Geen DHCP lease op onboard kaart

Pagina: 1
Acties:

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
Hier heb ik al naar gezocht zelfs op andere forums en geraadpleegd bij collega's, maar die hadden dezelfde problemen.

Nu hebben we op ons werk (11 gebouwen) twee linux proxyservers per gebouw staan Debian dist + squid enz. dit draait op bijna 22 gelijke machine allemaal met LAN onboard.
Specs Celeron 400, 64 MB Ram, 10GB HD, Intel EEPRO100 kloon onboard + rtl8139.
De Internetverbinding wordt verzorg door Terayon's van Kabelsloom (Kabelfoon |:( )
Nu is het rare dat we op alle twee wel een dhcp-lease kunnen krijgen maar dat de onboard hem "niet vast houdt"

Het probleem hebben we natuurlijk opgelost door de rtl aan het modem te koppelen en de EEPRO100 aan het localnet.
Maar het blijft vreemd ligt het nu aan de distro, moederbord of dat het een EEPRO kloon is ??

Iemand met dezelfde problemen ??

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:51
Op donderdag 16 mei 2002 18:55 schreef Debian-User het volgende:
Hier heb ik al naar gezocht zelfs op andere forums en geraadpleegd bij collega's, maar die hadden dezelfde problemen.

Nu hebben we op ons werk (11 gebouwen) twee linux proxyservers per gebouw staan Debian dist + squid enz. dit draait op bijna 22 gelijke machine allemaal met LAN onboard.
Specs Celeron 400, 64 MB Ram, 10GB HD, Intel EEPRO100 kloon onboard + rtl8139.
De Internetverbinding wordt verzorg door Terayon's van Kabelsloom (Kabelfoon |:( )
Nu is het rare dat we op alle twee wel een dhcp-lease kunnen krijgen maar dat de onboard hem "niet vast houdt"

Het probleem hebben we natuurlijk opgelost door de rtl aan het modem te koppelen en de EEPRO100 aan het localnet.
Maar het blijft vreemd ligt het nu aan de distro, moederbord of dat het een EEPRO kloon is ??

Iemand met dezelfde problemen ??
ik ken dit probleem niet en heb het zelf ook niet, kan ook niet als je scholiertje van 16 bent :P maar om het op te lossen zou je de lease toch vast kunnen zetten, stel het handmatig in heb je welliswaar geen dhcp lease meer maarja, dan werkt het wel :)
netconf use dat en anders meot je het ff installen en onder windhoos kan je het zelf wel installen :)

(misschien zeg ik nu iets wat je neit wilt weten maarja ik denk misschien handig :) )

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

welke kernel en wat voor type kaartje precies?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Een eepro kloon?
Ik weet wel dat in de laatste eepro100 kaartjes een foutje zat, wat met drivers van Intel verholpen was. Hier werd volgensmij nog aan geknutseld in de 2.4 driver.

Maar het lijkt mij een hardware of een driver issue. Welke kernel(s) is/zijn het precies?
En wat is precies het probleem? Hij DHCPt, krijgt braaf een DHCP lease, en er kan ge-internet worden. Dan krijg hij ineens geen DHCP leases meer? Maar er kan wel nog ander verkeer over de netwerkkaart lopen?
Welke DHCP client gebruik je?

• MALobert
Gebruik Debian dist, 3.0 unstable updates, Kernel 2.4.17, dhcp-client na volledige install, pump om de allereerste keer een lease te krijgen.
De EEPRO kloon werkt gewoon met de driver zolang je hem maar gebruikt als static NIC.

Hij krijgt wel een lease maar laat hem ook gelijk weer "los", hier bedoel ik mee dat /var/lib/dhcp/dhclient.leases leeg blijft en met ifconfig ook niets te zien is.

Geen lease dus, ook geen internet geen ping naar dhcp-server. ???

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

Heb je de debug-mode al geprobeerd? Wordt je daar wijzer van?

• MALobert
Heb nog geen Debug mode gebruikt maar wel tcpdump en dan eth0 laten loggen. Werd er nier echt wijzer van.
Kan ook helaas geen screenshots of logs laten zien, omdat dit probleem al 2 maanden geleden was, en de logs al weg zijn.
Nu is het niet echt een probleem omdat we nu het Modem op de rtl hebben zitten, maar het zou wel makkelijk zijn als we er acher kwamen.
Pagina: 1