Toon posts:

UDMA/IDE/Master/Slave

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik las net in een threadje dat er duidelijk verschil is tussen IDE en UDMA kabels... Ik dacht altijd dat UDMA een bepaald soort IDE kabels was? En dan is er ook nog sprake van een master en een slave kant. Ik kan me er nog iets van ehrinneren toen ik mijn CD brander inbouwde, maar waar zit welke? En wat maakt het in principe uit, wie de prioriteit heeft?

En is het eigenlijk nog steeds op moderne chipsets zo (bv. de KT333) dat als je een CD-ROM met een ATA/100 drive combineert de HD ook op het maximum van de CD-ROM gaait draaien, namelijk ATA/33?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

een UDMA kabel is in tegenstelling tot een standaard IDE-kabel 80-aderig ipv 40 aderig. Dus je Master en Slave Disk of cd-rom is gescheiden tot op je moederbordje.

Met een harddisk op kabel select wordt het dus master of slave door aan de juiste connector te hangen (UDMA dus)

Bij moderne moederborden is het "vaak" niet zo meer dat je ATA-100 harddisk op ATA-33 loopt doordat je een Slave cd-rom speler er aan heb hangen. Maar dat ligt geheel aan je chipset.

Als beide (ata-100 en ata-33) disken/cd-rom-spelers op een udma kabel zitten en zij ondersteunen udma kabel aansluiting dan is het gegarandeerd dat je een snelheids scheiding heb.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:04

Jaymz

Keep on moving !

OH -> OM :)