Hoe krijg ik mijn RAID sneller?

Pagina: 1
Acties:

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 22:15

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
Ik heb een ASUS A7V266-E RAID, en draai nu sinds 2 dagen in RAID 0/STRIPE opstelling met 2 IBM 80GB (120GXP serie)...
Alleen nu heb ik met HDtach de doorvoersnelheid gemeten en deze komt op minimaal: 4787.0kps doorvoer, gemiddeld:45845.9kps en maximaal: 65365,0kps, dit met wel 23% CPU gebruik! :'(
Nu heb ik echter het idee dat ik niet de snelheid eruit haal die er daadwerkelijk inzit aangezien 1 enkele hardeschijf al bijna een max haald van 47-48mb...
Ik heb dit getest onder Windows XP Professional met de laatste Fasttrack LITE miniport driver ( versie 2.00.0.24 van de duitse ASUS FTP site!), het installeren ging prima, op 2 meldingen na dat de driver niet Windows XP gecertificeerd was...
Nu heb ik er ook de VIA 4in1 (4.39 BETA), INF 1.50, AGP 4.11 BETA en de RAID patch (1.05 ofzo) op geinstalleerd aangezien deze de performance zou moeten verbeteren volgens VIA...met als gevolg dat de burstrate soms iets beter is maar de doervoer geen verschil laat zien... :'(

Is er iemand met deze onderstaande combinatie of het zelfde moederbord en RAID, die dit kan bevestigen en/of mij a.u.b. kan helpen om mijn RAID Array sneller te krijgen?

In de RAID bios staat de Array als:
"auto setup options"->"performance"->"DESKTOP" ingesteld...aangezien ik niet wist wat er sneller is en aangezien ik meer game, internet, divx, dan zware server applicaties draai...
Kan het ook aan de controller liggen, aangezien dit een "LITE" versie is?

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 23:07

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

lite wil volgens mij alleen zeggen dat je maar 1 array mag maken oid. er is in iig geen performance verlies bij simpel gebruik.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:02

Vincent Meijer

You better believe it!

Ik heb ongeveer dezelfde configuratie als jij. En wat bij mij enorm hielp is de blocksize in het bios van de raid controller op 8K of 16K te zetten. Aangezien jij de auto setup hebt gebruikt staat ie bij jouw op desktop en dat houdt geloof ik 64K in. Het enige probleem is dat als je de blocksize wilt wijzigen je alles opnieuw moet installeren. Dus een complete format. Veel plezier :)

Systeem specs

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 22:15

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
HOe kan ik dan die blocksize instellen als ik vragen mag, aangezien ik hier geen enkele optie van kan vinden in de fastbuild bios? :?
Heb je wel het zelfde moederbord en gebruik je ook de onboard RAID chip?

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

• Brakius
  • Laatst online: 11:24
Ik heb gelezen dat je bij een asus met een onboard raid alleen de stripe size kunt veranderen wanneer je een gehacked bios gebruikt. Een tip voor de moederborden die ook usb 2.0 hebben zoals asus a7v333 is om deze usb 2.0 uit te zetten. De performance verbeterd dan.

Benchprg's zijn nogal verschillend. Zelf gebruik ik naast hdtach ook atto en winbench 1999.

Ik heb vandaag bijvoorbeeld een bios update van mij asus a7v333 gedaan van 1007d.01 naar 1007.07. De raid performance getest met hdtach is nauwelijks verbeterd, echter in winbench en atto wel.

• Vincent Meijer
  • Laatst online: 09:02

Vincent Meijer

You better believe it!

Op donderdag 16 mei 2002 20:13 schreef MaxPayne het volgende:
HOe kan ik dan die blocksize instellen als ik vragen mag, aangezien ik hier geen enkele optie van kan vinden in de fastbuild bios? :?
Heb je wel het zelfde moederbord en gebruik je ook de onboard RAID chip?
Ik heb gewoon een losse Promise raid controller. Volgens mij kan je idd de blocksize niet wijzigen met de onboard raid controller die jij hebt. Ik zou alleen niet weten of het zou werken met een gehacked bios. En of dat uberhaupt kan. Succes

Systeem specs

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-04 22:14
Ja, je moet inderdaad een anders bios flashen.
Zie www.braziliantech.com

Hier kun je een bios + bijbehorende drivers downloaden.

Suc6

Ik heb dit overigens met succes gedaan, het ligt id aan de blocksize, wanneer je deze op 8kb of 16kb zet zal de performance flink stijgen (naar de max van je PCI bus, welke zo rond de 70 a 80MB/s ligt al na gelang het gebruikte aantal pci kaarten)

Verwijderd

Ik heb ongeveer eenzelfde "probleem", k heb een MSI KT3 ARU + 2x40 Gig IBM 60 GXP schijven. Deze geven bij ook een max. van ongeveer 65000 en een gemiddelde van 40000 bij HDTACH.
Ook de schrijf snelheid is ondermaats, vooral volgens Sisoft Sandra 30-38 Mb/s
Het ligt na veel lees/speurwerk hoogst waarschijnlijk aan de blocksize, alleen deze kan ik dus ook niet aanpassen, doordat ik ook de onboard RAID controller gebruik :( en voor deze Promise MBFastTrack 133 Lite controller heb ik nog geen gehackte bios gevonden. Ik vermoed dus dat wij hetzelfde probleem hebben :'(

• Invalid
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Probeer eens de VIA latency patch te installeren. Bij mij verdubbelde zowat de snelheid.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Bij de Promise TX2000 op me werk kan ik zelfs 1024 als blocksize instellen.

In de computertotaal van deze maand staat ook een RAID test.
Ze zeggen over de blocksize alleen dat ze het in 64 en 1024 getest hebben en daarvan het gemiddelde.

Defragmenteer wel ff je schijven voordat je HD tach draait...volgens mij scheeld dit al.

BDW C!T kwam ook op gemiddelijk 65 MB/sec schrijven ipv 40~45.
Pagina: 1