Toon posts:

486-100 presteert onregelmatig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier (bij mijn ouders) een oude amd486 dx4 100 MHz staan. Met een expertboard EXP4045 mobo met 256 k cache en 24 mb ram (2 x 4 en 1 x 16, (ja, dat kan op een 486, niet op een pentium)). Ik draai win95B. Nu heb ik een probleem want de processor presteert zwaar onregelmatig. In sisoft sandra haal ik bijv. eerst:
CPU 113 MIPS
FPU 25 MFLOPS

en even later (minuutje ofzo):
CPU 19 MIPS
FPU 2 (!) MFLOPS

Met Norton systembenchmark krijg ik vergelijkbare resultaten (ong. 9 resp. 4,5 punten). Sandra geeft ook soms aan de de proc op 52 MHz loopt, ipv 99 (3*33). Ik vermoed dat het iets met de turbofunctie is, maar heb geen idee wat. Misschien is de processor gewoon gaar, maar dat lijkt me stug, dan zou die het helemaal niet meer doen, lijkt me. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Verwijderd

eh.... wordt het nieteens tijd voor een nieuwe peeceetje? kan dat ding mooi dienst doen als ftp/sharing/etc bak

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 september 2000 16:09 schreef SuB het volgende:
eh.... wordt het nieteens tijd voor een nieuwe peeceetje? kan dat ding mooi dienst doen als ftp/sharing/etc bak[/quote]Wees gerust, ik heb ook nog wel wat anders, maar die staat in Enschede op mijn kamer, en niet bij mijn ouders. En ik wil gewoon mp3'tjes kunnen afdraaien hier, maar dat lukt niet als die proc zo onregelmatig presteert.

Verwijderd

Yo,
ik heb ok oa een AMD 486 DX4@100 mhz. Volgens mij licht jouw probleem niet aan de processor , maar aan de cache. Je hebt 256, en aangezien dat vroeger niet echt standaard was heb je er waarschijnlijk bijgezet. Dat had ik ook geprobeerd: alles gaar. Probeer dus ff met alleen de orginele cache. En als je een flash Bios heb, update die dan. Dat helpt ook heel vaak.
mzzl

A-wing

486 rulez the world!!!

Verwijderd

Topicstarter
tnx, ik zal het van het weekend een even proberen. En volgens mij heb ik geen flash bios, helaas.

Zou het trouwens ook kunnen liggen aan een bijna lege bios-batterij?

Enne Sisoft sandra zegt soms: bus-speed 33mhz, multiplier 3x (wat goed is, lijkt me), soms zegt ze: busspeed 24 mulitplier 2x (proc speed 47 MHz), en soms busspeed 26 mulitplier 2x (proc speed 52). Ik snap er echt geen hol meer van.

Verwijderd

Yo,

volgens mij kan 't niet de batterij liggen want die 'onthoudt' alleen de instellingen van je BIOS (HDD enzo) en dus niets van de processor.

mzzl
A-WING

Verwijderd

volgens mij helpt een paar beuken met een grote hamer wel. Dan presteert hij in ieder geval wel erg regelmatig. 0,0 mFLOPS...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je toch al met een onregelmatige PC hebt leren werken koop je die van Sander toch over? Over een maand heb ik ook nog een Chaintech LX mobo + PII-266 over + 32MB PC66 geheugen. Interesse :)

Maarreuh, dat cache verhaal heb ik al vaker gehoord (in het 486 tijdperk dan)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1