Zware TEC koeling onzin?

Pagina: 1
Acties:

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 10:57
Is het koelen tot onder het vriespunt nou onzin of niet? :) Ik heb namelijk gehoord dat een processor het beste geleid onder een temperatuur tussen de 20 en 50 graden, klopt dit en is zware waterkoeling onzin? :? Ik weet het nu ook niet meer namelijk.... :?

Verwijderd

Tuurlijk.. Daarom krijgen ze met vloeibare stikstof cpu's zo ver.. Omdat ie minder goed geleid dan bij 30 graden :+ ;)

Hoe kouder hoe beter, maar TE koud is denk ik ook niet echt goed...

Verwijderd

Geen onzin, hoe koeler hoe beter. Waarom denk je dat die maffe japanners stikstof koelingen gebruiken( ~ -200 celsius ) om de Athlons naar 2500Mhz te krijgen en de p4 richting 3500Mhz

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Bij temperaturen van -40 krijgt de proc andere elektrische eigenschappen en zijn snelheden tot factor 2 mogelijk.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 18:13 schreef Mad_Demon het volgende:
Bij temperaturen van -40 krijgt de proc andere elektrische eigenschappen en zijn snelheden tot factor 2 mogelijk.
Theoretisch lijkt me..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 16 mei 2002 18:13 schreef Mad_Demon het volgende:
Tja.. Je weerstandwaarden enzo gaan inderdaad veranderen, afhankelijk van de temperatuur..

Het is echter wel zo dat onder een bepaalde temperatuur je geleiding te goed wordt, waardoor de processor z'n werk ook niet meer goed kan doen..

Dus te koud is ook weer niet goed..
(maargoed, die temp zul je met tec-koeling niet halen!!)

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
op lange termijn is dit onzin lijkt me , allemaal goed om mee te benchen en dan dat ding weg te leggen ....

het verbruik van zo'n systeem is gewoon veel te hoog in verhouding met prestatie winst ...

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 18:44 schreef Twynn het volgende:

[..]

Tja.. Je weerstandwaarden enzo gaan inderdaad veranderen, afhankelijk van de temperatuur..

Het is echter wel zo dat onder een bepaalde temperatuur je geleiding te goed wordt, waardoor de processor z'n werk ook niet meer goed kan doen..

Dus te koud is ook weer niet goed..
(maargoed, die temp zul je met tec-koeling niet halen!!)
Ik zie ze met vloeibaar stikstof toch dingen doen die je met een hogere temp echt niet haald.Dus te koud bestaat volgens mij niet , of >TE< koud is nog niet bereikbaar.

Verwijderd

Sorry,ging fout

Verwijderd

Vloeibaar stikstof is ~ 73K

dan zal TE koud tussen de 0K en 73K moeten liggen

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

tja metaal gaat beter geleiden naarmate het kouder wordt dus daar zal het mee te maken hebben maar waarom dan je proc harder gaat ?? geen id
zal wel alleen door temperauur komen denk ik

Verwijderd

Dan hoef je het core voltage niet zo hoog te zetten om toch hoger te kunnen clocken. --> Je kunt het core voltage net zo hoog zetten als een normale overclock maar dan kan je hoger komen.

Verwijderd

In theorie gaan de atomen in het metaal stilstaan bij een koudere temperatuur.
Als ze helemaal stilstaan heb je dus supergeleidig met een weerstand van absoluut 0.

Maar 20 graden verschil is niet echt de moeite waard lijkt me.

Verwijderd

hoe kouder hoe beter gaat hier gewoon op, voor ons
wij zijn niet in staat de boel zo koud te krijgen dat er supergeleiding optreed en de proc dus onbruikbaar wordt.

trouwens als je stikstof 73K is betekent nog niet dat je proc 73K is...

water in een waterkoeling setup is ook kouder dan de proc zolang je geen TEC gebruikt

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 18:04
Ik ben geen scheikundige, maar supergeleiding zal in een chip nooit optreden. Silicium (ondanks dope) wordt volgens mij mij een perfecte isolator bij -273, en geen supergeleider. Correct me if i'm wrong.
Pagina: 1