[linux] n00b question > installatie zonder lilo?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 10:35

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo,
Ik wil weer 's een keer Linux gaan proberen, heb 't jaren terug wel 's geinstalleerd gehad, maar nu gaan we er echt voor! ;)
De vraag is: ik wil 'm dus dual boot gaan installeren, heb momenteel WinXP op de C:\ en heb nog 3 FAT-partities die ik ongewijzigd wil laten. Op /dev/hdb (om maar meteen in linux sferen te verblijven) heb ik een partitie voor linux in gedachte (Mandrake). Kan ik daar linux zo op installeren dat ik NIET de boot-sector van m'n primary schijf aan hoef te passen, oftewel: dat ik via een bootflop linux kan booten ipv lilo ofzo? Of praat ik nu raadsels? :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

Er zijn meer opties om dat te bereiken. Een bootflop is daar een van. Ook kun je in je XP bootmanager een optie meenemen om Linux te booten. In het verleden zijn hier al legio voorbeelden van voorgekomen. http://www.tldp.org/HOWTO/HOWTO-INDEX/mini.html Daar staan legio HOWTO's hoe dat aan te pakken.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op donderdag 16 mei 2002 23:48 schreef spaceboy het volgende:
Hallo,
Ik wil weer 's een keer Linux gaan proberen, heb 't jaren terug wel 's geinstalleerd gehad, maar nu gaan we er echt voor! ;)
De vraag is: ik wil 'm dus dual boot gaan installeren, heb momenteel WinXP op de C:\ en heb nog 3 FAT-partities die ik ongewijzigd wil laten. Op /dev/hdb (om maar meteen in linux sferen te verblijven) heb ik een partitie voor linux in gedachte (Mandrake). Kan ik daar linux zo op installeren dat ik NIET de boot-sector van m'n primary schijf aan hoef te passen, oftewel: dat ik via een bootflop linux kan booten ipv lilo ofzo? Of praat ik nu raadsels? :)
nee je hoeft je bootmanager niet perse in je mbr te schrijven, je kan via een bootflop doen jah maar je kan het ook in je winXP bootmanager zetten.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 10:35

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thanks allebei, sorry dat ik er nog even op terug kom, maar ik kan deze info (welke erg goed klinkt, die windows boot manager aanpassen) niet echt terugvinden (http://freshmeat.net/search/?q=boot+loader). Of hebben we het dan over Loadlin o.i.d.? In WinXP zit ook niets in de help over de bootmanager aanpassen. (i feel kinda dumb) ;(

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

Als ik het me goed herinner zet de standaard Mandrake installatie (beginner) automatisch een bootloader in de MBR. Als je dus 'advanced' installatie doet, dan kun je aangeven dat je een startup diskette wilt. Daarmee kun je dan linux opstarten zonder bootloader. :).

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op vrijdag 17 mei 2002 00:01 schreef spaceboy het volgende:
Thanks allebei, sorry dat ik er nog even op terug kom, maar ik kan deze info (welke erg goed klinkt, die windows boot manager aanpassen) niet echt terugvinden (http://freshmeat.net/search/?q=boot+loader). Of hebben we het dan over Loadlin o.i.d.? In WinXP zit ook niets in de help over de bootmanager aanpassen. (i feel kinda dumb) ;(
code:
1
dd if=/dev/hdXX of=/boot.lnx bs=512 count=1

dit moet je in je linux bak intypen nadat de installatie klaar is.
Die hdXX is dus de schijf + paritie waar linux zelf vanaf boot/opstaat.
code:
1
mv /boot.lnx /mnt/win_c

dan verplaats je het bootbestandje naar een gemounte fat32 schijf waar je bij windows ook bij kan. (bijvoorbeeld dus /mnt/win_c)

Dan ga je naar winXP, verplaats je de boot.lnx naar je XP schijf, en zet je in je boot.ini
code:
1
c:\boot.lnx 'Debian Linux'

dit klopt volgens mij niet helemaal, dat zul je ff moeten zoeken, maar zoiets is het iig in je boot.ini.
De vorige stappen kloppen wel :)

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 23:48 schreef spaceboy het volgende:
heb momenteel WinXP op de C:\ en heb nog 3 FAT-partities die ik ongewijzigd wil laten.
Als je alleen maar wil proberen, moet je eens kijken op http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
Een bootable CD met een complete Linux-installatie erop.
Pagina: 1