Toon posts:

ac97 geintergreerd + mengtafel = zachtgeluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het volgende probleem, ik krijg met m'n ac97 geintergreerd op me mobo een zacht geluid op me kanaal van me mengpaneel, terwijl mijn cd-speler daar geen last van heeft op het zelfde kanaal. alles in windows staat op max en alsnog slaat me output meter bijna niet uit terwijl dat wel het gheval is bij me cd-speler
is er een manier om het signaal een beetje op te krikken?????

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er zijn nogal wat verschillen in de Outputs van alle geluidskaarten/onboardchipjes.

Ik heb zelf een PC met 2 geluidskaarten + de onboard AC97 op een mengpaneel. Als ik alle volumes op maximaal zet dan valt me ook op dat de onboard te zacht is (en versterken buiten geluidskaart maakt lelijker) vergeleken de andere 2 geluidskaarten.

Dit is trouwens ook de reden dat ik er een 2e geluidskaart ingedouwd heb. Ik gebruik mijn onboard (bijna) nooit.

Tip: een Soundblaster PCI 128 kost tegenwoordig hoogstens 20 Euro. Het is niet echt speciaal kaartje maar voor dat geld zeker een verbetering tov de AC97.

Ik heb het nooit zo met onboard gevallen. Geef mij maar een PC met zoveel mogelijk volledige kaartjes. (al mijn sloten zitten dan ook vol)

{signature}

Verwijderd

De uitgangsimpedantie van veel onboard geluidskaarten is vrij hoog. Met wat soldeerwerk kun je het wellicht verbeteren, maar dan moet je wel weten wat je doet... De ingangsimpedantie van je mengpaneel kan ook te laag zijn. Misschien kun je aan die kan wat tweaken (weerstanden naar GND aan de ingang verwijderen).

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zet hem zacht en speel wat met de Gain van je mengpaneel. Behandel de AC97 uitgang als een microfoon uitgang...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gain gebruiken is wel leuk, maar je kan je afvragen of je niet minder ruis hebt als je een betere geluidsbron hebt.

En misschien heeft topicstarter geen mengpaneel met gain.

En het ligt niet aan mengpaneel, want cd speler (wat ook gewoon line niveau is) doet het wel goed.

{signature}

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

ligt het niet gewoon aan de kabel??

#StopBurningStuff

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op vrijdag 17 mei 2002 15:59 schreef Voutloos het volgende:
Gain gebruiken is wel leuk, maar je kan je afvragen of je niet minder ruis hebt als je een betere geluidsbron hebt.

En misschien heeft topicstarter geen mengpaneel met gain.

En het ligt niet aan mengpaneel, want cd speler (wat ook gewoon line niveau is) doet het wel goed.
Weet ik dat 't niet het paneel is. Het signaal is gewoon te zwak... Sommige geluidskaarten hebben met jumpers mogelijkheden tot hat switchen van line out, of pre-amp out... Als topicstarter z'n kaart dat heeft -> line out zetten.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de trage reactie, maar het licht niet ana de kabel, met een dat recorder, geeft die wel gewoon een sterk signaal....
ik heb gekeken op m'n moederbord en hij heeft geen jumpers.. het si zo'n jumper loos moederbord, ik heb dus ook in het bios gekeken, maar daar zit alleen de funktie om hem uit te schakelen...
dat is het duzz ook niet:(

en ik heb een mengpaneel zonder gain, een gewoon simpel montage(voor camcorders) mengpaneeltje...

het is trouwens zo'n hoogwaardig kabeltje met vergulde contacten.
Pagina: 1