... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
deze heeft ook onboard cpu (geen geheugen volgens mij?)
kan ook 4 disken aan en raid 0/1/5
kaart hangt hier in een colocated bak, werkt prima
en is redelijk te betalen, 175 euro dacht ik
Verwijderd
Dit is niet meer zo, hiervoor is een patch verschenen die de latency van je PCI controller naar beneden brengt. Dit resulteerde bij mij in een stijging van 32 mb p/s naar 44 mb p/sOp donderdag 16 mei 2002 20:52 schreef Brakius het volgende:
Zomaar een vraagje: welke chipset heb je? Met VIA is je raid performance slechter...
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Verwijderd
Over welke patch heb je het, en waar kan ik die vinden? Ik gebruik nu de preemptive patch maar merk weinig verschil, de low-latency kernel patch moet ik nog testen.Dit is niet meer zo, hiervoor is een patch verschenen die de latency van je PCI controller naar beneden brengt. Dit resulteerde bij mij in een stijging van 32 mb p/s naar 44 mb p/s
Je kunt dit ook software matig instellen met win2k
dus dan kun je voor dat geld een paar extra hard disken kopen!!
Upgrade je hard disks dan naar dynamic disks en dan kun je gewoon software matige raid instellen of een mirror of raid 5 met fouttolerantie.
Het is maar even een opmerking, t is maar dat je het weet.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Verwijderd
Kwa cpu-usage zit er helemaal niet zoveel verschil tussen software of hardware raid. De berekeingen die de controller doet kan een gemiddelde cpu zonder problemen overnemen, dat stelt echt niets voor. De waarde van een hardware controller zit 'm in de betere logica die een controller heeft, bijv. tegelijk met harddisks kunnen werken, data efficient verdelen en het cache.Kan alleen niets terug vinden over de 6000 serie van 3ware....... iemand de specs en het liefst iets van een benchmark (incl cpu use benchmark!)
anyway, hier een review van de 6400 (gelijk aan de 6410) en hier een review van de 7410.
off-topic, over welke linux-patch had ronaldmathies het nou?
Das software raid (meeste dan)Op vrijdag 17 mei 2002 23:10 schreef PcDealer het volgende:
Is www.promise.com ook interessant voor je?
if broken it is, fix it you should
Was het verschil tussen ATA-133 en UDMA-133?Op donderdag 16 mei 2002 21:11 schreef wkamphuis het volgende:
ik zou die 3ware 7410 ook maar ff laten liggen, deze is een heel stuk duurder als de 6410 en heeft niet echt veel extra's. de adaptec is vergelijkbaar met de 3ware 7450, doen allebei hardware raid5 en nog redelijk snel. de 3ware controllers doen trouwens ata-133 (geen udma-133 maar wel +137Gb support), van de adaptec kan ik dat niet vinden. ook werkt 3ware met de linux-gemeenschap mee dus als je linux draait is dat wel zo prettig.
if broken it is, fix it you should
De raid controller mag wat kosten (max 4 0f 5 honderd)
Je ziet dat op promise een benchmark met het cpu gebruik en het verschil is aanzienljk!
Promise heeft trouwens ook hardwarematige raids...de duurdere...iemand ervaring
Verwijderd
De 3ware heeft echter weer 64bit-pci (backwards compatible met 32bit-pci) en kan +160Gb schijven aan, iets wat ik niet bij de adaptec kan vinden. Al met al zou ik voor de 3ware gaan, tenzij je in de toekomst raid5 wilt gaan draaien.
En met het verschil tussen ATA-133 en UDMA-133 bedoel ik dat de 3ware wel +137Gb aankan maar daarbij wel UDMA-66/100 is, niet dat dat iets uitmaakt...
Adaptec = Quality drivers en performance (32 bits pci)
Promise = 66 of 33mhz 32 bits pci (leuk voor server)
Allemaal rond de 450 euro (promise goedkoper, zonder microprocessor!)
Ga ik nu met of zonder cpu onboard, scheelt namemlijk een hoop geld (euro of 300!)
Ik heb zelf onboard raid. Hoeveel beter is een externe raid kaart? (sorry dat ik deze vraag hier steld ;-)
Wel tussen een software en een hardwarematige raid!
Abit Kt7a Raid met 4x40Gb HD op RAID0.
Je spreekt over broadcast kwaliteit ??
Ik gebruik DV en stream dat zonder moeite naar die schijf toe en kan ondertussen nog zitten gamen ook zonder frame drops.
is een highpoint controller de 370... ( onboard)
Ja ja ja Nee !!
Verwijderd
In onze server draait momenteel deze kaart van 3ware: RAID bus controller: 3ware Inc 3ware 7000-series ATA-RAID (rev 1). Er hangen 3 80GB schijven aan in een raid5 setup (dus 160GB effectief) en dat ding doet het goed... behalve als je veel gaat copieren naar de schijf zelf. Momenteel ben ik een mysql dump aan het terugzetten en de load zit momenteel op 7... terwijl mysql amper 1% van de CPU gebruikt.
Die 3ware is misschien wel een mooie oplossing om via IDE disks een SCSI disk op te bouwen voor je OS, maar de performance vind ik veel te laag om echt bruikbaar te zijn in een druk gebruikt systeem. Voor je thuis pc is dit misschien wel bruikbaar, maar steek het NOOIT in een server !
Om die reden is de 7450 verschenen. Daar is de raid5 performance flink van opgehaald.