked want op mijn a7v133 draaide ik altijd 8,5x144.

Verwijderd

Dan kan het ook zo zijn dat je misschien een beetje een brakke voeding hebt.Ik zou er gewoon mee terug gaan en omruilen voor een andere een Gigabyte,MSI,Epox enz.
Want in combinatie met sommige accesoires in je PC blijf je dit gezeur houden.Je moet gewoon geluk hebben met deze plankjes

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op vrijdag 17 mei 2002 11:43 schreef Fraggler het volgende:

[..]

De jumpertjes staan allemaal goed, wat ik niet gebruik heb ik allemaal uitstaan. De multiplier staat op autodetect en dan pakt ie 10, als ik een andere mp pak dan start ie zowat nooit op.. Enja mijn t'bird is goed geunlocked want op mijn a7v133 draaide ik altijd 8,5x144.
Hoe heb je m ge-unlocked? De K7S5A/K7S6A wil nog wel eens moeilijk doen met ge-unlockte CPU's :( Probeer het eens door m weer te locken :)

webOS all the way!

• Marsman83
Er zijn wel meer mensen die hun cpu unlocked draaien op deze mobo.. Ik heb nu alles eraf, alleen me videokaart, ram, cpu en hd en nog werkt t niet. Hij draait ook instabiel (als ie ooit opgestart is)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 17 mei 2002 08:09 schreef Hermanvh het volgende:

[..]

Ligt aan je voeding! De ECS heeft minimaal een goede 300 Watt voeding nodig!!! Beter is nog een Enermax 350 Watt ofzow :)
Blaat :z

Een goede AOpen 235W trekt het hier prima.

300W is een pre, zelfs noodzakelijk voor een AthlonXP, maar dat ligt aan de CPU niet de mobo. Ik heb zelfs kort een keer gedraaid met een 145W microATX voeding, dus die 300, hoewel sterk aan te raden, is volledig ondegeschikt aan de kwaliteit van de voeding- wat op zijn beurt weer aan het gewicht te meten valt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 11:21 schreef Fraggler het volgende:
Ik heb ook sterk het idee dat er iets met mn IDE mis is..
Heb net met hdtach getest en ik krijg maar een 4,6mbits per seconde.. terwijl ik eerst zeker in de 70 haalde :? Mijn acces time is wel goed (11,6ms) dat was ie eerst ook.
Ook heb ik bij t opstarten dat ie soms de secondery ide geet apparaten vind. en soms bij het LANGE posten spint mijn cdrom ineens op naar het max, dus dat ie ineens SUPER hard gaat spinnen (lijkt wel of ie ontploft :o )
Check je master/slave settings nog eens van al je IDE devices, sluit alleen je HDD aan, op Primary Master. Kijk ook in je BIOS of DMA mode (4 of 5) aanstaat. Als je PIO gebruikt zal dit verklaren waarom je zo'n lage HDTach score hebt.

Kom je er nog steeds niet uit, ga dat terug naar de winkel en eis een nieuwe.

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 12:53 schreef dion_b het volgende:

[..]

Blaat :z

Een goede AOpen 235W trekt het hier prima.

300W is een pre, zelfs noodzakelijk voor een AthlonXP, maar dat ligt aan de CPU niet de mobo. Ik heb zelfs kort een keer gedraaid met een 145W microATX voeding, dus die 300, hoewel sterk aan te raden, is volledig ondegeschikt aan de kwaliteit van de voeding- wat op zijn beurt weer aan het gewicht te meten valt ;)
Indien je vage problemen hebt, hoor je elke factor uit te sluiten. Dat mijn Duron1000 servertje ook stabiel op een 200W voeding draait, is geluk.

Bovendien is 300W een maximum, als dit niet gevraagd wordt zal de voeding deze ook niet leveren en dus ook geen vermogen van 300W hebben.

Op de meeste voedingen staat hoeveel Ampere de voeding maximaal kan leveren per voltagegroep (3.3V, 5V, 12V, etc). Samen vormt dit het totale maximum vermogen van de voeding, welke vaak 300W is.

Natuurlijk zijn goedkope 300W voedingen minder efficient dan een goede AOpen, Antec of Enermax, maar dat verschil vindt je ook terug op het prijskaartje.

Verder is een 300W voeding zeker niet noodzakelijk voor een Athlon XP. Een Athlon XP vraagt immers (iets) minder vermogen dan een Thunderbird (1200MHz, laat staan 1400MHz). Een 250W voeding van een goed merk zal bijna altijd goed werken.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Op vrijdag 17 mei 2002 03:36 schreef Fraggler het volgende:
Ja maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die hem op 150mhz draaien..
Inderdaad. Ik heb mijn XP1700 op 150*9.5 draaien. Zonder problemen.

166 lukt nog niet met mijn K7S6A. Ik heb gemerkt dat dit board met synchroon geheugen veel beter presteerd dan async.

• Marsman83
Op vrijdag 17 mei 2002 13:27 schreef Kirpeknots het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik heb mijn XP1700 op 150*9.5 draaien. Zonder problemen.

166 lukt nog niet met mijn K7S6A. Ik heb gemerkt dat dit board met synchroon geheugen veel beter presteerd dan async.
Wat voor geheugen heb jij? Ik heb PC2700 van Samsung daarmee moet ik de 166 wel halen :D ik hoop dat t bord dat ook haalt..

Maargoed hij is nu terug naar de winkel, een waarschijnlijk heb ik mijn nieuwe over een dag of 2.
Pagina: 1